zondag 12 juni 2016

Group5 clubrace van 10 juni, een BMW festival.

Zo druk als het vorige week was (volle bak), zo rustig was het nu, Joop is op vakantie, Sander Knol was jarig dus de beide Sanders waren er niet (je kan evt. met Jim mee rijden, Sander Klappe !), Gert en Finn waren er dit keer niet bij zodat we met zijn zevenen waren. 

In de training werden de Group5 auto’s uit geprobeerd en afgesteld, Edwin verving zijn motor op het allerlaatste moment, wat wel hoorbaar was, want echt stil kon je zijn auto nog niet noemen. Jan had de laatste keer het tandwiel van zijn Group5 auto aan gort gereden door een verkeerde motor te plaatsen, maar ik had voor hem de BMW M1 clubauto geprepareerd door deze van nieuwe banden te voorzien, en Jan reed er lekker mee rond. Jos moest kiezen tussen zijn felroze BMW 320 en zijn BMW M1,  maar was ditmaal niet tevreden over het rijden van zijn 320 (daar heb je 
wel het clubrecord mee gereden Jos !), en koos toch voor zijn fluisterstille BMW M1.

Rond negen uur was ieder zo’n beetje klaar (Edwin zat nog wat aan zijn pinion te prutsen, pakte nog niet helemaal het tandwiel), en Jan mocht als eerste een tijd zetten, en dat deed hij mooi, een 12,1 is maar 4 honderdste boven zijn PR), Rick rijdt ditmaal geen PR en haalt de tijd van Jan net niet, Hans weet daar net onder te duiken met een 12 blank (wordt een leuke strijd tussen die drie). Jim gaat ineens een klap harder, legt met een 11,480 de lat weer hoger (is ook een PR voor Jim), en daar komt Roel net niet aan, maar Edwin wel, ook maar met 13 honderdste, Jos wel (wat rijdt zijn BMW M1 toch heerlijk soepel en stil) en samen met zijn ervaring komt Jos tot een fraaie 11,1

De uitslag:


De eerste groep van vier gaat van start (van rechts naar links):
Roel, Hans, Jan en Rick, met (je raadt het al) allemaal BMW’s aan de start:
De oranje BMW 320 (met groene bies) van Roel, daarnaast (met witte bies) de BMW 320 van Hans (zijn koplampen lijken te branden), daarnaast de witte club BMW M1, gereden door Jan en de BMW 320 van Rick sluit de rij (ook met groene bies).

Na de start neemt Roel de kop om hem niet meer af te staan. Hans volgt, met daarachter Rick en Jan. In de volgende stint weet Jan in baan 4 Rick in baan 5 te passeren en loopt ook wat in op Hans in baan 3. Hans is niet tevreden over het contact van zijn auto met de baan, laat diverse malen zijn slepers controleren. Dit blijft zo totdat Rick in de snellere banen komt te rijden, in de 4e stint in baan 1 rijdend rijdt hij Jan in baan 6 voorbij en in de 5e stint in baan 2 rijdend gaat hij Hans in baan 6 voorbij en wordt achter Roel tweede in deze heat, voor Hans en Jan. Hans moet 1 ronde toegeven op Rick (gebruik de training om je auto goed af te stellen, Hans, daar is juist zo’n training voor bedoeld, kijken of je auto goed en naar tevredenheid rijdt en je regelaar daarop afstellen). En Jan heeft zijn deadline van 100 ronden weer gehaald (maar een ronde onder je Group5 PR, Jan !).  

De snelste rijders staan klaar aan de start (van rechts naar links):
Jos, Edwin (die plezier heeft om een droge opmerking van Jos) en Jim sluit de rij. En de BMW’s staan ook klaar (ditmaal allemaal M1’s):
De blauwwitte van Jos, de witte (Meisterfoto farbbilder versie) van Edwin en de witte Dorfner versie van Jim.

Bij de start is Edwin in baan 2 het snelste weg, achtervolgd door Jos en Jim. Zodra Jos in de snelle baan 2 komt te rijden, gaat hij Edwin voorbij, maar Edwin haakt aan, en laat Jos niet teveel afstand nemen. Het duurt tot de vierde stint dat Jos Edwin op een rondje zet, en daarna in baan 5 Edwin in baan 6 op nog een rondje zet, maar die marge heb je wel nodig als je in baan 6 eindigt, want Edwin maakt in de laatste stint in baan 1 rijdend een rondje goed op Jos in baan 6, maar komt aan de finish toch nog een rondje tekort om Jos van de 1e plaats af te houden.  En Jim ? Die rijdt op wat afstand van de twee kemphanen zijn eigen wedstrijd, zijn tegenstander, Roel, heeft in de vorige heat gereden, in de eerste helft rijdt Jim weliswaar hetzelfde aantal rondjes, maar omdat Jim in baan 3 is begonnen en Roel in baan 1, ligt Jim eigenlijk voor. Dat wordt in harde cijfers uitgedrukt in de tweede helft, even moet Jim een rondje toegeven in baan 6 maar dan komt Jim in de snellere banen (en reed Roel in de langzamere banen), en dan wordt het verschil duidelijk, op de finish heeft Jim een gat geslagen van bijna 2 ronden op Roel.

De volledige uitslag:  

De keuring (ditmaal uitgevoerd door Roel, door de afwezigheid van Joop) bracht geen onvolkomenheden aan het licht. Wel een advies aan de clubrijders om niet de gele motorwikkel helemaal aan de onderkant te verwijderen. Om te controleren of je met de juiste motor gereden hebt, moeten we dat kunnen verifieeren, en als we dat niet aan de onderkant kunnen zien, zal je het kapje even moeten demonteren om te bewijzen dat je met een legale motor gereden hebt. Bij de Group5 races is de gele Slot-It motor verplicht (de standaard die in de auto geleverd is of de vervangingsmotor, de gele flat6, de MN09CH van Slot-It).

Volgende week de snelle GT’s aan de start, met de Corvettes, de BMW Z4’s, de Ferrari’s, een Aston Martin en een McLaren. Tot dan !