woensdag 22 februari 2017

De LMP's, een spannende strijd !

We zijn vanavond met zijn elven, van de vaste rijders was alleen Jan afwezig (beterschap Jan), maar voor de rest was iedereen er. Natuurlijk zijn er ook leden, zoals Simon, Tom, Gert, Jeroen en Ton (die nu heel wat verder weg woont), die incidenteel hun gezicht laten zien, maar natuurlijk altijd welkom zijn.

Na de gebruikelijke trainingen beginnen we rond negen uur met de kwalificatie.

Richard mag beginnen, rijdt ditmaal niet met de club Porsche, maar met de Club Lola (afkomstig uit de erfenis van Simon), die door Joop is getuned. Deze Lola is wat feller dan de Porsche, daar moet je even aan wennen, maar Richard begint met een nette 12 laag, daar kan Finn wel onder, rijdt een PR met een 11 half, dan mag Rick, die geeft zijn Lola Aston Martin de sporen, en duikt net onder de elf, Hans gaat nog zes honderdste sneller en rijdt ook een PR. Sander Klappe is iets langzamer, net boven de 11 blank, Roel is weer een tiende langzamer, Sander Knol duikt wel onder de elf, maar moet Hans en Rick nog voor zich dulden.

Dan Jim, rijdt met zijn afwijkende Audi (geen Slot-It anglewinder zoals de rest, maar een NSR inline), toch weer bijna twee tienden sneller dan Hans. Dan is Joop aan de beurt, zijn Lola rijdt erg soepel en snel en met Joop aan de knoppen levert dat een hoge 10,4 op, dat is echt snel, kan Jos daaronder ? Jos doet zijn best, knijpt zijn regelaar bijna tot moes, en perst er letterlijk een lage 10,4 uit, dat wordt een echte uitdaging voor Edwin, die staat altijd  ogenschijnlijk rustig te knijpen, je ziet niet aan hem af dat hij hard gaat, wel aan zijn auto ;-) en dat resulteert in de snelste tijd, een mooie 10,3 !   

De uitslag: 
Omdat we met zijn elven zijn, heeft Rick ditmaal de keus of hij met de eerste of tweede race mee rijdt, Rick kiest voor de tweede race, zodat we beginnen met:
Sander Knol, als snelste in deze heat start in baan 1, daarnaast Sander Klappe, Roel, Finn en Richard.
De zwarte Audi van Sander Knol in baan 1, daarnaast de zilvergrijze Lola Aston Martin van Sander Klappe, de Gulfblauwe Lola Aston Martin van Roel, de witte Porsche van Finn en de wit/goud/rode Lola gereden door Richard.

Bij de start neemt Sander Klappe in baan 2 de kop, met Sander Knol in baan 1 en Roel in baan 3 op zijn hielen. Daarachter Finn in baan 4 en Richard, die eerst de langzamere banen 5 en 6 voor zijn kiezen krijgt. Dan komt Sander Knol in baan 2 te rijden en maakt zijn ronde achterstand op Sander Klappe ongedaan, neemt in baan 3 een ronde voorsprong, de twee Sanders houden elkaar daarna in evenwicht totdat Sander Klappe in baan 6 komt te rijden, tja, daar maakt Sander Knol in baan 5 gebruik van en bouwt zijn voorsprong met nog een ronde uit, en dan denk je Sander Knol in baan 6, daar moet Sander Klappe in baan 1 wat aan kunnen doen, maar dan weet je niet dat Sander Knol heel vaak juist in baan 6 traint en als geen ander daar zijn bolide daar rond weet te sleuren, en ook ditmaal haalt hij 20 ronden in baan 6, Sander Klappe is weliswaar iets sneller in baan 1, ook 20 ronden, maar dus bij lange niet genoeg om Sander Knol van de 1e plaats in deze heat af te houden.

En de andere rijders dan, nou, Roel draait regelmatig zijn ronden, overal 20 ronden, behalve in baan zes (18 ronden), maar dat is net niet snel genoeg om de beide Sanders bij te houden.  Finn begint goed in baan 4, maar geeft in de langzamere baan 5 en 6 iets teveel toe, komt dan in de snellere banen meer in het ritme, (waarmee hij thuis kan komen ;-) ), maar valt dan iets terug in de baan 3. Richard ‘mag’ beginnen in de langzamere baan 5, daarna de moeilijke baan 6, maar dan komt Richard meer in het ritme, in de snellere banen 1, 2 en 3 weet hij telkens een ronde meer af te leggen, de mijlpaal van 100 ronden komt in zicht, hij maakt het zichzelf wat moeilijk door die druk op zijn schouders te leggen, maar uiteindelijk wordt de barriere van 100 ronden geslecht, en dat betekent natuurlijk een PR !

