Rick mag de spits afbijten en rijdt een nette 13 laag, niet
gek als je voor de eerste keer bij Speedtrack rijdt. Zijn vader, Hans duikt al
in de twaalf laag, en dat zet al de toon voor Sjoerd en Jan, Sjoerd gaat daar
een tiende onder en Jan 5 honderdste, dat wordt straks spannend.… Dan mag ik het proberen, een degelijke 11,3
maar de snelle jongens moeten nog komen, en jawel, Jim gaat daar natuurlijk
onder, een elf blank, Sander Klappe gaat daar ruim onder, en zet met een 10,885
de toon voor de rest, ik hoor al diverse opmerkingen, “zo dat wordt echt
trappen om daar onder te komen”. Joop is de volgende, perst er alles uit, moet
13 duizendste toegeven, daarna Sander Knol, ja het lukt hem, 5 honderdste
sneller, dan Jos, duurt eventjes maar dan verschijnt er een 10,75 op de
klokken, de lat wordt weer hoger gelegd, wordt heel spannend, zou het Edwin als
laatste lukken ? De spanning is te snijden, de eerste rondjes nog niet maar op
het laatst perst Edwin er een 10,71 uit. Pfff wat ligt het dicht bij elkaar in
de top , de eerste vijf schelen nog geen twee tiende, dat belooft straks wat
bij de race.
Uitslag kwalificatie.
De koppies zijn geconcentreerd als de rode lichten aan gaan,
we zijn gestart !
In baan 2 weet ik Jim nog van me af te houden, maar als we
een baantje opschuiven, komt Jim in baan 2 al heel dicht bij , gaat in baan 3
rijdend er over heen, en bouwt daarna geleidelijk zijn voorsprong uit, elke stint
een ronde en weet in baan 6 rijdend die voorsprong vast te houden, goed gereden
Jim en verdiend gewonnen ! In de tussentijd ontstaat er ook een strijd tussen Sjoerd
en Jan. Sjoerd neemt in de eerste 3 stints 3 rondjes voorsprong op Jan, die in
de langzamere banen rijdt, maar het wordt omgekeerd, zodra Jan de banen 1,2 en
3 mag rijden, dan rijdt hij als een duivel, wetend dat Sjoerd in baan 6 en 1 niet
zoveel ervaring heeft, en gaat hem dan ook voorbij. Sjoerd probeert Jan in de
laatste stint in baan 2 rijdend nog in te halen, neemt veel risico, en gaat er
dan ook een paar keer uit, Jan rijdt in baan 3 “rustig” zijn rondjes, nou ja
rustig, 19 rondjes is een mooi record toch, Jan ? En Hans en Rick dan, zal je
misschien zeggen, ja, je zult voor de eerste keer een competitierace rijden bij
Speedtrack en dan meteen met de lastige baan 5 en 6 moeten beginnen. Dat is
geen sinecure, de ervaren rotten weten dat je in baan 6 behouden moet rijden,
niet proberen met de rest mee te rijden, maar ja dat moet je nog wel ondervinden,
als je voor de eerste keer bij Speedtrack rijdt. Maar Rick rijdt toch een nette
85 rondjes, niet gek voor een eerste keer, gewoon blijven oefenen Rick, dan zie
je dat het telkens steeds beter gaat. Hans rijdt iets contanter, rijdt wat
rustiger en komt tot een respectabel 98 rondjes, niet gek voor een eerste keer,
even veel als Sjoerd vorige week ook in zijn eerste race op deze baan. Jan en
Roel benaderen hun PR en Jim rijdt een nieuw PR.
In de tweede race vijf rijders aan de start, Edwin in baan
1, Jos in baan 2, Sander Knol in baan 3 , Joop in baan 4 en Sander Klappe in
baan 5.
Als de rode lichten uitgaan, stuift het hele veld richting
de brug van IJsselmuiden, het veld blijft lang bij elkaar, maar op gegeven
moment moeten Joop en Sander Klappe lossen, Sander Knol blijft langer bij ,
maar Jos gaat in baan 2 aan de leiding, op korte afstand gevolgd door Edwin. Deze
volgorde blijft voorlopig gehandhaafd, waarbij de onderlinge verschillen
varieeren. Edwin weet in baan 4 en 5 Jos te passeren en een rondje voorsprong
te nemen, die hij in baan 6 rijdend, weet vast te houden. Joop, gestart in baan
5 en 6, rijdt daar rustig zijn rondjes, wacht zijn kans af zodra hij in de
snelle banen rijdt, en weet de twee Sanders op achterstand te zetten. Sander Knol
heeft in de drie eerste stints twee ronden voorsprong weten te nemen op Sander Klappe, die op zijn beurt de laatste 3
stints twee ronden sneller is en met 40 baanstukken voor Sander Klappe eindigt.
Spannende race waarbij het verschil tussen de nummer 1 en 5 maar 4 rondjes is. Joop en Sander Klappe rijden een PR, de rest benadert hun PR.
De uitslag:
Volgende week de classics. Een aantal gaan na de race naar
huis, maar een paar blijven nog even hun auto voor de classic race testen.
Edwin is niet tevreden over de snelheid van zijn Ford Mk IV, informeert of er
een snellere motor is dan zijn rode 22k van NSR, ja, de 25K van Slot-It, maar
die vindt hij te weinig rem hebben, die van NSR dan ? Die heb ik in mijn
Porsche 917, en nodig hem uit, die eens te proberen. Nou dat doet Edwin, en
gaat van start met de opmerking, meer power dan die van mij, hij duikt na 2 rondjes
al onder de 11, met een 10,8 en na de banden schoongemaakt te hebben, rijdt hij
ronde na ronde 10,7 ! Zo, nou weet ik waar de grenzen van mijn Porsche 917
liggen, mijn eigen grenzen liggen een stuk hoger, ik ben al blij met een 11,2…..
Tja, maar dat is altijd als ik Jos of Edwin met mijn auto’s laat rijden, dan
gaat er een halve seconde van mijn snelste rondetijd af.
Oh ja, de blauwe NSR 25K motor in het winkeltje is
gereserveerd voor Edwin…
Tot vrijdag, bij de Classics….