vrijdag 27 januari 2017

Bloedstollende GT races met een verrassende uitslag.

Een goede opkomst vanavond, wederom 13 rijders, maar dat brengt ons geen ongeluk, het houdt alleen in dat het vanavond wat later wordt, aangezien we drie heats gaan rijden.
Maar eerst wordt er getrained, iedereen kijkt of zijn GT goed rijdt, Jan is niet tevreden over zijn (Ninco) McLarens, contact problemen, probeert mijn McLaren, totdat die ook contact problemen vertoont en schakelt dan maar weer over naar zijn eigen auto.

Tegen negen uur beginnen we met de kwalificaties,
Richard mag de spits afbijten, en doet hij niet onverdienstelijk met een Slot-It Ferrari F40, een 12 hoog is het resultaat, dan mag Jan, zijn Mclaren heeft nog steeds contactproblemen, Jos geeft hem zijn oude bloedsnelle Corvette, maar die is te heftig voor Jan, een lage 13 is het resultaat, maar Joop zou Joop niet zijn, en neemt Jan’s McLaren snel onderhanden, zodat Jan wat geruster aan de start kan komen. Finn rijdt iets sneller dan zijn vader, dat kan sneller en Finn zal in de race echt wel sneller gaan. Rick is dan aan de beurt en laat met een identieke Corvette zien dat een 11 laag mogelijk is, Hans is wat langzamer met een 11,4 Roel iets sneller met een 11 blank en Jim duikt als eerste onder de 11, bijna een PR op een honderdste ! Sander Klappe haalt de tijd van Jim net niet, maar Sander Knol net wel, en dan is Tom aan de beurt, laat zien dat bijna een jaar afwezigheid niets hoeft te betekenen, want hij rijdt een nieuw PR met een 10,4 ! Joop evenaart daarna de tijd van Tom, Jos gaat daar net 2 honderdste onder en Edwin, als laatste, komt daar niet aan, maar wel een hoge 10,4 !

De uitslag: 

Dertien rijders, dus wederom 3 heats, we beginnen met een heat van vijf rijders:
Rick, als snelste van deze vijf, start in baan 1 , daarnaast Hans, Finn, Richard en Jan.
De oranje Corvette van Rick staat in baan 1, daarnaast de witte Corvette van Hans, wederom een oranje Corvette, ditmaal van Finn, de rode Ferrari F40, gereden door Richard en de witte “Fina” McLaren-BMW van Jan.

Bij de start neemt Hans in baan 2 meteen de leiding, Rick in baan 1 startend, komt wat langzamer op gang, loopt gaandeweg iets van zijn achterstand in op Hans, en zodra Hans in baan 6 komt te rijden, maakt Rick zijn achterstand helemaal goed, maar dan doemt baan 6 voor Rick op, Hans neemt dan in baan 1 zijn kans waar, en vergroot zijn voorsprong en komt als eerste in zijn heat aan de finish. Op gepaste afstand draaien Finn, Jan en Richard hun rondjes, Finn rijdt constant, rijdt in de banen 1,2,3, en 5 wel een snellere rondetijd dan in de kwalificatie, maar dat is niet genoeg om Hans en Rick bij te houden, maar wel om genoeg afstand te creeeren t.o.v. Jan en Richard, die er onderling een aardige wedstrijd van maken. Jan gebruikt zijn ervaring om langzaam uit te lopen op Richard, maar Richard weet op het eind in baan 2 ook 18 rondjes af te leggen, even veel als Jan, dus gaandeweg zal het steeds spannender worden, Jan haalt zijn target van 100 ronden, en Richard komt daar nu al dichtbij.
Dus Hans eindigt als eerste in deze heat, voor Rick, Finn, Jan en Richard  

Voor de tweede heat staan gereed:
Sander Knol als snelste in deze heat, start in baan 1, daarnaast Jim, Sander Klappe en 
Roel.
De witte Corvette van Sander Knol staat in baan 1, daarnaast de rode Corvette van Jim, de witte BMW Z4 van Sander Klappe en de gele Corvette van Roel.

