zondag 8 januari 2012

Eerste LMP clubrace in 2012

LMP clubrace op 6 januari 2012.


Vanavond waren wel 13 rijders present, 11 Speedtrackers (van de vaste rijders waren alleen Simon en Kevin afwezig) en twee gastrijders uit Twente (Joop K, alias Sjors en Mathijs).

Dat betekende 3 manches, een lange avond, en we begonnen dus om klokslag negen uur met de kwalificaties.

De keuring.


Vooraf werden de auto’s gekeurd, de meesten waren al goed, bij enkele moest er nog een kleine correctie aangebracht werden, een paar waren op het randje, en slechts een auto was niet volgens de regels, de Mazda van Mathijs, veel te veel magneetkracht (37 gram), maar aangezien  gastrijders niet in de totaalstand 2012 worden opgenomen, kon hij buiten mededinging meedoen. 

De kwalificatie.


John en Joop waren met afstand de snelsten rond de 11 seconden, daarachter vijf rijders (Roel, Jos, Marco, Brian en Hans), waarvan de tijden dicht bij elkaar lagen rond de 11-half, dan een groepje van drie (Jan Gert en Sander), die elkaar weinig toegaven met tijden in de 12, en het drietal (Mathijs, William en Sjors) die allen in de 13 reden.

De tijden:
Nr.
Rijders:
Tijd
 P.R.
Heat
Lane
Slotcar
1
John.
10,960
P.R.
3e
2
Slot-It Jaguar XJR12
2
Joop vdZ.
11,231
P.R.
3e
3
Slot-It McLaren F1 GTR
3
Roel
11,488
P.R.
3e
1
Slot-It McLaren F1 GTR
4
Jos
11,535
P.R.
3e
5
Slot-It McLaren F1 GTR
5
Marco K.
11,544

2e
6
Slot-It McLaren F1 GTR
6
Brian
11,610

2e
2
Slot-It Jaguar XJR12
7
Hans
11,888

2e
3
Slot-It Jaguar XJR9
8
Jan K.
12,235

2e
5
Slot-It Nissan R390
9
Gert J.
12,469

2e
4
Slot-It Porsche 956
10
Sander
12,670
P.R.
1e
1
Slot-It Jaguar XJR12
11
Mathijs
13,107

1e
6
Slot-It Mazda 787B
12
William J.
13,355

1e
2
Slot-It Nissan R390
13
Sjors (Joop K.)
13,815

1e
5
Spirit Reynard

De 1e race heat.


Van onder naar boven (de slotcars) en van rechts naar links (de rijders): de Jaguar van Sander, de Nissan van William, de Reynard van Sjors en de Mazda van Mathijs
William ging er meteen vandoor in baan 2, de anderen moesten in de minder snelle banen iets toegeven, maar daarna nam Sander de leiding over en hield die, regelmatig rijdend, tot het eind en eindigde als eerste in deze heat. Halverwege de race kwam Mathijs langszij bij William, die daarna een ongelijke strijd reed (tegen een aan de baan plakkende Mazda). Mathijs eindigde vlak achter Sander als tweede, voor William, die voor de eerste keer een wedstrijd reed op de nieuwe baan en vlak achter Sander en Mathijs als derde eindigde. Sjors (ofwel Joop K.) kwam erachter dat een Spirit Reynard met zijn korte wielbasis minder geschikt is op deze baan, en eindigde kansloos al laatste in deze heat, maar Sjors verzekerde dat hij een volgende keer met geschikter materiaal aan de start zal verschijnen.

De 2e race heat. 

Van onder naar boven (de slotcars) en van rechts naar links (de rijders): de Jaguars van Brian en Hans, de Porsche van Gert, de Nissan van Gert en de McLaren van Marco.

In de snelste banen (2 en 3) namen Brian en Hans meteen een ronde voorsprong, Gert kon nog volgen in baan 4, maar Jan en Marco in baan 5 en 6 moesten meteen wat toegeven. Dat bleef even zo, daarna begon Marco in de andere banen lekker te draaien en op de rest (behalve Brian) flink in te lopen. Hans vond in baan 4 zijn “Waterloo”, had een aantal uitvliegers, had wat pech met wat laat reagerende marshals, en besloot de “pijp aan Maarten te geven” (reed dus niet verder). Gert reed een regelmatige race, maar had te maken met sterk rijdende Brian en Marco en eindigde dus als derde in deze heat. Jan had het zwaar in baan 6, maar reed in de andere banen met veel plezier rond, eindigde weliswaar als vierde in deze heat, maar dat is een vertekend beeld, in de vorige heat zou hij met de snelsten meegereden hebben. Brian eindigde dus als eerste voor Marco, Gert, Jan en Hans.

