woensdag 18 mei 2016

De nationale GT race in Leeuwarden van zondag 15 mei

Vrijdagavond na de GT clubrace toch nog even gekeken waarom mijn BMW Z4 niet goed in de baan te houden was in de kwalificatie, helemaal omdat ik zondag in Leeuwarden daarmee wilde rijden. Bleek er toch geen echte issues te zijn, vreemd. Even het nationale reglement erop na geslagen, oei, ik mag maar 35 km per uur, en de BMW loopt 37-38 km per uur op de rollenbank. Een groter tandwiel biedt geen oplossing, dus maar een kleiner pinion, mooi, nu loopt de BMW 33-34 km. Magneetkracht ligt rond de 20 gram (is daar ook het maximum), en zal wat lager zijn met nieuwe bandjes. Zekerheidshalve maar ook een groter tandwiel meenemen, als ik met nieuwe bandjes toch de 35 km passeer. En zo ga ik welgemoed naar huis, mijn slotcar is gereed om de nieuwe houten baan in Leeuwarden te proberen.


Dan is het zondag, vroeg uit de veren om rond acht uur in Leeuwarden te zijn, ik heb nog nooit op deze nieuwe baan gereden….

Je ziet aan de buitenkant niet dat hier een slotrace club gevestigd is, men woont boven en beneden is de slotraceclub, de ingang is de groene garagedeur, en achter de ramen kun je nog wat van de sleutelplekken zien…

En hier het uitzicht vanaf de sleutelplekken:

Maar wat een leuke houten baan hebben ze daar, na een half uurtje heb je de baan redelijk in je vingers.

Dus ik heb een leuke middag gehad, de BMW liep lekker in de eerste race:

Nog een leuke GT van Scaleauto gespot, een heuse Viper ! Op mijn verlanglijstje..

Voor onze tweede race nog even de start van de F1 gekeken, en nadat de Mercedessen elkaar de race uit kegelden, met de tweede race begonnen.
Oh ja, het was een gecombineerde LMP/GT race, vandaar deze opstelling, de twee klassen door elkaar, indeling 1e race op basis van kwalificatie, indeling 2e race op basis van uitslag 1e race.

Begin van de 2e race ging ook lekker, totdat ik halverwege de 2e race een schroefje uit mijn bracket verloor, waarna de auto niet meer zo strak lag, en omdat reparatie waarschijnlijk meer tijd zou kosten dan het zou opleveren, de auto zo rijdend aan de finish gebracht, en mijn score uit de 1e race dus niet kunnen verbeteren:


Vlak voor tijd gebruik gemaakt van een track call om de finish van de F1 te zien.

De einduitslag per klasse, de oplettende lezer ziet dat ik wat teveel rondes op mijn conto krijg voor de 2e race, typefoutje !


Een mooie dag, niet alleen voor de rijders in Leeuwarden, maar voor heel autosport minded Nederland.