woensdag 20 april 2016

Wie slaat nu zijn slag bij de LMP clubauto’s op 15 april ?

Deze keer waren de meeste vaste rijders aanwezig, alleen Jim was afwezig (Jan, Gert en William zijn een tijdje afwezig helaas), maar Ton was er wel bij, zodat we met zijn negenen konden beginnen.
Joop en Jos hadden ’s-middags de baan goed van stof ontdaan en de litzen schoongemaakt, zodat we onder prima omstandigheden de kwalificatie konden beginnen.   
Rick mocht als eerste en reed meteen een PR van 12 blank, daar had Hans niet van terug (2 duizendste boven zijn PR), zodat Hans de volgende keer als eerste mag beginnen. Ton liet zien dat hij goed overweg kan met de clubauto’s en verbeterde zijn PR met drie tienden tot 11,1, daar kon Roel niet onder, maar Joop wel, al moest hij daarvoor wel een PR rijden van 10,8 . Dan mag Sander Klappe, wat sleurt hij die auto over het circuit, dat moet een goede tijd worden en jawel, een 10,713 wat een duizendste boven het clubrecord van Edwin ligt, geweldig, hij legt meteen de lat hoog voor de volgende rijders. Sander Knol probeert het, maar blijft in de 10,8, Jos gaat wel harder, rijdt een nieuw PR van 10,731 maar is toch langzamer dan Sander Klappe.  Dan Edwin, hij rijdt erg strak, en moet wel een nieuw PR (en CR) rijden van 10,6 om Sander Klappe voor te blijven.
En zo krijgen we een mooie startopstelling….


De eerste race met:
Van rechts naar links: Ton start in baan 1, Roel in baan 2, Rick in baan 3 en Hans in baan 4 met de bekende clubauto’s:

Als de rode lichten doven, is Roel het snelste weg, voor Ton, Rick en Hans. En eigenlijk blijft deze status quo gehandhaafd. Ton is sneller dan Roel maar vliegt er vaker uit, waar Ton wel wat van baalt, tja, als je in elke baan sneller bent, dan wil je ook als eerste eindigen niet waar ? Maar Ton kennende neemt hij een keer revanche. En Hans moet in baan 4 en 1 ruim toegeven op Rick, komt in de laatste twee stints goed terug, maar zijn achterstand is te groot om voor Rick te eindigen. En dat Hans op het laatst  hard gaat bewijzen zijn rondetijden in baan 2 en 3 die zelfs sneller zijn dan in de kwalificatie. En zoals het begon, eindigt het ook, Roel 1e (in een PR), dan Ton (net geen PR), als 3e Rick (PR verbetering van 13 ronden !) en dan Hans, ook met een PR.  

Dan de opstelling van de tweede race, helaas geen foto, waar we anders een trotse Sander Klappe zouden zien, startend in baan 2, naast Edwin in baan 1, Jos in baan 3, Joop in baan4 en Sander Knol in baan 5. Geen verrassing waarmee ze gaan rijden:

Door een foutje van de wedstrijdleider, zal deze eerste stint 5 seconden korter duren dan 4 minuten, maar daar zal later een oplossing voor gevonden worden. Jos is als snelste weg, op de hielen gezeten door Sander Klappe en Edwin, terwijl Joop en Sander Knol in de langzamere banen wat moeten toegeven. Lang duurt deze volgorde niet, want als Edwin in baan 2 komt te rijden, gaat hij Jos en Sander Klappe (die onderling stuivertje hebben gewisseld) voorbij en bouwt geleidelijk zijn voorsprong uit. Jos weet in de laatste stints Sander Klappe op achterstand te rijden en eindigt op de 2e plaats achter Edwin. Tussen Sander Klappe, Joop en Sander Knol is het erg spannend, in de eerste stint heeft Sander Klappe een ruime voorsprong opgebouwd, maar zodra hij in baan 5 komt te rijden, slinkt zijn voorsprong als sneeuw voor de zon weg. Sander Knol, in baan 2 rijdend, achterhaalt hem en in de volgende stint is hij (in baan 3 rijdend), Sander Klappe in baan 6 voorbij. In de laatste stint gaat het gelijk op tussen die twee, maar Sander Knol houdt na 4 minuten 15 baanvakken over in zijn  voordeel. En Joop ? Daarvoor duurt de race 4 minuten tekort om beide Sanders te achterhalen, hij komt een heel eind in de snelle banen, eindigt bijna in dezelfde ronde. Vanwege de verlate start (iedereen rijdt 5 seconden te weinig in deze race), worden bij alle 5 rijders bij het totaal 45 baanstukken opgeteld. Dat leidt tot de volgende uitslag:

De jeugd komt eraan, dat is wel heel duidelijk !
Komende vrijdag de classics, daar zijn de verschillen tussen de P68’s en de rest duidelijker. Jos zijn P68 staat op eenzame hoogte, daar komt Edwin, hoe goed hij ook rijdt, nog niet in de buurt met zijn MK4. Wel is het altijd spannend tussen Jim, Edwin en Joop. Verder zal er ook weer een strijd zijn tussen Sander Knol, Roel en Sander Klappe, terwijl Hans en Rick steeds sneller gaan met hun P68’s. We gaan het vrijdag zien !

donderdag 14 april 2016

De GT clubrace van 8 april met een verrassende uitslag.

Vandaag waren we met zijn elven, want behalve de vaste crew waren Tom en Simon ook van de partij, en lieten meteen aardig van ze spreken !

Maar we beginnen met de kwalificatie, en het zou hard gaan vandaag, Rick mag beginnen en laat zien dat hij snel leert, nu al een 11,4 (dat is een verbetering van zijn PR met 1,5 seconde !), Hans komt daar niet aan, rijdt een 11,7 (toch ook verbetering van zijn PR met een seconde !). Dan Sander Klappe, legt de lat al hoog met een 10,7 (ook een PR), Roel is met een 10,7 marginaal sneller (ook een PR) en dan Jim, het koste hem moeite, maar rijdt een tiende sneller, Tom legt de lat wat hoger met een 10,4 (ook een PR) waar Simon zijn tanden op stuk bijt, net als Sander Knol en zelfs Joop moet een honderdste toegeven. Edwin is wel sneller en rijdt met een 10,3 een nieuw PR en CR en wat Jos ook doet, hij is zijn CR kwijt ondanks dat hij een snelle 10,3 rijdt (maar hij mag daardoor wel in baan 2 starten !).

Dan de race, te beginnen met de rijders van de 1e race:
Van rechts naar links: Roel, Sander Klappe, Jim, Simon, Rick en Hans.

Met de volgende slotcars aan de start:
Van links naar rechts: de witte BMW Z4 van Roel in baan 2 en die van Sander Klappe in baan 2, de rode Corvette van Jim in baan 3, de zwarte (DTM-) BMW van Simon in baan 4,de rode Corvette van Rick in baan 5 en de witte Corvette van Hans in baan 6.

