Ondanks dat Joop zijn eerste plaats van de vorige Group5 race
niet kon verdedigen, vader en zoon van Ginkel niet aanwezig konden zijn vanwege
andere verplichtingen, Finn zijn nieuwe Group5 Mustang nog niet de vuurdoop kon
geven, waren er toch weer 9 rijders aanwezig om een leuke race te rijden. Naast
de vaste kern, Jos, Edwin, Sander Klappe en Sander Knol was uw verslaggever
ditmaal weer ter plekke, maar ook Jim, Jan en Ton waren aanwezig en Ton had
Harald meegenomen, die eens met de baan van Speedtrack kwam kennismaken.
Na het nodige afstellen van auto en regelaar, en natuurlijk
elke baan even “proeven”, konden we om negen uur de kwalificatie beginnen.
Harald mag de spits
afbijten, en omdat hij voor de eerste keer bij Speedtrack rijdt, mocht hij rijden
met de LMP-clubauto, waarmee hij het circuit heeft verkend. En dan is een lage
13 helemaal niet gek, daarna is Jan aan de beurt, de club BMW M1 was al
geconfisqueerd door Ton, dus dan de club Ferrari maar ter hand genomen daarmee
reed Jan een verdienstelijke 12 laag, daarna Ton met de club BMW M1, reed een
hoge 11 en dus een PR ! Sander Klappe had wat contact problemen, een hoge 12
was het gevolg, maar na de kwalificatie werd zijn auto even nagekeken, zodat
Sander Klappe wat geruster aan de race kon beginnen. Roel reed een degelijke 11
half, net als Jim, maar die was een luttele 31 duizendste langzamer. Sander
Knol daar een tiende boven, dat wordt spannend met 4 mensen in de 11 hoog. Edwin is een stukje sneller met een lage 11, maar
Jos weet daar toch weer met 39 duizendste onder te duiken !
In de eerste race aan de start:
Sander Knol start als snelste in baan 1, daarnaast Ton, Jan,
Sander Klappe en Harald. En ze rijden met:
De lichtblauwe “Fruit of the Loom” BMW 320 van Sander Knol in
baan 1, daarnaast de witte club BMW M1, gereden door Ton, dan de donkerblauwe
Club Ferrari, gereden door Jan, de rood/wit/blauwe “Rodenstock” BMW 320 van
Sander Klappe en de club Porsche, gereden door Harald.
Bij de start nemen Sander Knol en Ton de kop, gevolgd door
Sander Klappe, en op enige afstand Jan en Harald. Er ontstaat een leuke strijd
tussen Sander Knol, Ton en Sander Klappe, zodra Sander Knol in de snelle baan 2
komt te rijden neemt hij een ronde voorsprong op Ton in baan 3 en zelfs drie op
Sander Klappe in baan 5, maar dan maakt Ton zijn ronde achterstand goed terwijl
Sander Klappe in baan 6 de achterstand op Sander Knol niet verder laat oplopen.
In baan 1 rijdend weet Sander Klappe een ronde op Sander Knol en Ton in te
lopen, en in baan 1 zelfs twee ronden op Sander in baan 5 en vier op Ton in
baan 6 ! En met Sander Knol in baan 6 en Sander Klappe in baan 3 denk je dat de
strijd gestreden is , maar we vergeten dat Sander Knol vaak traint in baan 6,
en een ware specialist is in die baan en jawel, Sander Knol ziet kans om in
baan 6 net wat baanstukken meer af te leggen en eindigt als eerste in deze
manche, 16 baanvakken voor Sander Klappe en ruim twee ronden voor Ton, voor wie
baan 6 nog steeds een nachtmerrie is, maar Ton, misschien ook eens wat vaker in
baan 6 trainen ? En Jan en Harald ? Jan rijdt constant, in de banen 3,4,5,
telkens 17 rondes, maar baan 6 ontregelt zijn tempo zodanig, dat Jan in baan 1
en 2 niet meer het aantal ronden van de banen 3 t/m 5 haalt. Misschien een
beetje te snel willen zijn, want Jan rijdt in baan 2 wel een snellere ronde als
in de kwalificatie, en in baan 3 zowat
even snel ! En Harald, tja, die begint in baan 5 en 6 , dat zijn niet de gemakkelijkste
banen, daarna krijg je baan 1, daar moet je netjes rijden, en niet teveel over
de slipstroken, in baan 2 komt het vertrouwen langzaam, wat in baan 3
resulteert in het hoogste aantal ronden en een snellere rondetijd dan in de
kwalificatie ! Sander Knol is dus eerste in deze heat, vlak voor Sander Knol, Ton
(in een nieuw PR !), Jan en Harald.
In de tweede race komen aan de start:
Jos begint , als snelste, in baan 1, daarnaast Edwin, Roel en
Jim. En ze rijden met:
Allemaal BMW M1’s aan de
start, wat saai kun je zeggen , maar ook dat het een unanieme keuze was: de
wit/blauwe van Jos in baan 1, daarnaast de witte van Edwin, de rode “BASF” van
Roel en daarnaast de witte “Dorfner” van Jim.
In deze heat ontstaan er twee wedstrijden, tussen Jos en Edwin
enerzijds, en tussen Jim en Roel. Bij de start nemen Edwin en Jos de kop, maar
zodra Jos in baan 2 rijdt, slaat hij een gat van een ronde op Edwin in baan 3.
Die onderlinge afstand blijft even hetzelfde, maar in baan 4 rijdend loopt Jos
een ronde uit op Edwin in baan 5, dat wordt nog een rondje meer als Edwin in
baan 6 rijdt, en dat gat van drie ronden kan Edwin natuurlijk niet meer
goedmaken in baan 1 als Jos in baan 6 rijdt, een rondje lukt nog maar aan de
finish heeft Jos een voorsprong van 2,5 ronde ! De strijd tussen Jim en Roel is
nog wat spannender, in de eerste stint houden ze zich in evenwicht, Roel weet
in baan 4 en 5 telkens een rondje uit te lopen op Jim in baan 5 en 6, maar dan
mag Roel in baan 6 en dan weet Jim in baan 1 zijn achterstand van twee ronden
om te zetten in een voorsprong van een ronde, in baan 2 rijdend breidt Jim zijn
voorsprong met nog een rondje uit, die Roel in de laatste stint weer ongedaan
maakt, maar Jim eindigt als derde in deze heat, ruim een ronde voor Roel.
De totale uitslag:
Wat feitjes:
- · Een kwalificatie PR van Ton en ook een Race PR !
- · Sander Knol rijdt in baan 2 een snellere ronde dan in de kwalificatie.
- · Sander Klappe rijdt in alle banen (behalve in baan 6) een snellere ronde dan in de kwalificatie, wat maar aangeeft dat zijn kwalificatietijd niet maatgevend was vanwege contact problemen.
- · Jan rijdt in baan 2 een snellere ronde dan in de kwalificatie !
- · Harald rijdt in baan 3 een snellere ronde dan in de kwalificatie !