We zijn vanavond met zijn elven, van de vaste rijders was
alleen Jan afwezig (beterschap Jan), maar voor de rest was iedereen er.
Natuurlijk zijn er ook leden, zoals Simon, Tom, Gert, Jeroen en Ton (die nu
heel wat verder weg woont), die incidenteel hun gezicht laten zien, maar
natuurlijk altijd welkom zijn.
Na de gebruikelijke trainingen beginnen we rond negen uur met
de kwalificatie.
Richard mag beginnen, rijdt ditmaal niet met de club Porsche,
maar met de Club Lola (afkomstig uit de erfenis van Simon), die door Joop is
getuned. Deze Lola is wat feller dan de Porsche, daar moet je even aan wennen,
maar Richard begint met een nette 12 laag, daar kan Finn wel onder, rijdt een
PR met een 11 half, dan mag Rick, die geeft zijn Lola Aston Martin de sporen,
en duikt net onder de elf, Hans gaat nog zes honderdste sneller en rijdt ook een
PR. Sander Klappe is iets langzamer, net boven de 11 blank, Roel is weer een
tiende langzamer, Sander Knol duikt wel onder de elf, maar moet Hans en Rick
nog voor zich dulden.
Dan Jim, rijdt met zijn afwijkende Audi (geen Slot-It anglewinder
zoals de rest, maar een NSR inline), toch weer bijna twee tienden sneller dan
Hans. Dan is Joop aan de beurt, zijn Lola rijdt erg soepel en snel en met Joop
aan de knoppen levert dat een hoge 10,4 op, dat is echt snel, kan Jos daaronder
? Jos doet zijn best, knijpt zijn regelaar bijna tot moes, en perst er letterlijk
een lage 10,4 uit, dat wordt een echte uitdaging voor Edwin, die staat
altijd ogenschijnlijk rustig te knijpen,
je ziet niet aan hem af dat hij hard gaat, wel aan zijn auto ;-) en dat
resulteert in de snelste tijd, een mooie 10,3 !
De uitslag:
Omdat we met zijn elven zijn, heeft Rick ditmaal de keus of
hij met de eerste of tweede race mee rijdt, Rick kiest voor de tweede race,
zodat we beginnen met:
Sander Knol, als snelste in deze heat start in baan 1,
daarnaast Sander Klappe, Roel, Finn en Richard.
De zwarte Audi van Sander Knol in baan 1, daarnaast de
zilvergrijze Lola Aston Martin van Sander Klappe, de Gulfblauwe Lola Aston
Martin van Roel, de witte Porsche van Finn en de wit/goud/rode Lola gereden
door Richard.
Bij de start neemt Sander Klappe in baan 2 de kop, met Sander
Knol in baan 1 en Roel in baan 3 op zijn hielen. Daarachter Finn in baan 4 en
Richard, die eerst de langzamere banen 5 en 6 voor zijn kiezen krijgt. Dan komt
Sander Knol in baan 2 te rijden en maakt zijn ronde achterstand op Sander
Klappe ongedaan, neemt in baan 3 een ronde voorsprong, de twee Sanders houden elkaar
daarna in evenwicht totdat Sander Klappe in baan 6 komt te rijden, tja, daar
maakt Sander Knol in baan 5 gebruik van en bouwt zijn voorsprong met nog een
ronde uit, en dan denk je Sander Knol in baan 6, daar moet Sander Klappe in
baan 1 wat aan kunnen doen, maar dan weet je niet dat Sander Knol heel vaak
juist in baan 6 traint en als geen ander daar zijn bolide daar rond weet te
sleuren, en ook ditmaal haalt hij 20 ronden in baan 6, Sander Klappe is
weliswaar iets sneller in baan 1, ook 20 ronden, maar dus bij lange niet genoeg
om Sander Knol van de 1e plaats in deze heat af te houden.
En de andere rijders dan, nou, Roel draait regelmatig zijn
ronden, overal 20 ronden, behalve in baan zes (18 ronden), maar dat is net niet
snel genoeg om de beide Sanders bij te houden. Finn begint goed in baan 4, maar geeft in de
langzamere baan 5 en 6 iets teveel toe, komt dan in de snellere banen meer in
het ritme, (waarmee hij thuis kan komen ;-) ), maar valt dan iets terug in de baan 3. Richard
‘mag’ beginnen in de langzamere baan 5, daarna de moeilijke baan 6, maar dan
komt Richard meer in het ritme, in de snellere banen 1, 2 en 3 weet hij telkens
een ronde meer af te leggen, de mijlpaal van 100 ronden komt in zicht, hij maakt
het zichzelf wat moeilijk door die druk op zijn schouders te leggen, maar
uiteindelijk wordt de barriere van 100 ronden geslecht, en dat betekent
natuurlijk een PR !
