woensdag 26 oktober 2016

Weer spannende classic clubraces !

Vanavond waren we met een leuk aantal, van de diehards was alleen Jim afwezig, maar Jan was weer van de partij (na een half jaar afwezig te zijn geweest, welkom Jan !), en Finn reed weer mee, zodat we met zijn tienen waren.

Van acht tot negen uur werden de wagens even getest, eventueel opnieuw afgesteld, regelaars ingesteld, in alle sporen even gereden om het gevoel te krijgen (doet iedereen dat eigenlijk wel ? Wel essentieel om goed voorbereid de race in te gaan).

Om negen uur beginnen we met de kwalificatie. Finn begint met de Slot-It Ford GT40 van Joop en rijdt een lage 12,2 zeker geen gekke tijd om mee te beginnen, zeker als het je eigen auto niet is en je daarmee nog niet veel hebt kunnen rijden. Jan rijdt een hoge twaalf, maar ja, als je een half jaar niet gereden hebt, dan moet je er weer even in komen, in de wedstrijd kan het best sneller gaan, zowel voor Jan als voor Finn. Hans rijdt een 11,5, dat is maar 15 honderdste boven zijn PR, Sander Knol rijdt een PR met een elf blank, daar komen Roel en Sander Klappe niet aan, ze zijn wel marginaal sneller als Hans. Rick rijdt een lage 11, niet zo snel als Sander Knol maar wel sneller als de rest. Joop rijdt ditmaal met zijn P68, die opnieuw is opgebouwd i.p.v. zijn snelle Matra en dat resulteert in een fraai PR met een 10,6 daar kan Edwin ternauwernood onder, moet daarvoor zijn PR met een honderdste verbeteren. Jos is uiteindelijk de snelste met een 10,4.  

In de eerste race aan de start (van rechts naar links): 
Sander Klappe in baan 1, daarnaast Roel, Hans, Finn en Jan.
En ze rijden met:
De Gulfblauwe Slot-It Ford GT40 van Sander Klappe, de Gulfblauwe NSR Porsche 917 van Roel, de gele NSR Ford P68 van Hans, de rode Slot-It Ford GT40 gereden door Finn en de oranje NSR Ford GT40 van Jan.

Na de start zijn Hans, Sander Klappe en Roel het beste weg, met daarachter Finn en Jan. Hans rijdt in deze stint op kop, Sander Klappe volgt op korte afstand en Roel heeft wat uitvliegers in baan 2, daarna neemt Sander Klappe de kop over, terwijl Roel een inhaal race begint, deze twee geven elkaar geen krimp, totdat Roel in baan 5 een ronde moet lossen en in baan 6 nog een ronde, de race lijkt gelopen, met Sander Klappe die begint in baan 6 met 2 ronden voorsprong, Roel loopt in baan 1 wel zienderogen in, maar lijkt net een paar minuten te kort te komen, Sander Klappe gaat de laatste minuut met voldoende voorsprong in, maar laat in de laatste halve minuut een steekje vallen, uitvliegertje, Roel komt langszij en neemt een wagenlengte voorsprong, zo gaan ze op de finish af, de 4 minuten zijn voorbij, de stroom gaat van de baan af, en wat gebeurt er, de Ford GT40 van Sander Klappe rijdt langer uit dan de Porsche 917 van Roel en staat een halve wagen lengte verder stil ! Een fotofinish !
En Hans ? Die rijdt achter de 2 kemphanen zijn eigen race in een soort niemandsland, een paar rondjes achter Sander en Roel en een paar rondjes voor Finn en Jan. Finn rijdt 107 ronden, met een voor hem vreemde slotcar, een mooie prestatie ! En Jan haalt zijn target van 100 ronden weer. Dat er hard gereden werd, blijkt wel uit de snelste rondetijden, Sander Klappe rijdt in baan 2 een snellere tijd als in de kwalificatie, Roel doet dat in baan 2 en 3, Hans in baan 3, Fin in baan 2 en 3 (zie je wel, Finn, je kan nog sneller !) en Jan spant de kroon, die rijdt zowel in baan 1,2,3 en 4 een snellere tijd als in de kwalificatie (Jan komt er weer beter in, na zo lange afwezigheid !

Dan komen in de volgende race aan de start (van rechts naar links):
Jos in baan 1, daarnaast, Edwin Joop, Sander Knol en Finn, met:
Allemaal NSR’s, links de okergele (met 2 zwarte banen)  Ford P68 van Jos in baan 1, daarnaast de lichtgele P68 van Edwin, de okergele P68 (met 1 zwarte baan) van Joop, de lichtgele Ford MK4 van Sander Knol en de oranje P68 van Rick.

Bij de start neemt Edwin in baan 2 uiteindelijk de kop, achtervolgd door Joop en Jos en op enige afstand Sander Knol en Rick. Maar zodra Jos in baan 2 komt te rijden perst hij er 23 rondjes uit, passeert Joop en komt heel dicht bij Edwin die hij in baan 3 rijdend op een ronde zet. Edwin blijft wel aanhaken en met Jos in baan 6 eindigend en Edwin in baan 1, kan het heel spannend worden. Maar Jos houdt stand, ziet Edwin wel wat inlopen maar houdt nog een halve ronde voorsprong aan de finish over. Edwin verbetert zijn PR met 11 baanvakken en Joop, die goed startte maar nadien in de langzamere banen rijdend, Jos en Edwin aan de horizon zag verdwijnen, maakte in de snelle banen wel wat ronden goed van zijn achterstand (reed in de baan 2 een snellere tijd als in de kwalificatie !), en eindigde als 3e met een flinke verbetering van zijn PR met ruim 3 ronden !  Sander Knol reed zijn eigen race, op ruime afstand van de koplopers en met een ruime voorsprong op Rick. Net geen PR, maar nog geen ronde minder, dat is een goede score, maar een keer reed Sander beter ! En Rick ? Die had een lastige start in de langzamere banen 5 en 6, reed daarna goed in baan 1, werd wat overmoedig in baan 2 (wat een aantal uitvliegers ten gevolge had), herstelde zich wat in baan 3 en eindigde met ruim een ronde minder als zijn vader in de vorige heat. Waar zat hem dat in ? In de banen 5 en 6, daar reed Hans telkens een rondje meer, in de andere banen hielden ze elkaar in evenwicht (Hans reed meer ronden in baan 2 maar Rick meer ronden in baan 1, in de banen 3 en 4 reden ze evenveel ronden.).  Wel heeft Rick in alle banen een wat snellere rondetijd neergezet als Hans, maar neemt blijkbaar meer risico en vliegt er wat vaker uit. Dus met je snelheid zit het wel goed Rick, en als je nog wat constanter gaat rijden, stijg je in de uitslag:

Bij de keuring geen issues.

De volgende keer de LMP’s, Hans en Rick kunnen er ditmaal helaas niet bij zijn, maar de rest gaat weer een leuke race rijden, met vele Lola’s op de baan, Roel is toch gezwicht en komt met een Lola Aston Martin aan de start (net als Edwin, en Jos, maar die gaan een klapje harder !), en verder de Lola’s van Joop, (Jim ?) en Jan, de Audi R18 van Sander Knol en Sander Klappe komt met zijn McLaren. En is Finn weer van de partij met de club Porsche ? We gaan het zien vrijdag.