Toen ik om half acht
bij Speedtrack binnen stapte, werd er al druk getraind door de jeugd, en
niet alleen de jongste jeugd, maar ook de oudere jeugd, zoals Sander en Sander,
en ook Rick en Hans trainden flink mee, om de baan in hun grip te krijgen, en
dan zijn de aanwijzingen van Joop wel handig. Ik luisterde even mee, en hoorde
hoe Rick aanwijzingen kreeg om soepel door de bochten te komen (“stel de
minimum snelheid van je regelaar zo af, dat je met minimaal gas, goed door de
bochten komt”, daar kwam het eigenlijk op neer). En maar toepassen Rick, dan
kom je er wel…
De net aangeschafte Corvettes kregen hun vuurdoop op
Speedtrack. Als je de rijtechniek bij de 1:32 slotcars eenmaal onder de knie
hebt, zijn het heerlijke auto’s, dus blijven oefenen Hans en Rick en neem de
rijtips van Joop ter harte.
Maar ja, ook na achten werd er door de ouderen flink getraind
en na negenen mocht Rick zich als eerste kwalificeren en dook voor de eerste keer onder de 13 seconden,
een goed begin ! Hans had wat moeite om onder de tijd van Rick te komen, en dat
lukte hem ook op het nippertje. Jan laat zien, hoe je soepel rijdend, met een
minder snelle auto, toch sneller (2 tienden) rond kunt gaan. Dan gaat Sander
Klappe van start, slaat de 11 seconden gewoon over en duikt er net onder met de
kleinst mogelijk marge (10,999). Roel gaat in eerste instantie 6 duizendste
langzamer, maar op het laatste moment 6 duizendste sneller, dat wordt een leuke
race straks ! Sander Knol gaat weer een tiende sneller, en Joop zet een heel
snelle 10,5 waar Edwin zijn tanden op stuk bijt, maar wel sneller is dan Sander
Knol, Jos als laatste moet alles uit de kast halen maar rijdt uiteindelijk toch
de snelste tijd.
Aan de eerste race komen aan de start, van rechts naar links, Roel in baan 1, Sander Klappe in baan 2, Jan in baan 3, Hans in baan 4 en Rick in baan 5. Op verzoek van Jan met het fraaie pitgebouw, heel lang geleden nog gemaakt door Marc Wiggers (nu rijdend bij Slipstream).
Van
links naar rechts, de witte BMW Z4 GT3 van Roel in baan 1, daarnaast de identieke
BMW Z4 GT3 van Sander Klappe, in het midden de fraaie Fina McLaren van Jan, dan
in baan 4 een mooie witte Corvette van Hans en de rode Corvette (duidelijk
zichtbaar tussen al die witte slotcars) van Rick.
De rode lichten (die op de foto nog niet branden) gaan uit,
en weg stuiven de vijf slotcars, Sander Klappe voorop. Op een afstandje volgen
Jan, Hans en Rick. Duidelijk is dat zo’n race met zijn vijven op de baan,
anders is dan de kwalificatie in je eentje, want Rick heeft wat moeite met de
concentratie met al die auto’s om zich heen, vergeet af en toe de adviezen van
Joop, weet zijn kwalificatietijd niet meer te benaderen (maar dat zit er echt
wel in Rick, als je wat rustiger rijdt, dan zal je zien dat je minder
uitvliegers hebt en uiteindelijk meer ronden rijdt). Toch rijdt Rick met 88
ronden meer dan ooit, en er zit nog meer in Rick met deze Corvette, lekker
blijven oefenen ! Hans rijdt weer bijna 100 ronden, dat is zijn doel de
volgende weken, en dat gaat hem op gegeven moment gewoon lukken, je zult zien
als je je ritme op deze baan gevonden hebt, dan rij je met zo’n Corvette op den
duur duidelijk meer dan 100 ronden (en dan is het doel richting 110). Hans rijdt
in baan 2, 3 en 4 als snelste rondetijd sneller als in de kwalificatie ! Jan
rijdt een degelijke race, is er zelf ook tevreden mee, maar er had nog iets
meer ingezeten (een PR ?), als hij de laatste stints net zo goed had gereden
als zijn eersten, maar het gaat lekker Jan, toch ? (ook Jan rijdt in baan 2 net
iets sneller als in de kwalificatie).
