woensdag 30 november 2016

Volle bak met de clubauto's !

Volle bak vanavond, wel 12 rijders !

Naast de vaste hap, zoals Joop, Jos, Edwin, de Sander Knol en Sander Klappe, Hans, Rick, Finn en ondergetekende, maakten Jan, Jim en Ton het dozijn vol !

Het is natuurlijk ook leuk, rijden met de clubauto’s, iedereen rijdt met dezelfde auto in dezelfde baan, dus het komt er nu niet op aan of je een snelle auto hebt, maar puur alleen op je rijderskwaliteiten. En dan geeft zo’n race met de clubauto’s goed aan, waar je staat.

Ditmaal hoef je niet te sleutelen (dat heeft Joop al voor je gedaan !), dus je kan meteen gaan trainen in elke baan, zodat je goed voorbereid aan de race kunt beginnen. Om iedereen evenveel trainingstijd te geven, schuiven we ook in de training om de 4 minuten door.

Maar op gegeven moment loopt het toch tegen negenen en gaan we beginnen met de kwalificatie.
Jan mag beginnen en rijdt een nette 11,8 en dan Finn, die kan daar 2 tienden onder (een hoge 11,6 dat is een PR !), Rick gaat weer 2 tienden sneller (een 11,4 ook weer een PR !), Hans rijdt een 3 honderdste sneller dan Finn, ook een 11,6 maar wat langzamer dan Rick. Roel is met een 11,5 iets sneller dan Hans maar niet zo snel als Rick, die na 5 rijders nog fier bovenaan staat. Maar dan is Ton aan de beurt en met zijn ervaring knabbelt hij 17 honderdste van de tijd van Rick af een hoge 11,2. Dan laat Jim zien dat het nog sneller kan, en rijdt een 11 blank, Sander Knol is 4 honderdste sneller, maar nog steeds een 11 blank. Maar Joop duikt onder de 11, maar net hoor maar ja, wel een 10,9. Jos gaat er even voor staan en perst er letterlijk een hoge 10,7 uit, Sander Klappe rijdt snel, sneller dan Joop met een hoge 10,8 maar zo snel als Jos kan misschien Edwin zijn, hij komt dichtbij met een lage 10,8  maar 14 honderdste is het verschil met de snelste tijd.
De uitslag van de kwalificatie: 

Het zicht dicht bij elkaar, het verschil tussen nummer 1 en nummer laatst is maar 1 seconde en tussen nr 7 en 12 maar een halve seconde ! En tussen de nummers 1 en 6 maar drie tiende !

In de eerste race komen aan de start, Ton mag als snelste in baan 1 starten, daarnaast, Rick, Roel, Hans, Finn en Jan.
En de bekende clubauto’s staan aan de start, en voor diegene die het nog niet weten:
Allemaal witte Porsches, die met de blauwe streep (bovenop en op de zijkanten) hoort in baan 1, die met de groengele streep in baan 2, die met de rode streep in baan 3, die met de zwarte streep in baan 4, die met de witte streep (die zie je niet !) in baan 5 en die met de gele streep in baan 6.

