woensdag 20 april 2016

Wie slaat nu zijn slag bij de LMP clubauto’s op 15 april ?

Deze keer waren de meeste vaste rijders aanwezig, alleen Jim was afwezig (Jan, Gert en William zijn een tijdje afwezig helaas), maar Ton was er wel bij, zodat we met zijn negenen konden beginnen.
Joop en Jos hadden ’s-middags de baan goed van stof ontdaan en de litzen schoongemaakt, zodat we onder prima omstandigheden de kwalificatie konden beginnen.   
Rick mocht als eerste en reed meteen een PR van 12 blank, daar had Hans niet van terug (2 duizendste boven zijn PR), zodat Hans de volgende keer als eerste mag beginnen. Ton liet zien dat hij goed overweg kan met de clubauto’s en verbeterde zijn PR met drie tienden tot 11,1, daar kon Roel niet onder, maar Joop wel, al moest hij daarvoor wel een PR rijden van 10,8 . Dan mag Sander Klappe, wat sleurt hij die auto over het circuit, dat moet een goede tijd worden en jawel, een 10,713 wat een duizendste boven het clubrecord van Edwin ligt, geweldig, hij legt meteen de lat hoog voor de volgende rijders. Sander Knol probeert het, maar blijft in de 10,8, Jos gaat wel harder, rijdt een nieuw PR van 10,731 maar is toch langzamer dan Sander Klappe.  Dan Edwin, hij rijdt erg strak, en moet wel een nieuw PR (en CR) rijden van 10,6 om Sander Klappe voor te blijven.
En zo krijgen we een mooie startopstelling….


De eerste race met:
Van rechts naar links: Ton start in baan 1, Roel in baan 2, Rick in baan 3 en Hans in baan 4 met de bekende clubauto’s:

Als de rode lichten doven, is Roel het snelste weg, voor Ton, Rick en Hans. En eigenlijk blijft deze status quo gehandhaafd. Ton is sneller dan Roel maar vliegt er vaker uit, waar Ton wel wat van baalt, tja, als je in elke baan sneller bent, dan wil je ook als eerste eindigen niet waar ? Maar Ton kennende neemt hij een keer revanche. En Hans moet in baan 4 en 1 ruim toegeven op Rick, komt in de laatste twee stints goed terug, maar zijn achterstand is te groot om voor Rick te eindigen. En dat Hans op het laatst  hard gaat bewijzen zijn rondetijden in baan 2 en 3 die zelfs sneller zijn dan in de kwalificatie. En zoals het begon, eindigt het ook, Roel 1e (in een PR), dan Ton (net geen PR), als 3e Rick (PR verbetering van 13 ronden !) en dan Hans, ook met een PR.  

Dan de opstelling van de tweede race, helaas geen foto, waar we anders een trotse Sander Klappe zouden zien, startend in baan 2, naast Edwin in baan 1, Jos in baan 3, Joop in baan4 en Sander Knol in baan 5. Geen verrassing waarmee ze gaan rijden:

Door een foutje van de wedstrijdleider, zal deze eerste stint 5 seconden korter duren dan 4 minuten, maar daar zal later een oplossing voor gevonden worden. Jos is als snelste weg, op de hielen gezeten door Sander Klappe en Edwin, terwijl Joop en Sander Knol in de langzamere banen wat moeten toegeven. Lang duurt deze volgorde niet, want als Edwin in baan 2 komt te rijden, gaat hij Jos en Sander Klappe (die onderling stuivertje hebben gewisseld) voorbij en bouwt geleidelijk zijn voorsprong uit. Jos weet in de laatste stints Sander Klappe op achterstand te rijden en eindigt op de 2e plaats achter Edwin. Tussen Sander Klappe, Joop en Sander Knol is het erg spannend, in de eerste stint heeft Sander Klappe een ruime voorsprong opgebouwd, maar zodra hij in baan 5 komt te rijden, slinkt zijn voorsprong als sneeuw voor de zon weg. Sander Knol, in baan 2 rijdend, achterhaalt hem en in de volgende stint is hij (in baan 3 rijdend), Sander Klappe in baan 6 voorbij. In de laatste stint gaat het gelijk op tussen die twee, maar Sander Knol houdt na 4 minuten 15 baanvakken over in zijn  voordeel. En Joop ? Daarvoor duurt de race 4 minuten tekort om beide Sanders te achterhalen, hij komt een heel eind in de snelle banen, eindigt bijna in dezelfde ronde. Vanwege de verlate start (iedereen rijdt 5 seconden te weinig in deze race), worden bij alle 5 rijders bij het totaal 45 baanstukken opgeteld. Dat leidt tot de volgende uitslag:

De jeugd komt eraan, dat is wel heel duidelijk !
Komende vrijdag de classics, daar zijn de verschillen tussen de P68’s en de rest duidelijker. Jos zijn P68 staat op eenzame hoogte, daar komt Edwin, hoe goed hij ook rijdt, nog niet in de buurt met zijn MK4. Wel is het altijd spannend tussen Jim, Edwin en Joop. Verder zal er ook weer een strijd zijn tussen Sander Knol, Roel en Sander Klappe, terwijl Hans en Rick steeds sneller gaan met hun P68’s. We gaan het vrijdag zien !