Sander Klappe mag beginnen in de snelle baan 2 en dat maakt hij waar, hij neemt de kop, achtervolgd door Jim, Simon, Roel en op wat afstand Rick en Hans. Tussen de eerste vier ontspint zich een spannende race, in de 2e stint haalt Jim (in baan 4), Sander Klappe (baan 3) in en Roel (in baan 2) haalt Simon (in baan 5) in, dze volgorde blijft een stint zo, maar in stint 4 gaat Roel (in baan 4), Jim (in baan 6) en Sander Klappe (in baan 5) voorbij waardoor de volgorde als volgt is, Roel, Jim,  Sander Klappe, Simon en Rick en Hans. Maar dan komt Jim in de snellere banen en dan is er geen houden meer aan, en wordt overtuigend eerste in deze heat, Simon komt in de snellere banen 2 en 3 heel dichtbij Roel die in baan 5 en 6 maar een luttele 30 baanvakken overhoudt, Sander Klappe haalt ook wat ronden in, maar dat is niet genoeg voor de 3e plaats. Intussen is er ook een mooie strijd tussen Rick en Hans, maar Rick begint erg goed en loopt in de eerste 2 stint 2 ronden uit op Hans die hij in de derde stint bijna moet inleveren als Hans in baan 2 rijdt, maar daarna is Rick in het voordeel en breidt zijn minieme voorsprong elke stint met een rondje uit, zodat hij uiteindelijk met een fraaie 113 ronden op de 5e plaats eindigt ( een PR verbetering met 25 ronden !), voor Hans die ook een PR verbetering laat zien met 13 ronden ! De familie van Ginkel komt eraan !

Na dit geweld de rijders van de 2e race:
Van rechts naar links: Edwin, Jos, Tom, Joop en Sander Knol.

Met de volgende slotcars aan de start:
Van rechts naar links, De gulfblauwe Aston Martin van Edwin in baan 1, de oranje Corvette van Jos in baan 2, de rode Ferrari gereden door Tom, de witte Ferrari van Joop en de witte Corvette, gereden door Sander Knol.

In baan 2 neemt Jos de leiding, maar hij wordt op de hielen gezeten door Edwin, daarachter Tom en Joop heel dicht bij elkaar en Sander Knol in baan 5 op het vinkentouw. Als Edwin in de snellere banen 2 en 3 komt, kan Jos hem heel even ophouden, maar moet Edwin op gegeven moment toch voorbij laten, al moet Edwin daar 23 rondjes voor rijden in baan 3. Tom en Joop wisselen telkens stuivertje, zodat halverwege de stand als volgt is: Edwin, een rondje daarachter Jos, drie rondjes daarachter Tom en Joop (of is het Joop en Tom ?), en een rondje daarachter Sander Knol. Maar dan komen Edwin en Jos in de langzamere banen en de rest in de snellere banen, wat een inhaalrace tot gevolg heeft. Sander Knol (in baan 2) gaat Tom voorbij (in baan 6) en zelfs Joop (in baan 1), behoudt zijn voorsprong op Tom, maar ziet Joop in de laatste stint toch voorbij komen. Jos haalt in de laatste stint (in baan1) bijna Edwin (in baan 6) nog in, als hij in zijn haast om Edwin te achterhalen, toch een foutje maakt, zodat Edwin toch als eerste eindigt, voor Jos, Joop, Sander Knol en Tom, waarbij Sander Knol en Tom hun PR nog wat verbeteren.

De totaal uitslag:

De keuring bracht geen vreemde dingen aan het licht, een rijder werd gevraagd er voor te zorgen dat zijn auto de volgende keer voldoende bodemspeling heeft, en een rijder werd erop geattendeerd dat hij op het randje zat.

Volgende vrijdag de LMP-clubauto’s aan de start, met voor iedereen hetzelfde materiaal, krijgen we weer zo’n close race met de eerste 5 binnen 4 rondjes ? We gaan het zien vrijdag.


maandag 4 april 2016

De groep5 clubrace van 1 april…….

Toen ik rond half acht binnen kwam, was de jeugd weer aan het trainen, 
onder leiding van Joop en assistentie van Jos (maker van deze foto’s), 
en wat ouders die als marschalls hun steentje bij droegen.

Na achten mogen wij aan de bak, al met al waren we met 9 rijders, van de vaste crew waren alleen Sjoerd en Jim afwezig, maar ditmaal deed Kristian met de senioren mee met zijn Group5 BMW M1, en hoe, maar daarover later meer !

Tegen negenen mocht Rick de spits afbijten met zijn nieuwe BMW 320, en reed meteen een PR met een 12,6. Hans kwam nog niet helemaal in zijn ritme, reed voor het eerst met zijn BMW 320 en had kort voor de kwalificatie nog wat lood toegevoegd en moest even zijn rempunten opnieuw bepalen en daardoor was hij wat langzamer dan Rick. Daarna mocht Kristian zich voor de eerste keer kwalificeren en deed dat professioneel, reed een knappe 11,6 met zijn mooi lopende BMW M1, dan Sander Klappe, ook met een BMW M1, deed wat hij kon met deze slotcar, kwam dichtbij maar moest toch 5 honderdste toegeven op Kristian, Sander Knol met de Ferrari ging marginaal sneller als Sander Klappe (vijf duizendste !), maar niet sneller als Kristian, wat wel aangeeft hoe goed Kristian gereden had. Ook Roel had veel moeite om sneller te gaan, de marge was weer 5 duizendste, maar nu in het voordeel van Roel. Wel leuk om te zien, hoe dicht het bij elkaar zit, dat belooft wat voor de race. Edwin weet toch altijd wat extra’s uit zo’n auto te halen, terwijl zijn BMW M1 echt niet sneller is als de auto’s die al over de baan gegaan zijn, en zijn ‘skills’ resulteren in een snelle 11,3. Joop heeft veel moeite om daar onder te gaan met zijn Ferrari, maar het lukt hem uiteindelijk wel met 23 duizendste….. Jos heeft duidelijk de best geprepareerde BMW M1 (wat loopt die auto lekker soepel), en samen met een geconcentreerde Jos (hij was vorige week door Edwin verslagen in de LMP clubrace, dat zat Jos niet lekker, en nu was hij wat meer ontspannen, en uitgerust ?, aan de start),  resulteerde dat in de snelste tijd !

Dat resulteerde in de volgende opstelling in de eerste race:
Van rechts naar links, Kristian, Sander Knol, Sander Klappe, Rick en Hans.

En de bijbehorende slotcars: de witte BMW M1 van Kristian start in baan 1, de blauwe (club) Ferrari van Sander Knol in baan 2, de witte (club) BMW M1 van Sander Klappe in baan 3 en de oranje BMW’s 320 van Rick in baan 4 en van Hans in baan 5.

