Een volle bak als ik binnenkom, een aantal jeugdleden, de
vaste kern en ook Gert. Finn rijdt vanavond ook mee en had zijn supporters mee
gebracht, die niet alleen aan de kant zaten, maar ook een handje hielpen en
zelfs als marshalls fungeerden, wat erg op prijs gesteld werd. Kijk zo’n
bevlogen ouders zien we altijd graag !
Nadat iedereen voldoende getraind had, konden we met de
kwalificatie beginnen. Finn mocht de spits afbijten en reed een erg nette 11,7
met zijn oranjerode Corvette, niet gek voor de eerste keer met zo’n GT ! Gert
had zijn Scaleauto BMW Z4 ingezet en reed sinds lange tijd zijn rondje, en dan
is een 11 laag niet verkeerd. Hans zette meteen de toon door onder de 11 te
duiken met zijn witte Corvette (een PR !), en dat kan Rick natuurlijk niet op
zich laten zitten met zijn oranjerode Corvette, maar komt er net twee tienden tekort. Dan gaat het
ineens sneller als Jim zijn ronden draait met zijn rode Corvette, en een hoge
10,6 is meteen een PR. Sander Klappe gaat er eens voor staan, zijn witte BMW Z4
is door Joop voorzien van een nieuwe droparm en helemaal afgesteld, en Sander
doet Joop zijn werk eer aan en rijdt een nieuw PR met een lage 10,6 ! Dat legt
de lat weer hoger voor de rest, de BMW Z4 van Roel heeft niet zo’n afstelbeurtje
gehad en heeft ineens slecht contact, een lage 12 is het resultaat, dat kan
beter ! En dat laat Sander Knol zien, die snoept met de witte Corvette een tiende
van de tijd van Sander Klappe af (ook weer een PR !) en dan komt Joop met zijn
witte Ferrari, wat heeft die slotcar een goede wegligging, een hoge 10,3 is het
resultaat en een PR voor Joop !. Jos kan dat natuurlijk niet op zich laten
zitten, rijdt ditmaal niet met de rode Ferrari maar met zijn snelle oranje
Corvette, en moet verrassend toch 5 honderdste op Joop toegeven, zal Joop dan
toch met de poleposition gaan strijken ? Even ziet het er daar wel naar uit,
maar Edwin weet er toch een lage 10,3 uit te persen, met zijn Gulfblauwe Aston
Martin. en daarmee is de indeling voor de race wel bekend.
Toch weer vijf PR's, het gaat steeds sneller !
In de eerste heat aan de start (van rechts naar links): Hans als snelste in deze heat begint in baan 1, daarnaast Rick, Gert, Finn en Roel sluit de rij.
In de eerste heat aan de start (van rechts naar links): Hans als snelste in deze heat begint in baan 1, daarnaast Rick, Gert, Finn en Roel sluit de rij.
En aan de startstreep staan:
De witte Corvette van Hans in baan 1, daarnaast de oranjerode
Corvette van Rick, de zwarte BMW Z4 van Gert, daarnaast weer een oranjerode
Corvette maar dan van Finn (lijkt me lastig uit elkaar te houden, maar Finn vertelde
me dat zijn Corvette blauwe achterbanden heeft, kijk, dan heb je een houvast !),
en de witte BMW Z4 van Roel sluit de rij.
Zodra de rode lichten uitgaan is iedereen goed weg, maar er
gebeurt val alles in deze eerste stint, bijna iedereen heeft een of meerdere
uitvliegers en zowat iedereen heeft op kop gelegen, maar aan het eind van de 4
minuten hebben Hans en Rick de kop achtervolgd door Roel, Gert en Finn. Hans en
Rick blijven de kop houden, totdat Hans in de 3e stint een ruime
voorsprong neemt op Rick, die probeert bij te blijven en af en toe over zijn grens
gaat en dus er uit vliegt, toch je eigen race rijden Rick, want een uitvlieger kost
je zo’n 5 seconden en die win je niet meer terug in een stint. Gert rijdt wel constant
maar net iets minder snel (tja, daar breekt het bijna een jaar afwezig zijn, wel
op), opmerkelijk is dat hij in baan 1
een stuk beter rijdt dan in baan 2, geeft de snelle baan 2 teveel druk ? (daar
moet je het goed kunnen maken ?). Finn rijdt mooi constant, begint in de
langzamere banen en eindigt in de snellere banen, daar weet hij flink in te
lopen op Gert, maar komt net 30 baanvakken tekort om Gert te achterhalen. Maar
110 rondes in je eerste GT race, dat doen er niet veel je na, Finn ! Geconcentreerd
je eigen race blijven rijden, Finn, (en je niet teveel af laten leiden door je
enthousiaste supporters ;-) ) dan komt het succes vanzelf, kijk maar naar Max
Verstappen !
