woensdag 14 september 2016

De GT's gaan weer van start !

Vanavond zijn we met de gebruikelijke 9 personen, de echte die-hards, alleen Jan kan helaas niet aanwezig zijn.

Vanaf acht uur is iedereen bezig om zijn auto af te stellen en zijn regelaar in te stellen. Jim en Edwin komen dan ook binnen vallen  en zijn als laatsten druk bezig. Maar tegen negen uur kunnen we aan de kwalificatie beginnen.

Hans bijt de spits af met een 11,5 een paar tienden boven zijn PR, maar dit is pas de tweede keer dat we rijden na de zomerstop, dus de baan is nog niet zo snel. Rick is sneller maar blijft een tiende boven zijn PR. En Jim dan, die duikt meteen in de tien met een hoge 10,7 wat wel een PR is ! Daar komt Sander Klappe niet aan, rijdt wel een 10,9 Roel blijft op een 11 laag hangen, Sander Knol rijdt ook een 10,9 en pas als Joop aan de beurt is gaat de tijd van Jim eraan, Joop haalt er twee tiende vanaf met een 10,5 Edwin is nipt sneller met een hoge 10,4 en Jos is weer 3 honderdste sneller !  

In de eerste race rijden 5 rijders:
Van rechts naar links: Sander Knol als snelste, daarnaast Sander Klappe (er is nog niet gereden, dus nu elkaar al feliciteren ?), Roel, Rick en Hans, en de auto’s waarmee ze rijden:
van links naar rechts: de witte Corvette, gereden door Sander Knol, de oranje Spijker, gereden door Sander Klappe (zijn BMW Z4 was tijdens de training het sleperschoentje afgebroken, maar gelukkig kon Sander de Spijker van Joop lenen), daarnaast de witte BMW Z4 van Roel en de rode Corvette van Rick en de witte Corvette van Hans.

Bij de start nemen Sander Knol en Sander Klappe de kop, op enige afstand gevolgd door Roel, Rick en Hans. Zodra Sander Knol in baan 2 rijdt, neemt hij duidelijk afstand van de rest, en per stint breidt hij zijn voorsprong uit. Sander Klappe volgt op enige afstand, maar bouwt op zijn beurt een ruime voorsprong op,  op Roel. Daarachter ontspint zich een spannende strijd tussen vader en zoon van Ginkel. Rick loopt 3 ronden uit in de banen 4 en 5, terwijl Hans dan in 5 en 6 rijdt. Maar dan knabbelt Hans in baan 1, twee ronden af van de voorsprong die Rick had, maar die rijdt dan ook in 6. Hans in baan 2 rijdend maakt zijn ronde achterstand ongedaan op Rick, in baan 1 rijdend. Nu wordt het spannend, Rick in baan 2 rijdend loopt een ronde uit op Hans in baan 3, maar Hans zou Hans niet zijn om in baan 4 rijdend weer in te lopen op Rick in baan 3, net niet geneog om hem te achterhalen, maar de marge is minder dan 30 baanstukken !
Sander Knol eindigt als eerste in deze heat met een nette 125 ronden, Sander Klappe 3 rondjes erachter, Roel daar weer 4 rondjes achter en een kleine 5 rondjes daarachter de twee kemphanen Rick en Hans.

In de tweede heat aan de start (ze hebben er zin in !):
Van rechts naar links: Jos, als snelste, start in baan 1, dan Edwin, Joop en Jim, met een divers startveld:
De oranje Ferrari van Jos in baan 1, daarnaast de Gulf blauw/oranje Aston Martin van Edwin, de witte Ferrari van Joop en de rode Corvette van Jim.

Bij de start nemen Edwin en Joop de kop, achtervolgd door Jos en Jim. Als Jos dan in baan 2 rijdt, loopt hij in op Joop en uit op Jim, totdat het pechduiveltje toeslaat, Jos zijn Ferrari staat vlak voor de streep stil, draadbreuk ! Snel de oranje Corvette ingezet, maar dat kost hem toch een rondje. Bij het wisselen van de stint krijgt Jos even de tijd om zijn Ferrari door Joop te laten repareren, zodat hij de 3e stint toch weer met zijn oranje Ferrari kan vervolgen. Inmiddels is Edwin 1 rondje uitgelopen op Joop en 2 op Jim en Jos, die een inhaalrace begint, in baan 3 heeft hij Jim snel te pakken (maar die rijdt dan ook in baan 6), komt in dezelfde ronde als Joop (in baan 5) en loopt in op Edwin (in baan 4). Dan komt Joop in baan 6 en moet toezien hoe Jos een kleine twee ronden voorsprong neemt. Edwin houdt nog stand, maar ziet als hij in baan 6 rijdt, Jos in dezelfde ronde komen. Het blijft spannend, want dan eindigt Jos in baan 6, terwijl Edwin in baan 1 en Joop in baan 2 eindigen, terwijl Jim zijn achterstand op  Joop bijna heeft goedgemaakt. Het eindig in een thriller, Jos heeft het zwaar in baan 6, rijdt bijna 20 ronden, maar ziet Edwin in baan 1 ruim 22 rondjes rijden en op de eerste plaats eindigen. Joop gaat, ook 22 rondjes rijdend in baan 2 , Jos voorbij en eindigt als tweede, Jim komt heel dichtbij op 13 baanvakken van Jos en eindigt als vierde in deze heat, en de snelste in de vorige heat, Sander Knol rijdt ook 125 ronden, 36 baanvakken minder dan Jim !  
Het ligt dicht bij elkaar, de nummers 2 t/m 5 binnen een en kwart rondje !
Geen PR’s ditmaal behalve het een kwalificatie PR van Jim.

De volgende keer de clubauto’s (daar ben ik niet bij, dus geen uitgebreid verslag) en dan de classics !