zondag 27 maart 2011

Verslag clubrace met clubauto's op 7 januari 2011

Clubrace met clubauto’s op 7 januari 2011.


De eerste vrijdag in 2011 zijn we gestart met een nieuwe klasse, de clubauto’s. Dat kunnen de Carrera DTM’s zijn maar ook de Ninco Mercedes DTM’s of de Ninco Alfa’s.
En om de geluksfactor uit te bannen, rijdt iedereen met alle vier de auto’s, en wel met dezelfde auto in hetzelfde spoor. Nu is alleen het rijden van belang, dus meer kansen voor iedereen.

Hoewel een aantal vaste rijders niet aanwezig konden zijn (ze moesten trainen in het verre Friesland voor de endurance race op zaterdag), waren we toch nog met 7 rijders.

Vooraf jutte Jan menigeen op door te verkondigen dat de uitslag wel eens heel anders zou kunnen zijn dan bij de ‘normale’ races met de eigen slotcars. De stemming zat er in ieder geval goed in. 

Ditmaal gingen we van start met de Carrera DTM’s, twee Mercedessen en twee Audi’s:


De kwalificatie.


Niels beet de spits af in de kwalificatie, en zette meteen een mooie 12,6 neer, daar zou de rest best eens hun tanden op stuk kunnen bijten ! Wel was te zien dat Niels ook met een soortgelijke auto in de DTM rijdt, Ron daarentegen had dat voordeel niet, en met zijn nieuwe Slot-It regelaar lukte het niet om in de 12 te rijden, maar de volgende keer zal dat zeker lukken. Jorg, Jan en Gert reden allemaal een fractie sneller dan Niels, dat beloofde spannende races ! Dat Roel en Joop sneller zouden rijden, waren ze aan hun stand (rij-ervaring) verplicht, maar de verschillen waren duidelijk minder groot (halve seconde) dan in de andere wedstrijden. 

In cijfers:

rang
Naam
Tijd
Rijdt in heat
Start in baan
1
Joop
 11,866 
2e
3
2
Roel
11,949
1e
2
3
Gert
12,457
2e
4
4
Jorg
12,468
2e
2
5
Jan
 12,569 
1e
4
6
Niels
12,674
1e
1
7
Ron
13,206
1e
3

 

De race.

In de eerste race kwamen aan de start, Niels, Roel , Ron en Jan (Roel en Jorg hadden gewisseld van heat, zodat er in beide heats spannende races konden ontstaan).
Niels reed erg constant (vooraf had Jan hem een peptalk gegeven, “Rij je eigen race, let niet op de anderen, je kunt het”). Nou dat heeft gewerkt, we hebben Niels nog niet zo geconcentreerd zien rijden, en met gemiddeld 19 rondjes (zelfs in baan 4 bijna 19), reed hij bijna 77 ronden, en duidelijk te snel voor Jan en Ron, maar die hielden elkaar weer aardig in evenwicht. Ron was de eerste stints wel wat sneller (telkens ruim 18 ronden, baan 4 zorgde voor een dipje , maar in baan 1 sloot hij af met weer ruim 18 ronden), en eindigde met bijna 72 ronden. Jan reed in de eerste drie stints telkens bijna 18 ronden, lag dus zowat gelijk met Ron, maar een fraaie eindsprint in baan 3 met bijna 20 ronden (jawel bijna 20 !) , sloeg hij een gat van 2 ronden en eindigde met ruim 73 ronden. Roel deed wat er van hem verwacht werd en met gemiddeld 20 ronden (de bijna 19 ronden in baan 4 werden goedgemaakt door 21 ronden in baan 3), eindigde hij met ruim 80 ronden, en Joop wist toen wat hij moest rijden.

In de tweede race was het een fraai gevecht tussen Jorg en Gert. Jorg kon in baan 2 twee ronden uitlopen op Gert in baan 4, maar daarna kwam Gert steeds dichterbij, en na drie stints had hij nog maar een half rondje achterstand op Jorg. In de laatste stint perste Jorg in baan 1 ruim 19 ronden eruit (nog meer dan in baan 2 en 3 !), en daar kon  Gert in baan 3 niet tegenop, hij probeerde het wel, maar reed een paar keer boven de limiet, wat een uitvliegers tengevolge had, en aan de 19 ronden kwam hij nu niet, en eindigde daardoor een ronde achter Jorg. Joop reed een solo race, reed ‘virtueel’ tegen Roel in de vorige stint, maar liet er met gemiddeld 21 ronden geen twijfel over ontstaan wie de snelste was. Met ruim 84 ronden een mooi resultaat ! En dan te bedenken dat zijn clubrecord met de eigen snelle DTM maar 2,5 ronde hoger ligt, net 77 ronden.

In cijfers:

Plaats
Naam
Gestart in
Ronden per stint
Ronden + baanvakken
1.
Joop
Baan 3
21,18-20,64-21,20-21,46
84 ronden,   48 baanvakken
2.
Roel
Baan 1
20,88-21,05-18,69-20,08
80 ronden,   68 baanvakken
3.
Niels
Baan 1
19,08-19,81-19,08-18,95
76 ronden,   92 baanvakken
4.
Jorg
Baan 2
19,64-18,08-18,24-19,24
75 ronden,   20 baanvakken
5.
Gert
Baan 4
17,54-18,28-19,73-18,47
74 ronden,   02 baanvakken
6.
Jan
Baan 4
17,96-17,77-17,96-19,95
73 ronden,   64 baanvakken
7.
Ron
Baan 3
18,27-18,48-16,83-18,23
71 ronden,   81 baanvakken



De eerste race met de clubauto’s was een succes, spannende gevechten, iedereen super geconcentreerd, en dat vertaalde zich naar de uitslag, zowel Niels, Jorg, Gert, Jan en Ron reden harder dan met hun eigen DTM auto’s.  Nu moet er natuurlijk wel bij gezegd worden dat deze Clubauto’s 90 gram magneetkracht hebben (maar lopen wel iets langzamer), tegenover de eigen DTM’s 70 gram, maar dat doet aan het resultaat niets af, er is erg goed gereden !

Diegenen die niet aanwezig konden zijn, hebben een spannende race avond gemist ! De volgende keer met nog meer deelnemers zal het aan de top ook spannender worden, met hopelijk net zo kleine verschillen als tussen de plaats 3 t/m 7 vandaag !



Tussenstand 2011.



Stand clubauto's
1
Joop
13
2
Roel
9
3
Niels
6
4
Jorg
4
5
GertJ
3
6
JanK
2
7
Ron
1










William
0

Brian
0

John
0

Kevin
0

MarcoK
0

Heralth
0

MarcovE

0

Geert
0

Guus
0

Simon
0

Jos
0

Hans
0