Omdat Hans en Rick toch van de partij waren, en Jan en Finn
ook weer mee reden waren we toch weer met zijn negenen. Van de vaste rijders
waren alleen Edwin (beterschap thuis Edwin !) en Jim afwezig. Ton en Simon
komen af en toe en Gert en William kunnen alleen zeer incidenteel komen.
Er werd weer druk geoefend, de baan verkend, de slotcars nog
even nagekeken, en de regelaars ingesteld. Omdat ik mijn net aangeschafte Lola
Aston Martin de vuurdoop wou geven, heb ik mijn snelle oranje McLaren aan
Sander Klappe aangeboden, en dat heb ik geweten ! Bij het inrijden kon ik hem
al niet afschudden en het geeft te denken dat Sander Klappe in de training
meteen al onder de elf dook !
Jan mag beginnen met de kwalificatie, een lage twaalf is geen
gek begin, in de race zal Jan wel wat sneller gaan, Finn rijdt een mooie 11,6
dat is een flinke verbetering van zijn PR met 3 tiende ! Dan mag Sander Klappe,
en die laat zien wat voor mogelijkheden er zijn met deze McLaren, met een hoge
10,7 legt hij de lat meteen hoog voor de
rest (en een verbetering met zes tiende van zijn PR t.o.v. zijn eigen McLaren)
! Rick rijdt een elf blank, wel een kleine verbetering van zijn PR, (drie
honderdste) maar niet genoeg om sneller te zijn als Sander Klappe, Roel begint
rustig met zijn Lola Aston Martin, maar de 2e ronde gaat lekker, ik
hoor iemand roepen een 10,7 mooi, ik verbeter mijn PR dus met drie tienden en
blijk 12 duizendste sneller geweest te zijn als Sander Klappe, dat wordt
spannend in de race. Hans mag dan, ook een elf blank, rijdt iets sneller dan
Rick en verbetert zijn PR met 5 duizendste ! Sander Knol geeft zijn Audi R18 de
sporen, maar de auto wil niet zoals Sander het wil, en deze keer eindigt Sander
aan de andere kant van de 11,0 marge, een lage 11, iets sneller dan Rick maar
iets langzamer dan Hans, maar Sander is een racer en zal die achterstand wel
goedmaken in de race, is de verwachting. Joop duikt als eerste onder de 10,7 en
rijdt een snelle en degelijke 10,5, net geen PR, Jos als laatste, doet wat hij
aan zijn stand verplicht is (Edwin is er nu niet om hem uit te dagen en het
beste in Jos naar boven te halen), en
rijdt een 10,3, geen PR , maar weer wel de snelste van allen.
De uitslag van de kwalificatie:
1.
10,360 Jos
van de Zee (SI Lola Aston Martin)
2.
10,575 Joop
van der Zee (SI Lola)
3.
10,782 * Roel Bozon (SI Lola Aston Martin)
4.
10,794 * Sander Klappe (SI McLaren GTR)
5.
11,007 * Hans van Ginkel (SI Lola)
6. 11,013 Sander
Knol (SI Audi R18)
7. 11,066 * Rick van Ginkel (SI Lola
Aston Martin)
8.
11,600 * Finn van Oene (SI Porsche LMP)
9.
12,380 Jan
Kuipers (SI Lola)
Aan de eerste race komen aan de start:
Hans (in baan 1), daarnaast Sander Knol, Rick, Finn en Jan.
Sport verbroedert en brengt jong en oud samen !
Hans rijdt met zijn goud/wit/rode Lola, Sander Knol met zijn
zwarte Audi R18, Rick met zijn Gulf-blauwe Lola Aston Martin, Finn met zijn
witte “Mobil” Porsche en Jan met zijn spierwitte Lola.
