donderdag 10 maart 2016

de GT clubrace, waar niet iedere auto de finish haalde....

Toen ik om half acht  bij Speedtrack binnen stapte, werd er al druk getraind door de jeugd, en niet alleen de jongste jeugd, maar ook de oudere jeugd, zoals Sander en Sander, en ook Rick en Hans trainden flink mee, om de baan in hun grip te krijgen, en dan zijn de aanwijzingen van Joop wel handig. Ik luisterde even mee, en hoorde hoe Rick aanwijzingen kreeg om soepel door de bochten te komen (“stel de minimum snelheid van je regelaar zo af, dat je met minimaal gas, goed door de bochten komt”, daar kwam het eigenlijk op neer). En maar toepassen Rick, dan kom je er wel…
De net aangeschafte Corvettes kregen hun vuurdoop op Speedtrack. Als je de rijtechniek bij de 1:32 slotcars eenmaal onder de knie hebt, zijn het heerlijke auto’s, dus blijven oefenen Hans en Rick en neem de rijtips van Joop ter harte.

Maar ja, ook na achten werd er door de ouderen flink getraind en na negenen mocht Rick zich als eerste kwalificeren en  dook voor de eerste keer onder de 13 seconden, een goed begin ! Hans had wat moeite om onder de tijd van Rick te komen, en dat lukte hem ook op het nippertje. Jan laat zien, hoe je soepel rijdend, met een minder snelle auto, toch sneller (2 tienden) rond kunt gaan. Dan gaat Sander Klappe van start, slaat de 11 seconden gewoon over en duikt er net onder met de kleinst mogelijk marge (10,999). Roel gaat in eerste instantie 6 duizendste langzamer, maar op het laatste moment 6 duizendste sneller, dat wordt een leuke race straks ! Sander Knol gaat weer een tiende sneller, en Joop zet een heel snelle 10,5 waar Edwin zijn tanden op stuk bijt, maar wel sneller is dan  Sander Knol, Jos als laatste moet alles uit de kast halen maar rijdt uiteindelijk toch de snelste tijd.

Aan de eerste race komen aan de start, van rechts naar links, Roel in baan 1, Sander Klappe in baan 2, Jan in baan 3, Hans in baan 4 en Rick in baan 5. Op verzoek van Jan met het fraaie pitgebouw, heel lang geleden nog gemaakt door Marc Wiggers (nu rijdend bij Slipstream).

Van links naar rechts, de witte BMW Z4 GT3 van Roel in baan 1, daarnaast de identieke BMW Z4 GT3 van Sander Klappe, in het midden de fraaie Fina McLaren van Jan, dan in baan 4 een mooie witte Corvette van Hans en de rode Corvette (duidelijk zichtbaar tussen al die witte slotcars) van Rick.

De rode lichten (die op de foto nog niet branden) gaan uit, en weg stuiven de vijf slotcars, Sander Klappe voorop. Op een afstandje volgen Jan, Hans en Rick. Duidelijk is dat zo’n race met zijn vijven op de baan, anders is dan de kwalificatie in je eentje, want Rick heeft wat moeite met de concentratie met al die auto’s om zich heen, vergeet af en toe de adviezen van Joop, weet zijn kwalificatietijd niet meer te benaderen (maar dat zit er echt wel in Rick, als je wat rustiger rijdt, dan zal je zien dat je minder uitvliegers hebt en uiteindelijk meer ronden rijdt). Toch rijdt Rick met 88 ronden meer dan ooit, en er zit nog meer in Rick met deze Corvette, lekker blijven oefenen ! Hans rijdt weer bijna 100 ronden, dat is zijn doel de volgende weken, en dat gaat hem op gegeven moment gewoon lukken, je zult zien als je je ritme op deze baan gevonden hebt, dan rij je met zo’n Corvette op den duur duidelijk meer dan 100 ronden (en dan is het doel richting 110). Hans rijdt in baan 2, 3 en 4 als snelste rondetijd sneller als in de kwalificatie ! Jan rijdt een degelijke race, is er zelf ook tevreden mee, maar er had nog iets meer ingezeten (een PR ?), als hij de laatste stints net zo goed had gereden als zijn eersten, maar het gaat lekker Jan, toch ? (ook Jan rijdt in baan 2 net iets sneller als in de kwalificatie).  Tussen Sander en Roel ontstaat een spannende race, met Sander telkens voorop, en Roel er vlak achter, ze halen bij elkaar het beste naar boven (in de 2e stint rijdt Sander in baan 2 en Roel in baan 3 sneller als in de kwalificatie), maar door op het randje te rijden gaan ze er wel vaker uit, maar het blijft tot aan het eind toe heel spannend, op de finish is het verschil maar 8 baanvakken, in het voordeel van Sander Klappe, goed gereden Sander, en zoals Sander later terecht opmerkte, als we niet zoveel op elkaar hadden gelet, hadden we misschien beide een PR kunnen rijden ! Een volgende keer dan, maar het blijven spannende races tussen, met onze BMW Z4 GT3’s !

En voor de 2e race staan gereed (nou ja, hier nog zeer ontspannen en ludiek), van rechts naar links, Jos in baan 1, Joop in baan 2 , Edwin in baan 3 en Sander Knol in baan 4.

En op de baan staan gereed van links naar rechts, de oranje Corvette van Jos, de witte Ferrari van Joop, de Gulf blauwe Aston Martin van Edwin en de witte Corvette, gereden door Sander Knol. Overigens zouden niet al deze auto’s finishen, maar daarover later meer….. 

De rode lichten gaan uit en weg stuiven ze, het blijft ook dicht bij elkaar, ze geven elkaar geen krimp, maar geven elkaar wel de ruimte, er wordt zeer sportief hard gereden, door alle vier !
Joop, in baan 2, neemt de kop, achtervolgd door Jos, Edwin en Sander. Als Jos in baan 2 komt te rijden, weet hij Joop te passeren en een ronde voorsprong te nemen, maar is blijkbaar toch niet tevreden over zijn Corvette, want ik zie hem plotsklaps stoppen bij de finish, snel naar zijn koffer sprinten en zijn rode Ferrari (dezelfde als de witte waar Joop mee rijdt), op de baan zetten en verder rijden, Joop is hem net voorbij en Jos zet de achtervolging in en met succes, in de volgende stint gaat hij Joop voorbij en  eindigt met een rondje voorsprong. Edwin rijdt achter Jos en Joop aan, loopt wat uit op Sander Knol, maar in baan 6 rijdend, gaat zijn Aston Martin steeds langzamer lopen, hij vraagt aan mij of hij met mijn BMW Z4 verder mag, natuurlijk, ik wissel de auto’s om (Sander Knol in inmiddels dicht bij gekomen), in baan 6 rijdend moet Edwin wat aan deze fellere motor wennen, maar in baan 1 en 2 gaat hij als een speer (rijdt in baan 2 zelfs sneller als in de kwalificatie !), en weet Sander Knol maar net een rondje voor te blijven. Al met al waren het spannende races, met Jos en Joop die weinig voor elkaar onderdeden en vlak daarachter Edwin en Sander Knol die weinig voor elkaar onder deden !

Spannende races, vooral de 2e, daar waren de verschillen allemaal maar een of twee rondes. Wel ging het iets minder hard dan 5 weken geleden, waar ligt dat dan aan zou je denken ? Ik kwam er later achter (toen iedereen naar huis was), dat het aan het weer lag, blijkbaar toch wat natter buiten, en dat heeft toch (hoe gek het ook klinkt), toch zijn weerslag op de baan binnen.
Want hoe kan je anders verklaren dat Edwin met mijn Group5 net in de 11,2 rijdt terwijl ik er vorige week een 11,3 mee kon rijden  (en nu nauwelijks tot een 11,6 kom)….