Als de rode lichten doven neemt Sander Knol in de snelle baan 2 meteen de leiding, hij rijdt zelfs een snellere ronde (11,4) dan in de kwalificatie en is in no time uit het zicht van de andere rijders verdwenen. Daarachter ontsponnen zich gevechten om de 2e plaats tussen Sander Klappe en Kristian en om de 4e plaats tussen Hans en Rick.  Sander Klappe neemt in baan 3 een ronde voorsprong op Kristan in baan 2 , maar zodra Kristian in baan 3 komt te rijden, maakt  hij die ronde achterstand goed op Sander Klappe in baan 5. Dan moet Sander Klappe in de banen 6 en 1 telkens een ronde toegeven op Kristian in baan 4 en 5, zodat Kristian in baan 6 eindigend een voorsprong van 2 ronden heeft op Sander Klappe, die dat mag gaan goedmaken in de snelle baan 2. En dat wordt heel spannend, Sander Klappe rijdt alles uit de kast, en heeft na 2 minuten al een ronde goedgemaakt, dus het gaat erom spannen. Kristian houdt het hoofd koel, en houdt nog net 8 baandelen voorsprong, poeh, dit had geen halve minuut langer moeten duren ! Maar Kristian eindigt in deze heat op een mooie tweede plaats, achter Sander Knol en vlak voor Sander Klappe. Tussen vader en zoon van Ginkel ontspint zich een soortgelijk gevecht. Rick neemt in de banen 4 en 5 telkens een ronde voorsprong op Hans in de banen 5 en 6. Maar dan komt Rick in de buitenbanen 6 en 1 te rijden en Hans ziet kans in de banen 1 en 2 de achterstand goed te maken EN een ronde voorsprong te nemen. Dan komt Rick in de snelle baan 2 te rijden, probeert sneller te gaan dan Hans in baan 3 (hij rijdt wel snellere rondetijden, maar rijdt op het randje en ook er over heen, wat resulteert in nog een rondje extra achterstand, Rick eindigt in baan 3, en dat gaat beter, nu weet hij wel een rondje goed te maken op Hans, maar komt op het eind een rondje tekort. Tja, het gebeurde in baan 2 Rick, als je daar de volgende keer iets rustiger rijdt (en er dus minder uitvliegt), dan wordt het net zo’n spannende finish als tussen Sander Klappe en Kristian ! Maar zowel Rick als Hans verbeteren hun PR aanzienlijk !

De rijders voor de tweede race: 
Van rechts naar links, Jos, Joop, Edwin, en Roel.

De bolides staan al gereed:
Van links naar rechts: De blauwwitte BMW M1 van Jos start in baan 1, de blauwe Ferrari van Joop in baan 2, de witte BMW M1 van Edwin in baan 3 en de oranje BMW 320 van Roel in baan 4.

Jos, Joop en Edwin rijden vanaf de start ongeveer even hard, er zit weinig verschil tussen die drie de eerste 4 minuten. Zodra Jos in baan 2 rijdt, weet hij een de rest een rondje los te rijden, en dat blijft zi in de 3e stint. Dan komt Edwin in baan 6 te rijden, Joop profiteert hiervan en slaat en gat van een ronde, terwijl Jos een rondje extra uitloopt. Joop weet in baan 6 redelijk aan te haken bij Edwin in baan 1 en Jos in baan 5, hij verliest niet zo erg veel. Jos eindigt in baan 6 en weet ( Dus omdat hij dichter bij de finish mag beginnen), even veel ronden af te leggen als Joop in baan 1 en Edwin in baan 2 ! Dat resulteert in een fraaie eerste plaats voor Jos, ruim voor Joop en vlak daarachter (25 baanstukken) Edwin, die in baan 2 een ware inhaalrace reed, maar een minuutje tekort kwam. Roel eindigde hier op de 4e plaats op ruime achterstand, zijn tegenstanders reden in de eerste race….   Dus achter Sander Knol maar voor Kristian en Sander Klappe. Als Sander Knol in de kwalificatie 0,2 seconden sneller had gereden (dat deed hij namelijk in de race !), dan had Sander Knol gewoon met de 3 snelsten mee gereden, wat hij wel vaker doet….

De uitslag (met PR’s voor Jos, Edwin, Roel, Hans en Rick). 

 De wegblijvers hadden ongelijk, de Group5 mogen niet de snelste slotcars zijn, maar het ligt wel dichter bij elkaar dan bij de andere klassen, en dat komt omdat we met dezelfde motor rijden (net als bij de clubauto’s), en dat is wel zo leuk !

Volgende week de snelste klasse, dan kunnen de toprijders hun hart ophalen, met snelle motoren en snelle GT’s. Gaan we weer een strijd zien tussen Jos, Joop en Edwin en Sander Knol op het vinkentouw ? En welke BMW Z4 is ditmaal de snelste, die van Sander Klappe of die van Roel ? En gaat daar Jim met zijn Corvette tussen zitten ? Sjoerd gaat het lastig krijgen met de Corvettes van Hans en Rick, die steeds beter gaan rijden. 
En dan kan zomaar Ton, Simon of Tom opduiken en Gert, William en Jan gaan ook weer een keer rijden…..

Het kan weer een spannende vrijdagavond gaan worden….



dinsdag 29 maart 2016

De LMP Clubrace, een race met gespannen verwachtingen….

Ondanks dat Jan en Sjoerd ditmaal niet aanwezig waren, hadden we toch 11 rijders, Niels was weer met Hans en Rick mee gekomen en Simon liet niet alleen zijn gezicht weer eens zien, maar reed ook nog eens mee, en hoe......

Voor negenen werd er nog flink gesleuteld, Simon moest nog “even” een aantal auto’s in elkaar sleutelen, wat mij de opmerking ontlokte “Bij Slipstream heeft Sebastiaan van Altena de reputatie dat hij op het laatste moment zijn slotcars in elkaar zet, en bij Speedtrack is dat Simon (en ook Edwin)”, maar ja, daar moet wel bij gezegd worden, dat niet iedereen zoveel tijd heeft, en het is ook geen eerlijke vergelijking, gepensioneerden of hard werkende huisvaders met kleinere kinderen. Maar we vinden allemaal het “spelletje” wel leuk….

Om negen uur zijn we zover dat we gaan kwalificeren. Rick mag als eerste van start, en laat zien dat hij al aardig met zijn nieuwe ACD regelaar overweg kan, en scoort een nieuw PR met een 12 laag, Niels gaat daar net onder (5 weken geleden was het verschil bijna een seconde maar nu maar een tiende !), maar wel een PR net als Hans die ook met een nieuwe ACD regelaar en zijn nieuwe Nissan R390 voor de eerste keer in de 11 duikt ! Sander Klappe rijdt een degelijke 11,5 met zijn McLaren en dan komt Simon aan de start met een Ferrari F40 en duikt gelijk onder de 11 met een PR evenals Roel die op 11 blank blijft steken. Jim gaat elke race weer sneller, zit al in de 10,8 (dus een PR) waar Sander Knol een tiende op toe moet geven. Dan, voor de eerste keer de kwalificatie van de Lola Aston Martin van Edwin, en die noteert een onwaarschijnlijke 10,4 (een clubrecord en dus ook een PR), Jos zet alles op alles, rijdt op het randje, komt ook in de 10,4  maar is toch net iets langzamer, dan Joop, rijdt erg strak, een mooie 10,5 normaliter wordt je daarmee eerste, maar ditmaal dus niet. Alle vier de Lola’s bovenaan met de Lola Aston Martin als snelste.
Al met al 7 PR’s, Edwin (clubrecord), Jim, Simon, Roel, Simon, Hans, Niels en Rick !

In de eerste race gaan van start. Simon met zijn Ferrari F40 in baan 1, Roel met de oranje McLaren in baan 2, Sander Klappe met de witte Fina McLaren in baan 3, Hans met de Nissan R390 in baan 4 , Niels met de club Porsche in baan 5 en Rick met de club Porsche in baan 6.

