De familie van Ginkel was weer present, zodat we weer met zijn
negenen waren, we misten wel Jan, die er vorige week wel bij was (en natuurlijk
de familie Jonker, die al een tijdje niet kunnen komen).
Hans mocht als eerste van start met de kwalificatie en reed
natuurlijk weer een PR (wanneer houdt dat op ?) mer een 11,7, Rick gaat daar 5
duizendste onder (is dat een banddikte ? en ook een PR natuurlijk), zodat Hans
de volgende keer toch weer als eerste van start mag gaan. En dat Hans en Rick
steeds dichterbij gaan komen, laat de kwalificatietijd van Roel wel zien, nog
geen tiende sneller …. Jim zoekt de 11 seconde barriere op, Sander Knol gaat
iets sneller maar blijft ook in de elf, zo ook Joop, die weet de 11 seconden
grens bijna te slechten, maar Jos lukt het wel, duikt in de 10,9 Sander Klappe
blijft ook in de 11,0 kan zijn stunt van de vorige keer niet herhalen, en Edwin
mag als laatste en duikt toch nog ruim 5 honderdste onder de tijd van Jos. En dat geeft de volgende uitslag:
De indeling voor de eerste race is bekend (van rechts naar
links):
Jim in baan 1, Sander Klappe ernaast, dan Roel, Rick en Hans
in baan 5.
En waarmee zij van start gaan, is geen verrassing:
Meteen na de start is er een scheiding, wat ook te verwachten
was n.a.v. de kwalificatietijden, Sander Klappe en Jim nemen meteen de kop, op
ruime afstand gevolgd door Roel, Hans en Rick. Sander Klappe en Jim maken er
een spannende wedstrijd van, het gaat eigenlijk gelijk op, drie stints lang
zijn zitten ze in dezelfde ronde, maar in de 4e stint neemt Jim de
kop in baan 4 als Sander in baan 5 rijdt, Sander weet in baan 6 de schade
beperkt te houden en slaat toe in baan 1 als Jim in baan 6 eindigt, dan loopt Sander
1,5 ronde uit en eindigt als eerste in deze heat. Rick rijdt heel gestaag en
constant, loopt in de 2e stint even uit maar in de 3e stint
zijn Rick en Hans weer in dezelfde ronde, dan komt Hans in de snellere banen, neemt afstand
van Rick en begint Roel te naderen en komt in de 5e stint in dezelfde
ronde heel dichtbij, als de laatste stint begint zit er maar een luttel
baanvakken tussen, maar baan 4 (waar Hans in rijdt) is niet zo snel als baan 2
waar Roel dan in rijdt, zodat Roel aan de finish bijna een ronde voorsprong
overhoudt. Nu maar een ronde, wat moet dat over 5 weken zijn ? Dat het spannend
was, is ook te zien aan de tijden in baan 2 en 3 waar zowel Hans als Roel
sneller reden als in de kwalificatie ! Rick eindigt wel als 5e in
deze heat, maar ook daar wordt het verschil steeds kleiner !
Voor de tweede race staan gereed (van rechts naar links):
Edwin in baan 1, daarnaast Jos, Joop en Sander Knol.
Moeten we de slotcars nog laten zien, dat weten jullie
onderhand toch wel ?
(misschien eens met andere clubauto’s gaan rijden ?).
Bij de start gaat Jos in baan 2 er als een speer vandoor, Joop
en Edwin volgen, evenals Sander Knol. Als Edwin daarna in baan 2 komt te
rijden, komt hij bij en naast Jos, maar wordt er dan uitgetikt, en moet daarna
een inhaaljacht beginnen, en weet in de 4e stint Jos toch te passeren< Jos
probeert aan te haken, maar dan blijkt dat de auto in baan 5 niet altijd even
stabiel is, en dat heeft een aantal uitvliegers ten gevolge, waardoor Jos op
een ogenschijnlijk onoverbrugbare achterstand komt, en zelfs Sander Knol en
Joop van zich af moet houden, Jos denkt in baan 1 nog een kans te hebben, maar
Edwin houdt stand en eindigt bijna 2 ronden voor Jos. Sander Knol rijdt heel
constant en begint in de snellere banen een inhaalrace, die hem eerst voorbij
Joop brengt en uiteindelijk heel dicht bij Jos komt, scheelt maar ruim een half
rondje ! Overigens rijden zowel Jos en Sander Knol in baan 2 sneller als in de
kwalificatie in baan 3 !
En dat brengt ons op de volgende eindstand:
Sander Klappe is in de eerste race nog iets sneller geweest
dan Joop in de tweede race (3 baanvakken verschil), tussen de nummers 2 en 5
zitten nog geen 2 ronden ! Hoe spannend kan het zijn !
En een race met de clubauto’s geeft aan waar je staat als
rijder, iedereen rijdt met dezelfde auto, dus alleen je rijderskwaliteiten
geven de doorslag, niet of je een snellere auto hebt of je de betere tuner bent
!
P.S. bij de nationale GT/LMP race in Leeuwarden leerden we wat bij, ik dat je in het tijdregistratieprogramma toch je baanvakken kunt noteren, en zij dat je de stints kunt laten beginnen met het aftellen 3-2-1 ....
Volgende week weer de classics, ofwel de Ford P68 race….