We zullen zien, hoe volgende week de vlag (lees het weer ) ervoor staat, dan zijn alle omstandigheden voor iedereen gelijk, want we rijden allemaal met dezelfde slotcars, de LMP club auto’s !

zondag 28 februari 2016

De vuurdoop van de BMW 320 in de Groep5 clubrace.

Het was toch weer een volle bak, ondanks dat Edwin en Sjoerd er niet waren. We hadden ons al geprepareerd op 9 rijders, de vaste rijders Joop, Jos, Sander en Sander, Jim, Jan, Roel, en Hans en Rick waren ook weer van de partij, toen de deur openzwaaide en Gert (breed lachend) en William, binnen kwamen. Leuk, en zoals Gert later zei, “het was al 4 maanden geleden dat we hier gereden hebben”.

Terwijl de rest aan het trainen gaat, auto afstellen, de regelaar instellen, gaat Joop met Hans en Rick de ins en outs van een 1:32 slotcar doornemen (Hans en Rick rijden thuis schaal 1:64, en daar kun je wat minder afstellen dan bij 1:32). Het verschil tussen inline, sidewinder en anglewinder worden doorgenomen en alle bijbehorende fijne afstelkneepjes, ik luister af en toe even mee, want als Joop aan het doceren is, pak je altijd wat tipjes mee. 

Nog even wat rijden en dan beginnen we met de kwalificatie, Rick mag beginnen met de club Lancia, rijdt een nette 13,1 en dan zie je dat Rick steeds beter begint te draaien, met een Groep5 dezelfde tijd rijden als 3 weken geleden met een LMP clubauto (dat is gewoon goed !). Hans rijdt met een geleende Capri een 12,7 Jan duikt daaronder met een 12,2 (weliswaar heeft Jan een boxer-2 motor in zijn Capri gelepeld, vraag niet hoe, is niet legaal, maar dat wist Jan niet, de volgende race zal zijn Capri  weer legaal zijn). Jim duikt met zijn BMW M1 in de 11 en rijdt een heel snelle 11,6 (PR !). Gert rijdt een nette 12,4 met zijn Capri (en dat na 4 maanden niet op deze baan gereden te hebben), en dan mag de BMW 320 van start, eigenlijk een valse start, want op de brug rijdt hij uit het spoor (Joop roept meteen “te licht voor”), ik ga er nog een keer uit en ben met een 12,1 redelijk tevreden (in de training zat er toch een 11,8 in). Sander Klappe duikt met de club BMW M1 net onder de tijd van Jim, een 11,5 (PR !) William duikt er met zijn BMW M1 er net onder, ook een 11,5 Sander Knol gaat nog iets harder met de club Ferrari met een 11,4 er net onder (PR !), en Joop moet alles op alles zetten om daar onder te gaan, het lukt hem weer in de laatste ronde een 11,3 en Jos mag als laatste met zijn (door de huistuner Joop) opnieuw opgebouwde BMW M1, en dat laat zich zien, een snelle 11,1 !
 

In de eerste race gaan we met 6 rijders van start:
Van rechts naar links van baan 1 tot baan 6: Jim, Roel, Jan, Gert, Hans en Rick.

En aan de startstreep staan de volgende slotcars gereed:



Van links naar rechts: De witte BMW M1 van Jim, de oranje BMW 320 van Roel, de blauwwitte Capri van Jan, de blauwgroene BMW M1 van Gert, de roodzwartwitte Capri gereden door Hans en de blauwe club Lancia gereden door Rick.

Als de rode lichten uitgaan, stuiven we weg, Rick heeft weer de ondankbare taak om in de lastige baan 6 te starten, hoewel als je even aan de auto moet wennen, verlies je op baan 6 niet zoveel tijd als in baan 3 b.v. maar Rick begint aan de baan te wennen, want hij rijdt evenveel ronden als vorige week met de clubauto, en die is toch een stuk sneller, en het is een prestatie om met een Group5 evenveel ronden te rijden als met een LMP, dan ben je goed bezig ! Hans draait rustig zijn rondjes, laat zich niet gek maken, weet dat hij de aan de auto’s en de baan moet wennen, en rijdt maar 1 ronde minder als vorige week met de LMP, dus ook hier een flinke progressie ! Dan Jan en Gert, die maken er een leuke wedstrijd van, de eerste stint gaat het gelijk, Jan net iets voor, in de 2e en 3e stint slaat Jan een gat van een ronde, houdt stand in de 4e en 5e stint en tijdens het wisselen hoor ik Jan verzuchten “zou mooi zijn als ik nu eens van Gert win !”, maar de constructie van de boxer-2 motor in het Group5 bracket, doet hem de das om, het pinion op het tandwiel begint steeds meer te krijsen, Gert loopt de achterstand van 2 ronden in, Jan probeert de finish te halen maar in de laatste 20 seconden geeft het tandwiel het op, en komt de Capri van Jan tot stilstand en moet Jan lijdzaam toe zien dat Gert hem op een ronde zet.  Toch maar de standaard motor terugzetten, Jan ! Ik mag gelukkig in baan 2 starten, kan ik misschien een stint Jim voorblijven, maar als Jim in baan2 komt te rijden, neemt hij waarschijnlijk iets teveel risico om mij in te halen, want hij vliegt er af en toe uit, terwijl de  BMW 320 probleemloos in een hoog tempo zijn rondjes draait, wat een heerlijke auto ! En een snelste tijd van 11,8 in baan 2, dat zit er dus toch in. En zo gaat het door, de BMW 320 blijft maar rondgaan in een hoog tempo, ik hoef er niet veel voor te doen (ga dooreen stom foutje één keer eruit), Jim probeert aan te haken, maar rijdt daarbij iets over de grenzen van zijn BMW M1. Op het eind moet de BMW M1 van Jim 2 ronden toegeven op de BMW 320, dat hadden we niet gedacht, gezien de kwalificatietijden !  Mooi debuut van de BMW 320, maar in de volgende race gaan we zien wat het waard is als de snelle jongens aan de start komen.

In de 2e race 5 rijders aan de start:
Van rechts naar links in baan 1 t/m 5: Jos, Joop, Sander Knol, William en Sander Klappe.

En aan de startstreep staan gereed:
Van links naar rechts: de blauwwitte BMW van Jos, de blauwe Ferrari van Joop, de blauwe club Ferrari gereden door Sander Knol, de witte BMW M1 van William en de witte club BMW M1 gereden door Sander Klappe.

Als de rode lichten doven, stuift het pak weg, Jos en Joop voorop, vlak daarachter Sander en Sander en William haakt aan, is erg snel, maar gaat soms over de grens, maar ja, wat wil je als je 4 maanden niet gereden hebt, dan duurt het even voor je jouw ritme te pakken hebt…. Jos en Joop gaan gelijk op de eerste 2 stints, maar in de 3e stint kan Joop het even niet meer bijbenen, heeft een paar uitstapjes en loopt 2 ronden achterstand op, daarna in baan 6 nog een rondje minder, maar dat rondje wordt weer ingelopen als Jos in baan 6 rijdt, en aan het eind heeft Jos nog steeds 2 rondjes voorsprong. Sander en Sander maken er een mooie race van, in de eerste stint gaat het gelijk op, maar in baan 6 en 1 moet Sander Klappe een rondje toegeven op Sander Knol die dan in baan 4 en 5 rijdt, maar als  Sander Knol in baan 6 en 1 rijdt (en Sander Klappe in baan 2 en 3), zijn de rollen omgedraaid, in de laatste stints gaan ze als aan een elastiekje over de baan, Sander Knol voorop, maar nooit meer dan 30 cm verschil, tot een klein uitvliegertje van Sander Klappe ervoor zorgt, dat het verschil op het eind is uitgegroeid tot een luttele 13 baanstukken.   

