Op de een na laatste dag in 2016 was de harde kern toch weer
present, zodat we met 9 rijders de strijd konden aan binden met onze classics.
Voordat we begonnen met de training, liet Jos al zien wat hij
in gedachten had voor zijn verjaardag, een fraaie NSR Corvette C7R, net binnen
uit Italie,
en Jos liet hem even het asfalt proeven ! En gezien de rondetijden,
zo uit de doos, belooft deze slotcar dat records weer gebroken gaan worden !
Maar eerst de kwalificatie met de classics:
Hans mag als eerst van start en rijdt met zijn P68 meteen een
11 laag, wat een PR betekent. Roel rijdt marginaal langzamer, maar ook een PR
! Dan mag Sander Klappe aan de bak, rijdt net zoals Roel een 11,2 maar 15
duizendste langzamer, Rick rijdt een duizendste sneller als zijn vader, Sander
Knol komt wat moeilijk in zijn ritme, is met 11,3 iets langzamer, maar zal dat
in de race wel goedmaken, is de verwachting. Dan komt Joop, die is meteen een
klap sneller, rijdt met een 10,5 een PR en legt de lat hoog voor de rest. Jim
bijt zijn tanden daarop stuk, maar met een 10,6 mag je wel thuis komen ! Edwin
heeft er ook moeite mee, maar rijdt in zijn laatste rondje een hoge 10,3 wat
een PR voor Edwin is. Jos als laatste, probeert van alles, rijdt wel een 10,5
maar moet Edwin en Joop ditmaal voor laten gaan.
De uitslag van de kwalificatie:
Dat houdt in dat in de eerste race aan de start komen, allen
die in de 11 reden:
Rick als snelste in baan 1, daarnaast Hans, Roel, Sander
Klappe en Sander Knol, tussen de nummer 1 en 4 zaten maar 5 honderdste !
En ze reden met de:
De oranje Ford P68 van Rick in baan 1 , de gele Ford P68 van
Hans in baan 2 en dan drie Le Mans winnaars, de Gulfblauwe Porsche 917 (winnaar
in 1970 en 1971) van Roel, de Gulfblauwe Ford GT40 (winnaar in 1968 en 1969)
van Sander Klappe en de gele Ford MK4 (winnaar in 1966 en 1967) van Sander
Knol.
In de kwalificatie zaten alle rijders dicht bij elkaar, hoe
zal het in de race zijn ? Hans en Roel zijn het beste weg (startten ook in de
snelste banen 2 en 3), maar Sander Knol en Sander Klappe volgen, en laten het
gat niet teveel oplopen. Rick start wat lastig in de buitenbaan 1, maar maakt
die achterstand in zijn favoriete baan 2
weer ongedaan. Halverwege heeft Hans de kop genomen, maar die eindigt in de
lastige buitenbanen, en of zijn voorsprong dan genoeg is, valt te betwijfelen,
want Sander Knol is begonnen in de langzaamste banen, en rukt steeds meer op,
schudt eerst Sander Klappe van zich af, daarna is Roel aan de beurt en Sander
achterhaalt Hans in baan 6 en neemt resoluut de kop, Daar kan Roel in de snelle
banen 1 en 2 niet veel aan veranderen, loopt nog wel in, maar Sander Knol heeft
aan de finish ruim 70 baanvakken over. Hans haakt nog aan met minder dan een
rondje achterstand op Roel, Sander Klappe is in de 2e helft van de
race ook aan een inhaalrace begonnen, maar komt net een 40 baanvakken tekort om
Hans te achterhalen, terwijl Rick in de langzaamste banen eindigt, halverwege
lag Rick nog op een 3e plek, maar met baan 5 en 6 aan het eind, kun
je geen vuist maken, en dus eindig je op de 5e plaats.
In de 2e heat komen aan de start, de rijders die in de 10
reden:
Edwin als snelste in baan 1, daarnaast, Joop, Jos en Jim.
Ze kwamen aan de start met:
Allemaal Ford P68 wat de klok slaat: de felgele van Edwin in
baan 1, de oranje van Joop, de okergele
met zwarte strepen van Jos en de Gulfblauwe van Jim.
Zoals verwacht neemt Jos in baan 3 de kop, op de hielen
gezeten door Edwin in baan 1, Jim in baan 4 en Joop in baan 2 ? Wat is er met
de auto van Joop aan de hand, 19 rondjes in baan 2 is onder de maat en dat
vindt Joop ook, die op het eind van de stint overschakelt van zijn oranje naar
zijn gele Ford P68, iets minder fel misschien, maar wel stabieler. Inmiddels
heeft Edwin in baan 2, Jos achterhaalt en in baan 3 rijdend gaat hij Jos in
baan 5 voorbij, bouwt zijn voorsprong geleidelijk uit, tot 4 ronden, maar in
baan 5 en 6 rijdend moet hij daarvan telkens 1 ronde inleveren, zodat hij aan
de finish nog 2 ronden voorsprong over houdt. Tussen Jim en Joop is het ook
spannend, halverwege heeft Joop een flinke voorsprong op Jim opgebouwd, maar
dan komt Jim in de snellere banen, komt in baan 1 rijdend in dezelfde ronde en
met de snelle banen 2 en 3 is het pleit in het voordeel van Jim beslecht, Jim
komt zelfs dichtbij Jos, hij komt maar 10 baanstukken tekort om Jos te passeren
! Joop heeft wat mindere buitenbanen, hij probeert de rest bij te houden, gaat
daarbij meermalen over de limiet, en heeft daardoor nogal wat uitvliegers, wat hen in deze race op de 4e
plaats brengt, maar overal Sander Knol en Roel ook nog voor moet laten !
De uitslag:
Wat feitjes:
· Edwin, Joop, Hans en Roel reden een nieuw PR in de kwalificatie.
Hans reed ook een nieuw PR in de race !
Hans reed ook een nieuw PR in de race !
· Verder de
gebruikelijke uitslag, behalve dat Joop op een voor hem ongewone 6e
plaats eindigt, Joop kennende laat hij dat niet op zich zitten, en zal een
volgende keer weer van voren zitten.