De 3e race heat. 

Van onder naar boven (de slotcars) en van rechts naar links (de rijders): de McLaren van Roel (staat niet op de foto), de Jaguar van John en de McLarens van Joop en Jos.
Van links naar rechts (de slotcars): de McLaren van Roel (staat niet op de foto), de Jaguar van John en de McLarens van Joop en Jos


John ging er weer als een speer vandoor, op baan 6 na, allemaal 20 ronden of meer, een klasse apart en eindigde dus als eerste in deze heat en overall. Joop probeerde John te volgen, maar dat resulteerde in een flinke uitvlieger, zodanig hard in de boarding, dat zijn McLaren niet verder kon, met de Jaguar vervolgde. Die auto hield het ook niet lang vol, zodat Joop in arrenmoede  moest overschakelen op zijn GroepC auto, maar hij bleef rijden voor het klassement. Jos en Roel deden weinig voor elkaar onder, in de snelle banen kon Roel een voorsprong nemen op Jos in de langzamere banen, maar zodra Jos die gehad had, ging de turbo erop en in de laatste stint in baan 4 rijdend ging Jos, Roel in baan 6 rijdend, voorbij, en dubbelde hem nog een keer. John als eerste, voor Jos en Roel en pechvogel Joop als vierde in deze heat.

Eind uitslag.


John was met afstand de snelste, Jos en Roel hielden elkaar aardig in evenwicht, Brian, Marco Joop en Gert eindigde ook dicht bij elkaar, terwijl Sander , Mathijs, Jan en William weinig voor elkaar onderdeden. De eerste drie en Gert reden meer rondjes als in begin december.
In cijfers:

Nr.
Naam
Auto

Gestart in

Ronden per stint
Ronden + baanvakken
P.R.
1.
John
Jaguar
Baan 2
21-21-20-20-18-20
120 ronden, 49 baanvakken
PR
2.
Jos
McLaren
Baan 5
19-17-18-19-20-19
112 ronden, 28 baanvakken
PR
3.
Roel
McLaren
Baan 1
19-19-19-19-18-17
111 ronden, 15 baanvakken
PR
4.
Brian
Jaguar
Baan 2
19-19-18-17-16-17
106 ronden, 91 baanvakken

5.
Marco K.
McLaren
Baan 6
14-17-18-19-18-17
103 ronden, 44 baanvakken

6.
Joop vdZ,
McLaren
Baan 3
17-19-13-16-18-19
102 ronden, 04 baanvakken

7.
Gert
Porsche
Baan 4
18-17-15-15-17-16
  98 ronden, 53 baanvakken
PR
8.
Sander
Jaguar
Baan 1
16-16-17-16-14-15
  94 ronden, 38 baanvakken

9.
Mathijs
Mazda
Baan 6
16-14-14-17-16-16
  93 ronden, 73 baanvakken

10.
Jan K.
Nissan
Baan 5
16-12-15-16-16-17
  92 ronden, 14 baanvakken

11.
William
Nissan
Baan 2
18-15-15-15-14-14
  91 ronden, 47 baanvakken

12.
Sjors
Reynard
Baan 5
15-12-12-14-14-15
  82 ronden, 77 baanvakken

13.
Hans
Jaguar
Baan 2
19-18-8-0-0-0
  45 ronden,   0 baanvakken



Tussenstand 2012.


Aangezien alleen clubleden in de stand kunnen worden opgenomen, is de tussenstand nu nog een (gedeeltelijke) weergave van de uitslag. 

Stand LMP
1
John
17
2
Jos
13
3
Roel
10
4
Joop
6
5
Hans
1
6
Kevin
0
6
Simon
0

 
0

 
0
  Runners-UP
1
Brian
8
2
MarcoK
7
3
GertJ
5
4
Sander
4
5
JanK
3
6
William
2
7
Niels
0
7
Ron
0
7
MarcovE
0
7
Guus
0