Terwijl de rest aan het trainen gaat, auto afstellen, de
regelaar instellen, gaat Joop met Hans en Rick de ins en outs van een 1:32
slotcar doornemen (Hans en Rick rijden thuis schaal 1:64, en daar kun je wat
minder afstellen dan bij 1:32). Het verschil tussen inline, sidewinder en
anglewinder worden doorgenomen en alle bijbehorende fijne afstelkneepjes, ik
luister af en toe even mee, want als Joop aan het doceren is, pak je altijd wat
tipjes mee.
Nog even wat rijden en dan beginnen we met de kwalificatie,
Rick mag beginnen met de club Lancia, rijdt een nette 13,1 en dan zie je dat
Rick steeds beter begint te draaien, met een Groep5 dezelfde tijd rijden als 3
weken geleden met een LMP clubauto (dat is gewoon goed !). Hans rijdt met een geleende
Capri een 12,7 Jan duikt daaronder met een 12,2 (weliswaar heeft Jan een boxer-2
motor in zijn Capri gelepeld, vraag niet hoe, is niet legaal, maar dat wist Jan
niet, de volgende race zal zijn Capri
weer legaal zijn). Jim duikt met zijn BMW M1 in de 11 en rijdt een heel
snelle 11,6 (PR !). Gert rijdt een nette 12,4 met zijn Capri (en dat na 4
maanden niet op deze baan gereden te hebben), en dan mag de BMW 320 van start,
eigenlijk een valse start, want op de brug rijdt hij uit het spoor (Joop roept
meteen “te licht voor”), ik ga er nog een keer uit en ben met een 12,1 redelijk
tevreden (in de training zat er toch een 11,8 in). Sander Klappe duikt met de
club BMW M1 net onder de tijd van Jim, een 11,5 (PR !) William duikt er met
zijn BMW M1 er net onder, ook een 11,5 Sander Knol gaat nog iets harder met de
club Ferrari met een 11,4 er net onder (PR !), en Joop moet alles op alles
zetten om daar onder te gaan, het lukt hem weer in de laatste ronde een 11,3 en
Jos mag als laatste met zijn (door de huistuner Joop) opnieuw opgebouwde BMW M1,
en dat laat zich zien, een snelle 11,1 !
In de eerste race gaan we met 6 rijders van start:
Van rechts naar links van baan 1 tot baan 6: Jim, Roel, Jan,
Gert, Hans en Rick.
Van links naar rechts: De witte BMW M1 van Jim, de oranje BMW
320 van Roel, de blauwwitte Capri van Jan, de blauwgroene BMW M1 van Gert, de roodzwartwitte
Capri gereden door Hans en de blauwe club Lancia gereden door Rick.
Als de rode lichten uitgaan, stuiven we weg, Rick heeft weer
de ondankbare taak om in de lastige baan 6 te starten, hoewel als je even aan
de auto moet wennen, verlies je op baan 6 niet zoveel tijd als in baan 3 b.v. maar
Rick begint aan de baan te wennen, want hij rijdt evenveel ronden als vorige
week met de clubauto, en die is toch een stuk sneller, en het is een prestatie
om met een Group5 evenveel ronden te rijden als met een LMP, dan ben je goed
bezig ! Hans draait rustig zijn rondjes, laat zich niet gek maken, weet dat hij
de aan de auto’s en de baan moet wennen, en rijdt maar 1 ronde minder als
vorige week met de LMP, dus ook hier een flinke progressie ! Dan Jan en Gert,
die maken er een leuke wedstrijd van, de eerste stint gaat het gelijk, Jan net iets
voor, in de 2e en 3e stint slaat Jan een gat van een
ronde, houdt stand in de 4e en 5e stint en tijdens het
wisselen hoor ik Jan verzuchten “zou mooi zijn als ik nu eens van Gert win !”,
maar de constructie van de boxer-2 motor in het Group5 bracket, doet hem de das
om, het pinion op het tandwiel begint steeds meer te krijsen, Gert loopt de
achterstand van 2 ronden in, Jan probeert de finish te halen maar in de laatste
20 seconden geeft het tandwiel het op, en komt de Capri van Jan tot stilstand
en moet Jan lijdzaam toe zien dat Gert hem op een ronde zet. Toch maar de standaard motor terugzetten, Jan
! Ik mag gelukkig in baan 2 starten, kan ik misschien een stint Jim voorblijven,
maar als Jim in baan2 komt te rijden, neemt hij waarschijnlijk iets teveel
risico om mij in te halen, want hij vliegt er af en toe uit, terwijl de BMW 320 probleemloos in een hoog
tempo zijn rondjes draait, wat een heerlijke auto ! En een snelste tijd van 11,8 in baan 2, dat
zit er dus toch in. En zo gaat het door, de BMW 320 blijft maar rondgaan in een
hoog tempo, ik hoef er niet veel voor te doen (ga dooreen stom foutje één keer
eruit), Jim probeert aan te haken, maar rijdt daarbij iets over de grenzen van
zijn BMW M1. Op het eind moet de BMW M1 van Jim 2 ronden toegeven op de BMW
320, dat hadden we niet gedacht, gezien de kwalificatietijden ! Mooi debuut van de BMW 320, maar in de
volgende race gaan we zien wat het waard is als de snelle jongens aan de start
komen.