De uitslag:

Bij de keuring was er alleen een waarschuwing aan Jan, dat hij de volgende keer de standaard (dus de gele flat6 motor) ingebouwd moet hebben.

Na afloop vraagt Joop of hij even mijn BMW 320 mag proberen, Joop vond deze in de race goed liggen en gaat dat even uitproberen in baan 3 en rijdt er meteen een 11,4 mee, Jos gaat deze proberen in baan 2 en rijdt er een 11,2 mee. Sander Klappe, een BMW aanhanger, zit al langer uit te kijken naar een BMW group5 en begint in baan 2 en na een rondje rijdt hij al sneller als met de club BMW M1 in de race. Hij rijdt er een flink aantal ronden mee en weet zelfs een keer een 11,1 mee te rijden (zo snel als Jos in de kwalificatie !). Voor Sander is de keuze al duidelijk, hij gaat ook (sparen) voor een BMW 320.

Als iedereen weg is, rij ik zelf een paar rondjes met de 320, hmm, gaat al een stuk beter, ik rij meteen een 11,5 en 11,4 en besluit een 4 minuten race te rijden. Omdat de auto, als ik ga pushen er op de brug uit het spoor loopt, besluit ik om toch nog een heel klein beetje lood (nog geen gram) vlak voor de sleper erbij te voegen, blijkt een goede zet, want ik rij ik 2 races van 4 minuten zonder uitvliegers en kom nu in de 11,3 en bijna 21 ronden (20,80 en 20,79), waarvan 11 ronden onder de 11,5! Tevreden ruim ik alles op, een 11,2 en 21 ronden zit er wel in voor mij (ja, de echt snelle jongens rijden misschien wel onder de 11).  

Ik ben heel tevreden met deze slotcar, spreekt mij erg aan (kijk maar de film Adrenalin ofwel “the BMW touring car story), en ik kan er lekker mee blijven pushen en is heel stabiel.  Ben benieuwd of dat dit weekend bij de nationale Group5 race in Witmarsum ook zal blijken (als iemand tenminste met zo’n BMW 320 gaat rijden, ligt eigenlijk niet zo voor de hand, want deze is hoger dan de andere group5 auto’s). De tijd zal het leren of dit de snelste Group5 auto zal zijn (de stabielste is het voor mij zeker wel).

Tevreden rij ik weer naar huis, het was een leuke avond, met een goede opkomst en ik heb een heerlijke race gereden. Dit smaakt naar meer, ik kijk al uit naar de volgende Group5 race !

dinsdag 23 februari 2016

Nostalgie, ofwel back to the 70’s.

Naar aanleiding van het stukje geschiedenis op het blog van Henk Gort (waar ook Speedtrack even genoemd wordt) kwamen bij mij herinneringen naar boven en toen ik vanmiddag aan het opruimen was kam ik wat tegen uit die roemruchte jaren 70.

Een oud bestoft kofferje, met daarin een klein doosje wat duidelijk de tijdsgeest ademt:

Wat het herbergde dit toendertijd ?

Bandjes, tandwielen, asjes, stelwieltjes, slepers….. En dat behoorde bij:

Typisch een slotcar uit de jaren 70,kap stelde niets voor (paar gram plastic, lijkt in de verte op een raceauto, maar wat eronder zit, is (voor die tijd) veel geavanceerder:
Chassis ontwerp is van Bob Emott, die eind jaren 60 op de roemruchte baan van Tottenham de blitz maakte met deze creatie. We (ik en een slotrace vriend uit die tijd Theo de Bruijn) maakten zo’n chassis natuurlijk zelf, met messing plaat, verenstaal, en veel soldeer…..We waren aardig creatief die tijd…..
Nu zijn deze ontwerpen ook nog op Internet te vinden:

Allemaal uit het blad voor slotracers in de jaren ’60-70:

Ik reed toen op een 8 sporen houten baan op de zolder van een school in Eindhoven, samen met de vader van Paul van den Hurk, een bekende slotracer in den lande (appel valt ook hier weer niet ver van den boom).

SRTE (Slot Racing Team Eindhoven) heette die club…..

Maar ja, bij een slotcar hoort een regelaar, en aangezien een Parma regelaar niet zo goedkoop was (tja, als student moest je met 25 gulden per week rondkomen voor eten en drinken…), dus maar een regelaar zelfbouwen:

Wat heb je nodig, een Parma weerstand, wat pertinax plaat, een stuk plastic pijp, een fiets handvat..
Draad, 2 micro switches (voor gas en rem, nou ja, micro voor die tijd…), wat draad, koper, soldeer, messing en aluminium, en tijd om in het praktijklokaal van de HTS zo’n koelblok te frezen….

En een aantal jaren geleden, kwam ik bij Klaas in Putten in de voordeelbak nog wat leuks uit die tijd tegen:
 Een 1:32 Parma met womp-womp chassis:
Maar rijdt eigenlijk niet, te star, geen flexibele side pods.

Nee, dan reed de zelfbouw uit 1970 een stuk beter (maar zo'n Mura motor slurpt zo'n 6 ampere, dus die clubs hadden destijds vrachtwagen of scheeps accu's als voeding).

Ook natuurlijk ook nog aan nationale races mee gedaan in het toenmalige mekka van het slotracen gereden, “Uden”, the place to be, met een mooie 9 sporen King baan,
Wij (Theo en ik) deden als een team mee, afwisselend rijden en marshallen:
En aan een van die races nog een herinnering aan overgehouden...
Toenmalige winnaar was Philip de Vries, die tegenwoordig af en toe nog eens zijn gezicht laat zien bij Slipstream, en daar nog wel eens een race rijdt.  







zondag 21 februari 2016

Clubrace met de LMP’s op 19 februari.

Volle bak vanavond, want behalve de vaste crew, Joop, Jos, Edwin, Jim, Jan, Sander Knol, Sander Klappe en ondergetekende waren er ook weer Sjoerd, Hans, Rick en Niels (aanstaande leden), zodat het een drukte was tijdens de trainingen.

Erg leuk was dat Hans een filmpje heeft gemaakt van de training bij de jeugd en van de ouderen, zo krijg je een kijkje in de keuken van Speedtrack: https://www.youtube.com/watch?v=5ia-Blut5Zo

Er werd zo fanatiek getraind, dat we na negen uur begonnen met de kwalificaties. Niels beet de spits af, reed voor de eerste keer bij Speedtrack, maar liet zien dat hij op zijn thuisbaan de snelste is (zo vertelde Hans mij), meteen een 12,5 rijden met een clubauto, dat doen er niet veel bij Speedtrack. Rick reed een 13,6 met de clubauto, moest wat wennen aan die auto, die clubauto was ook wat langzamer dan de clubauto van 14 dagen geleden.  (een tip Rik, zoek als je binnenkomt je auto uit, en ga met die auto trainen, dan zal je zien dat je bij de kwalificatie aan die auto gewend bent). Hans was nipt sneller als Niels, en met Sjoerd doken we de 11 in. Jan reed marginaal langzamer met zijn Lola, 12 blank, en toen ging het ineens veel sneller, Sander Klappe een 11,2 (PR !) Jim duikt als eerste onder de 11, een 10,9 (PR !) ik blijf er net boven met een 11,1 maar Sander Knol gaat wel erg hard met zijn Audi, een 10,7 (PR !), de rijders die nog moeten rijden worden wat onrustig, want Sander legt wel een erg snelle tijd op tafel. Edwin gaat er voor zitten en het lukt hem ternauwernood een hoge 10,6. Jos gaat daar met moeite onder een mooie 10,510 dat zal wel de snelste tijd worden, maar Joop is extra gemotiveerd vanavond (lees het facebook maar van Speedtrack ;-)), en weet Jos zijn snelle tijd met 2 duizendste te verbeteren !

