zondag 9 oktober 2016

Spanning alom bij de GT's !

Een volle bak als ik binnenkom, een aantal jeugdleden, de vaste kern en ook Gert. Finn rijdt vanavond ook mee en had zijn supporters mee gebracht, die niet alleen aan de kant zaten, maar ook een handje hielpen en zelfs als marshalls fungeerden, wat erg op prijs gesteld werd. Kijk zo’n bevlogen ouders zien we altijd graag !

Nadat iedereen voldoende getraind had, konden we met de kwalificatie beginnen. Finn mocht de spits afbijten en reed een erg nette 11,7 met zijn oranjerode Corvette, niet gek voor de eerste keer met zo’n GT ! Gert had zijn Scaleauto BMW Z4 ingezet en reed sinds lange tijd zijn rondje, en dan is een 11 laag niet verkeerd. Hans zette meteen de toon door onder de 11 te duiken met zijn witte Corvette (een PR !), en dat kan Rick natuurlijk niet op zich laten zitten met zijn oranjerode Corvette, maar  komt er net twee tienden tekort. Dan gaat het ineens sneller als Jim zijn ronden draait met zijn rode Corvette, en een hoge 10,6 is meteen een PR. Sander Klappe gaat er eens voor staan, zijn witte BMW Z4 is door Joop voorzien van een nieuwe droparm en helemaal afgesteld, en Sander doet Joop zijn werk eer aan en rijdt een nieuw PR met een lage 10,6 ! Dat legt de lat weer hoger voor de rest, de BMW Z4 van Roel heeft niet zo’n afstelbeurtje gehad en heeft ineens slecht contact, een lage 12 is het resultaat, dat kan beter ! En dat laat Sander Knol zien, die snoept met de witte Corvette een tiende van de tijd van Sander Klappe af (ook weer een PR !) en dan komt Joop met zijn witte Ferrari, wat heeft die slotcar een goede wegligging, een hoge 10,3 is het resultaat en een PR voor Joop !. Jos kan dat natuurlijk niet op zich laten zitten, rijdt ditmaal niet met de rode Ferrari maar met zijn snelle oranje Corvette, en moet verrassend toch 5 honderdste op Joop toegeven, zal Joop dan toch met de poleposition gaan strijken ? Even ziet het er daar wel naar uit, maar Edwin weet er toch een lage 10,3 uit te persen, met zijn Gulfblauwe Aston Martin. en daarmee is de indeling voor de race wel bekend. 
Toch weer vijf PR's, het gaat steeds sneller ! 

In de eerste heat aan de start (van rechts naar links): Hans als snelste in deze heat begint in baan 1, daarnaast Rick, Gert, Finn en Roel sluit de rij.
En aan de startstreep staan:
De witte Corvette van Hans in baan 1, daarnaast de oranjerode Corvette van Rick, de zwarte BMW Z4 van Gert, daarnaast weer een oranjerode Corvette maar dan van Finn (lijkt me lastig uit elkaar te houden, maar Finn vertelde me dat zijn Corvette blauwe achterbanden heeft, kijk, dan heb je een houvast !), en de witte BMW Z4 van Roel sluit de rij.

Zodra de rode lichten uitgaan is iedereen goed weg, maar er gebeurt val alles in deze eerste stint, bijna iedereen heeft een of meerdere uitvliegers en zowat iedereen heeft op kop gelegen, maar aan het eind van de 4 minuten hebben Hans en Rick de kop achtervolgd door Roel, Gert en Finn. Hans en Rick blijven de kop houden, totdat Hans in de 3e stint een ruime voorsprong neemt op Rick, die probeert bij te blijven en af en toe over zijn grens gaat en dus er uit vliegt, toch je eigen race rijden Rick, want een uitvlieger kost je zo’n 5 seconden en die win je niet meer terug in een stint. Gert rijdt wel constant maar net iets minder snel (tja, daar breekt het bijna een jaar afwezig zijn, wel op), opmerkelijk is dat hij  in baan 1 een stuk beter rijdt dan in baan 2, geeft de snelle baan 2 teveel druk ? (daar moet je het goed kunnen maken ?). Finn rijdt mooi constant, begint in de langzamere banen en eindigt in de snellere banen, daar weet hij flink in te lopen op Gert, maar komt net 30 baanvakken tekort om Gert te achterhalen. Maar 110 rondes in je eerste GT race, dat doen er niet veel je na, Finn ! Geconcentreerd je eigen race blijven rijden, Finn, (en je niet teveel af laten leiden door je enthousiaste supporters ;-) ) dan komt het succes vanzelf, kijk maar naar Max Verstappen !   
Hans is begonnen in de snelle banen, heeft halverwege 2-3 ronden voorsprong op de rest, dat lijkt misschien genoeg, maar de BMW Z4 van Roel is juist begonnen in de langzamere banen en komt in de snelle banen echt op stoom, en Hans moet lijdzaam toezien dat zijn voorsprong gaandeweg slinkt, en ziet Roel in baan 2 rijdend, voorbij komen en dan heb je met zelf baan 6 voor de boeg, niet veel kans meer als de slotcars erin blijven. En zo eindigt Roel als eerste in deze manche, gevolgd door Hans, terwijl Rick voor Gert en Finn eindigt, de verschillen tussen de nummers 1 en 2 is net een ronde en tussen de nummers 3 en 5 nog geen 2 rondjes ! Dat worden weer spannende races de volgende keer !

