woensdag 4 januari 2017

Een verrassende winnaar in de GT race !

De vast crew was weer compleet vanavond, de 16e december, met Joop, Jos, Edwin, Jim, Hans, Rik, Sander Knol, Sander Klappe, Finn en uw verslaggever. Ton was ook weer van de partij en Frank kwam eens een kijkje nemen en reed natuurlijk mee.

Na de training, kon met de kwalificatie begonnen worden.
Frank mocht als eerste beginnen, met een NSR Porsche, die, zo leek het, bijna nieuw uit de doos kwam. En het zijn wat toch wat jaartjes geleden dat Frank hier gereden heeft, maar een 12,6 is niet gek om weer te beginnen (zonder training !). Ton mocht daarna een tijd op de klokken brengen en reed met de geleende Corvette meteen een PR van 11,1 Finn reed ook in de elf laag, maar niet zo snel als Ton. Rick reed met een elf blank een nieuw PR, Hans kon daar niet achterblijven, ook een elf blank, maar wel 7 honderdste langzamer, net geen PR. Roel ging als eerste onder de elf, een 10,9 maar daar kon Jim een tiende afknabbelen met een 10,8 Sander Klappe ging weer harder, een 10,6 net geen PR Sander Knol reed wel een PR met een hoge 10,4, erg knap ! Daar kon Joop net niet aankomen, al scheelde het maar 3 duizendste !  Jos ging wel een klapje harder, een 10,3  en toen was Edwin aan de beurt, spannend, zul je denken, maar Edwin had een probleem,  hij moest vroeg weg, en wilde in de eerste heat rijden, tja, dat kun je niet regelen in dit tijdwaarnemingsprogramma, het enige wat erop zat om niet in de 10 te rijden, want dan zit je in de eerste heat. Zo gezegd, zo gedaan, Edwin ging rustig van start en stond voor de finish flink op de rem, om geen snelle tijd te boeken, en na een 11,5 vond Edwin het wel genoeg.

De uitslag:

In de eerste heat staan aan de start:
Rick start als snelste in baan 1, daarnaast Hans, Ton, Finn, Edwin (vreemd gezicht Edwin daar te zien staan), en Frank sluit de rij. En ze rijden met:
De rode Corvette van Rick staat gereed in baan 1, daarnaast de witte Corvette van Hans, de gele Corvette, gereden door Ton, de rode Corvette van Finn, de Gulf blauwe Aston Martin van Edwin en de blauwe Porsche van Frank.

Bij de start neemt Edwin meteen de kop, om die niet meer af te staan. Vlak daarachter Ton, Hans, Rick, Finn en Frank. Edwin neemt gaandeweg steeds meer afstand (dat is hij ook aan zijn stand verplicht !), maar heeft toch af en toe wat hinder van het vele verkeer (6 rijders in de baan is aardig vol) en meer van de vele uitvliegers. Toch rijdt hij ruim 125 rondes, maar afwachten wat de rijders in de volgende heat doen. Tussen Ton, Hans en Rick ontstaat er een leuke strijd, en zo ook tussen Finn en Frank. Ton neemt van het drietal, heeft in baan 3 startend een ronde voorsprong opgebouwd op Hans, maar zodra Ton in baan 6 komt, slinkt zijn voorsprong zienderogen, en na baan 6 kijkt hij tegen een achterstand aan van 2 ronden op Hans. Tegelijkertijd is Rick, moeizaam startend in baan 1, op stoom gekomen in baan 2, in baan 4 ook Ton op een achterstand gezet van een ronde, dus de rollen zijn omgedraaid. Na de eerste stint lag Ton voorop , dan Hans en daarna Rick, maar na 4 stints heeft Hans de kop genomen voor Rick en Ton.  Maar dan komen Hans en Rick in de langzamere banen en Ton in de sneller banen, in baan 1 lukt Ton het nog niet om in te lopen op Hans in baan 6 en Rick in baan 5, maar in baan 2 loopt hij een ronde in op Hans in baan 1 en 3 op Rick in baan 6, zodat aan de meet Hans een kleine 2 rondes voor Ton ligt en Rick 2 rondjes achter Ton. Intussen hebben Finn en Frank ook een mooie strijd gestreden, Frank loopt in de buitenbanen 6 en 1 twee ronden achterstand op, want Finn gaat goed van start, maar als Finn in baan 6 komt te rijden, komt Frank langszij, neemt dan een ronde voorsprong, maar dan komt Finn in zijn favoriete aan 2 en loopt weer een ronde in op Frank, zodat ze beiden met een gelijk aantal ronden aan de laatste stint beginnen, en daar weet Finn in baan 3, 19 baanvakken meer af te leggen dan Frank in baan 5. Zodat de uitslag in deze heat is, Edwin op ruime afstand gevolgd door Hans, Ton, Rick, Finn en Frank.