Zo, dat belooft wat voor de races. Omdat we nu met zijn twaalven zijn, is de indeling gemakkelijk, 6 om 6.
De eerste race:

In baan 1 staat de Fina McLaren van Sander Klappe, daarnaast in baan 2 de oranje McLaren, gereden door Sjoerd, dan de witte Lola van Jan, en de drie LMP clubautos, in baan 4 gereden door Hans, in baan 5 door Niels en in baan 6 door Rick.



De rijders (nu nog wat ontspannen), staan al klaar van links naar rechts ditmaal, Sander Klappe (in baan 1), Sjoerd (baan 2), Jan (baan 3), Hans (baan4 ), Niels (baan 5) en Rick sluit de rij in baan 6.

Zoals verwacht neemt Sander Klappe meteen de leiding, gevolgd door Jan, die met zijn Lola het even kan bijbenen, en neemt tegelijkertijd wat voorsprong op Sjoerd. De familie van Vianen maakt er een onderlinge race van, waarbij Hans het voortouw neemt, gevolgd door Niels en Rick (die “mag” in de moeilijke baan 6 starten). Sander rijdt in baan 2 en 3, 20 ronden en bouwt geleidelijk zijn voorsprong uit. Jan en Sjoerd maken er een spannende race van, Jan neemt in de eerste twee stints 3 ronden voorsprong, maar als Jan in baan 6 rijdt weet Sjoerd hem in baan 5 rijdend, te achterhalen. Maar ja, dan moet Sjoerd in baan 6, Jan profiteert in baan 1 ervan en neemt weer 2 ronden voorsprong en in baan 2 is Jan met zijn Lola niet te houden en eindigt op de 2e plaats met genoeg voorsprong op Sjoerd. Jan rijdt in baan 2 en 3 een snellere ronde als in de kwalificatie en Sjoerd doet hetzelfde in baan 2.
Tussen Hans, Niels en Rick ontstaat er een mooie strijd. En dan zie je dat Niels (op de thuisbaan blijkbaar de snelste van de drie), hier ook uiteindelijk de snelste is, met een fraaie 98 ronden, Hans met zijn ervaring komt ook op een nette 95 ronden en Rick eindigt daarachter (maar wel een PR !), en rijdt in de banen 2, 3 en 4 een snellere rondetijd als tijdens zijn kwalificatie (Hans lukt dat in baan 3 en Niels in baan 2 en 3), en dat komt namelijk niet vaak voor, in de kwalificatie rijdt men alleen en in de race met alle rijders op de baan, dus de race omstandigheden zijn eigenlijk ongunstiger….. En in de andere race reedt niemand sneller als in de kwalificatie…..Maar misschien ook wat langer trainen en de regelaar afstellen op de auto ? We gaan het de volgende keer zien….
Sander (zoals verwacht), eerste in deze heat gevolgd door Jan, Sjoerd, Niels, Hans en Rick.         

De tweede race:



Van links naar rechts, in baan 1 de Lola van Joop, daarnaast de identieke Lola van Jos, de Toyota van Edwin in baan 3, de zwarte Audi R18 van Sander Knol in baan 4 , weer zo’n Lola gereden door Jim, en de Fina McLaren van Roel sluit de rij in baan 6. Vier moderne LMP’s (Lola’s en Audi R18) tegen 2 oudgedienden (Toyota en McLaren), een ongelijke strijd ?



Weer van rechts naar links, Joop (in baan 1), Jos, Edwin, Sander, Jim en Roel sluit de rij in baan 6. De een wat ontspannen, de ander al geconcentreerd ;-)

Als de rode lichten uitgaan, stuiven Jos en Joop weg, achtervolgd door Jim, Sander en Edwin, die wat contactproblemen heeft, en vraagt in de volgende stint aan Sjoerd of hij met de oranje McLaren mag rijden (daarvan weet Edwin hoe die rijdt), Sjoerd pakt bereidwillig de McLaren (op zijn marshall plek gaat er bijna nooit een auto uit, nu gelukkig ook niet), en de auto’s worden in de pitstraat gewisseld.

Inmiddels zijn Jos en Joop wat rondes uitgelopen op de rest en in de 3e stint neemt Joop de kop over van Jos.  Jim en Sander zijn ook in een strijd verwikkeld, waarbij Jim in de 4e stint een ronde voorsprong neemt op Sander en die voorsprong niet meer afgeeft. En ik ? Ik rij rustig mijn rondjes, de  anderen zijn te snel voor mij, ik ben blij dat mijn FINA McLaren nu ook goed rijdt, bijna zo goed als mijn oranje McLaren, waarvan Edwin laat zien waar de grenzen van die slotcar liggen. Hij rijdt er een halve seconde sneller mee en rijdt een 10,7 in baan 2, zelfs iets sneller als met zijn eigen auto in de kwalificatie. Edwin rijdt een echte inhaal race, vanaf de 5e plaats stoomt hij door naar plaats 3 en achterhaalt Jim en Sander in de laatste stints.

Joop en Jos maken het erg spannend en het blijft tot de laatste seconde spannend wie wint, Joop heeft de beste papieren, lijkt het ook te gaan halen, totdat in de laatste stints een aantal rijders voor hem eruit vliegen, hij daardoor niet door kan rijden, net naast het spoor staat en moet wachten totdat zijn auto er weer ingezet wordt.

Je zult daar ook als marshall maar staan, je werkt onder druk (je doet dit voor de 2e keer) en dan vliegen er voor je neus er een paar auto’s eruit en moet je in een split second beslissen welke je er het eerst inzet. Logisch dat je de auto die er als eerste uitvliegt er als eerste inzet, maar je weet niet dat er een andere regel geldt als iemand eruit gaat als gevolg van de eerste uitvlieger, die dan als eerste erin gezet moet worden, en dan vliegt er nog een slotcar eruit met dezelfde oorzaak ! Ga er maar aanstaan, er zijn maar weinig slotracers in den lande die dat helemaal goed zouden doen ! 

Achteraf komt Jos met een goede opmerking: in dat soort onoverzichtelijke situaties, moeten we vaker een track call roepen (dan wordt de race even onderbroken en kan de marshall rustig alle auto's op zijn plaats zetten).

Joop verliest hierdoor de eerste plaats, wel wat zuur, maar is wel de morele winnaar. 
De uitslag:

Al met al spannende races vanavond. Smaakt naar meer, de volgende week de Group5, altijd een hele uitdaging, rijden iets minder snel, maar de verschillen met de top zijn kleiner !





                                                                                                                                                         , 

donderdag 18 februari 2016

Clubrace met de Classics op 12 februari

Ditmaal waren we met zijn negenen, de vaste crew, Joop, Jos, de twee Sanders, Jim, Jan, Sjoerd en ik. Leuk dat Ton weer eens langs kwam en meereed. Edwin was helaas ziek, beterschap Edwin !