Helaas van deze race geen foto van auto’s en rijders……

Als de lichten uitgaan neemt Roel (in de snelle baan 2) de kop, achtervolgd door Sander Klappe en Simon. Het 2e treintje wordt gevormd door Hans (op kop), Niels en Rick. Zodra Simon in de snelle baan 2 komt te rijden, begint hij een inhaalrace, passeert eerst Sander Klappe en aan het eind van de 3e stint is hij Roel dicht genaderd. Daarna met Roel in baan 5 en 6 slaat Simon zijn slag en neemt 2 rondjes voorsprong, normaliter is het pleit dan geslecht, want in baan 1 rijdend kun je geen 2 rondjes inlopen op iemand in baan 6, tenzij…. Nu wreekt zich dat Simon niet vaak bij Speedtrack rijdt, dus weinig of niet traint in baan 6, en dat breekt hem nu op, een paar uitvliegers en dan is Roel in de laatste minuut langszij en voorbij. Sander Klappe  baan 6 rijdt achter de twee kemphanen een degelijke wedstrijd, wat beloont wordt met een PR. Hans, Niels en Rick maken er een spannende strijd van, Hans neemt bij de start de kopen bouwt die in de volgende stint uit. Zodra Rick baan 6 verlaten heeft, zet hij de achtervolging in op Niels die dan in baan 6 komt te rijden.  In baan 2 rijdend gaat Rick Niels voorbij en komt in dezelfde ronde als Hans, die twee gaan gelijk op tot de laatste stint, dan moet Rick in baan 5 zijn voorsprong op Hans en Niels prijs geven, maar eindigt wel ruim in de honderd ronden en in een fiks nieuw PR ! (zie hier de progressie van Rick met een clubauto, van 85 naar 87, 95 en nu 104 rondjes !). Niels verbetert ook zijn PR en wel met 7 ronden en Hans met ruim 5 ronden. Dat gaat steeds sneller met de familie van Ginkel !

In de 2e race gaan van start:



Hier van rechts naar links: Edwin in baan 1, Jos in baan 2, Joop in baan 3, Jim in baan 4 en Sander Knol in baan 5.



Van links naar rechts de Gulf-blauwe Lola Aston Martin van Edwin, dan de 3 identieke Lola’s van Jos, Joop en Jim (Joop heeft zijn Lola gemodificeerd net een rode staartvin) en de zwarte Audi R18 van Sander Knol sluit de rij.

Jos neemt in baan 2 de kop, achtervolgd door Edwin, Joop, Jim en Sander. Als Edwin in baan 2 komt te rijden, loopt hij langzaam in op Jos, die er alles aan doet om Edwin voor te blijven, Jos zijn Lola rijdt op het randje, breekt telkens bijna uit, maar Jos houdt 2 stints stand, maar als Jos in baan 5 en 6 rijdt, komt Edwin langszij en neemt 2 rondjes voorsprong die Edwin in baan 6 niet meer uit handen geeft, zodat hij in een nieuw Clubrecord (en PR natuurlijk), als eerste eindigt. Jos rijdt een goede race, normaliter eindig je met 128 ronden als eerste, maar ditmaal was Edwin sneller. Joop rijdt achter de 1 kemphanen zijn eigen race, heeft in de 1e stint wat uitvliegers, maar komt daarna in zijn ritme, en haalt in de laatste 2 stints wat ronden achterstand op, maar dat is net niet genoeg om Jos nog te bedreigen, maar eindigt wel in een nieuw PR. (Jos rijdt in baan2 de snelste rondetijd, Joop in baan 3 terwijl Edwin in baan 1, 4, 5 en 6 de snelste rondetijd rijdt). Jim rijdt eigenlijk in soort niemandsland (Edwin, Jos en Joop liggen te veel voor en Jim heeft genoeg voorsprong op Sander Knol), maar hij rijdt lekker zijn rondjes en eindigt in een nieuw PR.  Sander Knol rijdt eigenlijk zonder echte tegenstanders (zijn tegenstanders, Roel en Simon blijken in de vorige heat te rijden), en dat heeft invloed op zijn tempo, Sander is een echte racer, trekt zich op aan de anderen (denk maar aan de laatste race met de LMP clubauto’s, waar hij 2e overall werd), maar ditmaal kan hij dat niet, en eindigt dus in de 119 ronden, nog net voor Roel en Simon.

De uitslag:
Een ClubRecord en 7 PR’s, dus er werd hard gereden !

Volgende week de Group5, daar zijn de verschillen minder groot, tussen de nummer 1 en 5 maar vijf rondjes in de wedstrijd van februari en maar drie rondjes in de wedstrijd van januari……

Hoe zal dat nu gaan tussen Jos, Joop, Edwin, Sander Knol en Sander Klappe ? En weer een strijd tussen Jim en Roel ? En wat doen Hans en Rick met hun BMW 320 ? We gaan het zien a.s. vrijdag…



dinsdag 22 maart 2016

De classic clubrace van 18 maart, een aantal grenzen bereikt….

Bijna iedereen (behalve Jan) van de vaste crew was er, dus ditmaal met zijn tienen.

De auto’s werden nog koortsachtig aangepast, want we volgen het reglement van de landelijke Classic Cup, wat inhoudt dat het totale gewicht voor alle auto's nu minimaal 70 gram is (gold al voor de open auto’s) i.p.v. 80 gram (gold voor de gesloten auto’s), en het minimale kapgewicht is nu 15 gram i.p.v. 25 gram. Totale magneetkracht van de motor is van 25 naar 20 gram terug gebracht (maar dat is geen probleem voor de kleine motoren zoals de NSR-sharks). Bijna iedereen was dus wat lood aan het verwijderen, zeker binnen in de kap, maar soms ook op het chassis. En natuurlijk even testen, want de auto kan nu wat anders aanvoelen, en de rempunten ‘even’ opnieuw bepalen….

Maar rond negen uur beginnen we met de kwalificatie, Rick mag beginnen en rijdt wat meer  ontspannen met zijn nieuwe P68 (opgebouwd volgens de laatste specificaties) een 12,5 Sjoerd rijdt 8 duizendste langzamer met een 917, en Hans is 2 tiende sneller ook met zijn nieuwe P68. Sander Knol rijdt  met zijn MK4 een 11,4, Roel is met zijn 917 twee tiende sneller (PR !), Sander Klappe met zijn GT40 is een tiende langzamer. Edwin is aan de beurt en weet 4 duizendste met zijn MK4 sneller rond te gaan dan Roel. Jim overtreft zichzelf en duikt met zijn P68 in de 10 (een 10,9 en dus een PR !) Joop probeert van alles, maar zijn Matra blijft in de 11 blank hangen, wat Joop ook probeert. Jos is met zijn lichtere P68 een klasse apart en zet met een 10,5 een PR en een nieuw ClubRecord neer.
De opstelling voor de eerste race:
Van rechts naar links, Sander Knol, Sander Klappe, Hans, Rick en Sjoerd.