Inmiddels hebben de matadoren van de tweede race ook achter de rijderspositie plaats genomen, Edwin, Joop en Jos wachten nog wat gelaten af, en Jim geeft aan dat de anderen voor hem een uitdaging zijn. 
Van rechts naar links: Edwin in baan 1, daarnaast Joop, Jos Sander Knol, Sander Klappe en Jim.
De bolides die zij inzetten zijn de Gulfblauwe Aston Martin van Edwin, de witte Ferrari van Joop, de oranje Corvette van Jos, de witte Corvette gereden door Sander Knol, de witte BMW Z4 van Sander Klappe en de rode Corvette van Jim.

Ook hier is iedereen goed weg, Joop, Edwin en Jos nemen de kop, op afstand gevolgd door de rijders in de langzamere banen, Sander Knol, Jim en Sander Klappe, die wat zenuwachtig in baan 5 begint.. Vooraan blijven de 3 kemphanen, dicht bij elkaar, Joop heeft na 3 stints nog de leiding, maar ziet dan Edwin onderdoor komen, terwijl Jos zijn achterstand in baan 6 redelijk beperkt houdt. Maar in de laatste 2 stints komt Jos in de snelle banen, en in baan 1 rijdend, achterhaalt Jos Joop, en gaat op jacht naar Edwin. Die heeft uitgerekend dat hij net genoeg voorsprong kan houden als Edwin zijn Aston Martin in de baan houdt, geen gemakkelijke opgave in baan 6, met in baan 2 een hijgende Jos in je nek ! Maar het lijkt te gaan lukken, als ook hier niet het venijn in de staart zit, met nog geen halve minuut te gaan, loopt de Aston Martin op de brug uit het spoor, en dat is voor Jos genoeg om Edwin te passeren, en dat kost Edwin toch zo’n 30 baanvakken ! Joop loopt in baan 1 ook nog een ronde in op Edwin, maar dat is niet genoeg, Jos eindigt voor Edwin en Joop, het verschil tussen de nummer een en drie is nog geen ronde !
Sander Knol en Jim maken het ook spannend, Sander begint in baan 4 en Jim in baan 6, dus bouwt Sander in het begin wat voorsprong op, ziet Jim in baan 2 rijdend in dezelfde ronde komen, bouwt zijn voorsprong weer wat uit als hij zelf in baan 2 rijdt, maar Jim weet in baan 5 eindigend, toch weer wat van Sanders voorsprong af te knabbelen, zodat Sander Knol een halve baan overhoudt aan de finish. En Sander Klappe, die reed in het begin onder druk, zoals hij later aangaf, en in baan 5 en 6 loop je daardoor 3-4 ronden achterstand op, en hoewel Sander Klappe daarna wat beter in zijn ritme komt, kan hij, ook omdat de rest elkaar opjaagt, de achterstand net meer goed maken.
Jos eindigt dus nipt voor Edwin en Joop op de eerste plaats, dan Sander Knol, vlak erachter Jim en Sander Klappe sluit de rij.  

De totaaluitslag:

Spannende races, geen records, behalve van Hans, die de barriere van 120 rondes slecht, een mooi PR.
Gert doet de keuring ditmaal, als voorzitter van de TC, en alle auto’s worden goedgekeurd.

Volgende week de clubrace met de LMP clubauto’s, als dat net zo spannend wordt als met de GT’’s, we gaan het zien !