Het was erg rustig toen ik tegen achten het pand betrad, de jeugd ging net naar huis, en
alleen Joop en Jos waren aanwezig, blijkbaar konden de twee Sanders vandaag
niet, de familie van Ginkel kon niet vanwege verjaardagsverplichtingen, dus dan
is het de vraag of we vandaag met voldoende (6) rijders zijn om een clubrace te
rijden. Maar na Jim kwam Jan ons versterken en met Edwin erbij waren we net met
voldoende rijders om te kunnen racen.
Na de training begonnen we met de kwalificatie, Jan als eerste
in de 12 (met een wat te zware auto), Roel met contactproblemen in de 11, maar
daarna kwamen de snelle jongens, Joop duikt als eerste onder de 11, Jim gaat nog
een streepje sneller, Edwin gaat nog iets sneller (beide met een P68) en Jos nestelt
zich met een Matra (!) tussen de twee snelsten.
Jawel, ditmaal met een Matra, want zijn snelle oranje P68 was net gedeeltelijk in vlammen opgegaan…. Jos wilde ‘s-middags zijn motor schoonspoelen met wasbenzine, maar deed dat met de motor nog in het bracket en met de slepers als contact met de inrijplaat… Dat ging dus mis, de slepers raakten elkaar, een vonk deed de wasbenzine ontbranden en men heeft het weten te blussen, maar het chassis was al vervormd…. Dus “ter leringh (en niet ter vermaeck)”, als je je motor schoon wilt spoelen, haal de motor uit het bracket, in een bakje met wasbenzine met de draadjes ver uit elkaar zodat ze geen kortsluiting kunnen maken…. Een dure les….
Jawel, ditmaal met een Matra, want zijn snelle oranje P68 was net gedeeltelijk in vlammen opgegaan…. Jos wilde ‘s-middags zijn motor schoonspoelen met wasbenzine, maar deed dat met de motor nog in het bracket en met de slepers als contact met de inrijplaat… Dat ging dus mis, de slepers raakten elkaar, een vonk deed de wasbenzine ontbranden en men heeft het weten te blussen, maar het chassis was al vervormd…. Dus “ter leringh (en niet ter vermaeck)”, als je je motor schoon wilt spoelen, haal de motor uit het bracket, in een bakje met wasbenzine met de draadjes ver uit elkaar zodat ze geen kortsluiting kunnen maken…. Een dure les….
De kwalificatie uitslag:
In de eerste race komen dus de ouderen aan de start ;-)
Van rechts naar links: Joop (start als snelste in baan 1) Roel
en Jan.
En waarmee gaan ze van start ?
De blauwe Matra van Joop, de Gulfblauwe Porsche 917 van Roel
en de oranje witte Ford GT40 van Jan.
Deze race kenmerkte zich niet door spanning, daarvoor waren de
verschillen iets te groot, maar het was wel te merken dat de oudere garde hier
reed, want, als men in de bocht bij de wedstrijdleiding eruit vloog (geen
marshall daar aanwezig, dus je moest zelf die auto weer inzetten), dan werd er als
ware “gentlemens” gewacht totdat de onfortuinlijke rijder zijn auto weer in het
spoor gezet had, alvorens de race weer te hervatten. Dat dit het eindresultaat
niet positief beinvloed heeft, begrijpt eenieder, maar mooi was het gebaar wel,
waarin Joop voorop ging (goed voorbeeld als voorzitter zijnde !).
Wel haalde Jan weer zijn 100 ronden (waaraan hij afmeet of
zijn avond geslaagd is), Roel de 110 en Joop bijna 120 (dat had hij gehaald als
hij toch door gereden had).
In de tweede race de “jonkies”:
Van rechts naar links: Edwin (start als snelste in baan 1),
Jos en Jim.
En aan de start:
De gele Ford P68 van Edwin, de blauwe Matra van Jos en de Gulfblauwe
Ford P68 van Jim.
Jos is in baan 2 als snelste weg, op de hielen gezeten door
Edwin en Jim, maar dat duurt niet lang, want zodra Edwin in baan 2 komt te
rijden neemt hij afstand van de Jos en Jim. De P68 van Edwin blijft een hoog
tempo aanhouden, daar kan de Matra van Jos niet tegenop, wel qua snelheid, maar
niet qua wegvastheid, daar zijn die P68’s onverslaanbaar. Maar Jos weet wel Jim
voor te blijven en daar moet hij flink voor “trappen”. In de laatste stint weet
Jos in baan 1 rijdend, ruim 3 rondjes op Edwin in baan 6 rijdend goed te maken,
maar Edwin houdt nog krap 2 rondjes over. Jim eindigt ook maar 1,5 rondje achter
Jos. Dus in deze race zat wel meer spanning dan de vorige !
De totale uitslag:
De keuring gaf geen issues, behalve dat de slotcars van Jan en
Roel flink wat zwaarder waren dan de anderen…
Volgende week de laatste clubrace voor de zomerstop, de LMP’s
ofwel de Le Mans Prototypes.
Daarna is de volgende clubrace op 26 augustus de Group5’s maar
eerst nog de LMP’s volgende week.