Vandaag het debuut van de BMW320 ’s van de twee Sanders. Sander
Knol heeft de lichtblauwe “Fruit-of-the-Loom” aangeschaft vlak voor de
zomervakantie en rijdt er nu voor de eerste keer mee in een clubrace. In de
training laat hij al snelle rondetijden in baan 6 zien ! Sander Klappe heeft vorige
week een rood-wit-blauwe Rodenstock BMW320 aangeschaft, die door Joop nog “even”
afgesteld wordt in de training.
Hans en Rick zijn vandaag niet van de partij, dus hun oranje
BMW320’s zien we vandaag niet, wel de oranje BMW320 van Roel en de feloranje
BMW320 van Joop. Jos probeert zowel zijn BMW320 als zijn BMW M1, qua
rondetijden doen ze niet voor elkaar onder, welke zal hij kiezen ? Edwin rijdt natuurlijk zijn BMW M1, en Jim doorbreekt
de BMW armada met de witte Porsche MobyDick , omdat hij die fijner vindt rijden
als de BMW M1.
Maar eerst de kwalificatie:
Sander Klappe begint met een de gedegen hoge 11, Roel gaat ternauwernood
een tiende sneller, Jim is een paar honderdste sneller dan Sander, dat zit al
dicht bij elkaar ! Sander Knol gaat duidelijk iets sneller, Edwin gaat maar een
tiende harder, Joop knabbelt daar 2 tienden van af, maar Jos heeft niets voor
niets zijn BMW M1 gekozen en duikt als enige onder de 11 !
Jos, Edwin en Sander Knol rijden net geen PR, en blijven er nog
geen tiende ervan af !
Aangezien we qua marshallen niets voor elkaar onderdoen en
allen goed ter been zijn, mag Sander Knol als 4e snelste kiezen in
welke heat hij wil rijden, en hij kiest voor de 2e (snelste) heat,
zodat in de eerste heat aan de start verschijnen:
Van rechts naar links): Roel als snelste in baan 1, daarnaast
Jim en Sander Klappe.
Met de oranje “Jagermeister” BMW van Roel in baan 1, de witte
Porsche van Jim tussen de BMW’s in en de fraaie rood-wit-blauwe “Rodenstock”
van Sander Klappe sluit de rij.
Ja hoor, bij de start weet Roel zijn zenuwen weer niet in
bedwang te houden en heeft een valse start, dat kost hem 3 seconden ! Sander
Klappe en Jim gaan er meteen voor, wisselen een paar keer van positie, maar zodra
Jim in baan 3 komt te rijden, slaat hij een gat van 2 ronden. Dat blijft zo
totdat Jim in baan 6 komt te rijden, daar maakt Sander Klappe in baan 1 gebruik
van en loopt de achterstand in en gaat Jim voorbij, Jim doet dan in baan 1 van alles,
maar Sander houdt stand in baan 2 en heeft aan de finish 17 baanvakken
voorsprong. En Roel ? Na de valse start
en 2 uitvliegers in de eerste stint, rijdt Roel achter de feiten aan, achterhaalt
in baan 3 rijdend, Sander Klappe wel, maar ziet in baan 6, Sander Klappe weer voorbij
komen. Het venijn zat dus in de staart, Sander Klappe haalt zowel Roel als Jim
in en eindigt in deze heat op een mooie 1e plaats, voor Jim en Roel.
Opmerkelijk was, dat Sander Klappe in baan 2 en 3 en Jim in baan
2 een snellere ronde rijdt dan in de kwalificatie !
In de tweede heat verschijnen aan de start:
Van rechts naar links: Jos als snelste in baan 1, daarnaast
Joop, Edwin en Sander Knol sluit de rij.
De blauwwitte BMW M1 van Jos in baan 1, de knaloranje BMW 320 van
Joop, de witte BMW M1 van Edwin en de lichtblauwe “Fruit-of-the-Loom” BMW 320
van Sander Knol.
Ook hier zijn de zenuwen gespannen bij de start, want zowel Jos
als Edwin letten teveel op elkaar en hebben dus een valse start. Joop neemt meteen
de kop in baan 2 voor Sander Knol. Jos en Edwin hebben meteen een achterstand van
3 seconden door de valse start, kijken elkaar even aan, en pakken de draad weer
op. De auto van Sander Knol blijkt toch nog wat te licht aan de voorkant, want
op de brug schiet zijn BMW een paar keer uit het slot (bij vol gas geven op de
brug, komt de voorkant teveel omhoog), deze instabiliteit kost Sander wat uitvliegers,
en moet hij een beetje met de rem erop rijden. Inmiddels is Jos in baan 2
ontketend, perst er 22 ronden uit (wel met een gunstige uitgangspositie na de 1e
stint), komt op gelijke hoogte met Joop, de afstand varieert niet veel tussen
die twee, maar in de 4e stint neemt Jos een marge van 1 ronde op
Joop. Edwin rijdt constant rijdend op de 3e plek, Jos en Joop zijn
net wat te snel. Deze stand, Jos, Joop, Edwin en Sander blijft zo tot de
laatste stint, dan moet Jos in baan 6 en weet Joop weer in dezelfde ronde te
komen, maar de wedstrijd duurt voor hem net te kort om Jos te achterhalen, 22
baanvakken houdt Jos nog over. Jos eindigt dus als eerste voor Joop, Edwin en
Sander Knol. Doordat Sander Knol zijn BMW wat minder stabiel aan de voorkant
was, eindigt Sander Knol net achter Sander Klappe en Jim uit de vorige stint.
De uitslag:
Joop en Edwin verbeteren hun PR !
De keuring bracht niets aan het licht. Wel werd na de race wat
lood voorin Sander Knol zijn BMW geplakt, daarna liep de auto niet meer uit het
spoor, dus dan kunnen we de volgende keer vuurwerk van Sander Knol verwachten !
Daarvoor moeten we nog wel 5 weken wachten, maar volgende week
de GT’s, dat gaat een stuk sneller, maar de Group5 is niet minder spannend !