De vaste kern van 9 rijders waren aanwezig voor de classics
clubrace.
Edwin had het advies ter harte genomen en een NSR Ford P68
aangeschaft, zodat hij ook in deze klasse aan de top kan meerijden (zonder NSR
Ford P68 heb je weinig kans), en deze slotcar werd meteen raceklaar gemaakt,
magneet eruit, wat lood erin (hoeveel, daar was wat discussie over), en andere
bandjes.
Om negen uur kon hij laten zien wat dat voor effect heeft in
de kwalificatie. Rick gaat als eerste van start en verbetert zijn PR met een
seconde en rijdt een mooie 11,5, Hans gaat een tiende sneller en verbetert zijn
PR met 0,8 sec. Sander Knol rijdt een nette 11,2, daar komt Roel niet onder,
Sander Klappe wel met een tiende, en dan komt Edwin, hij duikt meteen onder de
11 seconden, voor het eerst en hoe ! Meteen de snelste tijd ooit, 3 duizendste
onder Jos zijn clubrecord ! Daar komt Jim niet onder hoewel hij ook een uiterst
snel PR rijdt van 10,581 ! Joop rijdt
een degelijke 10,7 en dan Jos, hij ziet het somber in, maar ik fluister hem in,
dat bij zo’n schone baan misschien wel een 10,3 erin zit. En jawel, Jos doet
het hem weer en verbetert zijn CR (en PR) met 2 tiende ! Zo, het gaat steeds
sneller, en tussen de eerste en de laatste zit maar 1,2 seconde, ongekend !
Voor de eerste race staan gereed (van rechts naar links):
Sander Klappe als snelste in baan 1, dan Sander
Knol, Roel, Hans en Rick.
En waarmee rijden zij ?
Van links naar rechts: De Gulfblauwe Slot-It Ford GT40 (in
baan 1), de gele NSR Ford MK4 van Sander Knol (in baan 2), de Gulfblauwe NSR
Porsche 917 van Roel (in baan 3) en de twee NSR Ford P68’s, de gele van Hans
(in baan 4) en de oranje van Rick (in baan 5).
Sander Knol neemt in baan 2 rijdend meteen de kop, achtervolgd
door Roel en dan Sander Klappe, Hans en Rick. Lang duurt dit niet want zodra
Sander Klappe in baan 2 komt te rijden, passeert hij Roel (Sander Knol rijdt
even hard in baan 3, dus die blijft ruim aan kop), dit blijft zo, totdat in de
vijfde stint Roel in baan 1 begint in te lopen op Sander Klappe in baan 5, en
met baan 2 in het vooruitzicht voor Roel en Sander Klappe in baan 6, lijken de
kaarten geschud, echter de Porsche 917 van Roel krijgt kuren (slepers of de
motor ?), en Sander Klappe houdt 1,5 ronde over en eindigt achter de souverein
rijdende Sander Knol op plaats 2. En de familie van Ginkel ? Die blijven niet
ver achter, Hans ligt telkens wat voor op Rick, maar zodra beiden in de
snellere banen rijden, naderen ze angstwekkend snel Roel, die op de finish maar
2 rondes overhoudt op Hans en 4 op Rick, die beiden een dik PR rijden,
ongelofelijk, Hans en Rick rijden net 3 maanden bij Speedtrack en maken het de
gevestigde orde al lastig. Dat worden steeds spannender wordende races !
De rijders van race 2 staan al gereed (van rechts naar links):
Jos (als snelste in baan 1), Edwin, Jim
en Joop.
En waarmee rijden zij, dat zal geen verrassing zijn:
(van links naar rechts): de NSR Ford P68’s, de geel/zwarte van
Jos , daarnaast de gele van Edwin, de Gulfblauwe van Jim en de blauwe Slot-It
Matra van Joop.
Jos en Jim gaan er meteen vandoor en Edwin en Joop in de
achtervolging. Edwin gaat er een paar keer uit, lijkt toch wat te licht aan de
voorkant, en bij het wisselen na de eerste stint, kan Edwin wat lood op de neus
van de auto bijplakken, en dat heeft effect want hij achterhaald Jim in de
volgende stints. Jos heeft inmiddels zijn voorsprong uitgebreid met een aantal
ronden. Joop rijdt weliswaar constant maar wel wat langzamer dan de andere drie.
Eigenlijk is er alleen strijd om plaats 2 en 3 met Jim en Edwin in de hoofdrol.
Als Jim in baan 6 komt te rijden, neemt Edwin in baan 5 zijn kans waar en zet
Jim op een ronde, dat blijft zo als Edwin in baan 6 rijdt en Jim in baan 1,
maar in de laatste stint komt Jim in baan 2 en is dan niet te houden, ook niet
door Edwin in baan 1, Jim gaat Edwin
voorbij en heeft aan de finish 30 baanvakken voorsprong (PR voor Jim) ! Zelfs
benadert Jim Jos nog , beide in dezelfde ronde, maar Jos houdt nog 62
baanvakken over. Joop eindigt op de 4e plaats in deze heat, maar is
wel sneller dan de rijders in de andere heat.
Wel kunnen we zeggen dat het veld steeds dichter bij elkaar
komt, in de top, maar ook daarachter. Er zitten maar 15 ronder tussen de eerste
en de laatste, dat verschil is zelfs bij de clubauto’s groter ! Zou dat zijn omdat bijna iedereen met een P68 rijdt ?
Ben benieuwd hoe dat over 5 weken is, nog kleinere verschillen in de top 3 ? En nog minder verschil tussen de nummer 1 en de nummer laatst ?
Ben benieuwd hoe dat over 5 weken is, nog kleinere verschillen in de top 3 ? En nog minder verschil tussen de nummer 1 en de nummer laatst ?