Na wat sleutelen, de baan verkennen, kan de kwalificatie beginnen. Sjoerd mag de spits afbijten en rijdt een lage 12 met een NSR Porsche 917, Ton duikt onder de twaalf met de Si Matra, Jan rijdt een 12 blank (een PR !) met zijn NSR Ford GT40, Sander Knol legt de lat wat hoger door een lage elf te rijden (ook een PR !) met zijn NSR Ford MK4, Roel komt daar niet aan met zijn NSR Porsche 917 en is iets sneller als Ton, ook Sander Klappe is met zijn SI Ford GT40 een tikkeltje langzamer dan Sander Knol. Dan duiken we onder de 11, Jim zet een 10,9 (een PR !) met zijn NSR Ford P68, knap hoe Joop met zijn SI Matra toch wat sneller weet te gaan, een 10,8 !  weet daar weer net onder te duiken met zijn supersnelle Ford P68.

Uitslag van de kwalificatie:                                         



De eerste race:
Van links naar rechts, in baan 1 de Gulf Ford GT 40 van Sander Klappe, daarnaast in baan 2 de Gulf Porsche 917 van Roel, in baan 3 de donkerblauwe Matra gereden door Ton, in baan 4 de Ford GT40 van Jan en in baan 5 de gele Porsche 917, gereden door Sjoerd.

Klaar voor de start, nu van rechts naar links, Sander Klappe, Roel, Ton, Jan en Sjoerd. 

De rode lichten gaan uit en weg zijn ze.Sander Klappe neemt de kop, achtervolgd door Roel en Ton, Jan volgt en Sjoerd moet nog even wennen aan baan 5. Gaandeweg weet Sander Klappe zijn voorsprong uit te bouwen, met name in baan 1,2 en 6 weet hij een ronde meer te rijden dan Roel (Sander rijdt in elke baan een snellere rondetijd, behalve in baan 4 en 5). Ton is het slotrace nog niet verleerd, in veel banen maakt hij het Roel moeilijk en alleen in baan 3 en 5 rijdt hij een rondje minder. Sjoerd maakt het erg spannend, in baan 5 moet hij een paar rondjes toegeven op Jan die heel ervaren zijn rondjes rijdt, daarna is Sjoerd in elke baan constanter, behalve in de laatste baan, dan weet Jan meer het hoofd koel te houden, maar uiteindelijk eindigt Jan net onder de 100 ronden en Sjoerd er net boven. Zoals jullie al begrepen hebben wint Sander Klappe deze race (in een nieuw PR), op 3 rondjes gevolgd door Roel, en 2 rondjes daarachter Ton.  

De tweede race:
Van links naar rechts, in baan 1 de geel/zwarte Ford P68 van Jos, in baan 2 de donkerblauwe Matra van Joop, in baan3 de Gulf Ford P69 gereden door Jim en in baan 4 de gele Ford MK4 van Sander Knol.

Aan de start, nu van rechts naar links, Jos, Joop, Jim en Sander Knol, nu nog wat ontspannen, maar zodra de rode startlichten uitgaan, zijn ze geconcentreerd en gaan ervoor !

Jos peert er meteen vandoor en slaat een gat met Joop en Jim, die met elkaar blijven bakkeleien. In de 3e stint weet Joop een ronde voorsprong op te bouwen, maar die kan hij in de 5e stint in baan 6 niet vast houden, Jim komt langszij, Joop wil aanhaken, maar gaat er een paar keer eruit en Jim weet uiteindelijk een kleine halve ronde voorsprong te houden (wel allebei een nieuw PR !). En Sander Knol ? Die moet zijn eigen race rijden, rijdt in eerste instantie achter de anderen aan, weet in de laatste stints in baan 2 en 3 wat in te lopen maar  dat blijkt net niet genoeg om Sander Klappe in de vorige heat te passeren, al is het verschil marginaal (maar wel een nieuw PR !). Als de twee Sanders in dezelfde race hadden gereden, had ik het nog niet geweten ! Jos wint deze heat en is ook eerste in de totaalstand, maar niet zo soeverein als anders, is het dat Edwin er niet bij was vandaag, dat Jos niet het uiterste uit de kan hoefde te halen ? We zullen het de volgende race gaan zien, zodra Edwin weer beter is, hij haalt meestal het beste in Jos naar boven.

Uitslag
Het ligt weer dicht bij elkaar, Jim en Joop schelen niets, net als de twee Sanders, alleen reden die in aparte heats….. Roel en Ton lagen ook niet ver uit elkaar en Sjoerd en Jan maakten er een mooie strijd van.


Volgende week de LMP’s, de auto’s worden geprepareerd, ik vernam dat er ook weer Nissans R390 uit de mottenballen gehaald worden, of die volgende week al ingezet worden, ligt aan de trainingen, we houden jullie op de hoogte !

dinsdag 9 februari 2016

Clubrace met de LMP clubauto’s op 5 februari.

Als ik iets over half acht met Sjoerd binnenkom, staan er een aantal te rijden onder leiding van Joop en Jos, Sander en Sander zijn aan het marshallen, en behalve de jeugd, zijn Hans en Rick (bezoekers van vorige keer) de baan al aan  het verkennen. Leuk, dan zijn we al met zijn achten, en als later Jan, Jim en Edwin ook nog binnenkomen, kunnen we na het afstellen en de training, beginnen met de kwalificatie.

Rick mag de spits afbijten en rijdt een nette 13 laag, niet gek als je voor de eerste keer bij Speedtrack rijdt. Zijn vader, Hans duikt al in de twaalf laag, en dat zet al de toon voor Sjoerd en Jan, Sjoerd gaat daar een tiende onder en Jan 5 honderdste, dat wordt straks spannend.…  Dan mag ik het proberen, een degelijke 11,3 maar de snelle jongens moeten nog komen, en jawel, Jim gaat daar natuurlijk onder, een elf blank, Sander Klappe gaat daar ruim onder, en zet met een 10,885 de toon voor de rest, ik hoor al diverse opmerkingen, “zo dat wordt echt trappen om daar onder te komen”. Joop is de volgende, perst er alles uit, moet 13 duizendste toegeven, daarna Sander Knol, ja het lukt hem, 5 honderdste sneller, dan Jos, duurt eventjes maar dan verschijnt er een 10,75 op de klokken, de lat wordt weer hoger gelegd, wordt heel spannend, zou het Edwin als laatste lukken ? De spanning is te snijden, de eerste rondjes nog niet maar op het laatst perst Edwin er een 10,71 uit. Pfff wat ligt het dicht bij elkaar in de top , de eerste vijf schelen nog geen twee tiende, dat belooft straks wat bij de race.

Uitslag kwalificatie.


De clubauto's, waarmee we vanavond rijden, elke baan (spoor) heeft zijn eigen auto, iedereen rijdt dus met alle auto's (dat is wel zo eerlijk, en alleen de rijderscapaciteiten bepaalt vanavond de uitslag). Het telkens van auto wisselen tussen de stints is een combinatie van kwartetten en sjoelen, een hilarisch spel, je moet het maar eens op zo'n avond komen bekijken.


In de eerste race, zes rijders aan de start, Jim in baan 1, Roel in baan 2, Sjoerd in baan 3 , Jan in baan 4, Hans in baan 5 en Rick mag in de moeilijke baan 6 beginnen.
De koppies zijn geconcentreerd als de rode lichten aan gaan, we zijn gestart !



