dinsdag 20 september 2016

Een goede voorbereiding is het halve werk…

Tja, een waarheid als een koe en dat heb ik maar weer eens ondervonden……
Vorige week was ik er een keer niet, en omdat ik vandaag om half zes een tenniswedstrijd moest spelen, was het daarna aanpoten om nog op tijd in IJsselmuiden te zijn om de classsic clubrace mee te rijden. Aangezien ik volgende week een weekje op vakantie ben, was het natuurlijk geen optie om 3 weken niet te rijden….
Iets over half negen bestormde ik hijgend de trap naar boven (ja, Jan, bij mij gaan de jaartjes soms ook tellen !), en trof behalve de vaste crew (Joop, Jos, Edwin, de twee Sanders, Hans en Rick) ook Ton en Gert aan, leuk ! Dus een redelijk volle bak, alleen Jim, Tom en Jan waren er helaas niet.
Vlug mijn auto (Gulf Porsche 917) op de baan gezet, niet vooruit te branden, slecht contact, na vele pogingen Joop geraadpleegd, op zijn advies de slepers op gelijke lengte gebracht, ging iets beter, maar Joop constateerde dat hij wat te licht aan de voorkant was (vandaar het uit het spoor lopen).
Dan maar de rode 917, de gele 917 had ik even uitgeleend aan Ton. Veel tijd om te trainen had ik dus niet, want het is inmiddels negen uur (ja, de klok doet het weer !) dus de hoogste tijd om te gaan kwalificeren !
Ton mag beginnen, en rijdt met de gele 917 een hoge 11, dat kan beter denkt Jos en haalt Ton over om met zijn bloedsnelle Matra te gaan rijden in de race, ben benieuwd hoe dat gaat ! Dan komt Rick aan de start, hij heeft er echt zin in en rijdt een formidabele 11,1 een verbetering van zijn PR met 35 honderdste ! Hij zet de rest meteen op scherp, daar zullen niet veel onder gaan ! Hans rijdt een 11,5 een nette tijd, nog geen 0,2 boven zijn PR, Sander Knol dan, komt er dichtbij, maar moet toch een tiende op Rick toegeven. Roel rijdt een hoge 11 met zijn rode 917, die rijdt duidelijk minder dan zijn Gulfblauwe 917, Sander Klappe is iets sneller dan Ton en Roel, Gert is ongeveer even snel met zijn gemodificeerde Fly 917 (knap werk Gert, met een Fly !), en pas als Joop zich kwalificeert, is hij sneller dan Rick, met een hoge 10, Edwin gaat daaronder, dat is geen verrassing en Jos haalt daar weer een tiende vanaf en haalt dus de pole-position.
  Rick als vierde snelste, betekent dat hij nu met de snelle jongens mee mag rijden, een mijlpaal Rick !
Aan de eerste race aan de start:
Van rechts naar links: Hans (start in baan 1 als snelste van deze vijf), Sander Klappe, Gert, Ton en Roel.
Zij rijden met de:
Van links naar rechts: de geel/rode P68 van Hans, de Gulfblauwe GT40 van Sander Klappe, de witte Fly Porsche 917 van Gert, de blauwe Matra, gereden door Ton en de rode 917 van Roel sluit de rij.
Na de start nemen Sander en Ton de kop, gevolgd door Hans en Gert en Roel sluit de rij. Sander breidt steeds meer zijn voorsprong uit en is op gegeven moment niet meer te achterhalen. Achter Sander zijn Hans, Ton en Gert in een verwoede strijd gewikkeld. Hans weet in de snelle banen 2 en 3 wat voorsprong op te bouwen op Gert en Ton, die juist in de langzamere banen 5 en 6 rijdt. Halverwege de race is de stand: Sander, Hans, Gert, Ton en Roel. Maar zodra Ton in de snellere banen komt te rijden, kan hij het potentieel van de snelle Matra benutten, en gaat Gert voorbij, Ton komt een stint te kort om ook Hans te achterhalen, zodat aan de finish de stand wat is gewijzigd, Sander eindigt als eerste, daarachter Hans en Ton, dan komt Gert met zijn fraaie gemodificeerde Fly 917, en Roel is vandaag de hekkensluiter, zijn 917’s waren ditmaal niet snel genoeg.  Ton rijdt in alle banen behalve baan 6 een snellere tijd dan in de kwalificatie, wat een bewijs is dat hij een goede zet heeft gedaan door het advies van Jos ter harte te nemen en met de snelle Matra van start te gaan. Ook Sander Klappe weet in de banen 2 en 3 sneller te gaan als in de kwalificatie, Hans lukte dat ook in baan 2, en Gert in baan 4 ! Geen PR’s ditmaal qua aantal ronden.
En in de tweede race gaan van start:
Van rechts naar links: daar zou bij baan 1 Jos moeten staan, maar die moet blijkbaar zijn vader even piepelen, Edwin in baan 2, dan Joop, (en Jos natuurlijk), dan Rick (netjes hoor !) en Sander Knol.
En aan de start de volgende auto’s:
Van links naar rechts: de okergeel/zwarte P68 van Jos, de gele P68 van Edwin, de blauwe Matra van Joop, de oranje/blauwe P68 van Rick en de gele MK4 van Sander Knol.
Na de start neemt Edwin in baan 2 de leiding, achtervolgd door Jos, Joop, Sander Knol en Rick. Jos komt in baan 2 iets dichterbij, maar pas in de 4e stint in baan 4 weet Jos de ronde voorsprong ongedaan te maken en in baan 5 rijdend gaat hij Edwin in baan 6 voorbij…. Maar Jos eindigt in baan 6 en Edwin in baan 1 en daar maakt Edwin handig gebruik van door Jos 1 minuut voor tijd weer te passeren en als eerst te eindigen met een voorsprong van 28 baandelen. Achter de twee kemphanen is nog een strijd gaande, tussen Sander Knol, gestart in baan 5 en Joop, gestart in baan 3. Joop loopt in de eerste twee stints telkens een ronde uit op Sander, de volgende stint brengt geen verandering, maar zodra Sander in baan 2 rijdt (en Joop in baan 6), weet Sander zijn achterstand van 2 ronden om te zetten in een voorsprong van een ronde. Dan rijden beide in de snellere banen (Joop in baan 1 en 2, Sander in baan 3 en 4), Joop komt in baan 1 in dezelfde ronde als Sander (en met baan 2 in het vooruitzicht, lijkt de strijd gestreden), maar blijkbaar neemt Joop wat teveel risico in baan 2, en maakt een uitstapje, terwijl Sander in baan 4 zeer constant rijdend, zelfs weer een ronde uitloopt op Joop. En Rick ? Die probeert mee te gaan met de snelle jongens, maar dat is geen haalbare kaart, het is ook lastig in zo’n snelle heat te rijden, eigenlijk moet je je eigen race rijden, maar ga daar maar eens aan staan ! Sander Klappe in de vorige heat is zijn tegenstander, maar omdat ze in verschillende heats rijden, kan Rick zich daar niet op richten, eindigt wel in dezelfde ronde als Sander Klappe, maar met een halve ronde achterstand, wel is het een PR voor Rick. Net als het een PR is voor Sander Knol, die in de banen 2 en 3 een snellere tijd weet te rijden dan in de kwalificatie. Dat lukte verder alleen Edwin in baan 2. Edwin eindigt in deze heat als eerste, dan Jos, Sander Knol, Joop en Rick.  
Leuke en spannende races, dat belooft wat als de volgende keer de snelle LMP’s van start gaan ! Ik ben er niet bij, dus geen uitgebreid verslag, maar misschien maakt weer iemand foto’s en kan ik a.h.v. de uitslag wat feitjes destilleren.