maandag 4 april 2016

De groep5 clubrace van 1 april…….

Toen ik rond half acht binnen kwam, was de jeugd weer aan het trainen, 
onder leiding van Joop en assistentie van Jos (maker van deze foto’s), 
en wat ouders die als marschalls hun steentje bij droegen.

Na achten mogen wij aan de bak, al met al waren we met 9 rijders, van de vaste crew waren alleen Sjoerd en Jim afwezig, maar ditmaal deed Kristian met de senioren mee met zijn Group5 BMW M1, en hoe, maar daarover later meer !

Tegen negenen mocht Rick de spits afbijten met zijn nieuwe BMW 320, en reed meteen een PR met een 12,6. Hans kwam nog niet helemaal in zijn ritme, reed voor het eerst met zijn BMW 320 en had kort voor de kwalificatie nog wat lood toegevoegd en moest even zijn rempunten opnieuw bepalen en daardoor was hij wat langzamer dan Rick. Daarna mocht Kristian zich voor de eerste keer kwalificeren en deed dat professioneel, reed een knappe 11,6 met zijn mooi lopende BMW M1, dan Sander Klappe, ook met een BMW M1, deed wat hij kon met deze slotcar, kwam dichtbij maar moest toch 5 honderdste toegeven op Kristian, Sander Knol met de Ferrari ging marginaal sneller als Sander Klappe (vijf duizendste !), maar niet sneller als Kristian, wat wel aangeeft hoe goed Kristian gereden had. Ook Roel had veel moeite om sneller te gaan, de marge was weer 5 duizendste, maar nu in het voordeel van Roel. Wel leuk om te zien, hoe dicht het bij elkaar zit, dat belooft wat voor de race. Edwin weet toch altijd wat extra’s uit zo’n auto te halen, terwijl zijn BMW M1 echt niet sneller is als de auto’s die al over de baan gegaan zijn, en zijn ‘skills’ resulteren in een snelle 11,3. Joop heeft veel moeite om daar onder te gaan met zijn Ferrari, maar het lukt hem uiteindelijk wel met 23 duizendste….. Jos heeft duidelijk de best geprepareerde BMW M1 (wat loopt die auto lekker soepel), en samen met een geconcentreerde Jos (hij was vorige week door Edwin verslagen in de LMP clubrace, dat zat Jos niet lekker, en nu was hij wat meer ontspannen, en uitgerust ?, aan de start),  resulteerde dat in de snelste tijd !

Dat resulteerde in de volgende opstelling in de eerste race:
Van rechts naar links, Kristian, Sander Knol, Sander Klappe, Rick en Hans.

En de bijbehorende slotcars: de witte BMW M1 van Kristian start in baan 1, de blauwe (club) Ferrari van Sander Knol in baan 2, de witte (club) BMW M1 van Sander Klappe in baan 3 en de oranje BMW’s 320 van Rick in baan 4 en van Hans in baan 5.