De slotcars van links naar rechts:
De gele MK4 van Sander Knol,  de Gulf blauwe GT40 van Sander Klappe, de gele P68 van Hans , de oranje P68 van Rick en de gele 917 van Sjoerd.

Sander en Sander stuiven weg, als de rode lichten uitgaan, ze jagen elkaar 2 stints op, in de 3e stint weet Sander Knol in baan 3 twee rondjes uit te lopen op Sander Klappe in baan 4, daarna gaat het weer gelijk op tot Sander Knol (in baan 6 !) nog een rondje weet uit te lopen op Sander Klappe (in baan 1). Al met al eindigt Sander Knol als eerste in deze heat met 3 rondjes voorsprong op Sander Klappe. Hans, Sjoerd en Rick hebben onderling een spannende race, in de 1e stint neemt Hans een voorsprong voor Rick en Sjoerd, Rick komt in de 2e stint dichterbij, maar moet dan naar baan 6 en dat zet hem op 2 rondjes achterstand, Sjoerd had een moeilijke start, kreeg in de 2e stint de regelaar van Jos, gebruikte deze stint (in baan 6) om de regelaar af te stellen, en achterhaalt in de 3e stint Rick, is nu op stoom en is op weg naar Hans, die in baan 6 moet toezien dat Sjoerd erg dichtbij komt. In de laatste stints gaat het erg gelijk op tussen die twee, op het eind weet Hans 1 baanvak voorsprong op Sjoerd te houden ! Maar omdat Hans in de 2e stint in de baan van Rick onder finish is doorgegaan, krijgt Hans 1 rondje erbij en Rick een rondje eraf, zodat Hans toch nog een rondje voor Sjoerd eindigt, (wel een PR voor Sjoerd), Rick haalt net niet de 100 rondjes, en dat is een flinke progressie en sneller als verwacht (maar zo’n P68 rijdt ook erg lekker).

De opstelling voor de 2e race:
Van rechts naar links: Jos, Jim, Joop Edwin en Roel.

En de slotcars van links naar rechts:
De gele P68 van Jos, de Gulf blauwe P68 van Jim, de blauwe Matra van Joop, de gele MK4 van Edwin en de Gulf blauwe 917 van Roel.

Jos is niet te houden als de rode lichten uitgaan, met zijn snelle P68 laat hij iedereen zijn achterlichten zien, en rijdt de eerste 4 banen constant 22 ronden (ongehoord !), hij stuift iedereen voorbij en eindigt in een nieuw clubrecord van bijna 130 ronden, en dat voor een classic ! Jim, Edwin en Joop doen niet veel voor elkaar onder, Edwin moet in de 2e stint in baan 5 een rondje toegeven, en in baan 6 twee rondjes, terwijl Jim en Joop gelijk opgaan. Maar dan komen Jim en Joop in de langzamere banen te rijden (Joop wat eerder dan Jim), en daar profiteert Edwin in de snellere banen, zet constant rijdend telkens 21 ronden neer, weet Joop te achterhalen, maar komt net een rondje tekort voor Jim, die als 2e  eindigt in deze manche, vlak voor Edwin en Joop. En ik dan ? Ik rij mijn eigen race, mijn tegenstanders zijn eigenlijk Sander en Sander uit de vorige race. Mijn 917 rijdt lekker constant, zodat ik niet ver achter Joop eindig (maar 2 rondjes achter Joop komt nooit voor), en bijna een rondje meer als Sander Knol.
Wat wel gezegd moet worden dat zo’n Matra snel is maar minder stabiel als een P68, Joop rijdt per stint een snellere rondetijd dan Jim en Edwin, maar een P68 is makkelijker constanter te rijden dan zo’n Matra of Ford MK4. Tja, de Ford P68 van NSR is nou eenmaal de snelste classic slotcar !



Er zijn aan aantal grenzen bijna bereikt, Rick bijna 100 ronden (zo veel ronden reed Rick nog nooit), Roel bijna 120 ronden (PR) en Jos bijna 130 ronden (PR en CR). Wat een paar grammetjes minder kan veroorzaken.…..

Volgende week de LMP’s, Edwin komt met zijn nieuwe Lola-Aston Martin aan de start, en Hans met zijn nieuwe Nissan R390 ? We zullen het zien, tot vrijdag ! 

woensdag 16 maart 2016

De clubrace van 11 maart, en een verrassende uitslag.......

Iedereen was aanwezig, nou ja, bijna iedereen, alleen Ton, Tom en Simon niet en Gert en William niet, maar verder iedereen.

Wij (Sjoerd en ik) waren er tegen kwart voor acht, en de jeugd was druk aan het rijden en ook de nieuwe leden Rick en Hans namen de kans waar om de baan steeds beter te leren kennen onder supervisie van Joop en Jos. Een stief kwartiertje wachten (en auto’s inzetten natuurlijk), en dan mogen wij onze auto’s en regelaars afstellen. Het is een gezellige boel en voordat we het weten is het al negen uur en kunnen we beginnen met de kwalificaties.

Rick mag weer de spits afbijten en zet meteen een PR neer, waar Hans en Sjoerd net niet aan komen. Jan kan er net onderduiken en daarna duiken we de 11 seconden in, eerst Roel, Jim en Sander Klappe (ze verbeteren elkaar steeds), Joop rijdt een 11 blank, maar Sander Knol gaat nog iets sneller, Jos probeert van alles, komt dichtbij, rijdt marginaal sneller dan Joop, maar Sander Knol staat nog fier bovenaan, totdat Edwin, als laatste, zich mag kwalificeren. Het wordt spannend, Edwin komt dichtbij en weet op gegeven moment 5 honderdste sneller te gaan en duikt in de 10 hoog. Een verrassende kwalificatie, dat Edwin eerste staat is geen verrassing, maar dat Sander Knol, vlak daarachter, zich voor Jos en Joop wurmt, is tot op heden niet voorgekomen. En dat Rick niet in baan 6 start, maar ditmaal Hans is tot op heden ook niet voor gekomen.


In de eerste race gaan van start:
Van rechts naar links, Jim, Roel, Jan, Rick, Sjoerd en Hans.

De 6 slotcars staan bij de start, die met de blauwe streep rijdt in baan 1, die met de groengele streep in baan 2, die met de rode streep in baan 3, die met de zwarte streep in baan 4, de helemaal witte in baan 5 en die met de gele streep in baan 6.
De startlichten gaan uit, en weg zijn ze, Roel, in de snelle baan 2 rijdend, nog voorop, vlak erachter Jim, loerend op een foutje van Roel, dan Jan, Hans, Sjoerd en Rick. Als Rick de lastige banen 5, 6 en 1 gehad heeft, weet hij constant 17 rondjes te rijden, wat hem een PR oplevert en langzamerhand op weg is naar de 100 ronden (en dat gaat een keer komen Rick, het gaat elke avond sneller !
Zodra Jim in baan 2 komt te rijden, weet hij Roel te passeren en daarna is het een gelopen zaak, Jim  rijdt stabiel zijn rondjes en weet bijna elke stint een rondje uit te lopen, zodat hij met een riante voorsprong van 4 ronden als eerste in deze manche eindigt, voor mij zit er niet meer in als een 2e plaats (je moet je plaats kennen ;-) ). De spanning in deze wedstrijd is te vinden bij Jan, Hans en Sjoerd, die maken er een geweldige wedstrijd van. Jan neemt (in baan 3, 4 en 5) de leiding, voor Hans en Sjoerd, maar in de 4e stint komt Hans langszij (in baan 2 en 3 rijdend), en vlak daarachter Sjoerd, dan gaat Sjoerd (in baan 2, 3 en 4 telkens 18 ronden) Hans voorbij, maar als Jan in baan 1 en 2 komt te rijden weet hij net Sjoerd op een afstand te houden, volgens het scherm eindigen ze alle drie in de 102 ronden, Jan voorop, 30 baanvakken erachter Sjoerd en 44 baanvakken daarachter Hans. Omdat Jan in het begin in de verkeerde baan (van Rick, die daardoor een snelste ronde van 2,658 had) onder start/finish door reed, krijgt Jan een ronde erbij en Rick een rondje eraf. Al met al een spannende race tussen die drie !