In de 2e race 5 rijders aan de start:
Van rechts naar links in baan 1 t/m 5: Jos, Joop, Sander
Knol, William en Sander Klappe.
En aan de startstreep staan gereed:
Van links naar rechts: de blauwwitte BMW van Jos, de blauwe Ferrari
van Joop, de blauwe club Ferrari gereden door Sander Knol, de witte BMW M1 van
William en de witte club BMW M1 gereden door Sander Klappe.
Als de rode lichten doven, stuift het pak weg, Jos en Joop
voorop, vlak daarachter Sander en Sander en William haakt aan, is erg snel,
maar gaat soms over de grens, maar ja, wat wil je als je 4 maanden niet gereden
hebt, dan duurt het even voor je jouw ritme te pakken hebt…. Jos en Joop gaan
gelijk op de eerste 2 stints, maar in de 3e stint kan Joop het even
niet meer bijbenen, heeft een paar uitstapjes en loopt 2 ronden achterstand op,
daarna in baan 6 nog een rondje minder, maar dat rondje wordt weer ingelopen
als Jos in baan 6 rijdt, en aan het eind heeft Jos nog steeds 2 rondjes voorsprong.
Sander en Sander maken er een mooie race van, in de eerste stint gaat het
gelijk op, maar in baan 6 en 1 moet Sander Klappe een rondje toegeven op Sander
Knol die dan in baan 4 en 5 rijdt, maar als Sander Knol in baan 6 en 1 rijdt (en Sander
Klappe in baan 2 en 3), zijn de rollen omgedraaid, in de laatste stints gaan ze als aan een elastiekje over de baan, Sander Knol voorop, maar nooit meer dan 30 cm
verschil, tot een klein uitvliegertje van Sander Klappe ervoor zorgt, dat het
verschil op het eind is uitgegroeid tot een luttele 13 baanstukken.
De uitslag:
Bij de keuring was er alleen een waarschuwing aan Jan, dat
hij de volgende keer de standaard (dus de gele flat6 motor) ingebouwd moet
hebben.
Na afloop vraagt Joop of hij even mijn BMW 320 mag proberen,
Joop vond deze in de race goed liggen en gaat dat even uitproberen in baan 3 en
rijdt er meteen een 11,4 mee, Jos gaat deze proberen in baan 2 en rijdt er een
11,2 mee. Sander Klappe, een BMW aanhanger, zit al langer uit te kijken naar
een BMW group5 en begint in baan 2 en na een rondje rijdt hij al sneller als
met de club BMW M1 in de race. Hij rijdt er een flink aantal ronden mee en weet
zelfs een keer een 11,1 mee te rijden (zo snel als Jos in de kwalificatie !).
Voor Sander is de keuze al duidelijk, hij gaat ook (sparen) voor een BMW 320.
Als iedereen weg is, rij ik zelf een paar rondjes met de
320, hmm, gaat al een stuk beter, ik rij meteen een 11,5 en 11,4 en besluit een
4 minuten race te rijden. Omdat de auto, als ik ga pushen er op de brug uit het
spoor loopt, besluit ik om toch nog een heel klein beetje lood (nog geen gram) vlak
voor de sleper erbij te voegen, blijkt een goede zet, want ik rij ik 2 races
van 4 minuten zonder uitvliegers en kom nu in de 11,3 en bijna 21 ronden (20,80
en 20,79), waarvan 11 ronden onder de 11,5! Tevreden ruim ik alles op, een 11,2
en 21 ronden zit er wel in voor mij (ja, de echt snelle jongens rijden misschien
wel onder de 11).
Ik ben heel tevreden met deze slotcar, spreekt mij erg aan
(kijk maar de film Adrenalin ofwel “the BMW touring car story), en ik kan er lekker
mee blijven pushen en is heel stabiel.
Ben benieuwd of dat dit weekend bij de nationale Group5 race in
Witmarsum ook zal blijken (als iemand tenminste met zo’n BMW 320 gaat rijden,
ligt eigenlijk niet zo voor de hand, want deze is hoger dan de andere group5
auto’s). De tijd zal het leren of dit de snelste Group5 auto zal zijn (de
stabielste is het voor mij zeker wel).
Tevreden rij ik weer naar huis, het was een leuke avond, met
een goede opkomst en ik heb een heerlijke race gereden. Dit smaakt naar meer,
ik kijk al uit naar de volgende Group5 race !