Toen ik rond half
acht binnen kwam, was de jeugd weer aan het trainen,
onder leiding van
Joop en assistentie van Jos (maker van deze foto’s),
en wat ouders die
als marschalls hun steentje bij droegen.
Na achten mogen
wij aan de bak, al met al waren we met 9 rijders, van de vaste crew waren
alleen Sjoerd en Jim afwezig, maar ditmaal deed Kristian met de senioren mee
met zijn Group5 BMW M1, en hoe, maar daarover later meer !
Tegen negenen
mocht Rick de spits afbijten met zijn nieuwe BMW 320, en reed meteen een PR met
een 12,6. Hans kwam nog niet helemaal in zijn ritme, reed voor het eerst met
zijn BMW 320 en had kort voor de kwalificatie nog wat lood toegevoegd en moest
even zijn rempunten opnieuw bepalen en daardoor was hij wat langzamer dan Rick.
Daarna mocht Kristian zich voor de eerste keer kwalificeren en deed dat
professioneel, reed een knappe 11,6 met zijn mooi lopende BMW M1, dan Sander
Klappe, ook met een BMW M1, deed wat hij kon met deze slotcar, kwam dichtbij
maar moest toch 5 honderdste toegeven op Kristian, Sander Knol met de Ferrari
ging marginaal sneller als Sander Klappe (vijf duizendste !), maar niet sneller
als Kristian, wat wel aangeeft hoe goed Kristian gereden had. Ook Roel had veel
moeite om sneller te gaan, de marge was weer 5 duizendste, maar nu in het
voordeel van Roel. Wel leuk om te zien, hoe dicht het bij elkaar zit, dat belooft
wat voor de race. Edwin weet toch altijd wat extra’s uit zo’n auto te halen, terwijl
zijn BMW M1 echt niet sneller is als de auto’s die al over de baan gegaan zijn,
en zijn ‘skills’ resulteren in een snelle 11,3. Joop heeft veel moeite om daar
onder te gaan met zijn Ferrari, maar het lukt hem uiteindelijk wel met 23
duizendste….. Jos heeft duidelijk de best geprepareerde BMW M1 (wat loopt die
auto lekker soepel), en samen met een geconcentreerde Jos (hij was vorige week
door Edwin verslagen in de LMP clubrace, dat zat Jos niet lekker, en nu was hij
wat meer ontspannen, en uitgerust ?, aan de start), resulteerde dat in de snelste tijd !
Dat resulteerde in
de volgende opstelling in de eerste race:
Van rechts naar
links, Kristian, Sander Knol, Sander Klappe, Rick en Hans.
En de bijbehorende
slotcars: de witte BMW M1 van Kristian start in baan 1, de blauwe (club)
Ferrari van Sander Knol in baan 2, de witte (club) BMW M1 van Sander Klappe in
baan 3 en de oranje BMW’s 320 van Rick in baan 4 en van Hans in baan 5.
Als de rode lichten
doven neemt Sander Knol in de snelle baan 2 meteen de leiding, hij rijdt zelfs
een snellere ronde (11,4) dan in de kwalificatie en is in no time uit het zicht
van de andere rijders verdwenen. Daarachter ontsponnen zich gevechten om de 2e
plaats tussen Sander Klappe en Kristian en om de 4e plaats tussen
Hans en Rick. Sander Klappe neemt in
baan 3 een ronde voorsprong op Kristan in baan 2 , maar zodra Kristian in baan
3 komt te rijden, maakt hij die ronde
achterstand goed op Sander Klappe in baan 5. Dan moet Sander Klappe in de banen
6 en 1 telkens een ronde toegeven op Kristian in baan 4 en 5, zodat Kristian in
baan 6 eindigend een voorsprong van 2 ronden heeft op
Sander Klappe, die dat mag gaan goedmaken in de snelle baan 2. En dat wordt
heel spannend, Sander Klappe rijdt alles uit de kast, en heeft na 2 minuten al
een ronde goedgemaakt, dus het gaat erom spannen. Kristian houdt het hoofd koel,
en houdt nog net 8 baandelen voorsprong, poeh, dit had geen halve minuut langer
moeten duren ! Maar Kristian
eindigt in deze heat op een mooie tweede plaats, achter Sander Knol en vlak
voor Sander Klappe. Tussen vader en zoon van Ginkel ontspint zich een
soortgelijk gevecht. Rick neemt in de banen 4 en 5 telkens een ronde voorsprong
op Hans in de banen 5 en 6. Maar dan komt Rick in de buitenbanen 6 en 1 te
rijden en Hans ziet kans in de banen 1 en 2 de achterstand goed te maken EN een
ronde voorsprong te nemen. Dan komt Rick in de snelle baan 2 te rijden, probeert
sneller te gaan dan Hans in baan 3 (hij rijdt wel snellere rondetijden, maar rijdt
op het randje en ook er over heen, wat resulteert in nog een rondje extra
achterstand, Rick eindigt in baan 3, en dat gaat beter, nu weet hij wel een
rondje goed te maken op Hans, maar komt op het eind een rondje tekort. Tja, het
gebeurde in baan 2 Rick, als je daar de volgende keer iets rustiger rijdt (en
er dus minder uitvliegt), dan wordt het net zo’n spannende finish als tussen
Sander Klappe en Kristian ! Maar zowel Rick als Hans verbeteren hun PR
aanzienlijk !
