DTM clubrace op 28 januari 2011.
Vanavond waren 14 rijders present, een volle bak dus.
De kwalificatie.
Arjan mocht de kwalificatie beginnen, reed nog onwennig als nieuwe bezoeker, maar klokte toch nog een ruime 16. Daarna waren de verschillen echt marginaal, William, Ron, Marco, Gert, Niels en Jan reden allemaal in de twaalf, Geert wist als eerste de 12 seconden barriere te slechten, en scoorde een mooie 11 hoog. Brian ging daar met een elf half overheen, Hans en Roel hielden elkaar in evenwicht met een elf laag, Kevin ging als eerste onder de elf, en Joop en Jos waren nog iets sneller. Zeven PR’s, het gaat hard vanavond !
rang | Heat | Lane | slotcar | |||
1 | Joop. | 10.621 | 4e | 4 | Carrera Mercedes | |
2 | Jos | 10.704 | 4e | 2 | Carrera Audi A4 | |
3 | Kevin | 10.914 | 4e | 1 | Carrera Audi A4 | |
4 | Hans. | 11.089 | Pr | 3e | 4 | Carrear Audi A4 |
5 | Roel | 11.193 | Pr | 3e | 1 | Carrera Mercedes |
6 | Brian | 11.551 | 3e | 3 | Carrera Mercedes | |
7 | Geert | 11.882 | Pr | 2e | 3 | Carrera Mercedes |
8 | Jan K. | 12.233 | 2e | 4 | Ninco BMW | |
9 | William | 12.295 | Pr | 2e | 2 | Opel Astra |
10 | Ron | 12.352 | Pr | 2e | 1 | Carrera Audi A4 |
11 | Marco v.E | 12.518 | Pr | 1e | 4 | Carrera Mercedes |
12 | Niels | 12.531 | 1e | 3 | Carrera Mercedes | |
13 | Gert J. | 12.747 | Pr | 1e | 1 | Carrera Audi A4 |
14 | Arjan | 16.886 | 1e | 2 | Carrera Audi A4 |
Aan de hand van de kwalificatie tijden werden de heats ingedeeld (met 2x4 en 2x3 rijders), waarbij we op voorhand een aantal aantrekkelijke wedstrijden konden verwachten !
De 1e race heat.
Van rechts naar links: De Audi van Gert J. in baan 1, de Club-Mercedes bestuurd door Arjan baan 2, de Mercedes van Niels in baan 3 en de Audi van Marco v. E. in baan 4.
En hieronder de coureurs in dezelfde volgorde, Gert nog wat ontspannen, maar Arjan, Niels en Marco al gereed voor de strijd !
Niels ging als een raket van start en nam een paar ronden voorsprong op Marco en Gert in de buitenbanen, maar die haalden Niels in de volgende stint (in baan 4) weer in. Daarna nam Gert een lichte voorsprong, maar verspeelde die in de laatste stint door een weigerende regelaar. Marco ging gelijk op met Niels maar in de laatste stint was Niels hem toch nog wat te snel af en eindigde als eerste met een ronde voorsprong op Marco en drie ronden voorsprong op de onfortuinlijke Gert. Arjan, als kersverse bezoeker bij Speedtrack, en meteen het diepe ingegooid, reed bijna 53 ronden, niet gek voor de eerste keer !
De 2e race heat.
Van rechts naar links: De Audi van Ron in baan 1, de Astra van William in baan 2, de Mercedes van Geert in baan 3 en de BMW van Jan K. in baan 4.
En hieronder de coureurs in dezelfde volgorde, iedereen luistert zeer aandachtig naar Jan, die zeer geanimeerd wat ter berde brengt, zou dat het kleurrijke startveld zijn, wat in tegenstelling tot de vorige heat zeer gevarieerd is ?
Tja, met een Audi, Mercedes, BMW en Opel, hebben we meteen een aardige doorsnede van het DTM veld van de afgelopen jaren. Verassingen waren er ook, want de Opel van William ging echt als een speer, hoogtoerig, goed hoorbaar dus, maar meteen al ronden voorsprong nemend op de rest en dat in de volgende stints gewoon vasthouden, gewoon strak gereden, William ! Daar hadden Jan, Geert en Ron echt het nakijken, maar die gingen onderling een gevecht aan, waarbij Jan en Geert elkaar geen duimbreed toegaven, en tenslotte in het voordeel van Jan beslecht werd. Ron eindigde weliswaar als vierde in deze heat, maar reed wel een PR, dat belooft wat voor de komende race.
De 3e race heat.
Van rechts naar links: De Mercedes van Roel in baan 1, de Mercedes van Brian in baan 3, en de Audi van Hans in baan 4.
Ditmaal geen foto van de coureurs (ondergetekende kon niet tegelijk rijden, fotograferen en de wedstrijd managen, van daar).