Een advies, vaak is baan 6 de scherprechter, en doe als Sander
Knol en train juist vaak in de langzaamste baan, daar win je het meeste mee in
een race !
Voor de tweede race staan al klaar (nou ja, Jim staat nog wat
uit te leggen aan Hans):
Edwin, als snelste start in baan 1, daarnaast Jos (start in baan 2, toch altijd de snelste baan, bepaald geen
straf om daarin te moeten starten), daarnaast Joop, Jim (als hij klaar is met
zijn verhaal), daarnaast Hans en Rick
sluit de rij.
De Gulfblauwe Lola Aston Martin
van Edwin staat klaar in baan 1, daarnaast de gifgroen Lola Aston Martin van
Jos, de wit/goud/rode Lola van Joop, de zilvergrijze/gele Audi van Jim, de wit/goud/rode
Lola van Hans en de Gulfblauwe Lola Aston Martin van Rick sluit de rij in baan
6.
Als de rode lichten doven, neemt uiteindelijk Jos in baan 2 de
leiding, na wat tegenstribbelen van Edwin in baan 1 en Joop in baan 3. Daarachter
volgen Jim op korte afstand in baan 4 en Hans op baan 5 terwijl Rick in de
lastigste baan 6 tegen (logisch) een flinke achterstand aan kijkt. Dan komt
Edwin in baan 2 , rijdt ook 22 ronden (net als Jos), komt wat dichterbij, maar
Jos in baan 3 en Joop in baan 4 rijden ook 22 rondjes ! Edwin gaat door in baan
3 met 22 rondjes, net als Jos in baan 4, Joop haakt als eerste af in baan 5 (zeker
met baan 6 daarna). In baan 4 weet Edwin zijn rondje achterstand op Jos in baan
5 goed te maken, maakt daarna in baan 5 gebruik van dat Jos in baan 6 komt te
rijden, neemt dan anderhalve baan voorsprong en dat zou net genoeg moeten zijn
om in de laatste stint Jos van de overwinning af te kunnen houden. Het wordt bloed spannend,
Edwin lijkt het te gaan halen, maar vliegt in de laatste minuut uit de bocht (nogal
ongebruikelijk voor Edwin), zodat Jos toch als eerste deze race wint.
Joop maakt in baan 2 (bijna 23 ronden !) nog wat achterstand
goed, maar komt nog bijna 2 ronden tekort op Edwin. Jim rijdt akelig contant,
met louter 20 en 21 ronden zou je normaliter op het podium komen, ware het niet
dat Jos, Edwin en Joop zo’n hoog tempo aan de dag leggen, dat de ondankbare 4e
plaats wederom voor Jim is ("best of the rest", moet je maar denken Jim !). Hans
rijdt constant 19 ronden in de eerste helft van deze heat in de langzamere
banen, in de snellere banen rijdt hij constant 20 of bijna 21, rijdt in het
totaal bijna 120 ronden maar de rest rijdt nog een stukje sneller, blijven
oefenen Hans, je hebt in ieder geval Roel, Rick, Finn en Richard achter je
gelaten en je zit heel kort op Sander Klappe. Rick, tenslotte is altijd snel in
de kwalificatie, maar om die snelle kwalificatietijd om te zetten in een flink
aantal ronden, vergt oefening, Rick ! Baan
6 is je achilleshiel, Rick, in de andere banen rij je wel rond de 20 ronden,
dus blijven oefenen, vooral in baan 6 !
Jos eindigt als eerste in deze heat, voor Edwin, Joop, Jim,
Hans en Rick.
De totaal uitslag:
Wat feitjes:
- · Hans, Rick en Finn rijden een PR in de kwalificatie !
- · Richard rijdt in de race een PR !
- · Jos, Sander Knol en Sander Klappe rijden in baan 2 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie.
- · Richard rijdt in baan 2 en in baan 3 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie !
Ook leuk, Jos heeft een kort filmpje opgenomen tijdens de eerste race:
N.B. voor diegenen, die geen Facebook hebben, zal ik hier de stand
opnemen:
LMP t/m | 17-2-2017 | Totaal | aantal races |
Klasse A | punten | ||
Jos | 36 | 2 | |
Edwin | 28 | 2 | |
Joop | 22 | 2 | |
Sander Kn | 17 | 2 | |
Sander Kl | 15 | 2 | |
Jim | 16 | 2 | |
Tom | 7 | 1 | |
Roel | 9 | 2 | |
Simon | 4 | 1 | |
Totaal | aantal races | ||
Klasse B | punten | ||
Hans | 11 | 2 | |
Rick | 6 | 2 | |
Finn | 4 | 2 | |
Richard | 2 | 2 | |
Jan | 0 | 0 | |
Gert | 0 | 0 | |
Ton | 0 | 0 |