Ditmaal geen jeugd aanwezig bij Speedtrack, toen ik kwart voor
acht aan kwam. Maar wel de vaste rijders, zoals Sander en Sander, Rick en Hans,
Joop en Jos en later kwamen Jim en Edwin, zodat we toch weer met negen rijders
van start kunnen.
Jos had zijn whitekit BMW 320 klaar en de kleur pinkroze deed
bijna pijn aan de ogen, maar wel helemaal in stijl met de Giro die in Nederland
van start ging.
Niet alleen Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen kleurden roze, maar
ook Speedtrack in IJsselmuiden had vandaag een Giro kleurtje. En met zo’n
kleurtje val je natuurlijk wel op, en zeker op de baan van Speedtrack.
Rick mocht als eerste van start en reed meteen een halve
seconde van zijn PR af, Hans deed daar een schepje bovenop en stelde zijn PR
met bijna een seconde scherper, en reed een hoge 11, Jim kon niet
achterblijven, reed ook een PR weliswaar
met 9 duizendste, maar zijn PR van 11,610 was al aardig scherp. Sander Klappe
beet zijn tanden erop stuk, net zoals Roel, maar Sander Knol reed een snelle
11,4 maar 8 honderdste boven zijn PR. Edwin ging marginaal sneller, terwijl
Joop net onder de 11,3 dook, en Jos reed met zijn pinkroze BMW 320 de snelste
tijd, een lage 11,2.
We trekken vandaag de scheidingslijn bij de 11,5 dus in de
eerste race komen aan de start (van rechts naar links):
Jim in baan 1, Sander Klappe in baan 2, Roel in baan 3, Hans
in baan 4 en Rick in baan 5, met alleen maar BMW’s aan de start (van links naar
rechts):
Drie BMW M1’s, de witte “Dorfner” van Jim, de “’Meisterfoto”
club BMW gereden door Sander Klappe, de rode “Basf” van Roel en de twee oranje
BMW 320’s, met de witte koplampen van Hans en met de groengele koplampen van
Rick.
Als ze van start gaan neemt de BASF BMW van Roel de kop,
achtervolgd door Sander Klappe, Jim en daarachter Hans en Rick. Het is dat
Sander in zijn haast om Roel in te halen (je start niet voor niets in baan 2,
toch ?) er even uit vliegt en zodoende Roel voldoende lucht geeft om deze stint
op kop te blijven liggen. Maar lang duurt dat niet, wat in de tweede stint
rijdt Jim in baan 2 en Sander Klappe in baan 3 en eerst gaat Sander en dan gaat
Jim, Roel voorbij. Die volgorde blijft even gehandhaafd, Jim en Sander Klappe
geven elkaar niet veel toe, totdat Sander in baan 6, 2 ronden moet toegeven op
Jim, en dat maakt Sander niet helemaal goed als Jim daarna in baan 6
rijdt. Hans en Rick maken er weer een
onderlinge strijd van, eerst ligt Hans ruim op kop, totdat Rick in de banen 1
en 2 komt te rijden, en dan achterhaalt hij Hans bijna, ze hebben het aardig
aan de stok met elkaar, deurklink aan deurklink, dus echt toerwagen racen, zo
ging het vroeger ook bij de BMW 320 in real life. Maar dan mag Hans in baan 2
en 3 en rijdt Rick toch op wat ronden achterstand. Maar zowel vader en zoon van
Ginkel rijden weer een nieuw PR, beiden een verbetering met 5 ronden ! Jim dus
eerste in deze heat (met een PR), op een ronde gevolgd door Sander Klappe, dan
een ronde daarachter Roel en dan volgen Hans en Rick.
Voor de tweede race staan klaar (van rechts naar links):
Jos, Joop, Edwin en Sander Kanol.
En aan de start twee Ferrari’s tegen twee BMW’s:
De “Giro” roze BMW 320 van Jos, de blauwe Ferrari van Joop, de
witte BMW M1 van Edwin en de blauwe club Ferrari gereden door Sander Knol.
Verrassenderwijs is het de BMW M1 van Edwin in baan 3 die de
leiding neemt (zaten Jos en Joop even niet op te letten ?), achtervolgd door
Jos , Joop en Sander. Edwin weet 4 minuten die kleine voorsprong op Jos vast te
houden, maar zodra Jos in baan 2 rijdt, gaat hij Edwin voorbij (met een snelste
rondetijd van 11,1 nog sneller als in de kwalificatie), en draait 21 ronden in
baan 2 en 3, daar kan Edwin niet tegenop, hij rijdt weliswaar zeer constant,
maar zijn BMW M1 is niet zo snel als de pinkroze BMW 320 van Jos.
De Ferrari’’s van Joop en Sander houden elkaar aardig in
evenwicht, Joop is iets sneller, maar vliegt er ook iets vaker uit, dat heeft
ook te maken met de wat smalle en lange Ferrari’s, ze zijn wel erg snel, maar
ook wat agiel (gaan er dus wat makkelijker uit, vergt erg veel van je
concentratie). Joop is het op gegeven moment zat, contact problemen, en gaat de
laatste 2 stints verder met de BMW M1 van Jos, en vliegt er dus niet meer uit !
Stabiele auto zo’n M1, Joop, is dat niet wat meer voor jou ? Door de uitvliegers van de Ferrari’s blijken
die zelfs achter de BMW M1’s van Jim en Sander Klappe te eindigen.
Maar in deze heat is Jos, eerste (in een nieuw PR), voor
Edwin, Joop en vlak daarachter Sander Knol.
De totaaluitslag:
Het ligt weer verrassend dicht bij elkaar….
De keuring bracht alleen aan het licht dat de club BMW M1 en
de club Ferrari wat te laag waren, maar daar konden de rijders niets aan doen,
daar moeten dus nieuwe bandjes op.
De meeste rijders gingen vlak na de race weg, maar Jim, Edwin
en ik trainden nog even. Mijn McLaren, waar ik de vorige keer wat kuren mee
kreeg, reed wel weer lekker, waarop Edwin vroeg of hij er nog even mee mocht
rijden, en jawel, meteen een 10,3 op de klokken, wat Edwin de opmerking
ontlokte, zowat even snel als mijn Lola. En daarna even met mijn BMW Z4, en dat
ging nog sneller, een 10,3 en dan een hele rits 10,2 waarop Edwin opmerkte, nog
sneller als mijn Aston Martin GT, waar hij net mee getraind had.
Tja, de toprijders Jos en Edwin rijden gewoon een halve
seconde sneller met mijn auto’s dan ik zelf, verschil moet er zijn, maar dan
weet ik in ieder geval dat het niet aan mijn auto's ligt, haha !
Volgende week dus de GT’s ! Worden er dan weer records gebroken
?