Een advies, vaak is baan 6 de scherprechter, en doe als Sander Knol en train juist vaak in de langzaamste baan, daar win je het meeste mee in een race !

Voor de tweede race staan al klaar (nou ja, Jim staat nog wat uit te leggen aan Hans):
Edwin, als snelste start in baan 1, daarnaast Jos (start in baan 2, toch altijd de snelste baan, bepaald geen straf om daarin te moeten starten), daarnaast Joop, Jim (als hij klaar is met zijn verhaal),  daarnaast Hans en Rick sluit de rij.
De Gulfblauwe Lola Aston Martin van Edwin staat klaar in baan 1, daarnaast de gifgroen Lola Aston Martin van Jos, de wit/goud/rode Lola van Joop, de zilvergrijze/gele Audi van Jim, de wit/goud/rode Lola van Hans en de Gulfblauwe Lola Aston Martin van Rick sluit de rij in baan 6.

Als de rode lichten doven, neemt uiteindelijk Jos in baan 2 de leiding, na wat tegenstribbelen van Edwin in baan 1 en Joop in baan 3. Daarachter volgen Jim op korte afstand in baan 4 en Hans op baan 5 terwijl Rick in de lastigste baan 6 tegen (logisch) een flinke achterstand aan kijkt. Dan komt Edwin in baan 2 , rijdt ook 22 ronden (net als Jos), komt wat dichterbij, maar Jos in baan 3 en Joop in baan 4 rijden ook 22 rondjes ! Edwin gaat door in baan 3 met 22 rondjes, net als Jos in baan 4, Joop haakt als eerste af in baan 5 (zeker met baan 6 daarna). In baan 4 weet Edwin zijn rondje achterstand op Jos in baan 5 goed te maken, maakt daarna in baan 5 gebruik van dat Jos in baan 6 komt te rijden, neemt dan anderhalve baan voorsprong en dat zou net genoeg moeten zijn om in de laatste stint Jos van de overwinning af te kunnen houden. Het wordt bloed spannend, Edwin lijkt het te gaan halen, maar vliegt in de laatste minuut uit de bocht (nogal ongebruikelijk voor Edwin), zodat Jos toch als eerste deze race wint.

Joop maakt in baan 2 (bijna 23 ronden !) nog wat achterstand goed, maar komt nog bijna 2 ronden tekort op Edwin. Jim rijdt akelig contant, met louter 20 en 21 ronden zou je normaliter op het podium komen, ware het niet dat Jos, Edwin en Joop zo’n hoog tempo aan de dag leggen, dat de ondankbare 4e plaats wederom voor Jim is ("best of the rest", moet je maar denken Jim !). Hans rijdt constant 19 ronden in de eerste helft van deze heat in de langzamere banen, in de snellere banen rijdt hij constant 20 of bijna 21, rijdt in het totaal bijna 120 ronden maar de rest rijdt nog een stukje sneller, blijven oefenen Hans, je hebt in ieder geval Roel, Rick, Finn en Richard achter je gelaten en je zit heel kort op Sander Klappe. Rick, tenslotte is altijd snel in de kwalificatie, maar om die snelle kwalificatietijd om te zetten in een flink aantal ronden, vergt oefening, Rick !  Baan 6 is je achilleshiel, Rick, in de andere banen rij je wel rond de 20 ronden, dus blijven oefenen, vooral in baan 6 !  

Jos eindigt als eerste in deze heat, voor Edwin, Joop, Jim, Hans en Rick.

De totaal uitslag:
Wat feitjes:
  • ·         Hans, Rick en Finn rijden een PR in de kwalificatie !
  • ·         Richard rijdt in de race een PR !
  • ·         Jos, Sander Knol en Sander Klappe rijden in baan 2 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie.
  • ·         Richard rijdt in baan 2 en in baan 3 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie !
  Ook leuk, Jos heeft een kort filmpje opgenomen tijdens de eerste race:


N.B. voor diegenen, die geen Facebook hebben, zal ik hier de stand opnemen:

LMP t/m 17-2-2017 Totaal aantal races
Klasse A punten
Jos 36 2
Edwin 28 2
Joop 22 2
Sander Kn 17 2
Sander Kl 15 2
Jim 16 2
Tom 7 1
Roel 9 2
Simon 4 1
Totaal aantal races
Klasse B   punten
Hans 11 2
Rick 6 2
Finn 4 2
Richard 2 2
Jan 0 0
Gert 0 0
Ton 0 0