Een gedenkwaardige avond, maar daarover later meer.
Volle bak, 12 rijders, nou ja, we waren eerst met zijn elven,
totdat om negen uur Edwin nog binnen kwam vallen, net op het moment dat we met
de kwalificatie begonnen.
Richard mag beginnen, hij rijdt ditmaal met de Nissan R390,
die is stabieler dan de Ferrari F40 van de vorige keer, en dat laat Richard
meteen zien, haalt acht tienden van zijn tijd af en duikt net onder de twaalf, mooi
begin met een PR ! Jan rijdt met zijn McLaren een 12 half, toch weer sneller
als de vorige keer, toen hij problemen met deze auto had, nu loopt zijn McLaren
duidelijk beter. Dan komen de Corvettes: Finn rijdt ook in de 11 hoog, elf
duizendste sneller als zijn vader ! Rick laat zien dat hij altijd snel is in de
kwalificatie, een 11 blank is meteen een PR ! Hans komt ook op een 11 blank,
maar moet twaalf duizendste toegeven op zijn zoon. Roel haalt deze tijden net
niet, zijn BMW is toch wat minder stabiel als die Corvettes. Jim duikt met zijn
Corvette onder de elf, een 10,7 is het mooie resultaat. Daar moet Sander Klappe
een tiende op toe geven met zijn BMW, maar laat wel zien dat je met een BMW ook
in de tien kunt duiken ! Dan Sander Knol, de Corvette, die getuned is door
Joop, rijdt lekker, maar wat stuurt Sander die auto soepel rond, en wat komt er
een ultiem rondje uit, een 10,444 (uiteraard een PR !) dat wordt aanpoten voor de rest, komen zij daar wel aan, ? Want
op dat rondje was helemaal niets aan te merken, perfect gereden ! Joop rijdt
met zijn Ferrari een snelle 10,6, maar is dus niet zo snel. Jos dan, die knijpt
dat het een lieve lust is, komt dichtbij , maar toch 35 duizendste tekort.
Edwin, dan, maar die heeft niet kunnen trainen, rijdt wel een hoge 10,5 en dan
is het een gedenkwaardig feit, Sander Knol is de snelste ! De eerste stap is
gezet, maar hoe zal het gaan in de race ?
De cijfers van de kwalificatie op een rijtje:
Maar eerst de volgende rijders aan de start:
Rick, (als snelste in deze heat), mag in baan 1 beginnen, daarnaast
Hans, Roel, Finn, Richard, en Jan, die de ondankbare taak heeft om in baan 6 te
starten.
De oranje Corvette van Rick staat klaar in baan1, dan de witte
Corvette Van Hans, de witte BMW van Roel, nog zo’n oranje Corvettem ditmaal van
Finn, de zwarte Nissan R390 gereden door Richard en de witblauwe McLaren van
Jan.
Bij de start blijken er twee wedstrijden in deze heat zich af
te spelen, enerzijds strijden Hans, Roel en Rick en anderzijds strijden
Richard, Finn en Jan met elkaar.
Hans gaat als een raket van start in baan 2 met Roel in baan 3
op zijn hielen en Rick die iets voorzichtiger in baan 1 van start moet gaan.
Hans en Roel blijven dan bij elkaar met Hans voorop, terwijl Rick in baan 2 hetzelfde
tempo aan houdt. Roel moet dan in baan 5 Hans laten gaan (21 ronden perst Hans
in baan 4 eruit !), en ziet Rick kans om in baan 3 op gelijke hoogte met Roel
te komen, En met Roel op 6, ziet Rick in 4 zijn kans schoon om Roel op
achterstand te zetten. Maar dan is baan 6 voor Hans en Roel in baan 1 weet een
rondje op Rick en Hans te pareren, Rick
rijdt als laatste in baan 6 en met dan toegeven op Roel. Hans eindigt als
eerste in deze heat, voor Roel en Rick.
