Wij (Sjoerd en ik) waren er tegen kwart voor acht, en de
jeugd was druk aan het rijden en ook de nieuwe leden Rick en Hans namen de kans
waar om de baan steeds beter te leren kennen onder supervisie van Joop en Jos.
Een stief kwartiertje wachten (en auto’s inzetten natuurlijk), en dan mogen wij
onze auto’s en regelaars afstellen. Het is een gezellige boel en voordat we het
weten is het al negen uur en kunnen we beginnen met de kwalificaties.
Rick mag weer de spits afbijten en zet meteen een PR neer,
waar Hans en Sjoerd net niet aan komen. Jan kan er net onderduiken en daarna
duiken we de 11 seconden in, eerst Roel, Jim en Sander Klappe (ze verbeteren
elkaar steeds), Joop rijdt een 11 blank, maar Sander Knol gaat nog iets
sneller, Jos probeert van alles, komt dichtbij, rijdt marginaal sneller dan
Joop, maar Sander Knol staat nog fier bovenaan, totdat Edwin, als laatste, zich mag
kwalificeren. Het wordt spannend, Edwin komt dichtbij en weet op gegeven moment
5 honderdste sneller te gaan en duikt in de 10 hoog. Een verrassende
kwalificatie, dat Edwin eerste staat is geen verrassing, maar dat Sander Knol,
vlak daarachter, zich voor Jos en Joop wurmt, is tot op heden niet voorgekomen.
En dat Rick niet in baan 6 start, maar ditmaal Hans is tot op heden ook niet
voor gekomen.
In de eerste race gaan van start:
Van rechts naar links, Jim, Roel, Jan, Rick, Sjoerd en Hans.
De 6 slotcars staan bij de start, die met de blauwe streep
rijdt in baan 1, die met de groengele streep in baan 2, die met de rode streep
in baan 3, die met de zwarte streep in baan 4, de helemaal witte in baan 5 en
die met de gele streep in baan 6.
De startlichten gaan uit, en weg zijn ze, Roel, in de snelle
baan 2 rijdend, nog voorop, vlak erachter Jim, loerend op een foutje van Roel,
dan Jan, Hans, Sjoerd en Rick. Als Rick de lastige banen 5, 6 en 1 gehad heeft,
weet hij constant 17 rondjes te rijden, wat hem een PR oplevert en langzamerhand
op weg is naar de 100 ronden (en dat gaat een keer komen Rick, het gaat elke
avond sneller !
Zodra Jim in baan 2 komt te rijden, weet hij Roel te passeren
en daarna is het een gelopen zaak, Jim rijdt stabiel zijn rondjes en weet bijna elke
stint een rondje uit te lopen, zodat hij met een riante voorsprong van 4 ronden
als eerste in deze manche eindigt, voor mij zit er niet meer in als een 2e
plaats (je moet je plaats kennen ;-) ). De spanning in deze wedstrijd is te vinden
bij Jan, Hans en Sjoerd, die maken er een geweldige wedstrijd van. Jan neemt
(in baan 3, 4 en 5) de leiding, voor Hans en Sjoerd, maar in de 4e
stint komt Hans langszij (in baan 2 en 3 rijdend), en vlak daarachter Sjoerd,
dan gaat Sjoerd (in baan 2, 3 en 4 telkens 18 ronden) Hans voorbij, maar als
Jan in baan 1 en 2 komt te rijden weet hij net Sjoerd op een afstand te houden,
volgens het scherm eindigen ze alle drie in de 102 ronden, Jan voorop, 30
baanvakken erachter Sjoerd en 44 baanvakken daarachter Hans. Omdat Jan in het
begin in de verkeerde baan (van Rick, die daardoor een snelste ronde van 2,658
had) onder start/finish door reed, krijgt Jan een ronde erbij en Rick een rondje
eraf. Al met al een spannende race tussen die drie !
Voor de 2e race staan gereed (nou ja gereed, het
oogt nu nog zeer ontspannen):
Van rechts naar links, Edwin, Sander Knol, Jos, Joop en
Sander Klappe.
En met welke auto’s gaan zij van start ? Het zal geen verrassing
zijn:
Dit belooft een zeer spannende race te worden, zal Sander Knol
zijn 2e kwalificatie tijd weten te verzilveren ? Jos en Joop
kennende, zullen die er alles aan doen, om de rangorde weer te herstellen, maar
vooraf zullen zij daar een harde dobber aan kunnen hebben, Sander geeft zich
niet zonder slag of stoot gewonnen.
En het wordt een spannende race, Sander Knol (in baan 2
rijdend) voorop, vlak erachter Jos en Edwin, Joop en Sander Klappe volgen op
ruimere afstand. In de 2e stint komt Edwin heel dichtbij Sander
Knol, terwijl Joop dichter bij Jos komt, Sander Klappe draait rustig zijn
rondjes in baan 6. In de 3e stint gaat Edwin, Sander Knol definitief
voorbij, terwijl Jos wat meer afstand neemt van Joop, maar toe moet geven op Sander Knol. Edwin is inmiddels los, en heeft inmiddels 2 rondjes voorsprong
genomen op de rest, in de 4e stint heeft Sander Knol nog steeds een
ronde voorsprong op Joop, terwijl Sander Klappe in dezelfde ronde als Jos
rijdt. In de 5e stint achterhaalt Joop Sander Knol, en gaat hem voorbij
en breidt in de 6e stint zijn voorsprong wat uit. Jos weet dan
genoeg afstand te nemen van Sander Klappe, zodat we in een niet gebruikelijk
volgorde eindigen, Edwin als eerste (dat is geen verrassing), Joop 2e
en Sander Knol vlak erachter (34 baanstukken slechts) en Jos op de 4e
plek met Sander Klappe op zijn hielen (nog geen rondje erachter). Alle vijf meer dan 120 rondjes.....
Jos feliciteert Sander Knol en verzucht: “ik kan me de tijd
niet herinneren dat ik als 4e geeindigd ben in een clubrace”. Tja,
dat zal nog wel eens vaker kunnen gebeuren, de Sanders komen eraan ! En met
gelijkwaardig materiaal zijn de verschillen uiterst klein, dat heeft deze race
weer bewezen !
Komende vrijdag de classics, met de P68’s de 917’s, de GT40’s
en de MK4’s. Ik heb gehoord dat de familie van Ginkel twee Ford P68’s hebben
besteld in Duitsland (samen met twee BMW 320 Grp5 en nog wat spul). Dus dat kan
leuk worden vrijdag….