Vanavond waren we
met een leuk aantal, van de diehards was alleen Jim afwezig, maar Jan was weer
van de partij (na een half jaar afwezig te zijn geweest, welkom Jan !), en Finn
reed weer mee, zodat we met zijn tienen waren.
Van acht tot negen
uur werden de wagens even getest, eventueel opnieuw afgesteld, regelaars
ingesteld, in alle sporen even gereden om het gevoel te krijgen (doet iedereen
dat eigenlijk wel ? Wel essentieel om goed voorbereid de race in te gaan).
Om negen uur
beginnen we met de kwalificatie. Finn begint met de Slot-It Ford GT40 van Joop
en rijdt een lage 12,2 zeker geen gekke tijd om mee te beginnen, zeker als het
je eigen auto niet is en je daarmee nog niet veel hebt kunnen rijden. Jan rijdt
een hoge twaalf, maar ja, als je een half jaar niet gereden hebt, dan moet je
er weer even in komen, in de wedstrijd kan het best sneller gaan, zowel voor
Jan als voor Finn. Hans rijdt een 11,5, dat is maar 15 honderdste boven zijn
PR, Sander Knol rijdt een PR met een elf blank, daar komen Roel en Sander
Klappe niet aan, ze zijn wel marginaal sneller als Hans. Rick rijdt een lage
11, niet zo snel als Sander Knol maar wel sneller als de rest. Joop rijdt
ditmaal met zijn P68, die opnieuw is opgebouwd i.p.v. zijn snelle Matra en dat
resulteert in een fraai PR met een 10,6 daar kan Edwin ternauwernood onder, moet
daarvoor zijn PR met een honderdste verbeteren. Jos is uiteindelijk de snelste
met een 10,4.
In de eerste race
aan de start (van rechts naar links):
Sander Klappe in
baan 1, daarnaast Roel, Hans, Finn en Jan.
En ze rijden met:
De Gulfblauwe
Slot-It Ford GT40 van Sander Klappe, de Gulfblauwe NSR Porsche 917 van Roel, de
gele NSR Ford P68 van Hans, de rode Slot-It Ford GT40 gereden door Finn en de
oranje NSR Ford GT40 van Jan.
Na de start zijn
Hans, Sander Klappe en Roel het beste weg, met daarachter Finn en Jan. Hans rijdt
in deze stint op kop, Sander Klappe volgt op korte afstand en Roel heeft wat
uitvliegers in baan 2, daarna neemt Sander Klappe de kop over, terwijl Roel een
inhaal race begint, deze twee geven elkaar geen krimp, totdat Roel in baan 5
een ronde moet lossen en in baan 6 nog een ronde, de race lijkt gelopen, met
Sander Klappe die begint in baan 6 met 2 ronden voorsprong, Roel loopt in baan
1 wel zienderogen in, maar lijkt net een paar minuten te kort te komen, Sander
Klappe gaat de laatste minuut met voldoende voorsprong in, maar laat in de
laatste halve minuut een steekje vallen, uitvliegertje, Roel komt langszij en
neemt een wagenlengte voorsprong, zo gaan ze op de finish af, de 4 minuten zijn
voorbij, de stroom gaat van de baan af, en wat gebeurt er, de Ford GT40 van
Sander Klappe rijdt langer uit dan de Porsche 917 van Roel en staat een halve
wagen lengte verder stil ! Een fotofinish !
En Hans ? Die
rijdt achter de 2 kemphanen zijn eigen race in een soort niemandsland, een paar
rondjes achter Sander en Roel en een paar rondjes voor Finn en Jan. Finn rijdt
107 ronden, met een voor hem vreemde slotcar, een mooie prestatie ! En Jan haalt
zijn target van 100 ronden weer. Dat er hard gereden werd, blijkt wel uit de
snelste rondetijden, Sander Klappe rijdt in baan 2 een snellere tijd als in de
kwalificatie, Roel doet dat in baan 2 en 3, Hans in baan 3, Fin in baan 2 en 3 (zie je wel, Finn, je kan nog sneller !) en Jan spant de kroon, die rijdt zowel in baan 1,2,3 en 4 een snellere tijd als
in de kwalificatie (Jan komt er weer beter in, na zo lange afwezigheid !
Dan komen in de
volgende race aan de start (van rechts naar links):
Jos in baan 1,
daarnaast, Edwin Joop, Sander Knol en Finn, met:
Allemaal NSR’s,
links de okergele (met 2 zwarte banen)
Ford P68 van Jos in baan 1, daarnaast de lichtgele P68 van Edwin, de
okergele P68 (met 1 zwarte baan) van Joop, de lichtgele Ford MK4 van Sander
Knol en de oranje P68 van Rick.
Bij de start neemt
Edwin in baan 2 uiteindelijk de kop, achtervolgd door Joop en Jos en op enige
afstand Sander Knol en Rick. Maar zodra Jos in baan 2 komt te rijden perst hij
er 23 rondjes uit, passeert Joop en komt heel dicht bij Edwin die hij in baan 3
rijdend op een ronde zet. Edwin blijft wel aanhaken en met Jos in baan 6
eindigend en Edwin in baan 1, kan het heel spannend worden. Maar Jos houdt
stand, ziet Edwin wel wat inlopen maar houdt nog een halve ronde voorsprong aan
de finish over. Edwin verbetert zijn PR met 11 baanvakken en Joop, die goed
startte maar nadien in de langzamere banen rijdend, Jos en Edwin aan de horizon
zag verdwijnen, maakte in de snelle banen wel wat ronden goed van zijn
achterstand (reed in de baan 2 een snellere tijd als in de kwalificatie !), en eindigde
als 3e met een flinke verbetering van zijn PR met ruim 3 ronden ! Sander Knol reed zijn eigen race, op ruime
afstand van de koplopers en met een ruime voorsprong op Rick. Net geen PR, maar
nog geen ronde minder, dat is een goede score, maar een keer reed Sander beter
! En Rick ? Die had een lastige start in de langzamere banen 5 en 6, reed
daarna goed in baan 1, werd wat overmoedig in baan 2 (wat een aantal uitvliegers
ten gevolge had), herstelde zich wat in baan 3 en eindigde met ruim een ronde minder
als zijn vader in de vorige heat. Waar zat hem dat in ? In de banen 5 en 6,
daar reed Hans telkens een rondje meer, in de andere banen hielden ze elkaar in
evenwicht (Hans reed meer ronden in baan 2 maar Rick meer ronden in baan 1, in
de banen 3 en 4 reden ze evenveel ronden.). Wel heeft Rick in alle banen een wat snellere
rondetijd neergezet als Hans, maar neemt blijkbaar meer risico en vliegt er wat
vaker uit. Dus met je snelheid zit het wel goed Rick, en als je nog wat
constanter gaat rijden, stijg je in de uitslag:
Bij de keuring
geen issues.
De volgende keer
de LMP’s, Hans en Rick kunnen er ditmaal helaas niet bij zijn, maar de rest gaat weer
een leuke race rijden, met vele Lola’s op de baan, Roel is toch gezwicht en
komt met een Lola Aston Martin aan de start (net als Edwin, en Jos, maar die
gaan een klapje harder !), en verder de Lola’s van Joop, (Jim ?) en Jan, de
Audi R18 van Sander Knol en Sander Klappe komt met zijn McLaren. En is Finn
weer van de partij met de club Porsche ? We gaan het zien vrijdag.