Bijna iedereen van de vaste crew was er, behalve Sander
Klappe, maar Jeroen Dotinga had zijn Audi R18 weer uit de mottenballen gehaald,
zodat we toch weer met 9 rijders waren.
Er werd flink getraind, Jos was niet helemaal tevreden met de
power van zijn nieuwe Lola Aston-Martin en probeerde zijn opnieuw (door Joop)
opgebouwde Lola B19, die wel voldoende power blijkt te hebben.
Rick mag weer als eerste van start en rijdt weer een PR (met
drie tienden) en duikt onder de 12 seconden, Hans rijdt ook weer een PR met een
11,3 (ook ruim drie tienden sneller), Roel is de laatste die een 11 laag rijdt,
en dan zet Jim weer een flinke stap, rijdt een klap sneller, dus ook een PR van
10,6, Sander Knol haalt dat net niet, maar wel een snelle 10,7 , dan Jeroen,
heeft dit jaar nog niet gereden, maar laat zien dat hij het niet verleerd is,
een mooie 10,8. Dan komt Jos aan de beurt en rijdt een erg snelle 10,2 (Pr en
CR !), daar heeft Joop niet van terug, hij is wel sneller als de rest met een
10,6, net iets sneller dan Jim, en als laatste mag Edwin, Jos heeft hem zijn CR
net afgepakt en dat laat hij niet op zich zitten, hij perst er een
ongelofelijke 10,2 uit 4 honderdste sneller als Jos, dus hij heeft zijn CR weer
terug. Ongelofelijk, twee keer wordt er een 10,2 gereden, en dat is twee tienden
sneller als het oude clubrecord !
Voor de eerste race staan gereed, van rechts naar links:
Sander Knol als snelste in baan 1, daarnaast Jeroen, Roel,
Hans en Rick.
En ook hun wagens staan aan de start (ditmaal van links naar
rechts):
De zwarte Audi R18 van Sander Knol in baan 1, daarnaast de
zilvergrijze/zwarte Audi R18 van Jeroen in baan 2, de oranje McLaren van Roel
in baan 3, de lichtblauwe Nissan van Hans in baan 4 en de witte Club Porsche,
gereden door Rick in baan 5.
We gaan van start en Jeroen, Sander, Hans, nemen de kop, achtervolgd
door Roel en Rick. Sander en Jeroen doen niet veel voor elkaar onder, totdat Sander
in baan 2 en 3 rijdend het verschil kan maken, hij neemt flink wat ronden
voorsprong zodat hij genoeg marge heeft als hij in baan 6 eindigt. De oranje
Mclaren van Roel vertoont contact problemen, zodat die na stint 1 ingewisseld
wordt voor de witte Fina McLaren, waarmee de achtervolging op Hans en Jeroen
ingezet kan worden. Hans wordt wel
ingehaald maar Jeroen is een ander verhaal, in de 3e stint loopt
Jeroen 2 ronden uit, die pas in de laatste 2 stints langzaam worden ingelopen.
Het wordt spannend, maar Jeroen geeft geen krimp en eindigt achter Sander op de
2e plaats met nog 19 baanstukken voorsprong ! Hans ging voortvarend
van start, lag even derde, maar kan dat nog niet vasthouden, maar eindigt toch
in een nieuw PR met 6 ronden ! Rick kan ditmaal zijn vader niet verslaan, rijdt
wel een nieuw PR met 3 ronden. Sander
eindigt hier als eerste met een fraaie 122 ronden, maar 15 baanvakken onder
zijn PR !
En voor de 2e race staan gereed (van rechts naar links):
Edwin als snelste in baan 1, daarnaast Jos, Joop en Jim.
En allemaal Lola’s aan de start:
In baan 1 de Gulfblauwe Lola Aston-Martin van Edwin, en daarnaast de wit/gouden Lola’s van Jos, Joop en Jim.
Jos gaat als een duivel van start in baan 2, Edwin en Joop moeten
volgen, Jim volgt daarachter. Het hoge tempo wordt voortgezet in baan 3 en 4 ,
dat kan Edwin in baan 2 niet pareren, maar wat rijdt de Lola van Jos soepel en
smooth, als op rails…. Het niveau blijft erg hoog, stel je voor je rijdt als
Edwin 4 stints van 22 ronden en dan rij je nog steeds op de tweede plaats ! Even
lijkt het als Jos in baan 6 rijdt (21 rondjes !), dat Edwin in dezelfde ronde komt
te rijden, maar dan komt Edwin in baan 6 en Jos in baan 1 en dan is de marge weer
3 ronden in het voordeel van Jos die het Clubrecord weer van Edwin overneemt en
een ongelofelijke 131 ronden rijdt ! Edwin ziet in baan 6 rijdend Joop nog dichter
bij komen, maar het verschil blijft 1,5 ronde. Joop rijdt een goede race,
menigeen zou tekenen voor 127 ronden, maar Jos is een klasse apart. En Jim, die rijdt eigenlijk wat anoniem op de
4e plaats, rijdt constant, altijd 20 ronden of meer, en wordt niet
gepushed door een andere rijden die hem opjaagt, Jim eindigt ook in de 122
ronden, maar wel 47 baanvakken meer dan Sander. Als die twee in een heat hadden
gereden, hadden ze elkaar opgejaagd, waarbij de uitslag niet te voorspellen zou
zijn geweest.
Het ging weer vreselijk hard vandaag, de keuring gaf alleen
aan dat de Lola van Jos 1-2 gram meer magneetkracht trok als toegestaan. De volgende
keer dat weer (ruim) onder de 25 gram terugbrengen, Jos, dan kan niemand wat op
te merken hebben op die 131 ronden ! En laten we wel zijn, het scheelt geen 3
ronden, maar zorg er wel voor dat je slotcar voor de race ruim beneden de grens
de van 25 magneetkracht blijft. En dat geldt voor iedereen, ga niet op het
maximum zitten van de magneetkracht of op het minimum van het gewicht, dat kan
problemen geven op het eind van de race. Laten we ervoor zorgen dat we alleen
waarschuwingen hoeven uit te delen en geen sancties hoeve op te leggen !
Tot volgende week met de Group5, daar hebben we nooit issues m.b.t. de magneetkracht !