In baan 2 weet ik Jim nog van me af te houden, maar als we een baantje opschuiven, komt Jim in baan 2 al heel dicht bij , gaat in baan 3 rijdend er over heen, en bouwt daarna geleidelijk zijn voorsprong uit, elke stint een ronde en weet in baan 6 rijdend die voorsprong vast te houden, goed gereden Jim en verdiend gewonnen ! In de tussentijd ontstaat er ook een strijd tussen Sjoerd en Jan. Sjoerd neemt in de eerste 3 stints 3 rondjes voorsprong op Jan, die in de langzamere banen rijdt, maar het wordt omgekeerd, zodra Jan de banen 1,2 en 3 mag rijden, dan rijdt hij als een duivel, wetend dat Sjoerd in baan 6 en 1 niet zoveel ervaring heeft, en gaat hem dan ook voorbij. Sjoerd probeert Jan in de laatste stint in baan 2 rijdend nog in te halen, neemt veel risico, en gaat er dan ook een paar keer uit, Jan rijdt in baan 3 “rustig” zijn rondjes, nou ja rustig, 19 rondjes is een mooi record toch, Jan ? En Hans en Rick dan, zal je misschien zeggen, ja, je zult voor de eerste keer een competitierace rijden bij Speedtrack en dan meteen met de lastige baan 5 en 6 moeten beginnen. Dat is geen sinecure, de ervaren rotten weten dat je in baan 6 behouden moet rijden, niet proberen met de rest mee te rijden, maar ja dat moet je nog wel ondervinden, als je voor de eerste keer bij Speedtrack rijdt. Maar Rick rijdt toch een nette 85 rondjes, niet gek voor een eerste keer, gewoon blijven oefenen Rick, dan zie je dat het telkens steeds beter gaat. Hans rijdt iets contanter, rijdt wat rustiger en komt tot een respectabel 98 rondjes, niet gek voor een eerste keer, even veel als Sjoerd vorige week ook in zijn eerste race op deze baan. Jan en Roel benaderen hun PR en Jim rijdt een nieuw PR.

In de tweede race vijf rijders aan de start, Edwin in baan 1, Jos in baan 2, Sander Knol in baan 3 , Joop in baan 4 en Sander Klappe in baan 5.



Als de rode lichten uitgaan, stuift het hele veld richting de brug van IJsselmuiden, het veld blijft lang bij elkaar, maar op gegeven moment moeten Joop en Sander Klappe lossen, Sander Knol blijft langer bij , maar Jos gaat in baan 2 aan de leiding, op korte afstand gevolgd door Edwin. Deze volgorde blijft voorlopig gehandhaafd, waarbij de onderlinge verschillen varieeren. Edwin weet in baan 4 en 5 Jos te passeren en een rondje voorsprong te nemen, die hij in baan 6 rijdend, weet vast te houden. Joop, gestart in baan 5 en 6, rijdt daar rustig zijn rondjes, wacht zijn kans af zodra hij in de snelle banen rijdt, en weet de twee Sanders op achterstand te zetten. Sander Knol heeft in de drie eerste stints twee ronden voorsprong weten te nemen op  Sander Klappe, die op zijn beurt de laatste 3 stints twee ronden sneller is en met 40 baanstukken voor Sander Klappe eindigt. Spannende race waarbij het verschil tussen de nummer 1 en 5 maar 4 rondjes is. Joop en Sander Klappe rijden een PR, de rest benadert hun PR. 

De uitslag:



Volgende week de classics. Een aantal gaan na de race naar huis, maar een paar blijven nog even hun auto voor de classic race testen. Edwin is niet tevreden over de snelheid van zijn Ford Mk IV, informeert of er een snellere motor is dan zijn rode 22k van NSR, ja, de 25K van Slot-It, maar die vindt hij te weinig rem hebben, die van NSR dan ? Die heb ik in mijn Porsche 917, en nodig hem uit, die eens te proberen. Nou dat doet Edwin, en gaat van start met de opmerking, meer power dan die van mij, hij duikt na 2 rondjes al onder de 11, met een 10,8 en na de banden schoongemaakt te hebben, rijdt hij ronde na ronde 10,7 ! Zo, nou weet ik waar de grenzen van mijn Porsche 917 liggen, mijn eigen grenzen liggen een stuk hoger, ik ben al blij met een 11,2….. Tja, maar dat is altijd als ik Jos of Edwin met mijn auto’s laat rijden, dan gaat er een halve seconde van mijn snelste rondetijd af.

Oh ja, de blauwe NSR 25K motor in het winkeltje is gereserveerd voor Edwin…

Tot vrijdag, bij de Classics….         

donderdag 4 februari 2016

Een spannende GT clubrace !

GT clubrace op 29 januari

Blijken we toch weer met 9 rijders te zijn, Joop, Jos en de 2 Sanders zijn er natuurlijk al, als ik samen met Sjoerd binnen kom vallen. Jan, Jim en Edwin komen niet lang erna binnen, zodat we na  de training kunnen beginnen met de kwalificatie. Voor Sjoerd is minstens 6 jaar geleden dat hij gereden heeft, en kent deze baan nog niet, dus trainen is het devies. Edwin is bijna hersteld van de griep maar wil de GT race niet missen, dus gaat al kuchend aan het rijden.

In de kwalificatie mag Sjoerd ditmaal de spits afbijten, en rijdt met mijn Corvette een nette lage twaalf, niet gek om mee te beginnen, en zal na wat avondjes rijden alras sneller gaan. Jan mag nu aan de bak, rijdt, nadat zijn Peugeot Silhouette nog niet lekker rijdt, met zijn vertrouwde Ninco Mclaren (met Slot-It HRS chassis) een ruime 12. Sander Klappe rijdt als eerste meteen in de 10, weliswaar een hoge 10, maar wel een PR met zijn BMW Z4 GT. Ik rij met een identieke BMW Z4 GT marginaal sneller en Jim is met zijn Corvette marginaal langzamer (dat wordt een leuke race, met zijn drieen zo close !). Dan komen de echt snelle jongens, Sander Knol legt met de Ferrari de lat al hoog met een mooie 10,5, Joop kan daar met een identieke auto ditmaal niet onder, is een tikkeltje langzamer, Edwin gaat er met zijn Aston Martin net een tiende onder en Jos met zijn Corvette daar weer 6 honderste onder, zodat de indeling bekend is, eerste race met rijders vanaf de 10,8 en de tweede race met rijders onder de 10,7.

Uitslag van de kwalificatie:


Aan de eerste race mag ik in baan 1 starten, Sander Klappe in baan 2, Jim in baan 3, Sjoerd in baan 4 en Jan in baan 5. Als we van start gaan, zijn Jim en Sander als snelste weg, ik ga in de melee eruit en daarna nog een keer (te gehaast om de rest weer in te halen), zodat ik driekwart ronde op de koplopers achter lig. Sjoerd moet nog aan de andere banen wennen, vliegt er een paar keer uit, duidelijk de grenzen aan het aftasten. Jan profiteert daarvan, rijdt niet sneller maar wel veel regelmatiger zijn ronden, en weet door zijn ervaring meteen 2 ronden voorsprong op te bouwen. Daarna ontvouwt zich het volgende scenario, ik weet in mijn ritme te komen, en omdat Sander en Jim in de langzamere banen rijden en er iets vaker uitgaan, kan ik in de 3e stint de kop nemen, voor Jim en Sander. Jan en Sjoerd houden elkaar daarna in evenwicht, alleen in de moeilijkere banen 6 en 1 moet Sjoerd logisch Jan wat uit laten lopen. Als ik uiteindelijk in baan 6 kom te rijden, loopt Jim in baan 2 snel in, maar gelukkig kan ik nog ne een rondje voorsprong behouden. Sander volgt kort daarna, is soms sneller als Jim maar vliegt er iets vaker uit (ja, zo’n BMW Z4 is snel maar een Corvette is iets stabieler…). Een spannende race was het, de volgende keer zal het nog dichter bij elkaar liggen, Sander Klappe gaat steeds sneller met zijn BMW Z4, Jim rijdt bij elke race weer iets sneller en Sjoerd en Jan zullen dichter bij elkaar komen, Jan begint steeds beter in zijn flow te komen, en Sjoerd zal steeds beter de baan leren kennen.