Bij de eerste start is iedereen goed weg, maar naar 3 minuten
stopt de eerste slotcar na de finish, en de rest volgt, verwarring alom, het
blijkt dat we nog rijden met de instellingen van het kinderfeestje van woensdag,
wat slordig van onze wedstrijdleider ! Met het schaamrood op de kaken verzoekt
hij de rijders om opnieuw aan de start
te komen. Na de 2e start zijn er wat valse starts, en dat betekent
dat je meteen een achterstand van 3 seconden hebt. Na een paar minuten heeft Sander Knol de kop
genomen, achtervolgd door Hans, en daarachter Rick, Finn en Jan. Deze stand
blijft tot de 3e stint, dan weet Hans, Sander Knol te passeren en een
rondje voorsprong te nemen. In de 5e stint moet Hans in baan 5, en ziet
Sander Knol in baan 6 (de baan waar Sander veel in getraind heeft), langszij
komen, en dan komt Hans in de laatste baan 6 en is het pleit beslecht, Sander
eindigt als eerste in deze manche met ruim een ronde voorsprong op Hans. Rick
eindigt als derde, rijdt wel vaak een sneller rondetijd dan Hans, maar iets minder
constant. Finn eindigt als vierde (in een nieuw PR !), rijdt regelmatig, baan
zes is voor Finn nog een lastige baan (vaker oefenen in baan 6 misschien, Finn
?), en zodra Finn in de snellere banen 1, 2, en 3 komt te rijden, weet hij een
ronde van zijn achterstand op Rick weer in te lopen. Jan eindig als vijfde in
deze heat, rijdt gezien zijn rondetijden sneller als in de kwalificatie (zowel
in baan 2,3,4 en 5), en haalt wederom de honderd ronden en ditmaal ruim ! Overigens weet, behalve Jan, alleen Sander Knol in baan 2 een
snellere rondetijd (onder de 11) te rijden dan in de kwalificatie.
Dan de volgende race, met van rechts naar links:
Jos (als snelste in baan 1), daarnaast Joop, Roel en Sander
Klappe.
Jos rijdt met zijn gifgroene Lola Aston-Martin, Joop met zijn
wit/goud/rode Lola, Roel met zijn Gulf-blauwe Lola Aston-Martin en Sander rijdt
ditmaal met de bekende oranje McLaren.
Wie denkt dat door de afwezigheid van Edwin, Jos vandaag een
makkie heeft, heeft buiten Joop gerekend ! Jos neemt wel de kop en breidt elke
stint (behalve in de 2e) zijn voorsprong met een rondje uit, maar in
de laatste stint weet Joop zijn achterstand te halveren ofwel met 2 ronden terug
te brengen, zodat Jos wel als eerste eindigt, maar Joop zijn achterstand binnen
de 2 ronden houdt, en als 2e eindigt in een nieuw PR ! Tussen Sander
Klappe en Roel is een fikse strijd, Roel neemt in de eerste sint het
initiatief, loopt in baan 2 een ronde uit, maar dan komt Sander Klappe in baan
2,loopt zijn achterstand in, komt dan in baan 6 en dan loopt Roel in baan 5 een
ronde uit, maar dat duurt maar eventjes, dan komt Roel in baan 6 en loopt
Sander in baan 1 een ronde uit, daarna is Sander in baan 2 niet meer te houden,
passeert 22 keer de finish en zet Roel op 2 ronden ! Daarmee is de strijd
definitief beslist in het voordeel van Sander Klappe, beiden rijden een PR, en
Roel is met zijn nieuwe LMP verslagen door zijn oude LMP, ofwel wat Jos noemt een
“Kevin Vonkje”.
Ja, dat zal niet iedereen duidelijk zijn, dus ik zal dat even
uitleggen. In mei 2013 is er een nationale Group5 race bij Speedtrack, Jos heeft
eigenlijk geen goede auto, Kevin Vonk (een van de toprijders in Nederland, en
favoriet voor de race bij Speedtrack), hoort dat en leent aan Jos zijn Lancia
Group5 uit (want die rijdt toch minder als de Ford Capri Group5 waarmee Kevin
Vonk besluit mee te doen), en laat nou, na een zeer spannende race, Jos, Kevin
Vonk verslaan, en 1e worden in die nationale Group5 race ! Erg zuur voor
Kevin Vonk (de favoriet !), om door zijn eigen auto verslagen te worden! Vandaar
dat Jos zo’n situatie een “Kevin Vonkje” noemt . Zijn jullie weer op de hoogte
!
Geen belangrijke issues bij de keuring.
Volgende keer de Group5, misschien niet zo snel als de LMP’s
en de GT’s, maar wel erg spannend met al die BMW 320-ers en BMW M1’s !