Jim gaat er in baan 2 bij de start meteen vandoor, achtervolgd door Sander Knol, en op enige afstand, Roel en Sander Klappe.  Jim en Sander Knol houden elkaar in evenwicht, ronde na ronde is er weinig verschil tussen die twee, Jim is constanter, maar Sander is een racer, en dat zie je, rijdt snellere rondetijden (in alle banen behalve baan 6, weet hij onder de 11 te rijden), komt steeds in de buurt van Jim, maar neemt soms teveel risico, wat af en toe een uitvlieger ten gevolge heeft, maar steeds komt Sander in de buurt van Jim, de spanning is te snijden, de marshalls leven mee, dan komt Jim in baan 6, en is Sander in baan 5 hem eindelijk voorbij. Dan de laatste stint, Sander in baan 6 en Jim in baan 1, bloedstollend, Jim komt vlak bij, maar Sander weet een luttele voorsprong van 4 baanvakken te behouden, kantje boord, maar er kan helaas maar een winnaar zijn, beide hadden het verdiend !   Dat Roel en Sander Klappe onderling ook een strijd uitvochten, valt enigszins in het niet bij het titanengevecht van Sander Knol en Jim. Sander Klappe en Roel gaan gelijk op tot de een na laatste stint, daar weet Roel in baan 2 eindelijk een ronde voorsprong op Sander Klappe te nemen, dan komt Sander Klappe in baan 2, de snellere baan, maar neemt teveel risico, wat een uitvlieger ten gevolge heeft, zodoende eindigt Roel voor Sander Klappe in deze heat, de volgende keer kan het weer andersom zijn !

Voor de derde en laatste heat staan gereed:
Jos als snelste, start in baan 1, daarnaast Jim, Joop en Edwin.
De gele Corvette van Jos in baan 1, daarnaast de rode Ferrari, gereden door Jim,  de witte Ferrari van Joop, en de Gulfblauwe Aston Martin van Edwin.

In tegenstelling tot de andere wedstrijden nemen de Ferrari's van Tom en Joop brutaal de kop, Edwin en Jos meteen op achterstand zettend. Dat is een ander scenario als normaal, maar wel spannend, want wat gaan Jos en Edwin doen ? Tom gaat onverdroten door, blijft constant 22 ronden draaien, zet Joop op een ronde en Jos moet 23 ronden in baan 3 draaien, om een ronde van zijn achterstand goed te maken.  Pas als Tom op het eind in baan 6 komt te rijden, weet Jos hem in baan 5 te passeren en een ronde achterstand om te zetten in een ronde voorsprong. De laatste stint, Jos in baan 6 en Tom in baan 1, gaat Tom de achterstand goed maken ?  Alle ogen zijn gericht op Jos en Tom, maar Joop maakt daar gebruik van in baan 2, en passeert eerst Tom en in de laatste minuut ook Jos, en finisht als eerste ! Wat een ontknoping ! En Edwin dan ? Die rijdt achter de anderen rustig maar snel zijn rondjes, rijdt net als Joop 22 rondjes in de laatste twee stints, maar dat is net niet genoeg om Tom te achterhalen, daarvoor komt Edwin 40 baanvakken tekort. Achteraf blijkt ook waarom Edwin zich ditmaal niet in de strijd kon mengen, de motordraad blijkt tegen zijn achterwiel aan te lopen, en dat remt zijn auto bij elke bocht wat sterker af. Maar wat een race, bloedstollend, en met een onverwachte winnaar, Joop (als een duiveltje uit een doosje), 16 baanvakken voor Jos, daarachter Tom en Edwin.

Dat het over de hele linie snel ging laat de totaaluitslag zien, Edwin als 4e in de laatste (snelste) heat, 40 baanvakken achter de nummer drie in die heat (Tom) eindigt overall als 7e,, zowel Sander Knol als Jim zijn net iets sneller geweest, vier man in dezelfde ronde (127), wat een hoog niveau !
De uitslag:
Wat feitjes:
  • ·         Tom rijdt als enige een nieuw PR in de kwalificatie.
  • ·         Tom, Jim, Hans en Rick rijden allen een nieuw PR in de race !
  • ·         Jos en Sander Knol rijden in baan 2 een sneller rondetijd dan in de kwalificatie.
  • ·         Richard doet datzelfde in baan 3 (een snellere rondetijd rijden dan in de kwalificatie).  
  • ·         Rick rijdt zowel in baan 2 als in baan 3, een snellere rondetijd dan in de kwalificatie !
  • ·         Hans en Jan rijden in de banen 2,3, en 4 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie.
  • ·         Finn rijdt in de banen 1,2 3 en 5 (jawel !) een sneller rondetijd dan in de kwalificatie !


Een mooie race avond, vol spanning in meerdere races en het ging hard !
De volgende clubrace met de clubauto's, ditmaal niet met de LMP Porsches maar met de GroupC's !