In de volgende race mag Jos in baan 1 starten, Edwin in 2, Sander Knol in 3 en Joop in baan 4. Als de rode lichten uitgaan stuift het pak weg, geven elkaar geen duimbreed toe, totdat Joop een klein foutje maakt, en de rest moet laten gaan. Jos weet, in baan 2 rijdend, de kop te nemen, Edwin volgt op korte afstand, Sander maakt een paar kleine foutjes, zodat Joop weer langszij kan komen. Edwin moet gaandeweg Jos laten gaan, gaat er een paar keer eruit, zijn we eigenlijk niet gewend van Edwin  (ja, zo’n griepje laat wel zijn sporen na), Sander weet wat voorsprong te nemen als Joop in baan 6 rijdt, maar daarna is Joop los in baan 1, 2 en 3, weet op Edwin in te lopen, achterhaalt hem net niet, maar eindigt maar kort achter Edwin op de 3e plaats. Sander rijdt snel, maar weet het tempo van Joop niet helemaal te volgen, en eindigt op een nette 4e plek overal. En Jos ?, die rijdt de hele race souverein op kop, weet net geen 133 ronden te rijden, maar benadert zijn clubrecord, alleen hijzelf is een keer sneller gereden !

Uitslag van de race:




Mooie race, belooft wat voor a.s. vrijdag, dan rijden we met de clubauto’s. en aangezien iedereen met gelijkwaardig materiaal rijdt (elke baan heeft zijn eigen auto), zal de rijderscapaciteiten ditmaal alleen de doorslag geven, en niet dat je een snellere auto hebt. Dus kom a.s. vrijdag dat zien en mee maken !

Oh ja, willen jullie mij er aan herinneren dat er ook foto's gemaakt moeten worden, staat wel zo leuk in het verslag....... 

dinsdag 26 januari 2016

De Groep5 clubrace, close racing !

De Group5 clubrace van 22 januari.
Stilaan komt iedereen binnen druppelen, Joop, Jos en ik waren er ‘s-middags al vanwege een kinderfeestje, Sander en Sander komen tijdens het jeugd uurtje en krijgen dan prive les van Joop, ik spits mijn oren, want hier worden de puntjes op de i gezet. Ik verzucht tegen een ouder tegenover mij, die als inzetter fungeert, dat ik eigenlijk ook wel zo’n prive lesje zou willen…..
We beginnen met de training (auto’s en regelaars afstellen) en als de rest is gearriveerd zouden we kunnen beginnen, ware het niet dat sommigen nog niet helemaal tevreden zijn, en hun slotcar even uit elkaar halen, om te kijken wat er te verbeteren valt.

Maar iets over negenen kunnen we met de kwalificatie beginnen, Jan mag de spits afbijten en begint met een nette 12,6 neer te zetten. Ton, oprichter van Speedtrack en ere lid, rijdt met een geleende Capri , een twaalf rond, Jim is 5 honderdste langzamer, Sander Klappe 3 honderdste sneller met de geleende Ferrari van Jos, het ligt lekker dicht bij elkaar. Dan is Sander Knol aan de beurt, rijdt met de club Ferrari (die Simon aan de club heeft gedoneerd, net als vele andere fraaie slotcars, twee dozen vol !) een zeer snelle 11,4, poeh, die legt de lat hoog voor de rest. Ik red het niet, rij voor mijn doen een nette 11,7 , Edwin bijt zijn tanden er ook op kapot, is 4 honderdste langzamer, maar Joop weet in de allerlaatste ronde er met 2 honderdsten onder te duiken (ja, hoor, altijd in de laatste ronde, hoe doet hij dat, lijkt wel het duitse voetbal elftal, die scoren ook altijd in de laatste minuut). Jos is als laatste de snelste en duikt er 2 tienden onder (weliswaar niet met zijn eigen BMW M1, geprepareerd door de snelste racer in het land, Sebastiaan van Slipstream, maar met de club BMW M1, gedoneerd door Simon, volgende keer toch maar met je eigen BMW rijden, Jos, die rijdt toch nog beter).   
Uitslag van de kwalificatie:




De eerste race:

Van links naar rechts: de rode BMW van Roel. De blauwe Ferrari van Sander, de witte Capri van Ton, de witte BMW van Jim en de blauwwitte Capri van Jan.

Gespannen gezichten bij de start !
Sander gaat er in baan 2 meteen vandoor en de Jim en Roel strijden om de 2e plaats. Omdat Jim telkens in een langzamere baan rijdt, kan Roel langzaam zijn voorsprong uitbouwen, totdat Jim in baan 1 komt te rijden en Roel in baan 6, dan begint Jim wat aan zijn 2 ronden achterstand af te knabbelen, en in de laatste stint wordt het heel spannend, Jim komt in de snelle baan 2 steeds dichterbij, en bij het vallen van de vlag heeft Roel nog net 9 baanvakken over. Sander wordt eerste in een nieuw PR evenals Jim, Ton en Jan eindigen op 4 en 5 , maar allebei in een nieuw PR ! 

Dan de tweede race, die blijkt de meest spannende race sinds tijden !
Jos, Joop, Sander en Edwin starten in baan 1 t/m 4. Helaas geen foto, volgende keer aan denken.
Bij de start stuift het hele pak weg, en blijft lang dicht bij elkaar, totdat Sander de brug af eruit gaat en meteen op ruime achterstand ligt.  Joop heeft inmiddels de leiding genomen, achtervolgd door Jos en op ruimere afstand Edwin. Normaliter zijn nu de kaarten geschud, maar dan hebben we buiten Sander gerekend, hij weet steeds iets van zijn achterstand op Edwin wat af te knabbelen. In de laatste stint wordt het heel spannend, Jos rijdt in de langzame baan 6 en Joop in de snellere baan 1, Joop loopt steeds meer in op Jos, maar op het eind houdt Jos nog 9 baanstukken over ! Tussen Sander en Edwin is het nog spannender, Sander weet Edwin te achterhalen en heeft in de laatste een minieme voorsprong, die hij moet kunnen houden, maar de druk wordt blijkbaar te hoog, hij gaat eruit, Edwin komt langszij en houdt aan de finish 16 baanstukken over.



Uitslag van de race:


Zulks close racing hebben we niet elke avond met 3 twee tallen in dezelfde ronde !
Dat belooft wat voor de volgende Group5 race, waar de nieuwe BMW 320 Groep5 zijn intrede zal doen:



maandag 18 januari 2016

Blogs over slotracen

Wie kent ze niet ? Technische blogs zoals van TwentTrack (Henk Gort), van PorscheHarry, JBGood, Alphons P, het Souterrain (de mooiste prive baan van Nederland), Frank-103 (hilarisch), en de club blogs van  Slot Racing Almere en een die ik laatst heb ontdekt en die geweldig goed geschreven is (maar ja, is van beroep journalist of zoiets), die van AS Racing (gaat over een clubje in Exloermont  in Drenthe. Geweldig, wat kan die man schrijven, lees maar: http://amazingslotcarracing.blogspot.nl/
Geen foto’s, maar proza, elke week een column, ik heb vanmiddag vanaf 2014 gelezen en schoot menigmaal in de lach, als ik toch zo kon schrijven !!!!
Overigens staan al de links naar die blogs in de rechterkolom van mijn blog.