Als de rode lichten doven neemt Sander Knol in de snelle baan 2 meteen de leiding, hij rijdt zelfs een snellere ronde (11,4) dan in de kwalificatie en is in no time uit het zicht van de andere rijders verdwenen. Daarachter ontsponnen zich gevechten om de 2e plaats tussen Sander Klappe en Kristian en om de 4e plaats tussen Hans en Rick.  Sander Klappe neemt in baan 3 een ronde voorsprong op Kristan in baan 2 , maar zodra Kristian in baan 3 komt te rijden, maakt  hij die ronde achterstand goed op Sander Klappe in baan 5. Dan moet Sander Klappe in de banen 6 en 1 telkens een ronde toegeven op Kristian in baan 4 en 5, zodat Kristian in baan 6 eindigend een voorsprong van 2 ronden heeft op Sander Klappe, die dat mag gaan goedmaken in de snelle baan 2. En dat wordt heel spannend, Sander Klappe rijdt alles uit de kast, en heeft na 2 minuten al een ronde goedgemaakt, dus het gaat erom spannen. Kristian houdt het hoofd koel, en houdt nog net 8 baandelen voorsprong, poeh, dit had geen halve minuut langer moeten duren ! Maar Kristian eindigt in deze heat op een mooie tweede plaats, achter Sander Knol en vlak voor Sander Klappe. Tussen vader en zoon van Ginkel ontspint zich een soortgelijk gevecht. Rick neemt in de banen 4 en 5 telkens een ronde voorsprong op Hans in de banen 5 en 6. Maar dan komt Rick in de buitenbanen 6 en 1 te rijden en Hans ziet kans in de banen 1 en 2 de achterstand goed te maken EN een ronde voorsprong te nemen. Dan komt Rick in de snelle baan 2 te rijden, probeert sneller te gaan dan Hans in baan 3 (hij rijdt wel snellere rondetijden, maar rijdt op het randje en ook er over heen, wat resulteert in nog een rondje extra achterstand, Rick eindigt in baan 3, en dat gaat beter, nu weet hij wel een rondje goed te maken op Hans, maar komt op het eind een rondje tekort. Tja, het gebeurde in baan 2 Rick, als je daar de volgende keer iets rustiger rijdt (en er dus minder uitvliegt), dan wordt het net zo’n spannende finish als tussen Sander Klappe en Kristian ! Maar zowel Rick als Hans verbeteren hun PR aanzienlijk !

De rijders voor de tweede race: 
Van rechts naar links, Jos, Joop, Edwin, en Roel.

De bolides staan al gereed:
Van links naar rechts: De blauwwitte BMW M1 van Jos start in baan 1, de blauwe Ferrari van Joop in baan 2, de witte BMW M1 van Edwin in baan 3 en de oranje BMW 320 van Roel in baan 4.

Jos, Joop en Edwin rijden vanaf de start ongeveer even hard, er zit weinig verschil tussen die drie de eerste 4 minuten. Zodra Jos in baan 2 rijdt, weet hij een de rest een rondje los te rijden, en dat blijft zi in de 3e stint. Dan komt Edwin in baan 6 te rijden, Joop profiteert hiervan en slaat en gat van een ronde, terwijl Jos een rondje extra uitloopt. Joop weet in baan 6 redelijk aan te haken bij Edwin in baan 1 en Jos in baan 5, hij verliest niet zo erg veel. Jos eindigt in baan 6 en weet ( Dus omdat hij dichter bij de finish mag beginnen), even veel ronden af te leggen als Joop in baan 1 en Edwin in baan 2 ! Dat resulteert in een fraaie eerste plaats voor Jos, ruim voor Joop en vlak daarachter (25 baanstukken) Edwin, die in baan 2 een ware inhaalrace reed, maar een minuutje tekort kwam. Roel eindigde hier op de 4e plaats op ruime achterstand, zijn tegenstanders reden in de eerste race….   Dus achter Sander Knol maar voor Kristian en Sander Klappe. Als Sander Knol in de kwalificatie 0,2 seconden sneller had gereden (dat deed hij namelijk in de race !), dan had Sander Knol gewoon met de 3 snelsten mee gereden, wat hij wel vaker doet….

De uitslag (met PR’s voor Jos, Edwin, Roel, Hans en Rick). 

 De wegblijvers hadden ongelijk, de Group5 mogen niet de snelste slotcars zijn, maar het ligt wel dichter bij elkaar dan bij de andere klassen, en dat komt omdat we met dezelfde motor rijden (net als bij de clubauto’s), en dat is wel zo leuk !

Volgende week de snelste klasse, dan kunnen de toprijders hun hart ophalen, met snelle motoren en snelle GT’s. Gaan we weer een strijd zien tussen Jos, Joop en Edwin en Sander Knol op het vinkentouw ? En welke BMW Z4 is ditmaal de snelste, die van Sander Klappe of die van Roel ? En gaat daar Jim met zijn Corvette tussen zitten ? Sjoerd gaat het lastig krijgen met de Corvettes van Hans en Rick, die steeds beter gaan rijden. 
En dan kan zomaar Ton, Simon of Tom opduiken en Gert, William en Jan gaan ook weer een keer rijden…..

Het kan weer een spannende vrijdagavond gaan worden….