zaterdag 7 mei 2016

Een pinkroze gekleurde Group5 clubrace op 6 mei.

Ditmaal geen jeugd aanwezig bij Speedtrack, toen ik kwart voor acht aan kwam. Maar wel de vaste rijders, zoals Sander en Sander, Rick en Hans, Joop en Jos en later kwamen Jim en Edwin, zodat we toch weer met negen rijders van start kunnen.

Jos had zijn whitekit BMW 320 klaar en de kleur pinkroze deed bijna pijn aan de ogen, maar wel helemaal in stijl met de Giro die in Nederland van start ging.
Niet alleen Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen kleurden roze, maar ook Speedtrack in IJsselmuiden had vandaag een Giro kleurtje. En met zo’n kleurtje val je natuurlijk wel op, en zeker op de baan van Speedtrack.

Rick mocht als eerste van start en reed meteen een halve seconde van zijn PR af, Hans deed daar een schepje bovenop en stelde zijn PR met bijna een seconde scherper, en reed een hoge 11, Jim kon niet achterblijven, reed ook een PR  weliswaar met 9 duizendste, maar zijn PR van 11,610 was al aardig scherp. Sander Klappe beet zijn tanden erop stuk, net zoals Roel, maar Sander Knol reed een snelle 11,4 maar 8 honderdste boven zijn PR. Edwin ging marginaal sneller, terwijl Joop net onder de 11,3 dook, en Jos reed met zijn pinkroze BMW 320 de snelste tijd, een lage 11,2.

We trekken vandaag de scheidingslijn bij de 11,5 dus in de eerste race komen aan de start (van rechts naar links):

Jim in baan 1, Sander Klappe in baan 2, Roel in baan 3, Hans in baan 4 en Rick in baan 5, met alleen maar BMW’s aan de start (van links naar rechts):
Drie BMW M1’s, de witte “Dorfner” van Jim, de “’Meisterfoto” club BMW gereden door Sander Klappe, de rode “Basf” van Roel en de twee oranje BMW 320’s, met de witte koplampen van Hans en met de groengele koplampen van Rick.

Als ze van start gaan neemt de BASF BMW van Roel de kop, achtervolgd door Sander Klappe, Jim en daarachter Hans en Rick. Het is dat Sander in zijn haast om Roel in te halen (je start niet voor niets in baan 2, toch ?) er even uit vliegt en zodoende Roel voldoende lucht geeft om deze stint op kop te blijven liggen. Maar lang duurt dat niet, wat in de tweede stint rijdt Jim in baan 2 en Sander Klappe in baan 3 en eerst gaat Sander en dan gaat Jim, Roel voorbij. Die volgorde blijft even gehandhaafd, Jim en Sander Klappe geven elkaar niet veel toe, totdat Sander in baan 6, 2 ronden moet toegeven op Jim, en dat maakt Sander niet helemaal goed als Jim daarna in baan 6 rijdt.  Hans en Rick maken er weer een onderlinge strijd van, eerst ligt Hans ruim op kop, totdat Rick in de banen 1 en 2 komt te rijden, en dan achterhaalt hij Hans bijna, ze hebben het aardig aan de stok met elkaar, deurklink aan deurklink, dus echt toerwagen racen, zo ging het vroeger ook bij de BMW 320 in real life. Maar dan mag Hans in baan 2 en 3 en rijdt Rick toch op wat ronden achterstand. Maar zowel vader en zoon van Ginkel rijden weer een nieuw PR, beiden een verbetering met 5 ronden ! Jim dus eerste in deze heat (met een PR), op een ronde gevolgd door Sander Klappe, dan een ronde daarachter Roel en dan volgen Hans en Rick. 

Voor de tweede race staan klaar (van rechts naar links):
Jos, Joop, Edwin en Sander Kanol.
En aan de start twee Ferrari’s tegen twee BMW’s:
De “Giro” roze BMW 320 van Jos, de blauwe Ferrari van Joop, de witte BMW M1 van Edwin en de blauwe club Ferrari gereden door Sander Knol.

Verrassenderwijs is het de BMW M1 van Edwin in baan 3 die de leiding neemt (zaten Jos en Joop even niet op te letten ?), achtervolgd door Jos , Joop en Sander. Edwin weet 4 minuten die kleine voorsprong op Jos vast te houden, maar zodra Jos in baan 2 rijdt, gaat hij Edwin voorbij (met een snelste rondetijd van 11,1 nog sneller als in de kwalificatie), en draait 21 ronden in baan 2 en 3, daar kan Edwin niet tegenop, hij rijdt weliswaar zeer constant, maar zijn BMW M1 is niet zo snel als de pinkroze BMW 320 van Jos.
De Ferrari’’s van Joop en Sander houden elkaar aardig in evenwicht, Joop is iets sneller, maar vliegt er ook iets vaker uit, dat heeft ook te maken met de wat smalle en lange Ferrari’s, ze zijn wel erg snel, maar ook wat agiel (gaan er dus wat makkelijker uit, vergt erg veel van je concentratie). Joop is het op gegeven moment zat, contact problemen, en gaat de laatste 2 stints verder met de BMW M1 van Jos, en vliegt er dus niet meer uit ! Stabiele auto zo’n M1, Joop, is dat niet wat meer voor jou ?  Door de uitvliegers van de Ferrari’s blijken die zelfs achter de BMW M1’s van Jim en Sander Klappe te eindigen.
Maar in deze heat is Jos, eerste (in een nieuw PR), voor Edwin, Joop en vlak daarachter Sander Knol.

De totaaluitslag:


Het ligt weer verrassend dicht bij elkaar….
De keuring bracht alleen aan het licht dat de club BMW M1 en de club Ferrari wat te laag waren, maar daar konden de rijders niets aan doen, daar moeten dus nieuwe bandjes op.

De meeste rijders gingen vlak na de race weg, maar Jim, Edwin en ik trainden nog even. Mijn McLaren, waar ik de vorige keer wat kuren mee kreeg, reed wel weer lekker, waarop Edwin vroeg of hij er nog even mee mocht rijden, en jawel, meteen een 10,3 op de klokken, wat Edwin de opmerking ontlokte, zowat even snel als mijn Lola. En daarna even met mijn BMW Z4, en dat ging nog sneller, een 10,3 en dan een hele rits 10,2 waarop Edwin opmerkte, nog sneller als mijn Aston Martin GT, waar hij net mee getraind had.

Tja, de toprijders Jos en Edwin rijden gewoon een halve seconde sneller met mijn auto’s dan ik zelf, verschil moet er zijn, maar dan weet ik in ieder geval dat het niet aan mijn auto's ligt, haha !
Volgende week dus de GT’s ! Worden er dan weer records gebroken ?