Bij de start is er even een kluwen auto’s,  maar gaandeweg weet Roel de kop te nemen, achtervolgd door Ton, Rick, Finn, Hans en Jan. In de 2e stint komt er meer licht tussen de rijders, Roel heeft een rondje voorsprong opgebouwd op Ton en Rick, terwijl 2 ronden daarachter Hans en Finn rijden. Jan is gestart in de lastige baan 6 en weet gaandeweg zijn ritme te vinden en meer rondes per stint af te leggen. Ton volgt Roel op een ronde maar weet in de 4e stint in baan 4 zijn achterstand op Roel (in baan 6) in te lopen, weet in baan 5 rijdend Roel (in baan 1) te passeren en eindigt in baan 6, dat is een ongelijke strijd met Roel in baan 2, zodat Roel met 3 ronden voorsprong eerste wordt in deze het voor Ton. Tegelijkertijd maken Hans en Rick er een mooie wedstrijd van. De eerste vier stints heeft Rick twee ronden voorsprong opgebouwd op Hans, maar dan moet Rick naar baan 6, terwijl Hans in baan 2 rijdt, de langzaamste tegenover de snelste baan, tja, dan maakt Hans zijn achterstand helemaal ongedaan en gaat met een kleine voorsprong de laatste stint in baan 3 met Rick in baan 1. Hans weet zijn kleine voorsprong tot een halve baan uit te bouwen, en komt als 3e aan de finish vlak voor Rick. Finn weet in de eerste stint nog gelijke tred te houden met Ton en Rick, maar daarna is baan 6 wederom de scherprechter, daar loop je een achterstand op die je langzamerhand moet goedmaken in de snellere banen, maar soms zijn we wat ongeduldig en willen we die achterstand zo snel mogelijk goedmaken en dat heeft uitstapjes buiten de baan tot gevolg ! In baan 3 weet Finn zijn ritme weer op te pakken, maar dat is net te laat, wel rijdt Finn een nieuw PR ! Jan was begonnen in baan 6, gaat daarna langzamerhand steeds iets sneller, wordt op het eind wat vermoeid, maar weet zijn target van 100 ronden toch maar weer te halen !  

De volgorde aan de finish is dus, Roel, Ton, Hans, Rick, Finn en Jan.

De zes rijders voor de tweede race:
Jos als snelste start in baan 1, daarnaast, Edwin, Sander Klappe, Joop, Sander Knol en Jim.

Nog een foto van de clubauto’s, waarbij je de verschillende gekleurde strepen op de zijkant beter ziet.

Na de start neemt Jos de kop, op de hielen gezeten door Edwin, Sander Klappe volgt daarachter terwijl Joop ze moet laten gaan, Jim en Sander Knol volgen op afstand in de langzamere banen. In de 2e stint blijven Jos en Edwin in dezelfde ronde, maar Edwin loopt in baan 4 een rondje uit op Jos in baan 3, maar 2 stints later komt Jos in baan 5 weer langszij, terwijl Edwin baan 6 afraffelt. Ze draaien door, Jos eindigt in baan 6 terwijl Edwin in baan 1 eindigt en zijn kans grijpt om 2 ronden op Jos uit te lopen. Tussen Joop, Sander Knol en Jim is het ook erg spannend. Sander Klappe had de beste start van die drie, maar Joop maakt daarna weer het rondje goed op Sander Klappe, Jim sluit een stint later aan, ze zitten in de 3e stint in dezelfde ronde Joop in baan 6, Sander Klappe in baan 5 en Jim in baan 2, daarna loopt Jim in baan 3 een rondje uit op Joop en twee op Sander Klappe in baan 6, Joop komt dan in de snelle banen. Rijdt 22 ronden in baan 2 en slaat een gat van een rondje met Jim in baan 4 en twee ronden op Sander Klappe in baan 1, die in baan 2 eindigend één rondje goed kan maken op Joop en Jim in baan 5 net passeert. Joop eindigt als 3e in deze heat, een ronde voor Sander Klappe die 9 baanvakken voor Jim eindigt als 4e. En Sander Knol ? Zoals hij al aankondigde, had hij zijn dag niet, of lag het aan zijn regelaar ? Tijdens de training heeft Sander een clubregelaar geprobeerd maar voor de race toch weer zijn regelaar gebruikt, of het een verstandige zet was, zullen we nooit weten, maar Sander Knol rijdt net wat minder snel als anders en eindigt in de heat als zesde en als zevende algemeen.

De uitslag:

Wat feitjes:
  • ·       Jan reed in baan 3 een snellere rondetijd (11,824) dan in de kwalificatie.
  • ·       Roel reed in baan 2 een snellere rondetijd (11,468) dan in de kwalificatie.  
  • ·       Edwin verbetert zijn PR en het clubrecord met 9 baanvakken.
  • ·       Jim verbetert zijn PR met 61 baanvakken.
  • ·       Roel verbetert zijn PR met 1 ronde en 64 baanvakken.
  • ·       Ton verbetert zijn PR met 58 baanvakken.
  • ·       Rick verbetert zijn PR met 2 ronden en 40 baanvakken !