De ander drie maken het ook spannend, Finn neemt de kop in
baan 4, kan Richard in baan 5 niet echt van zich schudden en Jan heeft de
lastige baan 6, de schade beperken heet dat dan. Dat ondervindt Richard daarna,
baan 6 is voor hem nog zeer lastig, blijven oefenen Richard ! Finn loopt flink uit
in baan 5, blijft constant rijden in baan 6 (17 ronden), ziet zijn vader iets
dichterbij komen, rijdt ook constant 17 ronden in baan 1, maar ziet zijn vader
in baan 2 langszij komen, die gaat onverdroten door in baan 3, legt er zelfs
een schepje bovenop, en dan denkt Finn, dan moet ik in de snelle baan 2 toch
goed kunnen maken, en stapt in de bekende valkuil, wil te snel, en vliegt eruit,
laat dat verbaal goed merken en heeft daar zelf last van want hij vliegt er weer
uit, wordt boos op zichzelf, en vliegt er dan weer uit, en ziet zijn vader aan
de horizon verdwijnen. Het is dat Jan ook slachtoffer is van de onrust bij Finn,
anders was Jan Finn ook nog voorbij gegaan. Richard eindigt dus als vierde in
deze heat voor Finn en Jan. Als Finn zichzelf niet uit de wedstrijd haalt, kan
hij nog ver komen, dus werk daaraan Finn ! Kijk naar de snelle rijders die
rustig blijven zoals Edwin en Jim, die laten zich niet van de wijs brengen en
blijven constant rijden.
Voor de tweede race staan inmiddels klaar:
Sander Knol (als snelste gekwalificeerd !) mag dus nu in baan
1 starten, daarnaast de gevestigde orde, Jos, Edwin, en Joop, dan Jim en Sander
Klappe (blijkbaar maakt iemand, Richard ?, een gevatte opmerking, want de ogen
zijn die kant op gericht en Jim moet er smakelijk om lachen).
De witte Corvette, gereden door Sander Knol, staat startklaar
in baan 1, daarnaast de gele Corvette C7R van Jos, de Gulfblauwe Aston Martin
van Edwin, de witte Ferrari van Joop , de rode Corvette van Jim en de witte BMW
van Sander Klappe.
Bij de start knalt Jos in baan 2 er meteen 22 ronden uit, laat
daarmee duidelijk blijken dat hij de snelste is, maar Sander Knol en Joop
blijven niet ver achter. Edwin en Jim komen in de wat langzamere banen minder
snel uit de startblokken en Sander Klappe ligt in de lastige baan 6 duidelijk
ook zesde, maar dat is logisch in baan 6 ! Maar zodra Sander Knol in baan 2
komt te rijden maakt hij met 22 ronden het rondje achterstand op Jos ongedaan
en blijft op gelijke hoogte in de banen 3 en 4, maar Jos in baan 6 ziet Sander
Knol in baan 5 een rondje uitlopen, niets aan de hand denkt Jos, Sander Knol moet
als laatste in baan 6, dan moet ik in baan 1 toch in kunnen lopen ? Maar hij
vergeet ven dat Sander Knol vaak in baan 6 traint (heel slim, want je maakt de
meeste winst in de lastigste baan, in de snelle banen kan iedereen snel
rijden!), en daarbij heeft Sander Knol vleugels gekregen door de snelste
kwalificatietijd te rijden, houdt het hoof koel en perst er 21 ronden uit in
baan 6 ! Jos rijdt als een duivel, gaat ervoor, neemt risico’s en vliegt er
daardoor een paar keer uit en ziet geen kans om Sander Knol in te halen. Maar Jos
is er wel voor gegaan, heeft niet opgegeven en dat pleit voor hem !
Omdat we zo
gefocussed zijn op die titanenstrijd tussen Sander Knol en Jos, zijn we de
overige rijders een beetje uit het oog verloren. Jim blijkt intussen in de
snelle banen wat van zijn achterstand goed gemaakt (22 ronden in baan 2) en
blijkt een supersterk eindschot te hebben door in baan 4 ruim 22 rondjes te
rijden en op het allerlaatst Jos nog voorbij te gaan, het verschil was 9
baanstukken in het voordeel van Jim. Joop is constant, 21 ronden rijdend in
bijna elke baan, ook dichterbij gekomen en eindigt op nog geen rondje van Jos.
