woensdag 22 maart 2017

Debuut van de Thunderslot Lola

Zo gewonnen, zo geronnen, de afgelopen twee weken waren we met 12 rijders (wat een luxe !), maar vanavond waren we met zijn achten, Jan zit in Portugal, Jim, Richard en Finn konden niet, zodat we ditmaal met zijn achten waren.

Na het nodige afstemwerk en training konden we met de kwalificatie beginnen.

De Thunderslot Lola van Roel mag als eerste van start, maar omdat Roel de slepers op een verkeerde manier heeft schoongemaakt, loopt de auto telkens uit het slot, en nadat Joop de slepers goed heeft gebogen, komt er nog een laatste ronde van een 11 hoog uit, dat kan sneller, een 11 laag moet zeker mogelijk zijn met deze auto. Een leerpuntje: nadat je je auto hebt geprepareerd, rij eerst nog even een rondje, zodat je zeker weet dat je auto ook goed rijdt in de kwalificatie !

Hans zet een mooie 11 laag met zijn P68 op de klokken, Sander Klappe blijft daar net boven (dat is met de Slot-It GT40 wel een prestatie, een lage 11 !), Rick geeft daar met zijn P68 twee tienden op toe, Sander Knol is wel iets sneller dan Rick, maar net iets langzamer dan Sander Klappe, maar Sander Knol kennende, zal hij in de race dat wel recht trekken, Joop zet een 11 blank op de klokken met zijn snelle Matra (snel op het rechte stuk, maar  in de bochten zijn de P68’ers sneller), Edwin duikt als eerste in de 10, en Jos mag als laatste dat proberen te verbeteren, eerst lijkt het niet te lukken, maar op het laatst lukt het, al knijpend, toch nog !

De uitslag van de kwalificatie, geen PR’s ditmaal: 
 
De indeling is bekend, twee races met 4 rijders en voor de eerste race zijn dat dan:
Sander Klappe start als snelste van deze vier in baan 1, daarnaast Sander Knol, Rick en Roel.
Links staat de Gulfblauwe Slot-It Ford GT40 van Sander Klappe in baan 1, dan de gele NSR  Ford MK4 van Sander Knol in baan2, de oranje NSR Ford P68 van Rick in baan 3 en de rode Thunderslot Lola T70 MK3 van Roel in baan 4.

Bij de start neemt Sander Knol in baan 2  de kop, achtervolgd door Roel, en op enige afstand volgen Sander Klappe en Rick.  In de volgende stint neemt Sander Knol een ronde voorsprong op Roel terwijl Sander Klappe en Rick hun ronde achterstand op Roel goed maken. Halverwege stoomt Sander Klappe op naar de 2e plaats in dezelfde ronde als de koploper Sander Knol, terwijl Rick en Roel in de langzamere banen twee ronden op beide Sanders moeten toegeven. De beide Sanders weten van geen wijken, en gaan onverdroten door in de 4e stint, Roel blijft in baan 1 op dezelfde afstand, terwijl Rick in die lastige baan 6 twee ronden moet inleveren. Dan loopt Roel in baan 2 in op Sander Klappe in baan 5, en komt op gelijke hoogte met Sander Knol in baan 6, terwijl Rick in baan 1 de schade beperkt houdt. Het wordt een spannende finale, Sander Klappe moet naar baan 6 weliswaar met een ronde voorsprong op Roel in baan 3 en Sander Knol in baan 1 en een ruime voorsprong op Rick in baan 2. Eigenlijk een ongelijke strijd, dat gaat Sander Klappe niet redden in baan 6, hij verkoopt zijn huid duur, maar ziet toch Roel en Sander Knol voorbij komen, terwijl Rick zijn achterstand halveert. Aan de finish is Roel eerste, op 30 baanvakken Sander Knol, een klein rondje daarachter Sander Klappe en 2,5 rondje daarachter Rick, die wel een PR rijdt ! Evenals Roel, die de felicitaties krijgt van Sander Knol, maar deze uitslag krijgt nog een staartje !

Maar eerst de volgende heat, en wie staan daar al klaar ?
In baan 1 start Jos (die niet geflitst wilde worden), daarnaast Edwin, Joop en Hans.
Bijna allemaal NSR Ford P68’s, in baan 1 staat de gele P68 met zwarte strepen van Jos, daarnaast de gele P68 van Edwin, Joop breekt de ban met zijn blauwe Slot-It Matra en de gele P68 met rode streep van Hans sluit de rij.

