Na wat sleutelen, de baan verkennen, kan de kwalificatie
beginnen. Sjoerd mag de spits afbijten en rijdt een lage 12 met een NSR Porsche
917, Ton duikt onder de twaalf met de Si Matra, Jan rijdt een 12 blank (een PR
!) met zijn NSR Ford GT40, Sander Knol legt de lat wat hoger door een lage elf te
rijden (ook een PR !) met zijn NSR Ford MK4, Roel komt daar niet aan met zijn
NSR Porsche 917 en is iets sneller als Ton, ook Sander Klappe is met zijn SI
Ford GT40 een tikkeltje langzamer dan Sander Knol. Dan duiken we onder de 11, Jim
zet een 10,9 (een PR !) met zijn NSR Ford P68, knap hoe Joop met zijn SI Matra toch
wat sneller weet te gaan, een 10,8 ! weet daar weer net onder te duiken met zijn
supersnelle Ford P68.
Uitslag van de kwalificatie:
De eerste race:
Van links naar rechts, in baan 1 de Gulf Ford GT 40 van
Sander Klappe, daarnaast in baan 2 de Gulf Porsche 917 van Roel, in baan 3 de donkerblauwe
Matra gereden door Ton, in baan 4 de Ford GT40 van Jan en in baan 5 de gele
Porsche 917, gereden door Sjoerd.
Klaar voor de start, nu van rechts naar links, Sander
Klappe, Roel, Ton, Jan en Sjoerd.
De rode lichten gaan uit en weg zijn ze.Sander Klappe neemt de kop, achtervolgd door Roel en Ton, Jan volgt en Sjoerd
moet nog even wennen aan baan 5. Gaandeweg weet Sander Klappe zijn voorsprong
uit te bouwen, met name in baan 1,2 en 6 weet hij een ronde meer te rijden dan
Roel (Sander rijdt in elke baan een snellere rondetijd, behalve in baan 4 en 5).
Ton is het slotrace nog niet verleerd, in veel banen maakt hij het Roel moeilijk
en alleen in baan 3 en 5 rijdt hij een rondje minder. Sjoerd maakt het erg
spannend, in baan 5 moet hij een paar rondjes toegeven op Jan die heel ervaren
zijn rondjes rijdt, daarna is Sjoerd in elke baan constanter, behalve in de laatste
baan, dan weet Jan meer het hoofd koel te houden, maar uiteindelijk eindigt Jan
net onder de 100 ronden en Sjoerd er net boven. Zoals jullie al begrepen hebben
wint Sander Klappe deze race (in een nieuw PR), op 3 rondjes gevolgd door Roel,
en 2 rondjes daarachter Ton.
De tweede race:
Van links naar rechts, in baan 1 de geel/zwarte Ford P68 van
Jos, in baan 2 de donkerblauwe Matra van Joop, in baan3 de Gulf Ford P69
gereden door Jim en in baan 4 de gele Ford MK4 van Sander Knol.
Aan de start, nu van rechts naar links, Jos, Joop, Jim en
Sander Knol, nu nog wat ontspannen, maar zodra de rode startlichten uitgaan,
zijn ze geconcentreerd en gaan ervoor !
Jos peert er meteen vandoor en slaat een gat met Joop en Jim,
die met elkaar blijven bakkeleien. In de 3e stint weet Joop een ronde
voorsprong op te bouwen, maar die kan hij in de 5e stint in baan 6 niet
vast houden, Jim komt langszij, Joop wil aanhaken, maar gaat er een paar keer
eruit en Jim weet uiteindelijk een kleine halve ronde voorsprong te houden (wel
allebei een nieuw PR !). En Sander Knol ? Die moet zijn eigen race rijden,
rijdt in eerste instantie achter de anderen aan, weet in de laatste stints in
baan 2 en 3 wat in te lopen maar dat
blijkt net niet genoeg om Sander Klappe in de vorige heat te passeren, al is
het verschil marginaal (maar wel een nieuw PR !). Als de twee Sanders in dezelfde race hadden gereden, had
ik het nog niet geweten ! Jos wint deze heat en is ook eerste in de
totaalstand, maar niet zo soeverein als anders, is het dat Edwin er niet bij
was vandaag, dat Jos niet het uiterste uit de kan hoefde te halen ? We zullen
het de volgende race gaan zien, zodra Edwin weer beter is, hij haalt meestal
het beste in Jos naar boven.
Uitslag
Het ligt weer dicht bij elkaar, Jim en Joop schelen niets,
net als de twee Sanders, alleen reden die in aparte heats….. Roel en Ton lagen
ook niet ver uit elkaar en Sjoerd en Jan maakten er een mooie strijd van.
Volgende week de LMP’s, de auto’s worden geprepareerd, ik
vernam dat er ook weer Nissans R390 uit de mottenballen gehaald worden, of die
volgende week al ingezet worden, ligt aan de trainingen, we houden jullie op de
hoogte !