donderdag 18 februari 2016

Clubrace met de Classics op 12 februari

Ditmaal waren we met zijn negenen, de vaste crew, Joop, Jos, de twee Sanders, Jim, Jan, Sjoerd en ik. Leuk dat Ton weer eens langs kwam en meereed. Edwin was helaas ziek, beterschap Edwin !

Na wat sleutelen, de baan verkennen, kan de kwalificatie beginnen. Sjoerd mag de spits afbijten en rijdt een lage 12 met een NSR Porsche 917, Ton duikt onder de twaalf met de Si Matra, Jan rijdt een 12 blank (een PR !) met zijn NSR Ford GT40, Sander Knol legt de lat wat hoger door een lage elf te rijden (ook een PR !) met zijn NSR Ford MK4, Roel komt daar niet aan met zijn NSR Porsche 917 en is iets sneller als Ton, ook Sander Klappe is met zijn SI Ford GT40 een tikkeltje langzamer dan Sander Knol. Dan duiken we onder de 11, Jim zet een 10,9 (een PR !) met zijn NSR Ford P68, knap hoe Joop met zijn SI Matra toch wat sneller weet te gaan, een 10,8 !  weet daar weer net onder te duiken met zijn supersnelle Ford P68.

Uitslag van de kwalificatie:                                         



De eerste race:
Van links naar rechts, in baan 1 de Gulf Ford GT 40 van Sander Klappe, daarnaast in baan 2 de Gulf Porsche 917 van Roel, in baan 3 de donkerblauwe Matra gereden door Ton, in baan 4 de Ford GT40 van Jan en in baan 5 de gele Porsche 917, gereden door Sjoerd.

Klaar voor de start, nu van rechts naar links, Sander Klappe, Roel, Ton, Jan en Sjoerd. 

De rode lichten gaan uit en weg zijn ze.Sander Klappe neemt de kop, achtervolgd door Roel en Ton, Jan volgt en Sjoerd moet nog even wennen aan baan 5. Gaandeweg weet Sander Klappe zijn voorsprong uit te bouwen, met name in baan 1,2 en 6 weet hij een ronde meer te rijden dan Roel (Sander rijdt in elke baan een snellere rondetijd, behalve in baan 4 en 5). Ton is het slotrace nog niet verleerd, in veel banen maakt hij het Roel moeilijk en alleen in baan 3 en 5 rijdt hij een rondje minder. Sjoerd maakt het erg spannend, in baan 5 moet hij een paar rondjes toegeven op Jan die heel ervaren zijn rondjes rijdt, daarna is Sjoerd in elke baan constanter, behalve in de laatste baan, dan weet Jan meer het hoofd koel te houden, maar uiteindelijk eindigt Jan net onder de 100 ronden en Sjoerd er net boven. Zoals jullie al begrepen hebben wint Sander Klappe deze race (in een nieuw PR), op 3 rondjes gevolgd door Roel, en 2 rondjes daarachter Ton.  

De tweede race:
Van links naar rechts, in baan 1 de geel/zwarte Ford P68 van Jos, in baan 2 de donkerblauwe Matra van Joop, in baan3 de Gulf Ford P69 gereden door Jim en in baan 4 de gele Ford MK4 van Sander Knol.

Aan de start, nu van rechts naar links, Jos, Joop, Jim en Sander Knol, nu nog wat ontspannen, maar zodra de rode startlichten uitgaan, zijn ze geconcentreerd en gaan ervoor !

Jos peert er meteen vandoor en slaat een gat met Joop en Jim, die met elkaar blijven bakkeleien. In de 3e stint weet Joop een ronde voorsprong op te bouwen, maar die kan hij in de 5e stint in baan 6 niet vast houden, Jim komt langszij, Joop wil aanhaken, maar gaat er een paar keer eruit en Jim weet uiteindelijk een kleine halve ronde voorsprong te houden (wel allebei een nieuw PR !). En Sander Knol ? Die moet zijn eigen race rijden, rijdt in eerste instantie achter de anderen aan, weet in de laatste stints in baan 2 en 3 wat in te lopen maar  dat blijkt net niet genoeg om Sander Klappe in de vorige heat te passeren, al is het verschil marginaal (maar wel een nieuw PR !). Als de twee Sanders in dezelfde race hadden gereden, had ik het nog niet geweten ! Jos wint deze heat en is ook eerste in de totaalstand, maar niet zo soeverein als anders, is het dat Edwin er niet bij was vandaag, dat Jos niet het uiterste uit de kan hoefde te halen ? We zullen het de volgende race gaan zien, zodra Edwin weer beter is, hij haalt meestal het beste in Jos naar boven.

Uitslag
Het ligt weer dicht bij elkaar, Jim en Joop schelen niets, net als de twee Sanders, alleen reden die in aparte heats….. Roel en Ton lagen ook niet ver uit elkaar en Sjoerd en Jan maakten er een mooie strijd van.


Volgende week de LMP’s, de auto’s worden geprepareerd, ik vernam dat er ook weer Nissans R390 uit de mottenballen gehaald worden, of die volgende week al ingezet worden, ligt aan de trainingen, we houden jullie op de hoogte !