Voor de 2e race staan gereed (nou ja gereed, het oogt nu nog zeer ontspannen): 
Van rechts naar links, Edwin, Sander Knol, Jos, Joop en Sander Klappe.

En met welke auto’s gaan zij van start ? Het zal geen verrassing zijn:
Dit belooft een zeer spannende race te worden, zal Sander Knol zijn 2e kwalificatie tijd weten te verzilveren ? Jos en Joop kennende, zullen die er alles aan doen, om de rangorde weer te herstellen, maar vooraf zullen zij daar een harde dobber aan kunnen hebben, Sander geeft zich niet zonder slag of stoot gewonnen.
En het wordt een spannende race, Sander Knol (in baan 2 rijdend) voorop, vlak erachter Jos en Edwin, Joop en Sander Klappe volgen op ruimere afstand. In de 2e stint komt Edwin heel dichtbij Sander Knol, terwijl Joop dichter bij Jos komt, Sander Klappe draait rustig zijn rondjes in baan 6. In de 3e stint gaat Edwin, Sander Knol definitief voorbij, terwijl Jos wat meer afstand neemt van Joop, maar toe moet geven op Sander Knol. Edwin is inmiddels los, en heeft inmiddels 2 rondjes voorsprong genomen op de rest, in de 4e stint heeft Sander Knol nog steeds een ronde voorsprong op Joop, terwijl Sander Klappe in dezelfde ronde als Jos rijdt. In de 5e stint achterhaalt Joop Sander Knol, en gaat hem voorbij en breidt in de 6e stint zijn voorsprong wat uit. Jos weet dan genoeg afstand te nemen van Sander Klappe, zodat we in een niet gebruikelijk volgorde eindigen, Edwin als eerste (dat is geen verrassing), Joop 2e en Sander Knol vlak erachter (34 baanstukken slechts) en Jos op de 4e plek met Sander Klappe op zijn hielen (nog geen rondje erachter). Alle vijf meer dan 120 rondjes.....

Jos feliciteert Sander Knol en verzucht: “ik kan me de tijd niet herinneren dat ik als 4e geeindigd ben in een clubrace”. Tja, dat zal nog wel eens vaker kunnen gebeuren, de Sanders komen eraan ! En met gelijkwaardig materiaal zijn de verschillen uiterst klein, dat heeft deze race weer bewezen !

Komende vrijdag de classics, met de P68’s de 917’s, de GT40’s en de MK4’s. Ik heb gehoord dat de familie van Ginkel twee Ford P68’s hebben besteld in Duitsland (samen met twee BMW 320 Grp5 en nog wat spul). Dus dat kan leuk worden vrijdag….


donderdag 10 maart 2016

de GT clubrace, waar niet iedere auto de finish haalde....

Toen ik om half acht  bij Speedtrack binnen stapte, werd er al druk getraind door de jeugd, en niet alleen de jongste jeugd, maar ook de oudere jeugd, zoals Sander en Sander, en ook Rick en Hans trainden flink mee, om de baan in hun grip te krijgen, en dan zijn de aanwijzingen van Joop wel handig. Ik luisterde even mee, en hoorde hoe Rick aanwijzingen kreeg om soepel door de bochten te komen (“stel de minimum snelheid van je regelaar zo af, dat je met minimaal gas, goed door de bochten komt”, daar kwam het eigenlijk op neer). En maar toepassen Rick, dan kom je er wel…
De net aangeschafte Corvettes kregen hun vuurdoop op Speedtrack. Als je de rijtechniek bij de 1:32 slotcars eenmaal onder de knie hebt, zijn het heerlijke auto’s, dus blijven oefenen Hans en Rick en neem de rijtips van Joop ter harte.

Maar ja, ook na achten werd er door de ouderen flink getraind en na negenen mocht Rick zich als eerste kwalificeren en  dook voor de eerste keer onder de 13 seconden, een goed begin ! Hans had wat moeite om onder de tijd van Rick te komen, en dat lukte hem ook op het nippertje. Jan laat zien, hoe je soepel rijdend, met een minder snelle auto, toch sneller (2 tienden) rond kunt gaan. Dan gaat Sander Klappe van start, slaat de 11 seconden gewoon over en duikt er net onder met de kleinst mogelijk marge (10,999). Roel gaat in eerste instantie 6 duizendste langzamer, maar op het laatste moment 6 duizendste sneller, dat wordt een leuke race straks ! Sander Knol gaat weer een tiende sneller, en Joop zet een heel snelle 10,5 waar Edwin zijn tanden op stuk bijt, maar wel sneller is dan  Sander Knol, Jos als laatste moet alles uit de kast halen maar rijdt uiteindelijk toch de snelste tijd.

Aan de eerste race komen aan de start, van rechts naar links, Roel in baan 1, Sander Klappe in baan 2, Jan in baan 3, Hans in baan 4 en Rick in baan 5. Op verzoek van Jan met het fraaie pitgebouw, heel lang geleden nog gemaakt door Marc Wiggers (nu rijdend bij Slipstream).

Van links naar rechts, de witte BMW Z4 GT3 van Roel in baan 1, daarnaast de identieke BMW Z4 GT3 van Sander Klappe, in het midden de fraaie Fina McLaren van Jan, dan in baan 4 een mooie witte Corvette van Hans en de rode Corvette (duidelijk zichtbaar tussen al die witte slotcars) van Rick.

