maandag 20 juni 2016

GT clubrace van 17 juni, een snelle kwalificatie en race !


Joop, Jim en Jan waren er vanavond niet bij zodat we met 7 rijders beginnen met de kwalificatie.

Hans mocht als eerst van start en liet zien, dat het vanavond hard gaat, want hij opent met een 11,1 wat een verbetering is van zes tiende van zijn PR ! De lat ligt hoog voor Rick, in het begin lijkt hij er niet aan kunnen te komen, maar Rick perste er toch een iets sneller rondje uit (2 honderdste). Sander Klapppe moet dan onder de 11 duiken om sneller te gaan en zit dan in de 11,8 Roel blijft wel net onder de 11 maar is niet sneller. Sander Knol lukt dat met veel moeite wel en is precies 5 honderdste sneller als zijn naamgenoot. Edwin laat zien dat het toch nog wat sneller kan  en duikt met 4 tiende in de hoge 10,3 Jos gaat op het allerlaatst nog een streepje sneller en scoort een lage 10,3. Het verschil tussen de nummers 2 en 3 is groter (0,402) dan het verschil tussen de nummers 3 en 7 (0,373) ! Wel een bewijs dat het steeds dichter bij elkaar komt.
Omdat we met 7 rijders zijn laten we aan de vierde rijder (Sander Klappe) over of hij in de 1e of 2e heat wil rijden. Na wat nadenken kiest hij voor de 2e heat (de snelste jongens ).
Zodoende zien we aan de 1e heat aan de start verschijnen (van rechts naar links):
Roel (als snelste in deze heat in baan 1 startend), Rick en Hans.
En de slotcars staan klaar: 

De witte BMW Z4 van Roel, de rood/oranje Corvette van Rick en de witte Corvette Van Hans.

Bij de start zijn de verschillen klein, Hans, Rick en Roel blijven in de eerste stint dicht bij elkaar, maar in de 2e stint komt er licht tussen de rijders, Roel in baan 2 neemt het voortouw, terwijl Hans op enige afstand volgt en Rick op enige afstand van Hans zijn rondjes rijdt. Deze volgorde blijft gehandhaafd tot het eind, terwijl de verschillen langzamerhand wat groter worden, zodat aan de finish Roel nog wel een redelijke voorsprong heeft, maar Hans en Rick rijden wel weer een PR, de verschillen worden steeds kleiner, leuk ! Vermeldenswaard is dat zowel Roel als Rick in baan 2 een snellere rondentijd op de klok zetten als in de kwalificatie !

Voor de 2e heat staan gereed (van rechts naar links):
Jos (start als snelste in baan 1), Edwin, Sander Knol en Sander Klappe.
En aan de meet staan klaar: 
De oranje Corvette van Jos, de Gulfblauwe Aston Martin van Edwin, de witte Corvette gereden door Sander Knol en de witte BMW Z4 van Sander Klappe.

Jos is wel als eerste weg, maar Edwin, in baan 2 rijdend, passeert Jos na enige tijd en bouwt geleidelijk zijn voorsprong uit. Lang duurt dat niet wnt zodar Jos in baan 2 komt te rijden, maakt hij de achterstand ongedaan en in baan 3 loopt hij een ronde uit op Edwin. Deze status quo blijft voor in de 2e helft van deze heat ongewijzigd, wel loopt Jos iets uit als Edwin in baan 6 rijdt, maar zodra Jos in baan 6 eindigt, weet Edwin weer iets in te lopen, maar aan de finish heeft Jos toch nog een dertigtal baanvakken voorsprong over. De twee Sanders hebben achter Jos en Edwin een soortgelijke race, in de eerste helft loopt Sander Knol geleidelijk 5 ronden uit, terwijl in de 2e helft Sander Klappe bijna drie rondjes inloopt, zodat aan de finish Jos als eerste eindigt voor Edwin, Sander Knol en Sander Klappe.
Weer PR’s voor vader en zoon van Ginkel, dat gaat maar door, waar is het eind ?

De keuring bracht niet zoveel aan het licht, behalve dat de Corvette van Hans wat teveel magneet trok, 26-27 gram, komt doordat je kleinere (classic) velgen hebt gemonteerd Hans, voor de volgende keer dat iets anders oplossen !
Vrijdag de LMP clubauto’s, Joop is dan weer terug van vakantie, terwijl ik dan juist een weekje weg ben, ik vermoed dat er dan geen verslag zal zijn maar wel  een uitslag.