De eerste clubrace in 2017 kende een goede opkomst, naast de 10
vaste rijders waren ook Simon en Tom aanwezig en Richard maakte zijn debuut. Dat
hield in, dat we ditmaal met zijn dertienen waren, dus geen twee maar drie
heats ! Alleen Jan, Ton, Gert en William waren er niet bij, al met al een goed
begin van 2017 !
Na alle gelukwensen werd er getraind, zodat de auto’s en regelaars
goed afgesteld konden worden, en alle banen even “geproefd”, daarna konden
we aan de kwalificatie beginnen.
Richard mocht beginnen en reed meteen al in de elf, dat is een
mooie start, dat doen er niet veel, meteen onder de 12 rijden in een eerste
kwalificatie, smaakt naar meer, toch ? Finn was daarna aan de beurt, liet
natuurlijk zien dat hij al vaker hier gereden had en ging twee tiende harder. Hans
had er zin in vandaag, reed meteen een PR en dook onder de 11 ! Simon kwam aan
de start met een fraaie Marcos, een welkome afwisseling in dit veld, en, zoals
altijd bij Simon, met een flinke motor erin, en aan Simon de taak om dat beest
in bedwang te houden, en dat lukte met een 11 blank als resultaat. Tom, lang
weg geweest, liet zien dat hij het slotracen nog lang niet verleerd is (het net
als fietsen, toch ?), en reed meteen een PR, met een 10,7 zo ! we weten weer
waar Tom staat (vooraan in ieder geval) ! Rick probeerde zijn vader te evenaren,
en kwam maar twee honderdste tekort, de volgende keer lukt het weer wel, Rick,
blijven proberen ! Sander Klappe liet de oranje McLaren weer los, en liet met
een snelle 10,8 het potentieel van de McLaren zien, daar kon Roel met zijn Lola
Aston Martin niet aan tippen (je vraagt je af of Roel er wel goed aan gedaan
heeft om over te schakelen naar een Lola en zijn snelle McLaren aan Sander uit
te lenen), Sander Knol reed weer net onder de 11, was daarover niet helemaal tevreden
en ik geloof dat Joop de auto van Sander na de wedstrijd onder handen gaat nemen.
Dan Jim met zijn inline Audi R18 (jawel, een NSR inline en geen Slot-It angelwinder
dus zoals de rest van het veld, ambitieus hoor !), Jim laat zien dat je met een
inline motor gewoon een elf blank kunt rijden, vind ik toch knap ! Joop met
zijn snelle Lola, rijdt gewoon een (voor hem) degelijke 10,5 waar menig andere
rijder voor zou tekenen, hoe doet hij dat toch altijd, en meestal in de laatste
ronde ? Jos is weer supersnel met een 10,3 daar kan zelfs Edwin niet onder en
moet op Jos ditmaal een tiende toegeven....
Dat brengt ons op de volgende uitslag:
Dertien rijders, dus drie heats…
In de eerste heat beginnen we met vijf rijders:
Simon, mag als snelste van de ze vijf, in baan 1 starten,
daarnaast Jim, Roel, Finn en Richard.
De fraaie oranje/groene Marcos van Simon in baan 1, daarnaast de
geelgrijze (NSR) Audi R18 van Jim, de Gulfblauwe Lola Aston Martin van Roel, de
witte ”Mobil” Porsche van Finn en de witte “Jever” Porsche, gereden door Richard.
Bij de start neemt Jim in baan 2 de kop, vlak erachter Roel in
baan 3, dan Simon in baan 1, Finn in baan 4 en Richard in baan 5. Aangezien Jim,
zoals vanouds, snel en constant rijdt, is er geen kruid tegen hem gewassen, de
rest ziet Jim aan de horizon verdwijnen en af en toe voor bij schieten, Jim is
duidelijk de snelste in deze heat en eindigt overtuigend als eerste. Achter Jim
ontspint zich een leuk gevecht tussen Simon en Roel, Simon heeft de snellere
auto, op het rechte eind gaat hij iedereen voorbij, en Roel heeft de meest stabiele,
dat zie je in de bochten, daar haalt Roel zijn winst. Omdat Roel in baan 3
gestart is en Simon in baan 1, is het logisch dat Roel 2 ronden voorsprong
opbouwt (Simon moet eerst nog het “beest” temmen), maar dan in baan 2 en 3 knabbelt
Simon telkens een ronde af van de voorsprong van Roel in baan 4 en 5.
Halverwege zitten ze in dezelfde ronde, en dan passeert Simon in baan 4 Roel in
baan 6 en neemt 2 ronden voorsprong, de volgende stint blijft dat gelijk, maar
dan komt Simon in baan 6 en Roel in baan 2 en zijn de rollen omgekeerd en
eigenlijk een ongelijke strijd, zo’n “beest” van een slotcar in baan 6 is lastig
te managen, en Simon ziet Roel lijdzaam passeren
en als tweede finishen. Finn rijdt een eigen race, eigenlijk in een soort
niemandsland, Jim, Roel en Simon rijden ver voor hem en zijn vader op enige
achterstand achter hem. Dus je eigen race rijden, maar dat is nog wel lastig
voor Finn, het is een echte racer, hij gaat het liefst het duel aan, maar dan
zijn Jim, Roel en Simon (letterlijk) nog een maatje te groot. Dat is ook te
zien in de rondes per baan voor Finn, telkens een nette 18 ronden in de banen
4, 5 en 6 (dat is mooi, vooral in baan 6 !), maar in de snellere banen 1, 2 en
3 rijdt Finn 17 ronden, eigenlijk wel verklaarbaar, Finn kan in die banen
harder rijden, ziet mogelijkheden om aan te haken bij de anderen die in de wat
lastiger banen rijden, en gaat daarbij wat vaker over de limiet, ofwel uit de
baan. Maar gewoon volhouden Finn, je rijdt pas een half jaartje clubraces, de regelmaat
komt met de tijd. Richard begint in de lastiger banen, 5, 6 en 1, moet nog even
wennen aan met zijn vijven een race rijden, maar krijgt in de snellere banen 2,
3 en 4 wat meer constantheid en eindigt toch met 96 ronden, dus de 100 ronden
is je target, Richard ! De volgende race is dat moeilijk haalbaar, de Group5 is langzamer, maar over een aantal weken zou
dat een mooi doel zijn. Dus Jim eindigt als eerste in deze heat, voor Roel,
Simon, Finn en Richard.