De rijders voor de
tweede race:
Van rechts naar
links, Jos, Joop, Edwin, en Roel.
De bolides staan
al gereed:
Van links naar
rechts: De blauwwitte BMW M1 van Jos start in baan 1, de blauwe Ferrari van
Joop in baan 2, de witte BMW M1 van Edwin in baan 3 en de oranje BMW 320 van
Roel in baan 4.
Jos, Joop en Edwin
rijden vanaf de start ongeveer even hard, er zit weinig verschil tussen die
drie de eerste 4 minuten. Zodra Jos in baan 2 rijdt, weet hij een de rest een
rondje los te rijden, en dat blijft zi in de 3e stint. Dan komt
Edwin in baan 6 te rijden, Joop profiteert hiervan en slaat en gat van een
ronde, terwijl Jos een rondje extra uitloopt. Joop weet in baan 6 redelijk aan
te haken bij Edwin in baan 1 en Jos in baan 5, hij verliest niet zo erg veel.
Jos eindigt in baan 6 en weet ( Dus omdat hij dichter bij de finish mag
beginnen), even veel ronden af te leggen als Joop in baan 1 en Edwin in baan 2 !
Dat resulteert in een fraaie eerste plaats voor Jos, ruim voor Joop en vlak
daarachter (25 baanstukken) Edwin, die in baan 2 een ware inhaalrace reed, maar
een minuutje tekort kwam. Roel eindigde hier op de 4e plaats op
ruime achterstand, zijn tegenstanders reden in de eerste race…. Dus
achter Sander Knol maar voor Kristian en Sander Klappe. Als Sander Knol in de
kwalificatie 0,2 seconden sneller had gereden (dat deed hij namelijk in de race
!), dan had Sander Knol gewoon met de 3 snelsten mee gereden, wat hij wel vaker
doet….
De uitslag (met PR’s
voor Jos, Edwin, Roel, Hans en Rick).
De wegblijvers hadden ongelijk, de Group5
mogen niet de snelste slotcars zijn, maar het ligt wel dichter bij elkaar dan
bij de andere klassen, en dat komt omdat we met dezelfde motor rijden (net als
bij de clubauto’s), en dat is wel zo leuk !
Volgende week de
snelste klasse, dan kunnen de toprijders hun hart ophalen, met snelle motoren
en snelle GT’s. Gaan we weer een strijd zien tussen Jos, Joop en Edwin en Sander
Knol op het vinkentouw ? En welke BMW Z4 is ditmaal de snelste, die van Sander
Klappe of die van Roel ? En gaat daar Jim met zijn Corvette tussen zitten ?
Sjoerd gaat het lastig krijgen met de Corvettes van Hans en Rick, die steeds
beter gaan rijden.
En dan kan zomaar Ton, Simon of Tom opduiken en Gert,
William en Jan gaan ook weer een keer rijden…..
Het kan weer een
spannende vrijdagavond gaan worden….