De Group5 clubrace van 22 januari.
Stilaan komt iedereen binnen druppelen, Joop, Jos en ik waren
er ‘s-middags al vanwege een kinderfeestje, Sander en Sander komen tijdens het
jeugd uurtje en krijgen dan prive les van Joop, ik spits mijn oren, want hier worden
de puntjes op de i gezet. Ik verzucht tegen een ouder tegenover mij, die als
inzetter fungeert, dat ik eigenlijk ook wel zo’n prive lesje zou willen…..
We beginnen met de training (auto’s en regelaars afstellen)
en als de rest is gearriveerd zouden we kunnen beginnen, ware het niet dat
sommigen nog niet helemaal tevreden zijn, en hun slotcar even uit elkaar halen,
om te kijken wat er te verbeteren valt.
Maar iets over negenen kunnen we met de kwalificatie
beginnen, Jan mag de spits afbijten en begint met een nette 12,6 neer te
zetten. Ton, oprichter van Speedtrack en ere lid, rijdt met een geleende Capri
, een twaalf rond, Jim is 5 honderdste langzamer, Sander Klappe 3 honderdste
sneller met de geleende Ferrari van Jos, het ligt lekker dicht bij elkaar. Dan
is Sander Knol aan de beurt, rijdt met de club Ferrari (die Simon aan de club
heeft gedoneerd, net als vele andere fraaie slotcars, twee dozen vol !) een
zeer snelle 11,4, poeh, die legt de lat hoog voor de rest. Ik red het niet, rij
voor mijn doen een nette 11,7 , Edwin bijt zijn tanden er ook op kapot, is 4
honderdste langzamer, maar Joop weet in de allerlaatste ronde er met 2 honderdsten
onder te duiken (ja, hoor, altijd in de laatste ronde, hoe doet hij dat, lijkt
wel het duitse voetbal elftal, die scoren ook altijd in de laatste minuut). Jos
is als laatste de snelste en duikt er 2 tienden onder (weliswaar niet met zijn
eigen BMW M1, geprepareerd door de snelste racer in het land, Sebastiaan van
Slipstream, maar met de club BMW M1, gedoneerd door Simon, volgende keer toch
maar met je eigen BMW rijden, Jos, die rijdt toch nog beter).
Uitslag van de kwalificatie:
De eerste race:
Van links naar rechts: de rode BMW van Roel. De blauwe
Ferrari van Sander, de witte Capri van Ton, de witte BMW van Jim en de
blauwwitte Capri van Jan.
Gespannen gezichten bij de start !
Sander gaat er in baan 2 meteen vandoor en de Jim en Roel strijden om de 2e plaats. Omdat Jim telkens in een langzamere baan rijdt, kan Roel langzaam zijn voorsprong uitbouwen, totdat Jim in baan 1 komt te rijden en Roel in baan 6, dan begint Jim wat aan zijn 2 ronden achterstand af te knabbelen, en in de laatste stint wordt het heel spannend, Jim komt in de snelle baan 2 steeds dichterbij, en bij het vallen van de vlag heeft Roel nog net 9 baanvakken over. Sander wordt eerste in een nieuw PR evenals Jim, Ton en Jan eindigen op 4 en 5 , maar allebei in een nieuw PR !
Sander gaat er in baan 2 meteen vandoor en de Jim en Roel strijden om de 2e plaats. Omdat Jim telkens in een langzamere baan rijdt, kan Roel langzaam zijn voorsprong uitbouwen, totdat Jim in baan 1 komt te rijden en Roel in baan 6, dan begint Jim wat aan zijn 2 ronden achterstand af te knabbelen, en in de laatste stint wordt het heel spannend, Jim komt in de snelle baan 2 steeds dichterbij, en bij het vallen van de vlag heeft Roel nog net 9 baanvakken over. Sander wordt eerste in een nieuw PR evenals Jim, Ton en Jan eindigen op 4 en 5 , maar allebei in een nieuw PR !
Dan de tweede race, die blijkt de meest spannende race sinds tijden !
Jos, Joop, Sander en Edwin starten in baan 1 t/m 4. Helaas
geen foto, volgende keer aan denken.
Bij de start stuift het hele pak weg, en blijft lang dicht
bij elkaar, totdat Sander de brug af eruit gaat en meteen op ruime achterstand
ligt. Joop heeft inmiddels de leiding
genomen, achtervolgd door Jos en op ruimere afstand Edwin. Normaliter zijn nu
de kaarten geschud, maar dan hebben we buiten Sander gerekend, hij weet steeds
iets van zijn achterstand op Edwin wat af te knabbelen. In de laatste stint
wordt het heel spannend, Jos rijdt in de langzame baan 6 en Joop in de snellere
baan 1, Joop loopt steeds meer in op Jos, maar op het eind houdt Jos nog 9
baanstukken over ! Tussen Sander en Edwin is het nog spannender, Sander weet
Edwin te achterhalen en heeft in de laatste een minieme voorsprong, die hij
moet kunnen houden, maar de druk wordt blijkbaar te hoog, hij gaat eruit, Edwin
komt langszij en houdt aan de finish 16 baanstukken over.
Zulks close racing hebben we niet elke avond met 3 twee tallen in dezelfde ronde !
Dat belooft wat voor de volgende Group5 race, waar de nieuwe
BMW 320 Groep5 zijn intrede zal doen: