Tja, een waarheid als een koe en dat heb ik maar weer eens
ondervonden……
Vorige week was ik er een keer niet, en omdat ik vandaag om
half zes een tenniswedstrijd moest spelen, was het daarna aanpoten om nog op
tijd in IJsselmuiden te zijn om de classsic clubrace mee te rijden. Aangezien
ik volgende week een weekje op vakantie ben, was het natuurlijk geen optie om 3
weken niet te rijden….
Iets over half negen bestormde ik
hijgend de trap naar boven (ja, Jan, bij mij gaan de jaartjes soms ook tellen
!), en trof behalve de vaste crew (Joop, Jos, Edwin, de twee Sanders, Hans en
Rick) ook Ton en Gert aan, leuk ! Dus een redelijk volle bak, alleen Jim, Tom
en Jan waren er helaas niet.
Vlug mijn auto (Gulf Porsche 917)
op de baan gezet, niet vooruit te branden, slecht contact, na vele pogingen
Joop geraadpleegd, op zijn advies de slepers op gelijke lengte gebracht, ging
iets beter, maar Joop constateerde dat hij wat te licht aan de voorkant was
(vandaar het uit het spoor lopen).
Dan maar de rode 917, de gele 917
had ik even uitgeleend aan Ton. Veel tijd om te trainen had ik dus niet, want het
is inmiddels negen uur (ja, de klok doet het weer !) dus de hoogste tijd om te
gaan kwalificeren !
Ton mag beginnen, en rijdt met de
gele 917 een hoge 11, dat kan beter denkt Jos en haalt Ton over om met zijn
bloedsnelle Matra te gaan rijden in de race, ben benieuwd hoe dat gaat ! Dan
komt Rick aan de start, hij heeft er echt zin in en rijdt een formidabele 11,1
een verbetering van zijn PR met 35 honderdste ! Hij zet de rest meteen op
scherp, daar zullen niet veel onder gaan ! Hans rijdt een 11,5 een nette tijd,
nog geen 0,2 boven zijn PR, Sander Knol dan, komt er dichtbij, maar moet toch
een tiende op Rick toegeven. Roel rijdt een hoge 11 met zijn rode 917, die
rijdt duidelijk minder dan zijn Gulfblauwe 917, Sander Klappe is iets sneller
dan Ton en Roel, Gert is ongeveer even snel met zijn gemodificeerde Fly 917
(knap werk Gert, met een Fly !), en pas als Joop zich kwalificeert, is hij
sneller dan Rick, met een hoge 10, Edwin gaat daaronder, dat is geen verrassing
en Jos haalt daar weer een tiende vanaf en haalt dus de pole-position.
Rick als vierde snelste, betekent dat hij nu
met de snelle jongens mee mag rijden, een mijlpaal Rick !
Aan de eerste race aan de start:
Van rechts naar links: Hans
(start in baan 1 als snelste van deze vijf), Sander Klappe, Gert, Ton en Roel.
Zij rijden met de:
Van links naar rechts: de
geel/rode P68 van Hans, de Gulfblauwe GT40 van Sander Klappe, de witte Fly
Porsche 917 van Gert, de blauwe Matra, gereden door Ton en de rode 917 van Roel
sluit de rij.
Na de start nemen Sander en Ton de
kop, gevolgd door Hans en Gert en Roel sluit de rij. Sander breidt steeds meer
zijn voorsprong uit en is op gegeven moment niet meer te achterhalen. Achter Sander
zijn Hans, Ton en Gert in een verwoede strijd gewikkeld. Hans weet in de snelle
banen 2 en 3 wat voorsprong op te bouwen op Gert en Ton, die juist in de
langzamere banen 5 en 6 rijdt. Halverwege de race is de stand: Sander, Hans,
Gert, Ton en Roel. Maar zodra Ton in de snellere banen komt te rijden, kan hij
het potentieel van de snelle Matra benutten, en gaat Gert voorbij, Ton komt een
stint te kort om ook Hans te achterhalen, zodat aan de finish de stand wat is
gewijzigd, Sander eindigt als eerste, daarachter Hans en Ton, dan komt Gert met
zijn fraaie gemodificeerde Fly 917, en Roel is vandaag de hekkensluiter, zijn
917’s waren ditmaal niet snel genoeg. Ton rijdt in alle banen behalve baan 6 een snellere
tijd dan in de kwalificatie, wat een bewijs is dat hij een goede zet heeft
gedaan door het advies van Jos ter harte te nemen en met de snelle Matra van
start te gaan. Ook Sander Klappe weet in de banen 2 en 3 sneller te gaan als
in de kwalificatie, Hans lukte dat ook in baan 2, en Gert in baan 4 ! Geen PR’s
ditmaal qua aantal ronden.
En in de tweede race gaan van
start:
Van rechts naar links: daar zou
bij baan 1 Jos moeten staan, maar die moet blijkbaar zijn vader even piepelen,
Edwin in baan 2, dan Joop, (en Jos natuurlijk), dan Rick (netjes hoor !) en
Sander Knol.
En aan de start de volgende
auto’s:
Van links naar rechts: de
okergeel/zwarte P68 van Jos, de gele P68 van Edwin, de blauwe Matra van Joop,
de oranje/blauwe P68 van Rick en de gele MK4 van Sander Knol.
Na de start neemt Edwin in baan 2
de leiding, achtervolgd door Jos, Joop, Sander Knol en Rick. Jos komt in baan 2 iets
dichterbij, maar pas in de 4e stint in baan 4 weet Jos de ronde voorsprong
ongedaan te maken en in baan 5 rijdend gaat hij Edwin in baan 6 voorbij…. Maar
Jos eindigt in baan 6 en Edwin in baan 1 en daar maakt Edwin handig gebruik van
door Jos 1 minuut voor tijd weer te passeren en als eerst te eindigen met een
voorsprong van 28 baandelen. Achter de twee kemphanen is nog een strijd gaande,
tussen Sander Knol, gestart in baan 5 en Joop, gestart in baan 3. Joop loopt in
de eerste twee stints telkens een ronde uit op Sander, de volgende stint brengt
geen verandering, maar zodra Sander in baan 2 rijdt (en Joop in baan 6), weet
Sander zijn achterstand van 2 ronden om te zetten in een voorsprong van een
ronde. Dan rijden beide in de snellere banen (Joop in baan 1 en 2, Sander in
baan 3 en 4), Joop komt in baan 1 in dezelfde ronde als Sander (en met baan 2
in het vooruitzicht, lijkt de strijd gestreden), maar blijkbaar neemt Joop wat
teveel risico in baan 2, en maakt een uitstapje, terwijl Sander in baan 4 zeer
constant rijdend, zelfs weer een ronde uitloopt op Joop. En Rick ? Die probeert
mee te gaan met de snelle jongens, maar dat is geen haalbare kaart, het is ook
lastig in zo’n snelle heat te rijden, eigenlijk moet je je eigen race rijden,
maar ga daar maar eens aan staan ! Sander Klappe in de vorige heat is zijn tegenstander,
maar omdat ze in verschillende heats rijden, kan Rick zich daar niet op richten,
eindigt wel in dezelfde ronde als Sander Klappe, maar met een halve ronde
achterstand, wel is het een PR voor Rick. Net als het een PR is voor Sander
Knol, die in de banen 2 en 3 een snellere tijd weet te rijden dan in de kwalificatie.
Dat lukte verder alleen Edwin in baan 2. Edwin eindigt in deze heat als eerste,
dan Jos, Sander Knol, Joop en Rick.
Leuke en spannende races, dat
belooft wat als de volgende keer de snelle LMP’s van start gaan ! Ik ben er
niet bij, dus geen uitgebreid verslag, maar misschien maakt weer iemand foto’s
en kan ik a.h.v. de uitslag wat feitjes destilleren.