zondag 1 mei 2016

De LMP clubrace van 29 april, records zijn er om gebroken te worden….

Bijna iedereen van de vaste crew was er, behalve Sander Klappe, maar Jeroen Dotinga had zijn Audi R18 weer uit de mottenballen gehaald, zodat we toch weer met 9 rijders waren.

Er werd flink getraind, Jos was niet helemaal tevreden met de power van zijn nieuwe Lola Aston-Martin en probeerde zijn opnieuw (door Joop) opgebouwde Lola B19, die wel voldoende power blijkt te hebben.

Rick mag weer als eerste van start en rijdt weer een PR (met drie tienden) en duikt onder de 12 seconden, Hans rijdt ook weer een PR met een 11,3 (ook ruim drie tienden sneller), Roel is de laatste die een 11 laag rijdt, en dan zet Jim weer een flinke stap, rijdt een klap sneller, dus ook een PR van 10,6, Sander Knol haalt dat net niet, maar wel een snelle 10,7 , dan Jeroen, heeft dit jaar nog niet gereden, maar laat zien dat hij het niet verleerd is, een mooie 10,8. Dan komt Jos aan de beurt en rijdt een erg snelle 10,2 (Pr en CR !), daar heeft Joop niet van terug, hij is wel sneller als de rest met een 10,6, net iets sneller dan Jim, en als laatste mag Edwin, Jos heeft hem zijn CR net afgepakt en dat laat hij niet op zich zitten, hij perst er een ongelofelijke 10,2 uit 4 honderdste sneller als Jos, dus hij heeft zijn CR weer terug. Ongelofelijk, twee keer wordt er een 10,2 gereden, en dat is twee tienden sneller als het oude clubrecord !  

Voor de eerste race staan gereed, van rechts naar links:
Sander Knol als snelste in baan 1, daarnaast Jeroen, Roel, Hans en Rick.
En ook hun wagens staan aan de start (ditmaal van links naar rechts):

De zwarte Audi R18 van Sander Knol in baan 1, daarnaast de zilvergrijze/zwarte Audi R18 van Jeroen in baan 2, de oranje McLaren van Roel in baan 3, de lichtblauwe Nissan van Hans in baan 4 en de witte Club Porsche, gereden door Rick in baan 5.

We gaan van start en Jeroen, Sander, Hans, nemen de kop, achtervolgd door Roel en Rick. Sander en Jeroen doen niet veel voor elkaar onder, totdat Sander in baan 2 en 3 rijdend het verschil kan maken, hij neemt flink wat ronden voorsprong zodat hij genoeg marge heeft als hij in baan 6 eindigt. De oranje Mclaren van Roel vertoont contact problemen, zodat die na stint 1 ingewisseld wordt voor de witte Fina McLaren, waarmee de achtervolging op Hans en Jeroen ingezet kan worden.  Hans wordt wel ingehaald maar Jeroen is een ander verhaal, in de 3e stint loopt Jeroen 2 ronden uit, die pas in de laatste 2 stints langzaam worden ingelopen. Het wordt spannend, maar Jeroen geeft geen krimp en eindigt achter Sander op de 2e plaats met nog 19 baanstukken voorsprong ! Hans ging voortvarend van start, lag even derde, maar kan dat nog niet vasthouden, maar eindigt toch in een nieuw PR met 6 ronden ! Rick kan ditmaal zijn vader niet verslaan, rijdt wel een nieuw PR  met 3 ronden. Sander eindigt hier als eerste met een fraaie 122 ronden, maar 15 baanvakken onder zijn PR !    

En voor de 2e race staan gereed (van rechts naar links):
Edwin als snelste in baan 1, daarnaast Jos, Joop en Jim.
En allemaal Lola’s aan de start:
In baan 1 de Gulfblauwe Lola Aston-Martin van Edwin, en daarnaast de wit/gouden Lola’s van Jos, Joop en Jim. 

Jos gaat als een duivel van start in baan 2, Edwin en Joop moeten volgen, Jim volgt daarachter. Het hoge tempo wordt voortgezet in baan 3 en 4 , dat kan Edwin in baan 2 niet pareren, maar wat rijdt de Lola van Jos soepel en smooth, als op rails…. Het niveau blijft erg hoog, stel je voor je rijdt als Edwin 4 stints van 22 ronden en dan rij je nog steeds op de tweede plaats ! Even lijkt het als Jos in baan 6 rijdt (21 rondjes !), dat Edwin in dezelfde ronde komt te rijden, maar dan komt Edwin in baan 6 en Jos in baan 1 en dan is de marge weer 3 ronden in het voordeel van Jos die het Clubrecord weer van Edwin overneemt en een ongelofelijke 131 ronden rijdt ! Edwin ziet in baan 6 rijdend Joop nog dichter bij komen, maar het verschil blijft 1,5 ronde. Joop rijdt een goede race, menigeen zou tekenen voor 127 ronden, maar Jos is een klasse apart.  En Jim, die rijdt eigenlijk wat anoniem op de 4e plaats, rijdt constant, altijd 20 ronden of meer, en wordt niet gepushed door een andere rijden die hem opjaagt, Jim eindigt ook in de 122 ronden, maar wel 47 baanvakken meer dan Sander. Als die twee in een heat hadden gereden, hadden ze elkaar opgejaagd, waarbij de uitslag niet te voorspellen zou zijn geweest.
Het ging weer vreselijk hard vandaag, de keuring gaf alleen aan dat de Lola van Jos 1-2 gram meer magneetkracht trok als toegestaan. De volgende keer dat weer (ruim) onder de 25 gram terugbrengen, Jos, dan kan niemand wat op te merken hebben op die 131 ronden ! En laten we wel zijn, het scheelt geen 3 ronden, maar zorg er wel voor dat je slotcar voor de race ruim beneden de grens de van 25 magneetkracht blijft. En dat geldt voor iedereen, ga niet op het maximum zitten van de magneetkracht of op het minimum van het gewicht, dat kan problemen geven op het eind van de race. Laten we ervoor zorgen dat we alleen waarschuwingen hoeven uit te delen en geen sancties hoeve op te leggen !

Tot volgende week met de Group5, daar hebben we nooit issues m.b.t. de magneetkracht !