Bijna iedereen
(behalve Jan) van de vaste crew was er, dus ditmaal met zijn tienen.
De auto’s werden nog koortsachtig aangepast, want we volgen
het reglement van de landelijke Classic Cup, wat inhoudt dat het totale gewicht voor alle auto's nu minimaal 70 gram is (gold al voor de open auto’s) i.p.v. 80 gram (gold voor
de gesloten auto’s), en het minimale kapgewicht is nu 15 gram i.p.v. 25 gram.
Totale magneetkracht van de motor is van 25 naar 20 gram terug gebracht (maar
dat is geen probleem voor de kleine motoren zoals de NSR-sharks). Bijna
iedereen was dus wat lood aan het verwijderen, zeker binnen in de kap, maar soms
ook op het chassis. En natuurlijk even testen, want de auto kan nu wat anders
aanvoelen, en de rempunten ‘even’ opnieuw bepalen….
Maar rond negen uur beginnen we met de kwalificatie, Rick
mag beginnen en rijdt wat meer
ontspannen met zijn nieuwe P68 (opgebouwd volgens de laatste
specificaties) een 12,5 Sjoerd rijdt 8 duizendste langzamer met een 917, en
Hans is 2 tiende sneller ook met zijn nieuwe P68. Sander Knol rijdt met zijn MK4 een 11,4, Roel is met zijn 917
twee tiende sneller (PR !), Sander Klappe met zijn GT40 is een tiende
langzamer. Edwin is aan de beurt en weet 4 duizendste met zijn MK4 sneller rond
te gaan dan Roel. Jim overtreft zichzelf en duikt met zijn P68 in de 10 (een
10,9 en dus een PR !) Joop probeert van alles, maar zijn Matra blijft in de 11
blank hangen, wat Joop ook probeert. Jos is met zijn lichtere P68 een klasse
apart en zet met een 10,5 een PR en een nieuw ClubRecord neer.
De opstelling voor de eerste race:
Van rechts naar links, Sander Knol, Sander Klappe, Hans, Rick en Sjoerd.
Van rechts naar links, Sander Knol, Sander Klappe, Hans, Rick en Sjoerd.
De slotcars van links naar rechts:
De gele MK4 van Sander Knol,
de Gulf blauwe GT40 van Sander Klappe, de gele P68 van Hans , de oranje
P68 van Rick en de gele 917 van Sjoerd.
Sander en Sander stuiven weg, als de rode lichten uitgaan,
ze jagen elkaar 2 stints op, in de 3e stint weet Sander Knol in baan
3 twee rondjes uit te lopen op Sander Klappe in baan 4, daarna gaat het weer
gelijk op tot Sander Knol (in baan 6 !) nog een rondje weet uit te lopen op
Sander Klappe (in baan 1). Al met al eindigt Sander Knol als eerste in deze
heat met 3 rondjes voorsprong op Sander Klappe. Hans, Sjoerd en Rick hebben
onderling een spannende race, in de 1e stint neemt Hans een
voorsprong voor Rick en Sjoerd, Rick komt in de 2e stint dichterbij,
maar moet dan naar baan 6 en dat zet hem op 2 rondjes achterstand, Sjoerd had
een moeilijke start, kreeg in de 2e stint de regelaar van Jos,
gebruikte deze stint (in baan 6) om de regelaar af te stellen, en achterhaalt in
de 3e stint Rick, is nu op stoom en is op weg naar Hans, die in baan
6 moet toezien dat Sjoerd erg dichtbij komt. In de laatste stints gaat het erg gelijk
op tussen die twee, op het eind weet Hans 1 baanvak voorsprong op Sjoerd te
houden ! Maar omdat Hans in de 2e stint in de baan van Rick onder
finish is doorgegaan, krijgt Hans 1 rondje erbij en Rick een rondje eraf, zodat
Hans toch nog een rondje voor Sjoerd eindigt, (wel een PR voor Sjoerd), Rick
haalt net niet de 100 rondjes, en dat is een flinke progressie en sneller als
verwacht (maar zo’n P68 rijdt ook erg lekker).
De opstelling voor de 2e race:
Van rechts naar links: Jos, Jim, Joop Edwin en Roel.
En de slotcars van links naar rechts:
De gele P68 van Jos, de Gulf blauwe P68 van Jim, de blauwe
Matra van Joop, de gele MK4 van Edwin en de Gulf blauwe 917 van Roel.
Jos is niet te houden als de rode lichten uitgaan, met zijn
snelle P68 laat hij iedereen zijn achterlichten zien, en rijdt de eerste 4
banen constant 22 ronden (ongehoord !), hij stuift iedereen voorbij en eindigt
in een nieuw clubrecord van bijna 130 ronden, en dat voor een classic ! Jim,
Edwin en Joop doen niet veel voor elkaar onder, Edwin moet in de 2e
stint in baan 5 een rondje toegeven, en in baan 6 twee rondjes, terwijl Jim en
Joop gelijk opgaan. Maar dan komen Jim en Joop in de langzamere banen te rijden
(Joop wat eerder dan Jim), en daar profiteert Edwin in de snellere banen, zet
constant rijdend telkens 21 ronden neer, weet Joop te achterhalen, maar komt
net een rondje tekort voor Jim, die als 2e eindigt in deze manche, vlak voor Edwin en
Joop. En ik dan ? Ik rij mijn eigen race, mijn tegenstanders zijn eigenlijk Sander
en Sander uit de vorige race. Mijn 917 rijdt lekker constant, zodat ik niet ver
achter Joop eindig (maar 2 rondjes achter Joop komt nooit voor), en bijna een
rondje meer als Sander Knol.
Wat wel gezegd moet worden dat zo’n Matra snel is maar
minder stabiel als een P68, Joop rijdt per stint een snellere rondetijd dan Jim
en Edwin, maar een P68 is makkelijker constanter te rijden dan zo’n Matra of Ford
MK4. Tja, de Ford P68 van NSR is nou eenmaal de snelste classic slotcar !
Er zijn aan aantal grenzen bijna bereikt, Rick bijna 100
ronden (zo veel ronden reed Rick nog nooit), Roel bijna 120 ronden (PR) en Jos
bijna 130 ronden (PR en CR). Wat een paar grammetjes minder kan veroorzaken.…..
Volgende week de LMP’s, Edwin komt met zijn nieuwe Lola-Aston Martin aan de start, en Hans met zijn nieuwe Nissan R390 ? We zullen het zien, tot vrijdag !