zondag 2 oktober 2016

Bijna louter BMW’s bij de Group5 clubrace.

Vandaag het debuut van de BMW320 ’s van de twee Sanders. Sander Knol heeft de lichtblauwe “Fruit-of-the-Loom” aangeschaft vlak voor de zomervakantie en rijdt er nu voor de eerste keer mee in een clubrace. In de training laat hij al snelle rondetijden in baan 6 zien ! Sander Klappe heeft vorige week een rood-wit-blauwe Rodenstock BMW320 aangeschaft, die door Joop nog “even” afgesteld wordt in de training.

Hans en Rick zijn vandaag niet van de partij, dus hun oranje BMW320’s zien we vandaag niet, wel de oranje BMW320 van Roel en de feloranje BMW320 van Joop. Jos probeert zowel zijn BMW320 als zijn BMW M1, qua rondetijden doen ze niet voor elkaar onder, welke zal hij kiezen ?  Edwin rijdt natuurlijk zijn BMW M1, en Jim doorbreekt de BMW armada met de witte Porsche MobyDick , omdat hij die fijner vindt rijden als de BMW M1.

Maar eerst de kwalificatie:

Sander Klappe begint met een de gedegen hoge 11, Roel gaat ternauwernood een tiende sneller, Jim is een paar honderdste sneller dan Sander, dat zit al dicht bij elkaar ! Sander Knol gaat duidelijk iets sneller, Edwin gaat maar een tiende harder, Joop knabbelt daar 2 tienden van af, maar Jos heeft niets voor niets zijn BMW M1 gekozen en duikt als enige onder de 11 !
 Jos, Edwin en Sander Knol rijden net geen PR, en blijven er nog geen tiende ervan af !

Aangezien we qua marshallen niets voor elkaar onderdoen en allen goed ter been zijn, mag Sander Knol als 4e snelste kiezen in welke heat hij wil rijden, en hij kiest voor de 2e (snelste) heat, zodat in de eerste heat aan de start verschijnen:
Van rechts naar links): Roel als snelste in baan 1, daarnaast Jim en Sander Klappe.
Met de oranje “Jagermeister” BMW van Roel in baan 1, de witte Porsche van Jim tussen de BMW’s in en de fraaie rood-wit-blauwe “Rodenstock” van Sander Klappe sluit de rij.

Ja hoor, bij de start weet Roel zijn zenuwen weer niet in bedwang te houden en heeft een valse start, dat kost hem 3 seconden ! Sander Klappe en Jim gaan er meteen voor, wisselen een paar keer van positie, maar zodra Jim in baan 3 komt te rijden, slaat hij een gat van 2 ronden. Dat blijft zo totdat Jim in baan 6 komt te rijden, daar maakt Sander Klappe in baan 1 gebruik van en loopt de achterstand in en gaat Jim voorbij, Jim doet dan in baan 1 van alles, maar Sander houdt stand in baan 2 en heeft aan de finish 17 baanvakken voorsprong.  En Roel ? Na de valse start en 2 uitvliegers in de eerste stint, rijdt Roel achter de feiten aan, achterhaalt in baan 3 rijdend, Sander Klappe wel, maar ziet in baan 6, Sander Klappe weer voorbij komen. Het venijn zat dus in de staart, Sander Klappe haalt zowel Roel als Jim in en eindigt in deze heat op een mooie 1e plaats, voor Jim en Roel.  
Opmerkelijk was, dat Sander Klappe in baan 2 en 3 en Jim in baan 2 een snellere ronde rijdt dan in de kwalificatie !

In de tweede heat verschijnen aan de start:
Van rechts naar links: Jos als snelste in baan 1, daarnaast Joop, Edwin en Sander Knol sluit de rij.
De blauwwitte BMW M1 van Jos in baan 1, de knaloranje BMW 320 van Joop, de witte BMW M1 van Edwin en de lichtblauwe “Fruit-of-the-Loom” BMW 320 van Sander Knol.

Ook hier zijn de zenuwen gespannen bij de start, want zowel Jos als Edwin letten teveel op elkaar en hebben dus een valse start. Joop neemt meteen de kop in baan 2 voor Sander Knol.  Jos en Edwin hebben meteen een achterstand van 3 seconden door de valse start, kijken elkaar even aan, en pakken de draad weer op. De auto van Sander Knol blijkt toch nog wat te licht aan de voorkant, want op de brug schiet zijn BMW een paar keer uit het slot (bij vol gas geven op de brug, komt de voorkant teveel omhoog), deze instabiliteit kost Sander wat uitvliegers, en moet hij een beetje met de rem erop rijden. Inmiddels is Jos in baan 2 ontketend, perst er 22 ronden uit (wel met een gunstige uitgangspositie na de 1e stint), komt op gelijke hoogte met Joop, de afstand varieert niet veel tussen die twee, maar in de 4e stint neemt Jos een marge van 1 ronde op Joop. Edwin rijdt constant rijdend op de 3e plek, Jos en Joop zijn net wat te snel. Deze stand, Jos, Joop, Edwin en Sander blijft zo tot de laatste stint, dan moet Jos in baan 6 en weet Joop weer in dezelfde ronde te komen, maar de wedstrijd duurt voor hem net te kort om Jos te achterhalen, 22 baanvakken houdt Jos nog over. Jos eindigt dus als eerste voor Joop, Edwin en Sander Knol. Doordat Sander Knol zijn BMW wat minder stabiel aan de voorkant was, eindigt Sander Knol net achter Sander Klappe en Jim uit de vorige stint.

De uitslag:

Joop en Edwin verbeteren hun PR !

De keuring bracht niets aan het licht. Wel werd na de race wat lood voorin Sander Knol zijn BMW geplakt, daarna liep de auto niet meer uit het spoor, dus dan kunnen we de volgende keer vuurwerk van Sander Knol verwachten !
Daarvoor moeten we nog wel 5 weken wachten, maar volgende week de GT’s, dat gaat een stuk sneller, maar de Group5 is niet minder spannend !