De rode lichten (die op de foto nog niet branden) gaan uit, en weg stuiven de vijf slotcars, Sander Klappe voorop. Op een afstandje volgen Jan, Hans en Rick. Duidelijk is dat zo’n race met zijn vijven op de baan, anders is dan de kwalificatie in je eentje, want Rick heeft wat moeite met de concentratie met al die auto’s om zich heen, vergeet af en toe de adviezen van Joop, weet zijn kwalificatietijd niet meer te benaderen (maar dat zit er echt wel in Rick, als je wat rustiger rijdt, dan zal je zien dat je minder uitvliegers hebt en uiteindelijk meer ronden rijdt). Toch rijdt Rick met 88 ronden meer dan ooit, en er zit nog meer in Rick met deze Corvette, lekker blijven oefenen ! Hans rijdt weer bijna 100 ronden, dat is zijn doel de volgende weken, en dat gaat hem op gegeven moment gewoon lukken, je zult zien als je je ritme op deze baan gevonden hebt, dan rij je met zo’n Corvette op den duur duidelijk meer dan 100 ronden (en dan is het doel richting 110). Hans rijdt in baan 2, 3 en 4 als snelste rondetijd sneller als in de kwalificatie ! Jan rijdt een degelijke race, is er zelf ook tevreden mee, maar er had nog iets meer ingezeten (een PR ?), als hij de laatste stints net zo goed had gereden als zijn eersten, maar het gaat lekker Jan, toch ? (ook Jan rijdt in baan 2 net iets sneller als in de kwalificatie).  Tussen Sander en Roel ontstaat een spannende race, met Sander telkens voorop, en Roel er vlak achter, ze halen bij elkaar het beste naar boven (in de 2e stint rijdt Sander in baan 2 en Roel in baan 3 sneller als in de kwalificatie), maar door op het randje te rijden gaan ze er wel vaker uit, maar het blijft tot aan het eind toe heel spannend, op de finish is het verschil maar 8 baanvakken, in het voordeel van Sander Klappe, goed gereden Sander, en zoals Sander later terecht opmerkte, als we niet zoveel op elkaar hadden gelet, hadden we misschien beide een PR kunnen rijden ! Een volgende keer dan, maar het blijven spannende races tussen, met onze BMW Z4 GT3’s !

En voor de 2e race staan gereed (nou ja, hier nog zeer ontspannen en ludiek), van rechts naar links, Jos in baan 1, Joop in baan 2 , Edwin in baan 3 en Sander Knol in baan 4.

En op de baan staan gereed van links naar rechts, de oranje Corvette van Jos, de witte Ferrari van Joop, de Gulf blauwe Aston Martin van Edwin en de witte Corvette, gereden door Sander Knol. Overigens zouden niet al deze auto’s finishen, maar daarover later meer….. 

De rode lichten gaan uit en weg stuiven ze, het blijft ook dicht bij elkaar, ze geven elkaar geen krimp, maar geven elkaar wel de ruimte, er wordt zeer sportief hard gereden, door alle vier !
Joop, in baan 2, neemt de kop, achtervolgd door Jos, Edwin en Sander. Als Jos in baan 2 komt te rijden, weet hij Joop te passeren en een ronde voorsprong te nemen, maar is blijkbaar toch niet tevreden over zijn Corvette, want ik zie hem plotsklaps stoppen bij de finish, snel naar zijn koffer sprinten en zijn rode Ferrari (dezelfde als de witte waar Joop mee rijdt), op de baan zetten en verder rijden, Joop is hem net voorbij en Jos zet de achtervolging in en met succes, in de volgende stint gaat hij Joop voorbij en  eindigt met een rondje voorsprong. Edwin rijdt achter Jos en Joop aan, loopt wat uit op Sander Knol, maar in baan 6 rijdend, gaat zijn Aston Martin steeds langzamer lopen, hij vraagt aan mij of hij met mijn BMW Z4 verder mag, natuurlijk, ik wissel de auto’s om (Sander Knol in inmiddels dicht bij gekomen), in baan 6 rijdend moet Edwin wat aan deze fellere motor wennen, maar in baan 1 en 2 gaat hij als een speer (rijdt in baan 2 zelfs sneller als in de kwalificatie !), en weet Sander Knol maar net een rondje voor te blijven. Al met al waren het spannende races, met Jos en Joop die weinig voor elkaar onderdeden en vlak daarachter Edwin en Sander Knol die weinig voor elkaar onder deden !

Spannende races, vooral de 2e, daar waren de verschillen allemaal maar een of twee rondes. Wel ging het iets minder hard dan 5 weken geleden, waar ligt dat dan aan zou je denken ? Ik kwam er later achter (toen iedereen naar huis was), dat het aan het weer lag, blijkbaar toch wat natter buiten, en dat heeft toch (hoe gek het ook klinkt), toch zijn weerslag op de baan binnen.
Want hoe kan je anders verklaren dat Edwin met mijn Group5 net in de 11,2 rijdt terwijl ik er vorige week een 11,3 mee kon rijden  (en nu nauwelijks tot een 11,6 kom)….

We zullen zien, hoe volgende week de vlag (lees het weer ) ervoor staat, dan zijn alle omstandigheden voor iedereen gelijk, want we rijden allemaal met dezelfde slotcars, de LMP club auto’s !

zondag 28 februari 2016

De vuurdoop van de BMW 320 in de Groep5 clubrace.

Het was toch weer een volle bak, ondanks dat Edwin en Sjoerd er niet waren. We hadden ons al geprepareerd op 9 rijders, de vaste rijders Joop, Jos, Sander en Sander, Jim, Jan, Roel, en Hans en Rick waren ook weer van de partij, toen de deur openzwaaide en Gert (breed lachend) en William, binnen kwamen. Leuk, en zoals Gert later zei, “het was al 4 maanden geleden dat we hier gereden hebben”.

Terwijl de rest aan het trainen gaat, auto afstellen, de regelaar instellen, gaat Joop met Hans en Rick de ins en outs van een 1:32 slotcar doornemen (Hans en Rick rijden thuis schaal 1:64, en daar kun je wat minder afstellen dan bij 1:32). Het verschil tussen inline, sidewinder en anglewinder worden doorgenomen en alle bijbehorende fijne afstelkneepjes, ik luister af en toe even mee, want als Joop aan het doceren is, pak je altijd wat tipjes mee. 

Nog even wat rijden en dan beginnen we met de kwalificatie, Rick mag beginnen met de club Lancia, rijdt een nette 13,1 en dan zie je dat Rick steeds beter begint te draaien, met een Groep5 dezelfde tijd rijden als 3 weken geleden met een LMP clubauto (dat is gewoon goed !). Hans rijdt met een geleende Capri een 12,7 Jan duikt daaronder met een 12,2 (weliswaar heeft Jan een boxer-2 motor in zijn Capri gelepeld, vraag niet hoe, is niet legaal, maar dat wist Jan niet, de volgende race zal zijn Capri  weer legaal zijn). Jim duikt met zijn BMW M1 in de 11 en rijdt een heel snelle 11,6 (PR !). Gert rijdt een nette 12,4 met zijn Capri (en dat na 4 maanden niet op deze baan gereden te hebben), en dan mag de BMW 320 van start, eigenlijk een valse start, want op de brug rijdt hij uit het spoor (Joop roept meteen “te licht voor”), ik ga er nog een keer uit en ben met een 12,1 redelijk tevreden (in de training zat er toch een 11,8 in). Sander Klappe duikt met de club BMW M1 net onder de tijd van Jim, een 11,5 (PR !) William duikt er met zijn BMW M1 er net onder, ook een 11,5 Sander Knol gaat nog iets harder met de club Ferrari met een 11,4 er net onder (PR !), en Joop moet alles op alles zetten om daar onder te gaan, het lukt hem weer in de laatste ronde een 11,3 en Jos mag als laatste met zijn (door de huistuner Joop) opnieuw opgebouwde BMW M1, en dat laat zich zien, een snelle 11,1 !
 

In de eerste race gaan we met 6 rijders van start:
Van rechts naar links van baan 1 tot baan 6: Jim, Roel, Jan, Gert, Hans en Rick.

