donderdag 14 april 2016

De GT clubrace van 8 april met een verrassende uitslag.

Vandaag waren we met zijn elven, want behalve de vaste crew waren Tom en Simon ook van de partij, en lieten meteen aardig van ze spreken !

Maar we beginnen met de kwalificatie, en het zou hard gaan vandaag, Rick mag beginnen en laat zien dat hij snel leert, nu al een 11,4 (dat is een verbetering van zijn PR met 1,5 seconde !), Hans komt daar niet aan, rijdt een 11,7 (toch ook verbetering van zijn PR met een seconde !). Dan Sander Klappe, legt de lat al hoog met een 10,7 (ook een PR), Roel is met een 10,7 marginaal sneller (ook een PR) en dan Jim, het koste hem moeite, maar rijdt een tiende sneller, Tom legt de lat wat hoger met een 10,4 (ook een PR) waar Simon zijn tanden op stuk bijt, net als Sander Knol en zelfs Joop moet een honderdste toegeven. Edwin is wel sneller en rijdt met een 10,3 een nieuw PR en CR en wat Jos ook doet, hij is zijn CR kwijt ondanks dat hij een snelle 10,3 rijdt (maar hij mag daardoor wel in baan 2 starten !).

Dan de race, te beginnen met de rijders van de 1e race:
Van rechts naar links: Roel, Sander Klappe, Jim, Simon, Rick en Hans.

Met de volgende slotcars aan de start:
Van links naar rechts: de witte BMW Z4 van Roel in baan 2 en die van Sander Klappe in baan 2, de rode Corvette van Jim in baan 3, de zwarte (DTM-) BMW van Simon in baan 4,de rode Corvette van Rick in baan 5 en de witte Corvette van Hans in baan 6.

Sander Klappe mag beginnen in de snelle baan 2 en dat maakt hij waar, hij neemt de kop, achtervolgd door Jim, Simon, Roel en op wat afstand Rick en Hans. Tussen de eerste vier ontspint zich een spannende race, in de 2e stint haalt Jim (in baan 4), Sander Klappe (baan 3) in en Roel (in baan 2) haalt Simon (in baan 5) in, dze volgorde blijft een stint zo, maar in stint 4 gaat Roel (in baan 4), Jim (in baan 6) en Sander Klappe (in baan 5) voorbij waardoor de volgorde als volgt is, Roel, Jim,  Sander Klappe, Simon en Rick en Hans. Maar dan komt Jim in de snellere banen en dan is er geen houden meer aan, en wordt overtuigend eerste in deze heat, Simon komt in de snellere banen 2 en 3 heel dichtbij Roel die in baan 5 en 6 maar een luttele 30 baanvakken overhoudt, Sander Klappe haalt ook wat ronden in, maar dat is niet genoeg voor de 3e plaats. Intussen is er ook een mooie strijd tussen Rick en Hans, maar Rick begint erg goed en loopt in de eerste 2 stint 2 ronden uit op Hans die hij in de derde stint bijna moet inleveren als Hans in baan 2 rijdt, maar daarna is Rick in het voordeel en breidt zijn minieme voorsprong elke stint met een rondje uit, zodat hij uiteindelijk met een fraaie 113 ronden op de 5e plaats eindigt ( een PR verbetering met 25 ronden !), voor Hans die ook een PR verbetering laat zien met 13 ronden ! De familie van Ginkel komt eraan !

Na dit geweld de rijders van de 2e race:
Van rechts naar links: Edwin, Jos, Tom, Joop en Sander Knol.

Met de volgende slotcars aan de start:
Van rechts naar links, De gulfblauwe Aston Martin van Edwin in baan 1, de oranje Corvette van Jos in baan 2, de rode Ferrari gereden door Tom, de witte Ferrari van Joop en de witte Corvette, gereden door Sander Knol.

In baan 2 neemt Jos de leiding, maar hij wordt op de hielen gezeten door Edwin, daarachter Tom en Joop heel dicht bij elkaar en Sander Knol in baan 5 op het vinkentouw. Als Edwin in de snellere banen 2 en 3 komt, kan Jos hem heel even ophouden, maar moet Edwin op gegeven moment toch voorbij laten, al moet Edwin daar 23 rondjes voor rijden in baan 3. Tom en Joop wisselen telkens stuivertje, zodat halverwege de stand als volgt is: Edwin, een rondje daarachter Jos, drie rondjes daarachter Tom en Joop (of is het Joop en Tom ?), en een rondje daarachter Sander Knol. Maar dan komen Edwin en Jos in de langzamere banen en de rest in de snellere banen, wat een inhaalrace tot gevolg heeft. Sander Knol (in baan 2) gaat Tom voorbij (in baan 6) en zelfs Joop (in baan 1), behoudt zijn voorsprong op Tom, maar ziet Joop in de laatste stint toch voorbij komen. Jos haalt in de laatste stint (in baan1) bijna Edwin (in baan 6) nog in, als hij in zijn haast om Edwin te achterhalen, toch een foutje maakt, zodat Edwin toch als eerste eindigt, voor Jos, Joop, Sander Knol en Tom, waarbij Sander Knol en Tom hun PR nog wat verbeteren.

De totaal uitslag:

De keuring bracht geen vreemde dingen aan het licht, een rijder werd gevraagd er voor te zorgen dat zijn auto de volgende keer voldoende bodemspeling heeft, en een rijder werd erop geattendeerd dat hij op het randje zat.

Volgende vrijdag de LMP-clubauto’s aan de start, met voor iedereen hetzelfde materiaal, krijgen we weer zo’n close race met de eerste 5 binnen 4 rondjes ? We gaan het zien vrijdag.