Bij de start neemt Edwin in baan 2 de leiding, niet verwonderlijk want Edwin is een snelle rijder en baan 2 is nu eenmaal de snelste baan ! Daarachter zitten Jos en Joop en op enige afstand Hans. Tegen de verwachting in breidt Edwin in baan 3 met 22 rondjes zijn voorsprong met een ronde uit op Jos in de snelle baan 2 (en 2 op Joop en 3 op Hans). Maar dan komt Jos op stoom en perst er 22 ronden uit in baan 3 en in baan 4, en maakt zo zijn achterstand op Edwin ongedaan. Joop en Hans zijn inmiddels op een ruime achterstand gereden en de plaatsen 3 en 4 in deze heat zijn wel verdeeld. Tussen Jos en Edwin blijft het spannend, beide rijden 20 rondjes (Jos in baan 5 en Edwin in baan 6), maar voor de laatste stint lijken de kaarten geschud, Jos in baan 6 en Edwin in de snellere baan 1, en hoewel Jos in baan 6 toch een mooie 20 ronden rijdt, is er geen kruit gewassen tegen de 22 rondjes van Edwin in baan 1. Joop rijdt 21 ronden in baan 2, komt iets dichterbij Jos, maar die houdt een flinke marge van 4 ronden over. Hans rijdt ook 21 ronden in baan 3, maar de rangorde in deze heat blijft ongewijzigd: eerste is Edwin, daarachter Jos, Joop en Hans (met een PR).

De (altijd voorlopige) uitslag:

Wat feitjes:
  • ·         Ditmaal geen kwalificatierecords
  • ·         Wel een race PR voor Rick, Hans en Roel
  • ·         Edwin, Jos en Sander Klappe rijden in baan 2  (en Joop in baan 3), een snellere rondetijd dan in de kwalificatie.
  • ·         Sander Knol rijdt in baan 2 en in baan 3 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie.
  • ·         Rick rijdt in baan 2, 3 en 4 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie.  
  • ·         Dat Roel in alle banen behalve baan 6 een snellere rondetijd rijdt dan in de kwalificatie is niet opmerkelijk, gezien zijn mislukte kwalificatie.

Na de wedstrijd wordt er, zoals altijd, gekeurd, of alle auto’s aan het reglement voldoen, normaliter zijn er geen issues, maar we hebben nu een nieuwe slotcar, die voor de eerste keer mee doet !
Minimum gewicht is 70 gram en daar voldoet de Thunderslot Lola van Roel precies aan.
26 gram ??? Dat is teveel, voor alle andere klassen is het 25 gram, maar voor de classics 20 gram !
Nogmaals meten, maar nu met het schoentje op de juiste plaats, zodat de slotcar midden op de weegschaal staat, nog steeds 26 gram.
Tja, wat met de wielen draaien, zodat het anker in de motor iets anders staat, dat mag, de laagste meting geldt, maar 25 gram is nog steeds teveel.

Voor elke gram teveel magneetkracht geldt een aftrek van 1%, volgens het wedstrijdreglement, zie de site: http://www.speedtrack.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=167&Itemid=110).

In dit geval 120,23 ronden wordt dan met 6% aftrek, minus 7,2 ronden is 113,20 ronden, dus de laatste plaats. Overigens zou met 5% aftrek het nog steeds de laatste plaats zijn (120,23 – 6 ronden = 114,23 ronden.

Even een toelichting m.b.t. de meeting, aangezien de magneetkracht iets kan afwijken hoe je de slotcar op de weegschaal zet (met een ankerzijde naar beneden of met twee ankerzijden naar beneden), geldt als regel dat bij overschrijding van de magneetkracht, voor de zekerheid nog even gemeten wordt, of de stand van het anker in de motor iets wijzigt in de hoogte van de magneetkracht (de laagste meting geldt).

Dus de definitieve uitslag wordt:
  1. Edwin
  2. Jos
  3. Joop
  4. Sander Knol
  5. Sander Klappe
  6. Hans
  7. Rick
  8. Roel
De stand bij de classics:
17-3-2017
Totaal
aantal races
Klasse A
punten
Jos
10
1
Edwin
14
1
Joop
7
1
Sander Kn
5
1
Sander Kl
4
1
Roel
1
1
Jim
0
0
Simon
0
0
Tom
0
0
Totaal
aantal races
Klasse B

punten
Hans
3
1
Rick
2
1
Jan
0
0
Finn
0
0
Richard
0
0
Gert
0
0
Ton
0
0

De totaalstand:
17-3-2017
aantal races
Klasse A
Totaal
Jos
131
9
Edwin
102
8
Joop
91
9
Sander Kn
80
9
Jim
74
8
Sander Kl
61
9
Roel
43
9
Tom
19
2
Simon
4
1
Klasse B

Totaal

Hans
37
8
Rick
20
6
Finn
19
7
Richard

11
7
Jan
10
6
Gert

0
0
Ton
0
0


P.S. Na de keuring maar nieuwe bandjes onder mijn Thunderslot Lola gezet en een stukje tape onder de motor, resultaat 17 gram magneetkracht en nagenoeg dezelfde rondetijden. Dus de volgende keer weer 120 ronden proberen te halen zodat het ditmaal een echt PR is !