woensdag 30 november 2016

Een inhaalrace in een snelle GT clubrace...

We waren toch weer met zijn negenen vanavond. Eigenlijk de vaste rijders zoals Joop, Jos, Edwin, de twee Sanders, Hans, Rick, uw reporter, en Finn begint ook zo langzamerhand tot de vaste kern te horen en brengt altijd supporters mee, die zich als inzetter zeer nuttig maken !

Finn mag beginnen met de kwalificatie en rijdt met zijn Corvette meteen een hoge 11, 1, een nieuw PR ! Dan weet de rest dat ze niet kalm aan kunnen doen, maar een uitdaging hebben ! Rick komt er bijna aan, is 12 duizendste langzamer, dat scheelt toch niets ! Hans gaat een tiende sneller, elf blank en Roel duikt als eerste onder de 11 met een hoge 10,8. Dat houdt niet lang stand want Sander Knol  rijdt bijna 2 tiende sneller met een lage 10,7 Sander Klappe is een tiende sneller dan Roel en daarna gaat het ineens erg hard, Joop knalt naar een lage 10,4 Jos rijdt ook een 10,4 maar is 67 duizendste langzamer dan Joop en Edwin rijdt een wat teleurstellende 10,6 dat mag je toch wel zeggen ?

De uitslag van de kwalificatie:

Voor de eerste race staan aan de start:
Roel start in baan 1, daarnaast Hans, Finn en Rick.
De Witte BMW Z4 van Roel staat klaar in baan 1, daarnaast de Corvettes, de witte van Hans en de identieke rode van Finn en Rick (houden jullie ze nog wel uit elkaar ?).

Bij de start is Hans het snelste weg, op de hielen gezeten door Roel, en Rick en Finn volgen op enige afstand. Zodra Roel in baan 2 komt te rijden, gaat hij Hans voorbij en neemt gaande weg steeds meer afstand, in deze heat wordt het duidelijk dat Roel en Hans als een en twee gaan eindigen, maar daarachter is het nog niet gedaan. In het begin neemt Finn 2 dan 3 rondjes voorsprong, maar komt dan in baan 6 te rijden, ziet zijn voorsprong tot 1 ronde slinken, in baan 1 rijdend komt Rick in baan 2 onderdoor en voorbij, Finn probeert in de laatste stint in baan 2 zijn ronde achterstand goed te maken, maar is nog wat ongeduldig (logisch als je een stuk jonger bent), heeft wat uitvliegers en moet de derde plaats aan Rick laten.  Roel, als eerste in deze heat met een nieuw PR, daarachter Hans, Rick en Finn.

In de volgende heat staan al klaar: 
Joop (met een brede glimlach) als snelste in baan 1 startend, daarnaast Jos, Edwin, Sander Klappe en Sander Knol.
In baan 1 staat de witte Ferrari van Joop, daarnaast de rode Ferrari van Jos, dan de Gulfblauwe Aston Martin van Edwin, de witte BMW Z4 van Sander Klappe en de witte Corvette, gereden door Sander Knol.

Edwin was niet tevreden over zijn kwalificatie en zijn auto (komt ook bijna nooit voor dat hij 2 GT’s voor moet laten gaan)en vraagt of hij Roel zijn BMW Z4 (dezelfde als die van Sander Klappe) als reserve mag gebruiken, voor het geval dat zijn auto niet zo goed rijdt. Uiteraard kan dat en van de BMW Z4 worden de bandjes alvast schoon gemaakt en klaargelegd. Daarop leggen Joop en Jos ook wat reserve auto’s klaar…

Bij de start zijn de Ferrari’s van Joop en Jos als snelste weg, op de hielen gezeten door Edwin, Sander Knol en daarachter Sander Klappe. Jos en Joop lopen weg van de rest. Edwin is niet tevreden over zijn Aston Martin en besluit om tegen het einde van de stint de reserve auto in te zetten, de witte BMW Z4 van Roel, hij ligt op dat moment vierde, en na even wennen aan de andere auto, begint hij een inhaalrace met twee ronden achterstand op Jos en Joop. Maar Jos en Joop houden het tempo erg hoog, draaien constant 22 rondjes in de eerste 4 stints (Jos zelfs 23 in baan 4 !), en hoewel Edwin ook 22 rondjes gaat draaien in stint 2 en 3 blijft de achterstand ongeveer hetzelfde, in baan 6 rijdend moet Edwin, logischerwijs, nog 2 ronden toegeven, maar dan komt hij in de snelle banen, terwijl Joop en Jos in de langzamere banen komen te rijden. Met 23 ronden in baan 1 en 2 weet Edwin Joop in baan 6 rijdend, net te achterhalen, en loopt bijna 3 ronden van zijn achterstand op Jos in, niet genoeg om hem in te halen, daarvoor rijdt Jos te constant, en Jos houdt 1,5 ronde voorsprong over en eindigt als eerste voor Edwin en Joop (in een nieuw PR !), die drie zitten binnen twee rondjes ! Daar kunnen de twee Sanders niet veel aan doen, Sander Knol rijdt in de eerste stint even op de 3e plaats, maar zodra Edwin van auto gewisseld heeft, moet Sander Knol in zijn 4e plaats berusten, rijdt wel erg constant maar net iets langzamer dan de top drie. Sander Klappe rijdt in deze heat constant op de 5e plaats, rijdt wel snelle tijden, maar rijdt af en toe ook op het randje en ja, dat kost wat tijd vanwege wat uitvliegers.  

Dat het hard ging, zie je behalve het aantal ronden ook aan de snelste rondetijden:
  • ·       Sander Knol rijdt in baan 2 en 3 een snellere rondetijd (10,662 resp. 10,704) dan in de kwalificatie !
  • ·       Datzelfde doet Edwin in de banen 1, 2, 3 en 4 ! (10,601 resp. 10,378 en 10,537 en 10,600) ! Duidelijk is dat de BMW Z4 van Roel meer in zijn mars heeft, dan Roel eruit haalt, Edwin is een halve seconde per ronde sneller !
  • ·       Finn rijdt in baan 3 een snellere rondetijd (11,009) dan zijn kwalificatietijd !
  • ·       Jos rijdt weliswaar niet sneller dan zijn snelle kwalificatietijd, maar alleen in baan 6 rijdt Jos in de 11, in alle andere banen allemaal in de 10 !
  • ·       Datzelfde doet Joop ook, alleen in baan 6 in de 11, de rest in de 10 !
  • ·       En ook Edwin doet dat, maar dat hebben jullie inmiddels wel begrepen.
  • ·       Sander Knol rijdt in baan 5 en 6 de snelste ronde tijd in de 11, maar in de andere banen wel in de 10 !
  • ·       Sander Klappe verdeelt de snelste rondetijd netjes, 3 banen in de 11 en 3 banen in de 10.
  • ·       Roel alleen in baan 2 in de 10, de rest in de 11.
  • ·       Hans, Rick en Finn, de snelste rondetijd in alle banen behalve 6 in de 11.

De totaaluitslag:


Geen issues bij de keuring.

Edwin kijkt zijn Aston Martin nog even na, stelt deze opnieuw af en rijdt daarna de tijden die we van hem gewend zijn.


Dat was het, de volgende keer de clubauto’s !