zondag 12 februari 2017

De GroupC eindelijk uit de mottenballen !

In de ALV van 27 januari is besloten om de clubraces met de clubauto’s wat af te wisselen, naast de bekende LMP Porsches kunnen we sinds kort ook rijden met de GroupC. We hadden nog twee GroupC Lancia’s van de Sixpack uit het nabije verleden, die heeft Joop weer helemaal teruggebracht naar de originele GroupC specificaties. Daarnaast konden uit de erfenis van Simon (ja, 3 bakken vol met kapjes, chassis en onderdelen), nog 5 GroupC’s samengesteld worden. Dus dankzij Simon (bedankt Simon, je moet nog maar eens een keer zo’n GroupC clubrace komen rijden, kun je weer met je oude bakjes racen !) en Joop (die al die auto’s weer in topconditie heeft gebracht !) konden we vanavond van start met die roemruchte GroupC, te weten 4 Lancia’s en 3 Mercedessen.

Naast de bekende harde kern (alleen Edwin en Rick  waren wegens ziekte afwezig, beterschap heren !), was Frank Goyaerts ook present om wat gegevens uit te wisselen en dan rijd je toch ook gezellig mee !
Dus vanavond met 11 rijders, aardig gevuld, en omdat niemand nog met de GroupC had gereden, werd er flink getrained, we hebben ze1fs om de twee minuten moeten wisselen om iedereen in elke baan aan bod te laten komen.

Maar na een flink uur trainen is het toch tijd om te kwalificeren, Richard mag als eerste de grijze GroupC Mercedes (die zonder spoiler, is de kwalificatie auto), de sporen geven en rijdt een 13 laag, niet verkeerd, we weten nog niet wat dat waard is, maar dat zien we gaandeweg wel, Jan rijdt 4 duizendste langzamer, dus dat wordt straks al een leuke strijd tussen die twee ! Frank Goyaerts is dan aan de beurt, heeft veel minder baankennis, rijdt zo’n 2 keer per jaar hier, maar wel veel ervaring en dat vertaald zich in een 12,7 niet verkeerd, Frank kennende zal daar in de race nog wel het nodige afgaan ! Hans zet daarna een lage 12 op de klokken, Finn een 12 half en Roel is marginaal sneller dan Hans, dat worden weer leuke wedstrijdjes binnen de wedstrijd ! Jim duikt als eerste onder de 12 met een 11,9, Sander Klappe snoept daar nog ruim een tiende, een mooie 11,7 dan Sander Knol, die een 11,9 rijdt, Joop is twee honderdste sneller en Jos, die knijpt zijn regelaar bijna tot moes, maar is wel sneller dan Joop, Sander Knol en Jim met een 11,8 maar niet sneller dan Sander Klappe !
En wat ligt het dicht bij elkaar, de eerste vijf binnen twee tienden, dat wordt ook een leuke strijd !

De verrassende uitslag van de kwalificatie: 
Tja, indelen in de manches is nu niet moeilijk, diegene die in de 11 reden, rijden straks, we beginnen eerst met:
Roel als snelste van deze zes in baan 1, daarnaast Hans, Finn, Frank, Richard en Jan.
En waar rijden we dan mee ?
De rode Lancia met lichtblauwe motorkap rijdt altijd in baan 1, de witte Lancia vindt je altijd in baan 2, de grijze Mercedes (deze is met spoiler) mag baan 3 niet verlaten, de zwarte Mercedes is gekluisterd in baan 4, de witte “Martini” Lancia blijft lekker in baan 5 en de gele Lancia heeft zijn domicilie in baan 6.

Als de rode lichten uitgaan, nemen Hans en Roel de kop, daarachter volgen Frank en Finn, Richard en dan Jan, die in de lastige baan 6 moet starten. Hans en Roel gaan gelijk op, stint na stint,  totdat Hans in baan 6 komt te rijden, wederom blijkt dat de scherprechter, Roel loopt in baan 5 2 ronden uit, en dat kan Hans niet meer compleet repareren als hij in 1 en Roel in 6 rijdt. Ook een mooie strijd tussen Frank en Finn, zij gaan de eerste stint gelijk op, dan loopt Frank een rondje uit, maar komt dan in baan 6, Finn komt langszij en loopt een ronde uit, maar moet dan naar baan 6, Frank in 1 haalt Finn op zijn beurt weer in, neemt een ronde voorsprong in baan 1, loopt in baan 2 twee ronden uit en dan is die strijd gestreden. Daarachter ook een strijd tussen Jan en Richard. Jan heeft een mindere start in de moeilijke baan 6, maar Richard heeft het in baan 6 net zo moeilijk, dan komt Jan langzamerhand op stoom, trekt in baan 2 en 3 weg van Richard, en dat is genoeg, daarna houden zij zich in evenwicht, zodat in deze heat, Roel als 1e eindigt, vlak daarachter Hans, Frank als 3e, Finn als 4e, Jan als 5e en Richard als 6e eindigt.

En dan de tweede heat:
Met Sander Klappe als snelste, dan mag je baan 1 starten (mooi gedaan Sander ! meestal staat Jos, Edwin of soms Joop in baan 1), daarnaast Jos in baan 2, daarnaast Jim, Joop en Sander Knol begint in baan 5.
Natuurlijk dezelfde auto’s aan de start (de gele Lancia in baan 6 komt pas de volgende stint aan de beurt, als we gesjoeld hebben met de 6 houten nummers).

Meteen neemt Jos in baan 2 bij de start de leiding, daarachter komen Jim, Sander Klappe en Sander Knol ook goed uit de startblokken en Joop sluit de rij. Dan komt Sander Klappe in baan 2, perst er 21 ronden uit, passeert Jim in 4 en is dan de naaste belager van Jos in dezelfde ronde, maar lang duurt dit niet, Jos loopt weer uit en nu komt Sander Knol opzetten in baan 1, weet Joop in baan 6 van zich af te schudden. Halverwege is de stand, Jos, Sander Klappe, Jim, Sander Knol en Joop. Dan Jim in baan 6, ziet Sander Knol dichterbij komen, maar dan is hij in de snellere banen, loopt in baan 1 wat in op Sander Klappe, terwijl Joop in de snellere banen constant 20 ronden draait, het wordt spannend, Jos lijkt baan 6 veilig door gekomen te zijn, hij mag in baan 1, geen vuiltje aan de lucht toch ? Maar dan hou je geen rekening met Jim, die in baan twee 21 ronden draait en in dezelfde ronde komt als Jos, maar nog wel op driekwart ronde achterstand. Maar wel een mooie tweede plaats, voor Sander Klappe die in baan nog een krappe halve ronde overhoudt op Sander Knol, die op zijn beurt Joop razendsnel dichterbij ziet komen. Maar dan zijn de laatste 4 minuten ook  Jos eindigt als 1e voor Jim, Sander Klappe, Sander Knol en Joop. close racing met net 2,5 ronde verschil tussen de nummers een en vijf !    

De uitslag:

Wat feitjes op een rij:
  • ·         Finn en Roel reden in baan 2 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie.
  • ·         Jim, Jan en Richard reden zowel in de baan 2 en 3 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie. Sander Klappe deed dat in de banen 1 en 2.
  • ·         Jos, Joop en Frank reden in de banen 1, 2 en 3 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie.

  • ·         Dat Sander Knol snel rijdt, weten we, en dat wordt door de feiten bevestigd, in de banen 1,2,3 en 5 rijdt Sander een snellere rondetijd als in  de kwalificatie !

Een mooi debuut van de GroupC, dat smaakt naar meer !