Weer een aardig volle bak, 11 rijders.
Ditmaal rijden we met de GroupC clubauto’s, eigenlijk de
langzaamste klasse, die we rijden, maar wel een heel leuke klasse ! Doordat de
(kleine) motoren inline liggen, hebben ze een iets andere wegligging dan de
sidewinder of anglewinder modellen. Daar moet je op inspelen, en ook dat iedere
baan een eigen auto heeft, bv de zwarte GroupC Mercedes loopt langer uit, heeft
minder remvermogen als de andere modellen, en daar moet je op inspelen door
iets meer rem op je regelaar in te stellen (of eerder het gas los te laten). Er
rijden drie Lancia’s LM mee (baan 1, 2 en 5) een korte Lancia (baan 6) en drie
Mercedessen (baan 3, 4 en de kwalificatie auto).
Er wordt naarstig getraind, en omdat dit pas de tweede keer is
dat we met deze slotcars rijden, wil iedereen in elke baan even oefenen. We zetten
de trainingstijd op 2 minuten, zodat iedereen op elke baan even kan trainen, want
elke auto rijdt iets anders….
Tegen negen uur is iedereen zover dat we met de kwalificatie
kunnen beginnen, waarbij Edwin aangeeft dat hij graag in de eerste race wil
rijden omdat hij eerder naar huis moet. Aangezien het systeem daarin niet
voorziet, zal hij zich zodanig moeten kwalificeren, dat hij in de eerste groep
mag starten, een uitdaging dus !
Maar Rick mag als eerste van start, rijdt een nette 12,4
waarvan we nu nog niet weten wat die waard is, dan Richard, een 13 laag om mee
te beginnen, wel iets sneller dan de vorige keer, dus een PR. Finn rijdt een
tiende harder dan Rick (ook een PR voor Finn), Hans is twee honderdste sneller
dan Rick, dus dat ligt dicht bij elkaar. Roel is twee tiende sneller, en dan
mag Edwin, tot nog toe hebben 5 rijders gereden en 12,2, is de snelste tijd,
dus eigenlijk moet Edwin niet sneller gaan als 12,2 om zeker te weten dat hij
in de eerste groep mag starten. Maar Edwin heeft blijkbaar de F1 tests in
Barcelona gezien, waarbij Ferrari net voor de finish even van het gas af ging
om een niet te snelle tijd te zetten. En dat doet Edwin dus ook, op het rechte
stuk voor de finish laat hij de bolide langzaam uitrollen en het heeft effect,
een 12,3 is zijn snelste tijd, dus daarmee komt hij hoogstwaarschijnlijk in de
1e groep, ervan uitgaande dat de rest een snellere tijd zal zetten.
Sander Knol laat meteen zien, at dat mogelijk is, duikt flink onder de 12 en
zet met een 11,749 een snellere tijd neer als de snelste kwalificatietijd van
Sander Klappe begin februari (dus een PR voor Sander Knol !). Joop duikt ook
onder de 12, maar nipt evenals Jim, ze komen bij lange niet aan de tijd van
Sander Knol, Jos komt heel dichtbij met een 11,8 (wel een PR voor Jos), dan als
laatste Sander Klappe, die de vorige keer de snelste was, maar ook Sander
Klappe eindigt in de 11,9, dus Sander Knol heeft nu het clubrecord voor de
GroupC !
De uitslag van de kwalificatie:
- 1. 11,749 Sander Knol (PR en CR !)
- 2. 11,804 Jos (PR !)
- 3. 11,913 Jim
- 4. 11,944 Sander Klappe
- 5. 11,983 Joop
- 6. 12,220 Roel
- 7. 12,317 Edwin
- 8. 12,340 Finn (PR !)
- 9. 12,458 Hans
- 10. 12,483 Rick
- 11. 13,109 Richard (PR !)
In de eerste race komen aan de start:
Roel als snelste van deze 6 gekwalificeerd, start in baan 1,
daarnaast Edwin (die zich duidelijk ingehouden heeft !), dan Finn, Hans, Rick
en Richard.
De slotcars waarmee ze gaan rijden zijn inmiddels wel bekend:
In baan 1 de roodblauwe Lancia LM, daarnaast een witte Lancia
LM in baan 2, dan de grijze Mercedes in baan 3, de zwarte Mercedes in baan 4,
de witte Lancia LM in Martini uitvoering
in baan 5, en in baan 6 de gele Lancia (geen LM uitvoering).
Na de start laat Edwin meteen zien dat hij eigenlijk niet in
deze heat thuishoort, hij peert er meteen vandoor en zet iedereen meteen op 2
ronden, en daar komen per stint 1 tot 2 ronden bij, en het zal niemand verbazen
dat Edwin deze heat soeverein wint. Daarachter is het spannender, met een mooie
strijd tussen Hans en Roel en tussen Finn en Rick. Aangezien Roel in de snelle
banen begint en Hans in de langzamere banen, is het verschil in het begin
duidelijk, maar allengs komt Hans dichterbij, maar de wedstrijd is niet lang
genoeg om Roel te achterhalen. Eenzelfde verloop tussen Finn (die begint in de
snellere banen) en Rick (die begint in de langzamere banen), Finn neemt in het
begin een ruime voorsprong, maar Rick komt halverwege steeds wat dichterbij,
maar in de laatste stint weet Finn Rick nog voor te blijven, een halve baan is
maar het verschil, maar wel een PR voor Finn ! Overigens gingen Finn en Hans in
het begin gelijk op, maar Hans weet baan 6 beter te overleven dan Finn en dan
maakt dat verschil tussen Hans op Finn een kleine twee ronden. Richard rijdt
zijn eigen race, begint in de lastige baan 6, en dan lig je gelijk al een eind
achter, maar weet daarna een constant tempo te draaien wat resulteert in een PR
! Dus Edwin is eerste in deze heat, voor
Roel, Hans, Finn, Rick en Richard.