In de tweede heat aan de start:
Jos start als snelste in baan 1, daarnaast Sander Knol, Joop, Sander Klappe, Jim en Roel. En ze rijden met:
De rode Ferrari van Jos staat klaar in baan 1, daarnaast de wiite Corvette, gereden door Sander Knol, de witte Ferrari van Joop, de witte BMW Z4  van Sander Klappe, de rode Corvette van Jim en de witte BMW Z4 van Roel.

Bij de start neemt Sander Knol in baan 2 de leiding, op de hielen gezeten door Jos, en daarachter Joop, Sander Klappe, Jim en Roel. Dan ontstaat er een mooie strijd tussen Joop, Jos, Sander Knol en Jim, terwijl Sander Klappe en Roel een onderling duel uitvechten. In de 2e stint komt Jos in baan 2 te rijden en neemt een ronde voorsprong op Sander Knol, terwijl Joop een rondje daarachter rijdt, en Jim op ruimere afstand, maar die rijdt ook in baan 6 ! Dan heeft Jos een momentje in de 3e stint in baan 3, zijn auto loopt niet meer zoals Jos zou willen, hij wisselt snel naar zijn oranje Corvette, maar kan niet voorkomen dat Sander Knol in dezelfde ronde komt te rijden en Joop en Jim een rondje van hun achterstand terug pakken. Daarna stelt Jos orde op zaken, loopt in baan 4 weer een rondje uit op Sander Knol en Jim en twee op Joop, maar die rijdt dan ook in baan 6. Wie dan denkt dat de race gelopen is, heeft buiten Joop gerekend, Jos eindigt in baan 5 en 6, rijdt daar telkens 20 ronden, normaliter zou dat genoeg moeten zijn, maar Joop is ontketend, rijdt zowel in baan 1 en baan 2 telkens 22 ronden, en zet zo zijn achterstand van 4 ronden op Jos, om in een voorsprong ! Tussen Sander Knol en Jim is het ook spannend,  Sander Knol heeft in het begin een voorsprong opgebouwd op Jim, die in de langzamere banen start, maar Jim draait in de snellere banen telkens 21 ronden, maar dat is net niet genoeg on Sander Knol te achterhalen, aan de finish komt Jim een halve baan tekort ! Ook is er een strijd tussen de identieke NSR BMW Z4’s van Sander Klappe en Roel. Sander Klappe start in baan4 en Roel in baan 6, Sander weet dan een flinke voorsprong te nemen die door Roel in de snelle banen weer teniet wordt gedaan, maar dan komt Sander Klappe in de snelle banen en laat zien dat hij zijn BMW Z4 net wat sneller rond kan sturen dan Roel, op de finish is het verschil ruim een halve ronde in het voordeel van Sander Klappe.

De totaaluitslag is toch verassend, Joop verslaat zowel Jos als Edwin, en dat is toch een prestatie, want normaliter maken die twee onderling uit, wie wint. Na die memorabele Group5 overwinning van Joop nu dan weer een overwinning in de GT-klasse ! Na deze drie, volgt Sander Knol op korte afstand (nog geen halve baan achter Edwin !), Jim, ook kort daarachter, dan een gaatje, dan volgen Sander Klappe en Roel, dan weer een gaatje, dan Hans, Ton en Rick, en Finn  en Frank sluiten de rij.      
Nog wat feitjes:

  • ·       Kwalificatie PR’s voor Sander Knol, Rick en Ton, terwijl Sander Klappe zijn PR tot op 14 duizendste nadert.
  • ·       Edwin rijdt in baan 1 t/m baan 5 een sneller rondetijd dan in de kwalificatie, maar dat mag natuurlijk geen verbazing wekken, na zijn beredeneerde kwalificatie
  • ·       Frank reed in de banen 2, 3 en 4 een snellere rondetijd als in de kwalificatie.