Hans is begonnen in de snelle banen, heeft halverwege 2-3
ronden voorsprong op de rest, dat lijkt misschien genoeg, maar de BMW Z4 van
Roel is juist begonnen in de langzamere banen en komt in de snelle banen echt op
stoom, en Hans moet lijdzaam toezien dat zijn voorsprong gaandeweg slinkt, en
ziet Roel in baan 2 rijdend, voorbij komen en dan heb je met zelf baan 6 voor de
boeg, niet veel kans meer als de slotcars erin blijven. En zo eindigt Roel als
eerste in deze manche, gevolgd door Hans, terwijl Rick voor Gert en Finn
eindigt, de verschillen tussen de nummers 1 en 2 is net een ronde en tussen de
nummers 3 en 5 nog geen 2 rondjes ! Dat worden weer spannende races de volgende
keer !
Inmiddels hebben de matadoren van de tweede race ook achter de
rijderspositie plaats genomen, Edwin, Joop en Jos wachten nog wat gelaten af, en
Jim geeft aan dat de anderen voor hem een uitdaging zijn.
Van rechts naar links: Edwin in baan 1, daarnaast Joop, Jos
Sander Knol, Sander Klappe en Jim.
De bolides die zij inzetten zijn de Gulfblauwe Aston Martin
van Edwin, de witte Ferrari van Joop, de oranje Corvette van Jos, de witte
Corvette gereden door Sander Knol, de witte BMW Z4 van Sander Klappe en de rode
Corvette van Jim.
Ook hier is iedereen goed weg, Joop, Edwin en Jos nemen de
kop, op afstand gevolgd door de rijders in de langzamere banen, Sander Knol,
Jim en Sander Klappe, die wat zenuwachtig in baan 5 begint.. Vooraan blijven de 3 kemphanen, dicht bij elkaar,
Joop heeft na 3 stints nog de leiding, maar ziet dan Edwin onderdoor komen,
terwijl Jos zijn achterstand in baan 6 redelijk beperkt houdt. Maar in de laatste
2 stints komt Jos in de snelle banen, en in baan 1 rijdend, achterhaalt Jos Joop,
en gaat op jacht naar Edwin. Die heeft uitgerekend dat hij net genoeg
voorsprong kan houden als Edwin zijn Aston Martin in de baan houdt, geen gemakkelijke
opgave in baan 6, met in baan 2 een hijgende Jos in je nek ! Maar het lijkt te
gaan lukken, als ook hier niet het venijn in de staart zit, met nog geen halve
minuut te gaan, loopt de Aston Martin op de brug uit het spoor, en dat is voor
Jos genoeg om Edwin te passeren, en dat kost Edwin toch zo’n 30 baanvakken ! Joop
loopt in baan 1 ook nog een ronde in op Edwin, maar dat is niet genoeg, Jos
eindigt voor Edwin en Joop, het verschil tussen de nummer een en drie is nog
geen ronde !
Sander Knol en Jim maken het ook spannend, Sander begint in
baan 4 en Jim in baan 6, dus bouwt Sander in het begin wat voorsprong op, ziet
Jim in baan 2 rijdend in dezelfde ronde komen, bouwt zijn voorsprong weer wat
uit als hij zelf in baan 2 rijdt, maar Jim weet in baan 5 eindigend, toch weer
wat van Sanders voorsprong af te knabbelen, zodat Sander Knol een halve baan
overhoudt aan de finish. En Sander Klappe, die reed in het begin onder druk,
zoals hij later aangaf, en in baan 5 en 6 loop je daardoor 3-4 ronden
achterstand op, en hoewel Sander Klappe daarna wat beter in zijn ritme komt,
kan hij, ook omdat de rest elkaar opjaagt, de achterstand net meer goed maken.
Jos eindigt dus nipt voor Edwin en Joop op de eerste plaats,
dan Sander Knol, vlak erachter Jim en Sander Klappe sluit de rij.
De totaaluitslag:
Spannende races, geen records, behalve van Hans, die de barriere
van 120 rondes slecht, een mooi PR.
Gert doet de keuring ditmaal, als voorzitter van de TC, en
alle auto’s worden goedgekeurd.
Volgende week de clubrace met de LMP clubauto’s, als dat net
zo spannend wordt als met de GT’’s, we gaan het zien !