Tussen Sander en Roel ontstaat een spannende race, met Sander telkens
voorop, en Roel er vlak achter, ze halen bij elkaar het beste naar boven (in de
2e stint rijdt Sander in baan 2 en Roel in baan 3 sneller als in de
kwalificatie), maar door op het randje te rijden gaan ze er wel vaker uit, maar
het blijft tot aan het eind toe heel spannend, op de finish is het verschil
maar 8 baanvakken, in het voordeel van Sander Klappe, goed gereden Sander, en
zoals Sander later terecht opmerkte, als we niet zoveel op elkaar hadden gelet,
hadden we misschien beide een PR kunnen rijden ! Een volgende keer dan, maar
het blijven spannende races tussen, met onze BMW Z4 GT3’s !
En voor de 2e race staan gereed (nou ja, hier nog zeer ontspannen en ludiek), van rechts naar links, Jos in baan 1, Joop in baan 2 , Edwin in baan 3 en Sander Knol in baan 4.
En op de baan staan gereed van links naar rechts, de oranje
Corvette van Jos, de witte Ferrari van Joop, de Gulf blauwe Aston Martin van
Edwin en de witte Corvette, gereden door Sander Knol. Overigens zouden niet al
deze auto’s finishen, maar daarover later meer…..
De rode lichten gaan uit en weg stuiven ze, het blijft ook
dicht bij elkaar, ze geven elkaar geen krimp, maar geven elkaar wel de ruimte,
er wordt zeer sportief hard gereden, door alle vier !
Joop, in baan 2, neemt de kop, achtervolgd door Jos, Edwin
en Sander. Als Jos in baan 2 komt te rijden, weet hij Joop te passeren en een
ronde voorsprong te nemen, maar is blijkbaar toch niet tevreden over zijn
Corvette, want ik zie hem plotsklaps stoppen bij de finish, snel naar zijn
koffer sprinten en zijn rode Ferrari (dezelfde als de witte waar Joop mee rijdt),
op de baan zetten en verder rijden, Joop is hem net voorbij en Jos zet de
achtervolging in en met succes, in de volgende stint gaat hij Joop voorbij
en eindigt met een rondje voorsprong.
Edwin rijdt achter Jos en Joop aan, loopt wat uit op Sander Knol, maar in baan
6 rijdend, gaat zijn Aston Martin steeds langzamer lopen, hij vraagt aan mij of
hij met mijn BMW Z4 verder mag, natuurlijk, ik wissel de auto’s om (Sander Knol
in inmiddels dicht bij gekomen), in baan 6 rijdend moet Edwin wat aan deze
fellere motor wennen, maar in baan 1 en 2 gaat hij als een speer (rijdt in baan
2 zelfs sneller als in de kwalificatie !), en weet Sander Knol maar net een
rondje voor te blijven. Al met al waren het spannende races, met Jos en Joop
die weinig voor elkaar onderdeden en vlak daarachter Edwin en Sander Knol die
weinig voor elkaar onder deden !
Spannende races, vooral de 2e, daar waren de
verschillen allemaal maar een of twee rondes. Wel ging het iets minder hard dan
5 weken geleden, waar ligt dat dan aan zou je denken ? Ik kwam er later achter
(toen iedereen naar huis was), dat het aan het weer lag, blijkbaar toch wat natter
buiten, en dat heeft toch (hoe gek het ook klinkt), toch zijn weerslag op de
baan binnen.
Want hoe kan je anders verklaren dat Edwin met mijn Group5
net in de 11,2 rijdt terwijl ik er vorige week een 11,3 mee kon rijden (en nu nauwelijks tot een 11,6 kom)….
We zullen zien, hoe volgende week de vlag (lees het weer )
ervoor staat, dan zijn alle omstandigheden voor iedereen gelijk, want we rijden
allemaal met dezelfde slotcars, de LMP club auto’s !