zaterdag 3 september 2016

De strijd brandt weer los !

We zijn weer begonnen, en wel met de kanonnen van de Group5.
Rick en Hans waren present met de BMW 320 in Jagermeister uitvoering, Jim had zijn Porsche Moby-Dick helemaal gereed en was benieuwd hoe die het zou doen tegen de armada van BMW’s. Roel zette ook zijn BMW320 in Jagermeister uitvoering op de baan, Joop zijn feloranje BMW320, Edwin zijn snelle BMW M1, Jos viel toch weer terug op zijn goed geprepareerde BMW M1 .ip.v. van zijn felgekleurde BMW320, en Ton had ditmaal de keus uit een BMW M1, een Lancia en een Ferrari, en die laatste vond Ton de snelste, we gaan het zien !
We missen natuurlijk wel Jan met zijn Capri, Sander Knol met zijn nieuwe lichtblauwe BMW 320 (volgende keer krijgt die zijn vuurdoop ?) en Sander Klappe, meestal met de BMW M1.
Maar eerst de kwalificatie:
Rick bijt de spits af, een lage 12, daar kan Ton net onder met een tiende, Hans blijft er twee tiende boven, Jim duikt in de 11 met een 11,8, Roel is net een honderdste sneller, Edwin zet een snelle 11,4 neer, waar Joop bijna twee honderdste vanaf knabbelt, en Jos moet er een tiende op toegeven, zodat Joop vandaag de snelste is met zijn feloranje BMW320 en Edwin zit in de van der Zee sandwich op plaats 2 met Jos op 3. Jim en Roel zijn ongeveer even snel, terwijl het ook spannend zou kunnen worden tussen Ton, Rick en Hans. 


In de eerste heat komen aan de start:
Jim in baan 1 als snelste, dan Ton, Rick en Hans. 
De witte Porsche van Jim, de blauwe Ferrari gereden door Ton, en de oranje BMW’s 320 van Rick en Hans (Oh, Ton, plak nog even een baannummertje op je auto !).


Als de rode lichten uitgaan, gaan ze goed van start, geen valse start ditmaal, en wie schetst onze verbazing, als we in deze eerste stint 4 verschillende koplopers krijgen, eerst is Ton leidend, na een uitvliegertje daarna Rick, die houdt hem ook niet in de baan, zodat Hans fier aan kop rijdt, maar dat houdt ook Hans geen 4 minuten vol, zodat uiteindelijk Jim de kop neemt, en die niet meer uit handen geeft en constant rijdend zijn voorsprong gestaag vergroot. Daarachter ontspint een leuke strijd tussen Hans, Rick en Ton. Hans is daarvan de snelste, hoewel Rick in de 3e stint dichtbij komt (baan 5 t.o.v. baan 6 van Hans), en als Rick in baan 6 komt te rijden, komt Ton, in baan 5 rijdend, heel dichtbij. Ton gaat, in baan 6 rijdend, Rick in baan 1 voorbij, maar dat duurt niet lang want dan komt Rick in zijn favoriete baan 2 en geeft Ton in baan 1 het nakijken. De voorsprong van Jim en Hans zijn voldoende om de 1e en 2e plaats in deze heat te garanderen, maar het verschil tussen Rick (3e) en Ton (4e) in deze heat is maar een ronde 1. Dat kan volgende keer anders zijn als Ton niet meer met de snelle maar agiele Ferrari gaat rijden, maar met een stabielere BMW M1 !

Dan staan gereed voor de volgende heat:
Joop als snelste in baan 1, daarna Edwin, Jos en Roel (die ook een keer met de snelle jongens mee mag rijden, en een schouderklopje krijgt van Jos).
Ja, daar staat die feloranje BMW 320 van Joop in baan 1, daarnaast de witte BMW M1 van Edwin, de blauwwitte BMW M1 Van Jos en de oranje Jagermeister BMW 320 van Roel sluit de rij.

Bij de start neemt Edwin de kop, achtervolgd door Jos en Joop, en op enige afstand Roel. In de 2e stint worden de verschillen iets groter, Edwin heeft een marge van 1 ronde op Jos en Jos een ronde op Joop. In de 3e stint komt Joop in baan 3 dichterbij  Jos in baan 5, dan komt Jos in baan 6 en gaat Joop hem in baan 4 rijdend, voorbij. Edwin is uit zicht en Roel op ruime achterstand. Dan komt Jos in de snelle banen, gaat Joop voorbij en komt in baan 2 rijdend in dezelfde ronde als Edwin in baan 6. Edwin houdt nog een halve ronde marge over op Joos en Joop geeft 2 rondjes op Jos toe. Roel blijkt nipt sneller te zijn geweest dan Jim in de vorige heat, hoe zou het zijn als Roel en Jim in dezelfde heat gereden zouden hebben ?
De uitslag:

De keuring bracht weinig aan het licht, behalve dat onder de Porsche van Jim nog zwarte SlotAngels lagen i.p.v. de voorgeschreven Slot-It PT1176S2 banden. Na de keuring is dat hersteld en bleek de auto juist stabieler te liggen en daardoor sneller rond te gaan !
Geen PR’s ditmaal, het was toch te merken dat de baan een kleine 2 maanden niet bereden is, en hoewel Joop de baan weer netjes schoon heeft gemaakt, waren de tijden iets langzamer als voorheen. We gaan het zien, als de snelle GT’s aan de start komen !