vrijdag 14 april 2017

De onderlinge verhoudingen in de GT weer opgeschud !

Vanavond waren we met zijn achten, tijdens de eerste GT race kwam Jim ook nog binnen, zodat we uiteindelijk met zijn negenen konden racen.

De kwalificatie deden we met zijn achten, Richard mocht als eerste van start en reed een nette 12 blank met de oranje Corvette van Jos, die blijkbaar van een iets rustiger motor was voorzien, waant Jos had zijn slotcar wat ge"downgraded", zodat hij wat handelbaarder was. 
Finn knabbelde toch een halve seconde van die tijd, en Roel bleef nog net in de 11 laag. Sander Klappe dook als eerste in de 10 hoog, Edwin zette een 10,4 op de klokken met zijn nieuwe C7 Corvette, daar beet zowel Sander Knol als Joop hun tanden erop stuk, maar reden toch een mooie 10 half. Jos als laatste lukte het toch om met zijn C7 Corvette de tijd van Edwin nipt te kloppen, een hoge 10,3 was het resultaat !

De uitslag van de kwalificatie:
P.S. Jim was tijdens de kwalificatie niet aanwezig, en heeft dus ook geen tijd gezet !

De rijders van de eerste race:

Sander Klappe als snelste van deze heat gekwalificeerd, start in baan 1, daarna Roel, Finn en Richard.
De witte BMW Z4 van Sander Klappe staat gereed in baan, daarnaast drie Corvettes, de gele van Roel in baan 2, de rode van Finn in baan 3 en de oranje in baan 4 wordt gereden door Richard.

Na de start tekent zich als snel de rangorde af: Sander Klappe neemt direct de kop in de eerste stint, en daarachter met telkens een rondje onderling verschil, Roel, Finn en Richard. Van strijd is eigenlijk geen sprake, daarvoor zijn de verschillen te groot, Sander rijdt na zijn 21 ronden in baan een, 22 ronden in baan twee, en daarna blijft Sander steeds 20 of 21 ronden draaien, zodat hij afgetekend deze heat wint, voor Roel die ook constant rijdt, maar continue een ronde minder, zodat het verschil aan de finish een duidelijke 5 ronden bedraagt. Voor Sander Klappe is dat weer een PR. Tussen Finn en Richard lijkt de strijd ook gestreden, Finn loopt in de eerste 3 stints telkens een ronde uit op zijn vader, maar in de 4e stint zit Finn in baan 6, en dat is altijd lastig, Richard in baan 1 kan het tempo bijbenen. Maar wat gebeurt er dan, Richard verhoogt het tempo in baan 2, perst er 19 rondjes uit, terwijl Finn in baan 1 worstelt en Richard zijn achterstand van 3 ronden ongedaan ziet maken, en zo gaan we de laatste stint, in met Finn en Richard in dezelfde ronde, Finn in baan 2 en Richard in baan 3, deze strijd is nog niet gestreden. Finn probeert Richard voor te blijven, gaat er 110% voor, maar weet niet elke bocht te houden, dat kost hem kostbare seconden. Richard houdt het hoofd koel, en finisht ditmaal voor Finn ! Dat wordt voor Finn de volgende keer weer een uitdaging, om zijn vader te verslaan !


Dan de volgende race, Jim komt tijdens de eerste race binnen en kan dus nog meedoen, wel moeten de rijders voor de 2e race opnieuw ingevoerd worden in het tijdwaarnemingsprogramma (vandaar de uitslagen van de twee races apart en  de bijbehorende kwalificatietijden), maar dat lukt, zodat voor de 2e race kunnen starten:

Jos, als snelste in de kwalificatie, start op baan 1, daarnaast Edwin, Joop, Sander Knol en Jim.

De gele C7 Corvette van Jos in baan 1, daarnaast de rode C7 Corvette van Edwin in baan 2, de witte Ferrari van Joop in baan 3, en dan de twee C6 Corvettes, de witte, gereden door Sander Knol en de rode van Jim.

Bij de start neemt Edwin meteen de kop in baan 2, niet zo verwonderlijk, want dat is een snelle baan, dus 22 ronden is op zich niet bijzonder voor Edwin, maar wel dat Edwin dat in elke baan (behalve baan 6), dat hoge tempo weet aan te houden, zodanig dat niemand daar meer aan weet te komen. Daarachter is het spannender, Jos ligt na baan 1  een ronde achter, weet in baan 2 gelijk tred te houden met Edwin, maar moet in baan 3 toch weer een ronde toegeven. Omdat Jos vermoedt dat zijn motor niet alle PK’s ophoest, wisselt hij zijn nieuwe Corvette voor de rode Ferrari, en dan draait hij in baan 4 weer 22 ronden, maar weet dat tempo in baan 5 en 6 niet aan te houden. Achter Edwin en Jos, rijden Joop en Sander Knol de halve wedstrijd gelijk op, dan weet Sander Knol in baan 1 uit te lopen op Joop in baan 6 en daarna gestaag zijn voorsprong uit te breiden. Jim ligt halverwege ook nog een ronde op Joop achter, maakt daarna gebruik dat Joop in baan 6 rijdt, gaat Joop voorbij en komt in dezelfde ronde als Sander Knol. Maar Sander rijdt nu in de snelle banen 2 en 3, is nu echt aan het jagen,  ziet Joop en Jos worstelen, en Jim in de banen 3 en 4 rijden, neemt afstand van Jim, loopt op Jos in, maar Jos heeft in baan 6 nog 2 ronden voorsprong op Sander Knol in baan 3, dat wordt spannend, Jos rijdt een nette 20,5 ronde in baan 6, maar Sander Knol rijdt bijna 23 ronden in baan 3, passeert Jos en klopt hem met 22 baanvakken ! 
Dus Edwin is eerste, voor Sander Knol, Jos, Jim en Joop !  Zo, dat was een spannende ontknoping !

De uitslag:


Wat feitjes:
  • ·         Geen PR’s ditmaal in de kwalificatie
  • ·         Wel een PR in de race en wel voor Richard en Sander Klappe.
  • ·         Roel reed in baan 2 een snellere rondetijd als in de kwalificatie.
  • ·         Finn reed in baan 3 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie.
  • ·         Edwin reed in baan 2 en 3 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie.


Geen issue’s ditmaal bij de keuring, en dat brengt ons dan op de standen:

De stand in de GT klasse:
7-4-2017
Totaal
aantal races
Klasse A
punten
Sander Kn
39
3
Jos
34
3
Edwin
32
3
Joop
31
3
Jim
29
3
Sander Kl
18
3
Roel
15
3
Tom
12
1
Simon
0
0
Totaal
aantal races
Klasse B

punten
Hans
11
2
Rick
8
2
Finn
6
3
Richard
6
3
Jan
3
2
Gert
0
0
Ton
0
0

De totaalstand:
31-3-2017
aantal races
Klasse A
Totaal
Jos
165
12
Edwin
136
11
Joop
118
12
Sander Kn
103
12
Jim
90
11
Sander Kl
74
12
Roel
49
12
Tom
19
2
Simon
4
1
Klasse B

Totaal

Hans
42
9
Rick
24
7
Finn
23
9
Richard

14
9
Jan
10
6
Gert

0
0
Ton
0
0