zondag 17 januari 2016

Een goede voorbereiding is het halve werk….

We beginnen 2016 met een clubrace met de LMP (Le Mans Prototypes).
Jos ziet om half negen, dat iedereen binnen is en roept al “we kunnen beginnen”, hoho, niet iedereen heeft zijn slotcar al gereed, en er wordt nog druk getrained.  Maar om negen uur beginnen we toch met de kwalificatie (in baan 3, want het is de eerste, dus oneven maand), Jan bijt de spits af,  en heeft er zin in met zijn Lola, en rijdt een 12 blank, Sander Klappe gaat iets sneller met zijn McLaren, maar mijn McLaren loopt daarentegen niet lekker, contactproblemen, en ik rij een 11,7, vreemd, normaal rij ik een elf laag, slepers maar iets anders afstellen en het beste ervan hopen. Jim gaat steeds sneller met zijn Lola en rijdt een elf blank, Sander Knol duikt net onder de elf met zijn Audi R18, Joop gaat als de brandweer met zijn Lola en rijdt een PR met een 10,4 ! Daar kan Jos met zijn identieke Lola niet onder, voor de eerste keer start Jos op de 2e plek, dus baan 2.
De uitslag van de kwalificatie:

Maar we beginnen met de eerste heat, met Jim in baan 1, Roel in baan 2, Sander Klappe in baan 3 en Jan in baan 4.  De race verhoudt zich als de kwalificatie, Jim gaat er vandoor met zijn snelle Lola, slaat gaandeweg een gat met de rest en rijdt meteen een PR van 122 ronden ! De McLarens GTR van Sander Klappe en Roel doen niet veel voor elkaar onder, ik kan Sander niet los rijden, maar krijg dank zij een uitvlieger van Sander toch weer lucht, mijn McLaren rijdt wel iets beter dan in de kwalificatie, maar rijdt nog lang niet als vanouds. Gaandeweg kan ik 1-2 ronden voorsprong opbouwen, en dat zal wel nodig zijn, want ik krijg nog de moeilijke baan 6 als Sander in de snellere baan 1 rijdt en baan 1 als Sander in de snelste baan 2 rijdt, dus het zal er om spannen.  Uiteindelijk blijk ik nog een smalle marge van 37 baanstukken over te houden. Dat moet beter de volgende keer, want Sander gaat steeds harder rijden. En Jan ? Die rijdt zijn eigen race, heeft er duidelijk zijn in want bij elke baanwissel hoor ik een tevreden gebrom “18 rondjes in baan 4 zo snel was ik nog nooit” en “19 rondjes in baan 5, het moet niet gekker worden”, nee, gekker wordt het niet want in baan 6 word je altijd met de neus op de feiten gedrukt, je rondjes rijden, hou hem erin…. In baan 2 kan Jan weer een mooi aantal ronden rijden wat hem tot een nieuw PR brengt van bijna 110 ronden ! Sander Klappe (toch nog een PR met 7 baanvakken) met en Roel eindigen beide in de 116 ronden en Jim legt met zijn 122 ronden (PR met 3 ronden) de lat al hoog voor Sander Knol in de volgende heat.

De tweede heat met Joop in baan 1, Jos in baan 2 en Sander Knol in baan 3. Jos gaat er natuurlijk er vandoor in de snelste baan 2 , Joop volgt op korte afstand en Sander kan het even bijbenen, totdat bij brug af een uitvlieger hem op achterstand zet. Jos gaat door in baan 3, maar nu kan Joop in de snelle baan 2 langzaam op hem inlopen, en heeft hem aan het eind van de 2e stint bijna te pakken. In de 3e stint gaat Joop, Jos voorbij (ja, die twee leggen elkaar niets in de weg, gaan even van het gas af om de snellere slotcar voorrang te verlenen en proberen aan te haken, tja, in zo’n “fabrieksteam”, hebben ze natuurlijk afspraken om in dit soort situaties elkaar niet van de baan te rijden). Joop bouwt zijn voorsprong gaande weg uit, moet ook wel want hij eindigt in de langzaamste baan 6 terwijl Jos in de snellere baan 1 eindigt. En ja hoor, halverwege de laatste stint komt Jos in baan 1 langszij Joop in baan 6, Joop probeert tevergeefs aan te haken, rijdt daardoor iets te snel en vliegt er een aantal keren eruit (ik hoor Joop nu nog op zichzelf mopperen). Sander Knol rijdt zijn eigen race, achter de twee kemphanen aan en rijdt eigenlijk tegen Jim in de vorige heat, wel jammer is dat ze niet in dezelfde heat reden (komt door de verdeling van de marshalls per heat). Achteraf blijkt Jim een rondje meer gereden te hebben als Sander Knol, als ze tegen elkaar gereden zouden hebben, had ik het nog niet geweten, met zo’n racer als Sander Knol is.

De uitslag van de race:

Joop doet de keuring (Gert is er jammer genoeg nog niet bij, beterschap Gert !), geen afkeuringen, ik kijk even over zijn schouder mee, zie dat mijn McLaren maar 11 gram motormagneetkracht trekt, dat is vreemd, ligt normaliter rond de 20 gram ? Joop wijst mij erop dat de motor erg hoog in het bracket zit, dat is niet normaal, dus maar eens open geschroefd, ja hoor, het losse lipje (dat gebruikt wordt om zowel de flat6 motor als de boxer2 motor in de steun te monteren), is gebroken , en de motor heeft zich daardoor losgewerkt. Hm, in de winkel hangt nog een nieuw bracket, dat maar monteren, want zo’n lipje is niet los verkrijgbaar.

Maar eerst maar eens mijn Groep5 preparen voor volgende week, ik kan voortaan maar beter beslagen ten ijs komen, want die slechte voorbereiding heeft me vanavond wel parten gespeeld. De motor in mijn Capri Groep5 is toch een 5 km sneller als mijn iets beter liggende BMW M1 groep5, dus als ik die motoren nu eens verwissel ? Toch geen sinecure, motorbrackets losmaken, motordraden los solderen (dat is iets minder werk dan de draden door al die openingen in het chassis peuteren), motorpinion van de ene motor iets naar buiten en van de andere iets naar binnen, draden weer aan solderen, motorbrackets weer monteren. Zo , nu loopt de BMW M1 wat sneller, en de Capri iets langzamer, de verschillen zijn nu wat kleiner geworden, blijkt ook dat de achterwielen van de Capri iets groter zijn de van de BMW M1. Ben ik voor volgende week alvast klaar, ze rijden beide in de 11 hoog, de BMW M1 een paar tienden sneller als de Capri.


Nu weer naar de McLaren GTR, motor eruit, en ik kan toch de onderste helft van het lipje met wat seconden lijm in het motorbracket lijmen (heb ik dus geen nieuw motorbracket nodig), en wat smeltlijm lijm vervangt de bovenste kant van het lipje. Alles in elkaar en de auto op de Magnet Marshall weegschaal, kijk nu 19 gram motor magneetkracht, zo hoort het, even kijken op de baan hoeveel verschil dat maakt.


Nou, het is inmiddels in de kleine uurtjes, maar het werk betaalt zich uit, ik rij nu een 11,1 in baan 3 en zelfs een 10,9 in baan 2. Ik kan gerust de LMP race in februari tegemoet zien en misschien Jim en Sander Knol wat partij geven. Voldaan rij ik op het late uur weer naar huis, bijna alleen op de weg, dat heb ik op de baan bij Speedtrack ook, maar ook alleen in de kleine uurtjes…..