Veel lees plezier.

zondag 17 januari 2016

Een goede voorbereiding is het halve werk….

We beginnen 2016 met een clubrace met de LMP (Le Mans Prototypes).
Jos ziet om half negen, dat iedereen binnen is en roept al “we kunnen beginnen”, hoho, niet iedereen heeft zijn slotcar al gereed, en er wordt nog druk getrained.  Maar om negen uur beginnen we toch met de kwalificatie (in baan 3, want het is de eerste, dus oneven maand), Jan bijt de spits af,  en heeft er zin in met zijn Lola, en rijdt een 12 blank, Sander Klappe gaat iets sneller met zijn McLaren, maar mijn McLaren loopt daarentegen niet lekker, contactproblemen, en ik rij een 11,7, vreemd, normaal rij ik een elf laag, slepers maar iets anders afstellen en het beste ervan hopen. Jim gaat steeds sneller met zijn Lola en rijdt een elf blank, Sander Knol duikt net onder de elf met zijn Audi R18, Joop gaat als de brandweer met zijn Lola en rijdt een PR met een 10,4 ! Daar kan Jos met zijn identieke Lola niet onder, voor de eerste keer start Jos op de 2e plek, dus baan 2.
De uitslag van de kwalificatie:

Maar we beginnen met de eerste heat, met Jim in baan 1, Roel in baan 2, Sander Klappe in baan 3 en Jan in baan 4.  De race verhoudt zich als de kwalificatie, Jim gaat er vandoor met zijn snelle Lola, slaat gaandeweg een gat met de rest en rijdt meteen een PR van 122 ronden ! De McLarens GTR van Sander Klappe en Roel doen niet veel voor elkaar onder, ik kan Sander niet los rijden, maar krijg dank zij een uitvlieger van Sander toch weer lucht, mijn McLaren rijdt wel iets beter dan in de kwalificatie, maar rijdt nog lang niet als vanouds. Gaandeweg kan ik 1-2 ronden voorsprong opbouwen, en dat zal wel nodig zijn, want ik krijg nog de moeilijke baan 6 als Sander in de snellere baan 1 rijdt en baan 1 als Sander in de snelste baan 2 rijdt, dus het zal er om spannen.  Uiteindelijk blijk ik nog een smalle marge van 37 baanstukken over te houden. Dat moet beter de volgende keer, want Sander gaat steeds harder rijden. En Jan ? Die rijdt zijn eigen race, heeft er duidelijk zijn in want bij elke baanwissel hoor ik een tevreden gebrom “18 rondjes in baan 4 zo snel was ik nog nooit” en “19 rondjes in baan 5, het moet niet gekker worden”, nee, gekker wordt het niet want in baan 6 word je altijd met de neus op de feiten gedrukt, je rondjes rijden, hou hem erin…. In baan 2 kan Jan weer een mooi aantal ronden rijden wat hem tot een nieuw PR brengt van bijna 110 ronden ! Sander Klappe (toch nog een PR met 7 baanvakken) met en Roel eindigen beide in de 116 ronden en Jim legt met zijn 122 ronden (PR met 3 ronden) de lat al hoog voor Sander Knol in de volgende heat.

De tweede heat met Joop in baan 1, Jos in baan 2 en Sander Knol in baan 3. Jos gaat er natuurlijk er vandoor in de snelste baan 2 , Joop volgt op korte afstand en Sander kan het even bijbenen, totdat bij brug af een uitvlieger hem op achterstand zet. Jos gaat door in baan 3, maar nu kan Joop in de snelle baan 2 langzaam op hem inlopen, en heeft hem aan het eind van de 2e stint bijna te pakken. In de 3e stint gaat Joop, Jos voorbij (ja, die twee leggen elkaar niets in de weg, gaan even van het gas af om de snellere slotcar voorrang te verlenen en proberen aan te haken, tja, in zo’n “fabrieksteam”, hebben ze natuurlijk afspraken om in dit soort situaties elkaar niet van de baan te rijden). Joop bouwt zijn voorsprong gaande weg uit, moet ook wel want hij eindigt in de langzaamste baan 6 terwijl Jos in de snellere baan 1 eindigt. En ja hoor, halverwege de laatste stint komt Jos in baan 1 langszij Joop in baan 6, Joop probeert tevergeefs aan te haken, rijdt daardoor iets te snel en vliegt er een aantal keren eruit (ik hoor Joop nu nog op zichzelf mopperen). Sander Knol rijdt zijn eigen race, achter de twee kemphanen aan en rijdt eigenlijk tegen Jim in de vorige heat, wel jammer is dat ze niet in dezelfde heat reden (komt door de verdeling van de marshalls per heat). Achteraf blijkt Jim een rondje meer gereden te hebben als Sander Knol, als ze tegen elkaar gereden zouden hebben, had ik het nog niet geweten, met zo’n racer als Sander Knol is.

De uitslag van de race:

Joop doet de keuring (Gert is er jammer genoeg nog niet bij, beterschap Gert !), geen afkeuringen, ik kijk even over zijn schouder mee, zie dat mijn McLaren maar 11 gram motormagneetkracht trekt, dat is vreemd, ligt normaliter rond de 20 gram ? Joop wijst mij erop dat de motor erg hoog in het bracket zit, dat is niet normaal, dus maar eens open geschroefd, ja hoor, het losse lipje (dat gebruikt wordt om zowel de flat6 motor als de boxer2 motor in de steun te monteren), is gebroken , en de motor heeft zich daardoor losgewerkt. Hm, in de winkel hangt nog een nieuw bracket, dat maar monteren, want zo’n lipje is niet los verkrijgbaar.

Maar eerst maar eens mijn Groep5 preparen voor volgende week, ik kan voortaan maar beter beslagen ten ijs komen, want die slechte voorbereiding heeft me vanavond wel parten gespeeld. De motor in mijn Capri Groep5 is toch een 5 km sneller als mijn iets beter liggende BMW M1 groep5, dus als ik die motoren nu eens verwissel ? Toch geen sinecure, motorbrackets losmaken, motordraden los solderen (dat is iets minder werk dan de draden door al die openingen in het chassis peuteren), motorpinion van de ene motor iets naar buiten en van de andere iets naar binnen, draden weer aan solderen, motorbrackets weer monteren. Zo , nu loopt de BMW M1 wat sneller, en de Capri iets langzamer, de verschillen zijn nu wat kleiner geworden, blijkt ook dat de achterwielen van de Capri iets groter zijn de van de BMW M1. Ben ik voor volgende week alvast klaar, ze rijden beide in de 11 hoog, de BMW M1 een paar tienden sneller als de Capri.


Nu weer naar de McLaren GTR, motor eruit, en ik kan toch de onderste helft van het lipje met wat seconden lijm in het motorbracket lijmen (heb ik dus geen nieuw motorbracket nodig), en wat smeltlijm lijm vervangt de bovenste kant van het lipje. Alles in elkaar en de auto op de Magnet Marshall weegschaal, kijk nu 19 gram motor magneetkracht, zo hoort het, even kijken op de baan hoeveel verschil dat maakt.


Nou, het is inmiddels in de kleine uurtjes, maar het werk betaalt zich uit, ik rij nu een 11,1 in baan 3 en zelfs een 10,9 in baan 2. Ik kan gerust de LMP race in februari tegemoet zien en misschien Jim en Sander Knol wat partij geven. Voldaan rij ik op het late uur weer naar huis, bijna alleen op de weg, dat heb ik op de baan bij Speedtrack ook, maar ook alleen in de kleine uurtjes…..