Edwin heeft een niet lekker rijdende auto, en ruilt die om in de 3e
stint voor de BMW van Roel, maar die blijkt ook contact problemen te hebben, en
in de 4e stint wordt die omgeruild voor de wat stabieler Corvette
van Roel. Dat omruilen van auto doet Edwin zelf, op de rijdersplaats, maar
neemt daardoor even wat zicht weg bij de rijders om hem heen, die op dat
tijdstip ook voorlangs rijden. Daarna rijdt Edwin weer de stabiele ronden die
we van hen gewend zijn, en begint aan een inhaalrace, als eerste moet Sander
Klappe daaraan geloven, die na de start in baan 6 stabiel rond rijdt en snel,
maar net iets minder snel als de andere rijders in deze heat. En in de laatste
stint ziet Joop, Edwin langszij komen en hem met 20 baanvakken kloppen. Dus de
uitslag in deze enerverende race is, als glorieuze winnaar, Sander Knol, voor
Jim, Jos, Edwin, Joop en Sander Klappe. En dat het hard ging in deze heat, kun
je zien aan de einduitslag, want tussen nummer 6 (Sander Klappe) en nummer 7
(Hans) zitten bijna zes ronden, een groter verschil als tussen de nummers 6 en
1 (nog geen vier en een halve ronden) !
De uitslag van deze spannende races:
Wat feitjes:
- · Sander Knol, Rick en Richard rijden een PR in de kwalificatie.
- · Sander Klappe en Richard rijden een PR in de race.
- · Jos, Edwin en Sander Klappe rijden in de race in baan 2 een snellere ronde dan in de kwalificatie.
- · Rick doet datzelfde (een snellere ronde tijd in de race rijden dan in de kwalificatie) in baan 2 en 3 !
- · Finn doet datzelfde (een snellere ronde tijd in de race rijden dan in de kwalificatie) in baan 2, 3 en 4 !
De stand in de GT-klasse:
3-3-2017
|
Totaal
|
aantal
races
|
|
Klasse A
|
punten
|
||
Sander Kn
|
28
|
2
|
|
Joop
|
27
|
2
|
|
Jos
|
26
|
2
|
|
Jim
|
23
|
2
|
|
Edwin
|
17
|
2
|
|
Sander Kl
|
13
|
2
|
|
Roel
|
12
|
2
|
|
Tom
|
12
|
1
|
|
Simon
|
0
|
0
|
|
Totaal
|
aantal
races
|
||
Klasse B
|
|
punten
|
|
Hans
|
11
|
2
|
|
Rick
|
8
|
2
|
|
Finn
|
5
|
2
|
|
Richard
|
4
|
2
|
|
Jan
|
3
|
2
|
|
Gert
|
0
|
0
|
|
Ton
|
0
|
0
|
En de totaalstand (na de GT race op 3 maart)
3-3-2017
|
aantal
races
|
||
Klasse A
|
Totaal
|
||
Jos
|
107
|
7
|
|
Joop
|
77
|
7
|
|
Edwin
|
70
|
6
|
|
Jim
|
65
|
7
|
|
Sander Kn
|
64
|
7
|
|
Sander Kl
|
49
|
7
|
|
Roel
|
36
|
7
|
|
Tom
|
19
|
2
|
|
Simon
|
4
|
1
|
|
Klasse B
|
|
Totaal
|
|
Hans
|
29
|
6
|
|
Finn
|
16
|
6
|
|
Rick
|
14
|
4
|
|
Richard
|
|
10
|
6
|
Jan
|
8
|
5
|
|
Gert
|
|
0
|
0
|
Ton
|
0
|
0
|
P.S. Na de race werd er wat ontstemd gereageerd op het feit
dat Edwin van auto’s wisselde. Op zich is dat toegestaan (we rijden voor ons
plezier en niemand wilt winnen dankzij pech van anderen, toch ?), maar de plek
van wisselen was wat onhandig. Daarom spreken we af, dat er van auto gewisseld
mag worden, tijdens de race, op het rechte stuk waar ook de banden getaped
kunnen worden. Dat wisselen van auto gebeurt door een Marshall ter plekke. We
zullen naast de bandentapeplek een bak maken waar de reserve auto’s in gelegd
kunnen worden, zodat de marshall snel de auto kan wisselen. Voor diegenen die
geen reserveauto hebben, zullen we dan een clubauto in die bak leggen (een snelle
Corvette, die door Joop getuned is). Maar misschien mag je ook een reserveauto
van een ander lenen. Natuurlijk is het ook mogelijk om tussen de stints door
van auto te wisselen, dat geeft de minste verstoring.
Ik ga er vanuit, dat dit de beste oplossing is, zodat we
voortaan weer lekker kunnen racen met zijn allen.