Voor de tweede race staan gereed (, beetje bewogen foto,
voortaan toch maar weer met flitsen):
Sander Knol start als snelste in ban 1, daarnaast Jos, Jim, Sander
Klappe en Joop sluit de rij.
De bekende slotcars, (vijf ditmaal, baan 6 wordt in de eerste
stint niet gebruikt).
Na de start tekent zich meteen een rangorde af, die af te
leiden is van de baan waarin men start, en na 4 minuten heeft Jos in baan 2 een
ronde voorsprong genomen op Sander Knol in baan 1, Jim in baan 3 en Sander
Klappe in baan 4en twee ronden op Jop in baan 5. Maar dan komt Sander Knol in
baan 2, en haalt die ronde achterstand op Jos terug, zodat Jos en Sander Knol
in dezelfde ronde rijden, Jim op 1, Sander Klappe op 2 en Joop op 3 ronden. Sander
Knol gaat onverdroten door, passeert Jos en neemt een ronde voorsprong, en
halverwege is de stand, Sander Knol, Jos (-1), Jim (-2), Sander Klappe (-4) en
Joop (-4). In de 4e stint blijft deze volgorde gehandhaafd, behalve
dat Jim in baan 6 een rondje extra moet toegeven. Ook in de 5e stint
is globaal deze volgorde, Sander Knol aan kop, dan Jos (-1), Jim ook (-1, jawel
20 ronden in baan 1 !), Sander Klappe (-2) en Joop (-2), deze laatste rijders maken
gebruik van de snellere banen om wat in te lopen. De laatste stint gaat in, met
Sander Knol in de langzame baan 6, Jos in baan 1, Jim in baan 2 Sander Klappe
in baan 3 en Joop in baan 4. Zal Sander Knol de druk aankunnen die Jos zal uitoefenen
? Het wordt erg spannend , Jos loopt aardig in, maar baan 6 ligt Sander Knol
wel (hij traint erg vaak in baan 6 en betaalt nu uit), want met een minuut te
gaan lijkt de achterstand van Jos onoverbrugbaar en met 18 baanvakken voorsprong
eindigt Sander Knol op de 1e plaats in deze heat, voor Jos en op een
ronde Jim, een rondje daarachter Sander Klappe en Joop sluit de rij in deze heat.
Weliswaar heeft Sander Knol op een fraaie wijze deze heat
gewonnen, maar hij is niet de overal winnaar, want Edwin blijkt in de vorige heat
net wat sneller gereden te hebben, het verschil is ruim een ronde. Maar mooie
races met deze klasse !
De uitslag:
Wat feiten:
- · Kwalificatie PR’s van Sander Knol (CR !), Jos, Finn en Richard.
- · Race PR’s van Finn en Richard.
- · Joop en Rick rijden in de race in baan 2 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie
- · Richard rijdt in de race in de banen 2 en 3 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie
- · Het wekt natuurlijk geen verbazing dat Edwin in de race in de banen 1,2,3 en 4 een snellere rondetijd rijdt dan in zijn (ingehouden) kwalificatie
De stand bij de clubauto’s:
14-4-2017
|
Totaal
|
aantal
races
|
|
Klasse A
|
punten
|
||
Jos
|
41
|
3
|
|
Edwin
|
35
|
2
|
|
Sander Kn
|
32
|
3
|
|
Jim
|
30
|
3
|
|
Sander Kl
|
25
|
3
|
|
Joop
|
20
|
3
|
|
Roel
|
17
|
3
|
|
Simon
|
0
|
0
|
|
Tom
|
0
|
0
|
|
Totaal
|
aantal
races
|
||
Klasse B
|
punten
|
||
Hans
|
14
|
3
|
|
Finn
|
9
|
3
|
|
Rick
|
6
|
2
|
|
Jan
|
4
|
2
|
|
Richard
|
3
|
3
|
|
Gert
|
0
|
0
|
|
Ton
|
0
|
0
|
De totaalstand:
14-4-2017
|
aantal races
|
||
Klasse A
|
Totaal
|
||
Jos
|
175
|
13
|
|
Edwin
|
153
|
12
|
|
Joop
|
124
|
13
|
|
Sander Kn
|
116
|
13
|
|
Jim
|
98
|
12
|
|
Sander Kl
|
81
|
13
|
|
Roel
|
54
|
13
|
|
Tom
|
19
|
2
|
|
Simon
|
4
|
1
|
|
Klasse B
|
Totaal
|
||
Hans
|
46
|
10
|
|
Rick
|
26
|
8
|
|
Finn
|
26
|
10
|
|
Richard
|
15
|
10
|
|
Jan
|
10
|
6
|
|
Gert
|
0
|
0
|
|
Ton
|
0
|
0
|