En aan de startstreep staan de volgende slotcars gereed:



Van links naar rechts: De witte BMW M1 van Jim, de oranje BMW 320 van Roel, de blauwwitte Capri van Jan, de blauwgroene BMW M1 van Gert, de roodzwartwitte Capri gereden door Hans en de blauwe club Lancia gereden door Rick.

Als de rode lichten uitgaan, stuiven we weg, Rick heeft weer de ondankbare taak om in de lastige baan 6 te starten, hoewel als je even aan de auto moet wennen, verlies je op baan 6 niet zoveel tijd als in baan 3 b.v. maar Rick begint aan de baan te wennen, want hij rijdt evenveel ronden als vorige week met de clubauto, en die is toch een stuk sneller, en het is een prestatie om met een Group5 evenveel ronden te rijden als met een LMP, dan ben je goed bezig ! Hans draait rustig zijn rondjes, laat zich niet gek maken, weet dat hij de aan de auto’s en de baan moet wennen, en rijdt maar 1 ronde minder als vorige week met de LMP, dus ook hier een flinke progressie ! Dan Jan en Gert, die maken er een leuke wedstrijd van, de eerste stint gaat het gelijk, Jan net iets voor, in de 2e en 3e stint slaat Jan een gat van een ronde, houdt stand in de 4e en 5e stint en tijdens het wisselen hoor ik Jan verzuchten “zou mooi zijn als ik nu eens van Gert win !”, maar de constructie van de boxer-2 motor in het Group5 bracket, doet hem de das om, het pinion op het tandwiel begint steeds meer te krijsen, Gert loopt de achterstand van 2 ronden in, Jan probeert de finish te halen maar in de laatste 20 seconden geeft het tandwiel het op, en komt de Capri van Jan tot stilstand en moet Jan lijdzaam toe zien dat Gert hem op een ronde zet.  Toch maar de standaard motor terugzetten, Jan ! Ik mag gelukkig in baan 2 starten, kan ik misschien een stint Jim voorblijven, maar als Jim in baan2 komt te rijden, neemt hij waarschijnlijk iets teveel risico om mij in te halen, want hij vliegt er af en toe uit, terwijl de  BMW 320 probleemloos in een hoog tempo zijn rondjes draait, wat een heerlijke auto ! En een snelste tijd van 11,8 in baan 2, dat zit er dus toch in. En zo gaat het door, de BMW 320 blijft maar rondgaan in een hoog tempo, ik hoef er niet veel voor te doen (ga dooreen stom foutje één keer eruit), Jim probeert aan te haken, maar rijdt daarbij iets over de grenzen van zijn BMW M1. Op het eind moet de BMW M1 van Jim 2 ronden toegeven op de BMW 320, dat hadden we niet gedacht, gezien de kwalificatietijden !  Mooi debuut van de BMW 320, maar in de volgende race gaan we zien wat het waard is als de snelle jongens aan de start komen.

In de 2e race 5 rijders aan de start:
Van rechts naar links in baan 1 t/m 5: Jos, Joop, Sander Knol, William en Sander Klappe.

En aan de startstreep staan gereed:
Van links naar rechts: de blauwwitte BMW van Jos, de blauwe Ferrari van Joop, de blauwe club Ferrari gereden door Sander Knol, de witte BMW M1 van William en de witte club BMW M1 gereden door Sander Klappe.

Als de rode lichten doven, stuift het pak weg, Jos en Joop voorop, vlak daarachter Sander en Sander en William haakt aan, is erg snel, maar gaat soms over de grens, maar ja, wat wil je als je 4 maanden niet gereden hebt, dan duurt het even voor je jouw ritme te pakken hebt…. Jos en Joop gaan gelijk op de eerste 2 stints, maar in de 3e stint kan Joop het even niet meer bijbenen, heeft een paar uitstapjes en loopt 2 ronden achterstand op, daarna in baan 6 nog een rondje minder, maar dat rondje wordt weer ingelopen als Jos in baan 6 rijdt, en aan het eind heeft Jos nog steeds 2 rondjes voorsprong. Sander en Sander maken er een mooie race van, in de eerste stint gaat het gelijk op, maar in baan 6 en 1 moet Sander Klappe een rondje toegeven op Sander Knol die dan in baan 4 en 5 rijdt, maar als  Sander Knol in baan 6 en 1 rijdt (en Sander Klappe in baan 2 en 3), zijn de rollen omgedraaid, in de laatste stints gaan ze als aan een elastiekje over de baan, Sander Knol voorop, maar nooit meer dan 30 cm verschil, tot een klein uitvliegertje van Sander Klappe ervoor zorgt, dat het verschil op het eind is uitgegroeid tot een luttele 13 baanstukken.   

De uitslag:

Bij de keuring was er alleen een waarschuwing aan Jan, dat hij de volgende keer de standaard (dus de gele flat6 motor) ingebouwd moet hebben.

Na afloop vraagt Joop of hij even mijn BMW 320 mag proberen, Joop vond deze in de race goed liggen en gaat dat even uitproberen in baan 3 en rijdt er meteen een 11,4 mee, Jos gaat deze proberen in baan 2 en rijdt er een 11,2 mee. Sander Klappe, een BMW aanhanger, zit al langer uit te kijken naar een BMW group5 en begint in baan 2 en na een rondje rijdt hij al sneller als met de club BMW M1 in de race. Hij rijdt er een flink aantal ronden mee en weet zelfs een keer een 11,1 mee te rijden (zo snel als Jos in de kwalificatie !). Voor Sander is de keuze al duidelijk, hij gaat ook (sparen) voor een BMW 320.

Als iedereen weg is, rij ik zelf een paar rondjes met de 320, hmm, gaat al een stuk beter, ik rij meteen een 11,5 en 11,4 en besluit een 4 minuten race te rijden. Omdat de auto, als ik ga pushen er op de brug uit het spoor loopt, besluit ik om toch nog een heel klein beetje lood (nog geen gram) vlak voor de sleper erbij te voegen, blijkt een goede zet, want ik rij ik 2 races van 4 minuten zonder uitvliegers en kom nu in de 11,3 en bijna 21 ronden (20,80 en 20,79), waarvan 11 ronden onder de 11,5! Tevreden ruim ik alles op, een 11,2 en 21 ronden zit er wel in voor mij (ja, de echt snelle jongens rijden misschien wel onder de 11).  

Ik ben heel tevreden met deze slotcar, spreekt mij erg aan (kijk maar de film Adrenalin ofwel “the BMW touring car story), en ik kan er lekker mee blijven pushen en is heel stabiel.  Ben benieuwd of dat dit weekend bij de nationale Group5 race in Witmarsum ook zal blijken (als iemand tenminste met zo’n BMW 320 gaat rijden, ligt eigenlijk niet zo voor de hand, want deze is hoger dan de andere group5 auto’s). De tijd zal het leren of dit de snelste Group5 auto zal zijn (de stabielste is het voor mij zeker wel).

Tevreden rij ik weer naar huis, het was een leuke avond, met een goede opkomst en ik heb een heerlijke race gereden. Dit smaakt naar meer, ik kijk al uit naar de volgende Group5 race !