Drie rijders in de baan, daardoor leek het minder spannend, maar er was natuurlijk weer een mooie strijd tussen Hans en Roel, die nipt door laatstgenoemde gewonnen werd. Brian werd weliswaar derde in deze heat, maar zijn prestatie was net geen PR, maar wel sneller als alle anderen in de vorige heats !
De 4e race heat.
Van rechts naar links: De Audi van Kevin in baan 1, de Audi van Jos in baan 2, en de Mercedes van Joop in baan 4.
En hieronder de coureurs in dezelfde volgorde, Jos in opperste concentratie (luisterend naar wat voor muziek ?), Kevin nog met zijn regelaar bezig en Joop al helemaal gereed voor de start, aandachtig toekijkend.
Nu kwamen de echte cracks aan de start, en dat was te merken, het tempo lag weer hoger, Jos en Joop reden meteen 22 ronden, gevolgd door een nog nooit vertoonde 23 ronden van Jos, waarbij een 10,3 als rondetijd voorbijkwam ! Het was dat Jos dat hoge tempo in baan 4 niet kon vervolgen, zodat Joop weer langszij kon komen en in baan 3 rijdend een halve baan voorsprong kon nemen op Jos in baan 1. Joop dus als eerste in een nieuw baanrecord en PR, Jos daar vlak achter, ook in een PR. En Kevin, die reed in een soort niemandsland, snel en constant rijdend, maar moest 4 ronden toegeven op de familie van der Zee, maar was ook 4 ronden sneller dan alle andere rijders, dus derde in deze heat maar ook derde overall en in een nieuw PR (oké, een verbetering met één baanstuk, maar toch !).
Eind uitslag.
Dat er erg snel gereden werd vanavond, is ook af te lezen aan de acht Persoonlijke Records, met daarbij een verbetering van het clubrecord.
In cijfers:
Plaats | Naam | Auto | Gestart in | Ronden per stint | Ronden + baanvakken | |
1. | Joop | Mercedes | Baan 4 | 22-21-22-22 | 87 ronden, 88 baanvakken | CR en PR |
2. | Jos | Audi | Baan 2 | 22-23-20-22 | 87 ronden, 38 baanvakken | PR |
3. | Kevin | Audi | Baan 1 | 21-20-22-20 | 83 ronden, 76 baanvakken | PR |
4. | Roel | Mercedes | Baan 1 | 21-19-20-19 | 79 ronden, 85 baanvakken | |
5. | Hans | Audi | Baan 4 | 19-18-20-20 | 78 ronden, 47 baanvakken | |
6. | Brian | Mercedes | Baan 3 | 20-15-19-18 | 72 ronden, 94 baanvakken | |
7. | William | Opel Astra | Baan 2 | 19-18-18-17 | 72 ronden, 64 baanvakken | PR |
8. | Niels | Audi | Baan 3 | 19-16-18-18 | 71 ronden, 77 baanvakken | PR |
9. | Marco v.E | Mercedes | Baan 4 | 17-18-18-17 | 70 ronden, 81 baanvakken | |
10. | Jan K. | BMW | Baan 4 | 17-18-18-17 | 70 ronden, 75 baanvakken | |
11. | Geert | Mercedes | Baan 3 | 17-17-17-18 | 69 ronden, 18 baanvakken | PR |
12. | Gert J. | Audi | Baan 1 | 18-19-19-14 | 68 ronden, 54 baanvakken | PR |
13. | Ron | Audi | Baan 1 | 18-18-15-16 | 65 ronden, 36 baanvakken | PR |
14. | Arjan | Audi | Baan 2 | 14-13-12-13 | 52 ronden, 80 baanvakken |
Nu zijn we wel nieuwsgierig naar de volgende DTM race, weten we meteen wat de gevolgen zijn van het terugbrengen van de magneetkracht van de Carrera DTM’s met beweegbaar bracket van 70 naar 50 gram.
Tussenstand 2011.
Omdat dit de eerste race is in 2011, is de tussenstand gelijk aan de uitslag van de race.
Joop staat eerste en Brian leidt de Runners-Up klasse.
Stand DTM | ||
1 | Joop | 19 |
2 | Jos | 15 |
3 | Kevin | 12 |
4 | Roel | 10 |
5 | Hans | 9 |
John | 0 | |
Simon | 0 | |
Runners-UP | ||
1 | Brian | 8 |
2 | William | 7 |
3 | Niels | 6 |
4 | MarcovE | 5 |
5 | JanK | 4 |
6 | Geert | 3 |
7 | GertJ | 2 |
8 | Ron | 1 |
MarcoK | 0 | |
Jorg | 0 | |
Heralth | 0 | |
Guus | 0 |