Voor de tweede heat staan al klaar:
Sander Klappe, als snelste in deze heat, mag beginnen in baan
1, daarnaast Sander Knol, Hans en Rick.
De oranje McLaren staat al klaar in baan 1 en wordt deskundig
gereden door Sander Klappe, daarnaast de zwarte Slot-It Audi R18 van Sander
Knol, de wit/goude Lola van Hans en de Gulfblauwe Lola Aston Martin van Rick.
Sander Klappe gaat letterlijk als een raket van start, neemt
in baan 1 de leiding, en draait als een uurwerk 21 ronden in de eerst vijf banen
! Sander Knol laat wat liggen in baan 2, maar maakt dat in baan 3 goed en dan
rijden de twee Sanders telkens in dezelfde ronde, totdat Sander Knol in baan 6
toch 2 rondjes moet toegeven op Sander Klappe in baan 5, maar dan doemt baan 6
voor Sander Klappe op, en met bijna 19 rondjes in baan 6 mag je best tevreden
zijn, maar er ziet wel een racer in baan 1 , Sander Knol, die er bijna 21
rondjes uitperst en Sander Klappe ziet hem in de laatste minuut voorbij komen
en met 14 baanvakken voorsprong als eerste in deze heat eindigen. Hans, in baan
3 startend, doet eigenlijk niets verkeerd, ziet de twee jonge honden langzaam
verdwijnen, laat zich niet gek maken en rijdt zijn eigen race, hij weet wat
zijn tegenstanders (Roel en Simon) gereden hebben en rijdt calculerend zijn
ronden, eindigt weliswaar als derde in deze race, maar lacht in zijn vuistje,
als hij de uitslag ziet, yes, doel behaald ! En Rick, rijdt snel, maar heeft
gezien zijn leeftijd is dat logisch, nog niet de rust om regelmatig zijn ronden
te draaien, nee, Rick is ook een echte racer, wil graag het duel aangaan, en gaat
soms over de limiet, maar de progressie is er steeds, je rijdt niet voor niets
weer een PR ! In deze heat eindigt Sander Knol als eerste, vlak erachter Sander
Klappe (mooie strijd was dat tussen die twee), dan Hans en Rick.
Tja, en dan de derde heat (het wordt een latertje vanavond):
Jos in baan 1, als snelste gekwalificeerd, daarnaast Edwin,
Joop en een voluit lachende Tom (tja, je komt weer eens aanwaaien en daar sta
je meteen bij de vier snelsten !).
De welbekende gifgroene Lola Aston Martin van Jos in baan 1,
daarnaast Gulfblauwe Lola Aston Martin van Edwin, de wit/goude Lola van Joop en
de wit/rode Toyota van Tom (niet zijn bekende Lola op de baan gezet, maar deze
snelle Toyota).
In baan 2 neemt Edwin meteen de kop, op de hielen gezeten door
Jos en Joop met Tom op enige afstand (die begint ook in baan 4 en krijgt eerst
de langzamere banen). Dan gaat het tempo omhoog, zowel Jos in baan 2, Edwin in
baan 3 en Joop in baan 4 weten 23 keer de finish te passeren ! Tegen dat geweld
is Tom in baan 5 uiteraard niet opgewassen, maar hij rijdt toch nog 21
ronden. Joop haakt als eerste af in baan
5, daarna weet Jos het rondje achterstand in baan 4 op Edwin in baan 5 goed te
maken, en wetend dat Edwin daarna in baan 6 rijdt, knalt Jos er weer 22 ronden
uit in baan 4 en 5. Maar dan doemt ook baan 6 voor Jos op en zal die ronde
voorsprong genoeg zijn op Edwin in baan 1 ? De vijf ronden voorsprong op Joop in
baan 2 hoogstwaarschijnlijk wel. Spannend die laatste heat, maar tegen Edwin in
baan 1 is geen kruid gewassen, wat Jos ook knijpt in baan 6, hij ziet Edwin in
de 3e minuut langskomen en met een halve ronde voorsprong als eerste
finishen. Joop perst er in baan twee 23 ronden uit loopt nog 3 ronden in op
Jos, maar die eindsprint is net te laat ingezet. Tom rijdt zijn eigen race,
zijn Toyota is snel, maar iets minder stabiel als die Lola’s, dat is vooral te merken in de lastige buitenbanen 6
en 1, maar na zo’n lange afwezigheid toch 122 ronden draaien, is niet niks, het
is dat er door drie anderen 123 ronden zijn afgelegd, anders wordt je behalve vierde
in deze heat ook vierde overal, tja, de lat wordt steeds hoger gelegd……
De totale uitslag:
Wat feitjes:
- · Tom en Hans rijden een PR in de kwalificatie.
- · Sander Knol en Rick rijden een PR in de race.
- · Edwin, Sander Knol, Hans en Simon rijden in de race in baan 2 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie, datzelfde doen.
- · Joop en Roel rijden in de race, zowel in baan 2 als in baan 3 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie.
- · Een lange, maar spannende avond !